Hop til indhold

hjælp til håndtering af adfærd


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Det kan f.eks. være for sjov-tricks som kravle under dine ben, mens du sidder ned, "rydde op", hente bestemte genstande (f.eks. et bestemt stykke legetøj), gå zig-zag mellem dine ben, "spille bold" ved at trille bolden fremad med snuden, krydse forpoterne mens han ligger ned, vinke, high 5/10, rulle rundt, kravle, slukke/tænde for lyset, åbne skuffer, kigge til venstre/højre... osv.

 

hmm vi kan vinke :genert: jeg må lige igang med klikkeren. Vi lavede lidt tebrevssøg her til aften og han er muligvis ved at fatte hvad det går ud på :cool:

 

Mange tak for gode forslag :5up: rulle rundt og zig zag har vi haft begyndt på tidligere men jeg giver nok lidt nemt op :oops: vi prøver igen

Link til indlæg
Del på andre sites

tusind tak for svar :5up:

 

har du eller andre nogle forslag til samarbejdsøvelser? Vi klikkertræner lidt og jeg er ved at prøve at lære ham at søge efter tebreve, men en af os er vist lidt fatsvag :genert:

 

Alle aktivteter hvor han oplever at du er startskuddet til noget han kan opnå belønning for.

 

Foder i små bøtter som gemmes i hele huset og som han skal aflevere en af gangen så du kan åbne dem for ham

 

"Finde" baby i et andt rum.

 

Reagere på babys gråd ved at hente dig

 

Hjælpe med at bære vasketøj til vaskemaskinen

 

Samle tabte tøjklemmer op når du tørrer tøj

 

Bære små poser affald for dig

 

Bære posten ind

 

Tænde/slukke lys , ja en hel masse servicehundeopgaver så du kan aktivere ham uden at skulle bruge en masse ekstra tid, men får ham inddraget i det huslige. Hunde elsker det!

 

Pelle er sjældent mere stolt end når han får bilnøgler eller pung i munden og bærer dem ind fra bilen, du kan have en lille pose til det så det ikke bliver totalt savlet til

 

I weekenden skulle han pludselig være sammen med min søsters coton han (kastreret) han hader skipper som pesten og knurrede voldsomt af ham nærmest inden vi kom indenfor døren :???: men skipper var så dygtig og sendte lidt dæmpende signaler og holde sig ellers på afstand :hjerte: det var selvfølgelig en kendt hund selvom det er meget sjældent de ser hinanden, men jeg var noget nervøs for om det ville ende galt. Der er jo 32 kg forskel på dem så det kunne nemt ende skidt for den lille...

 

Flot!

 

Et tip som du måske ikke bruger er at lade dem mødes udenfor haven, i line, uden at få nærkontakt og følges ind i huset. Gerne med Skipper først ind.

Allerhelst gå en lilletur med dem først, bare ganske kort. Det tager gerne spændingen af situationen.

 

tidligere har han ikke helt fattet når twix sagde skrid, men jeg synes han håndterede det rigtig fint i fredags :-D

 

Jeg håber at Twix ikke er urimelig, det er mange af vores små hunde desværre

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle aktivteter hvor han oplever at du er startskuddet til noget han kan opnå belønning for.

 

Foder i små bøtter som gemmes i hele huset og som han skal aflevere en af gangen så du kan åbne dem for ham

 

"Finde" baby i et andt rum.

 

Reagere på babys gråd ved at hente dig

 

Hjælpe med at bære vasketøj til vaskemaskinen

 

Samle tabte tøjklemmer op når du tørrer tøj

 

Bære små poser affald for dig

 

Bære posten ind

 

Tænde/slukke lys , ja en hel masse servicehundeopgaver så du kan aktivere ham uden at skulle bruge en masse ekstra tid, men får ham inddraget i det huslige. Hunde elsker det!

 

Pelle er sjældent mere stolt end når han får bilnøgler eller pung i munden og bærer dem ind fra bilen, du kan have en lille pose til det så det ikke bliver totalt savlet til

 

 

 

Flot!

 

Et tip som du måske ikke bruger er at lade dem mødes udenfor haven, i line, uden at få nærkontakt og følges ind i huset. Gerne med Skipper først ind.

Allerhelst gå en lilletur med dem først, bare ganske kort. Det tager gerne spændingen af situationen.

 

 

 

Jeg håber at Twix ikke er urimelig, det er mange af vores små hunde desværre

 

Tak for tips :5up: vi må igang med træningen :-D

 

Hmm der er vist fejl på begge sider i forholdet mellem twix og skipper. Twix er fuldstændig uinteresseret i andre hunde, han er meget menneskefikseret og jeg tror han ville være ok med aldrig at hilse på en anden hund. Han er hverken angst eller aggressiv bare ligeglad.

