Hop til indhold

Resource forsvar - input søges


viviansen
 Share

Recommended Posts

Har to Yorkie tæver Maggie 10 mdr og My på 4 år. De har hidtil levet i fred og fordragelighed.

 

Der kan være knurren og gøen ved ben og mad men det ses også, at de spiser af samme skål hvis det bare er tørkost.

 

Det første halve år fik Maggie sit mad i bur for, at give hende fred til at spise da hun spiser meget langsomt og My fik ben og lækkerier i bur fordi hun kan have meget resource forsvar over for mad.

 

De sidste par måneder har de bare fået deres mad og ben/tyggeting og de finder selv ud af, at finde deres afstand, efter lidt knurren og vov spiser de fredeligt med en eller to meters afstand.

 

De har altid nydt og ligge sammen med mig i sofaen om aften, og lå gerne helt tæt sammen i en klump.

 

Den sidste uge har jeg været hjemme og skrive opgave og har siddet i sofaen med opgave og computer nærmest i døgndrift.

My, som er en langt mere aktiv hund end Maggie, har brugt meget tid i haven og tid med og sidde i vinduet og kigge ud.

Maggie derimod, har det mest af tiden sovet, tæt op af mig.

 

Og lige pludselig flegner hun fuldstændig ud når My kommer og hopper op i sofaen til os. Hun knurrer og gøer og er rasende og My følger trop og så har vi balladen:cry:

Det lyder voldsomt, som om de er ved, at slå hinanden ihjel men jeg skiller dem selvfølge ad med det samme så jeg kan ikke vide om de rent faktisk vil gøre hinanden noget.

 

Min strategi har været og sætte Maggie ned på gulvet med det samme og holde My oppe i sofaen med den anden hånd. Maggie forsøger med det samme, at komme op igen men det giver jeg hende ikke lov til.

 

Idag lykkedes det My og komme ned af sofaen til Maggie og Maggie underkastede sig med det samme og viste maven frem og så var det over.

 

Men jeg er i tvivl om det er den rigtig måde, at håndtere det på og så er jeg rigtig ked af, at jeg kan se My ligger sig andre steder end hos mig:cry:

 

Vil også lige nævne, at Maggie ikke har noget i forhold til min flatcoat Nikka, hun må gerne kom hen og hilse eller op i sofaen, der er Maggie helt ligeglad og overfalder hende faktisk med kærlige slik.

 

Maggie kom i løbetid da hun var knap 7mdr. så hun er altså kønsmoden, My kan være på vej i løbetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, først så kan der være lidt hormoner inde over her da maggie er et par måneder efter hendes løbetid og derfor vil (uanset om hun viser det på anden måde) være en grad af falsk gravid. Alle tæver udsættes for svingende hormoner og nu vil hendes gøre hende en smule eller meget mere beskyttende.

 

At det så er dig hun beskytter kan være fordi du er hendes vigtigste resurse. Ikke sikkert hun ser Nikka som den samme form for konkurrent som My.

 

Kan de spise godbidder sammen? For så tror jeg at jeg ville lave fælles hygge med godbidder i sofaen. Med en hund på hver side. Bed dem hoppe og op ned, hvor den ene er oppe når den anden er nede, så Maggie over sig i at My kan komme hoppende og at det bare udløser en godbid til hende, hvis hun bliver på "sin" side af dig.

Og så lærer du dem begge at de skal bede om lov før de må hoppe op i sofaen når der sidder nogen for at forebygge turbo hop, der kan sætte maggie i forsvar.

 

Håber dette kan gøre en forskel:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Uha to damer med dertil horende hormoner. Ja, det kan godt give sig udslag i skaenderier.

 

Jeg vil ikke anbefale at fodre dem sammen, men adskilt fremover, ogsaa mht diverse guf og ben, legetoj. Der er ingen grund til at saette dem op til en mulig aarsag at fare i flaesket paa hinanden - Det er at lege med ilden saa og sige, synes jeg.

 

Hvis de virkelig er oppe og toppes vildt og inderligt, som jeg synes det lyder som om, saa synes jeg, det bedste er at adskille dem helt for en periode. Specielt hvis perioden omkring lobetid maaske er aarsag til dette.

 

Mange hunde reagerer aggressivt ifb med lobetid. F.eks gik en ellers fredelig mops veninde af vores pige, i flaesket paa hende under hendes lobetid. Efter lobetiden var overstaaet var de go'e venner igen.

 

Det kan selvfolgelig ogsaa vaere et sporgsmaal om modenhed og en uenighed over hvem der skal bestemme, eller en kombination af alle 3 ting.

 

Vil lige tilfoje at hvis hunde prover paa deres maade at lose problemer, dvs. ved at den ene hund undgaar at sove hos sin ejer eller lignende fordi den anden ikke vil have det, saa skal man passe paa, at gaa ind og aendre paa det, fordi det kan bringe uligevaegten i deres forhold tilbage. Jeg tror det kommer meget an paa hvilke individuelle personligheder man har med at goere, hvornaar man lader dem finde ud af det og forme deres egen position i forholdet til hinanden paa deres maade, og hvornaar man som ejer gaar ind og former deres rolle. Saa derfor ville en adfaerdskonsulent nok vaere vaerd at kontakte, inden man prover paa noget man er usikker paa.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar! det er lige gået op for mig, at det jo nok er Maggies hormoner der er på spil:stupid:hun har ændret sig rigtig meget her inden for de sidste fjorten dage, og det falder jo sammen med perioden for falsk drægtighed.

 

Men jeg kan fortælle, at det ikke har hjulpet, at sætte hende ned på gulvet, det forstår hun ikke, og hendes "arrigskab" bliver meget værre når jeg blander mig. Når My VIL op i sofaen hopper hun op og knurrer af Maggie også sker der ikke mere, Maggie acceptere hun er der.

 

Jeg har været vant til, at have en helt anden race i mange år, så jeg bliver helt forskrækket når terrier temperamentet folder sig ud:oops:.

 

Jeg vil prøve, at aflede med godbidder, det tror jeg godt kan virke....

Også er en adfærdsbehandler helt sikkert i mine overvejelser, om ikke andet bare for at finde ud af om der er grund til bekymring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...