 

Og da vi så kom med en 8 ugers labrador som var lalleglad og legesyg så var det nok dømt til at gå skævt mellem dem. Men det ser ud til at skipper er ved at indse at twix skal man bare ignorere.

 

For øvrigt så er det vist klart hormoner der er på spil. Følgende er kopieret fra en anden tråd efter jeg havde haft skipper til dyrlæge i dag pga mistanke om blærebetændelse:

 

 

Hjemme fra dyrlægen igen. Der var ingen hvide blodlegemer eller betændelse i urinen, så konklusionen blev at vi skulle prøve i en periode at begrænse hans adgang til vand om natten. Ikke fjerne det helt, men han drikker sindssygt meget efter aftenturen. Han plejer at kunne holde sig, men det er måske det han ikke kan længere.

 

til gengæld spurgte dyrlægen med et lidt smørret grin om skipper var meget hormonforstyrret for tiden. Det kunne jeg jo kun svare ja til. Det var så fordi at der havde været så sindssygt mange levende sædceller i urinen at han sjældent havde set noget lignende :shock::lol: da jeg stod og skulle betale kunne jeg høre at de kaldte de andre ansatte ind fordi de skulle se den vilde urinprøve :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

lige en lille opdatering. jeg tror det går i den rigtige retning :x:

 

jeg er meget konsekvent med at han ikke får lov til at "fryse" når vi ser en anden hund og han bliver nemmere og nemmere at få med væk fra situationen :5up:

 

vi passerede en hanhund forleden på relativt kort afstand (jeg vidste ikke at stien ville snævre ind :stupid:) han havde lettere rejste børster, men ingen brummen og han gik fint med forbi :banan: jeg var dog i tvivl om hvornår jeg skulle rose for vil jo ikke belønne de rejste børster :vedikke:

 

sidst vi var til træning var vi meget tæt på en intakt hanhund uden nogen form for reaktion fra skippers side. Det er en langhåret race og ejeren plejer at komme med en tæve så jeg opdagede først midt i timen at det var en hanhund :oops:

 

vi møder generelt stadig ikke så mange fremmede hanhunde så jeg har ikke haft mange muligheder for at vurdere hans adfærd, men jeg er foreløbig positiv :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville bare lige klappe dig på skulderen af din træning. Godt gået!.

 

Hvis du har brug for intakt hanhund at mødes med/gå forbi må du gerne komme til Ravnebjerg og få forbi Bosse og jeg. Han har et fantastisk hundesprog - bare hvis du har brug for figuranter. (Jeg kan ikke løfte Bosse op i bilen selv)

 

k.h. herfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville bare lige klappe dig på skulderen af din træning. Godt gået!.

 

Hvis du har brug for intakt hanhund at mødes med/gå forbi må du gerne komme til Ravnebjerg og få forbi Bosse og jeg. Han har et fantastisk hundesprog - bare hvis du har brug for figuranter. (Jeg kan ikke løfte Bosse op i bilen selv)

 

k.h. herfra.

 

det vil vi meget gerne en dag :kys: vil der være mulighed for at det kan være en weekend? Det komplicerer vist bare tingene hvis jeg medbringer alma som han måske er lidt beskyttende overfor

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, nu får du nok ikke det mest brugbare svar :genert: men jeg slæber bare halfdan videre. "kom, så går vi" ved han godt hvad betyder, og sådan er det bare altid. også når jeg f.eks. skal slæbe ham forbi en kebab, forbi en god ven på afstand osv. det er nok ubrugeligt for dig, både fordi det er dødsens upædagogisk og fordi skipper nok er lidt sværere at slæbe hen ad jorden end halfdan :oops:

 

Jeg synes altså det er et udemærket svar, bruger selv lidt af det samme - bortset fra at man, som du selv er inde på, ikke lige slæber en labrador/rottweiler hen af jorden. Jeg tager et fast tag i snoren, fortæller ham at jeg godt kan se det er en vældig spændende hund der går derovre, men han altså går pænt der sammen med mig. Og så går vi som hele tiden planlagt, og alle de gange han kigger op på mig roser jeg ham for at gå pænt, og fortæller at det der har fanget hans opmærksomhed er noget jeg har fuldstændig styr på. Så det er jo lidt at slæbe ham mentalt forbi:vedikke: eller måske bare vise ham, at det er ikke noget han behøver reagere på da man har det under fuld kontrol:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...