Hop til indhold

DcH Lydighed

Camilse
 Share

Recommended Posts

Jeg undrede mig lidt over hvorfor der ikke var en tråd til lige netop dette, når der nu var til så mange andre.

Er det fordi der ikke er så mange herinde, som gør sig i DcH's Lydighedsprogram.

:vinken:Hej, mit navn er Camilla og jeg træner lydighed i DcH:vinken:

(Håber I kunne se det sjove i min hilsen :blink:)

Jeg træner pt. B-programmet med min "lånehund" Joy og C-programmet med min 6 måneder gamle prinsesse Cassi.

Der er ingen ambitioner om at Joy skal ud i flere lydighedskonkurrencer. Det er udelukkende for hans skyld jeg træner. Vi ville formentlig også bare blive udnævnt til kroniske pauseklovne, hvis vi tog afsted.

Joy er en meget snaksaglig hund, der indtil sidste år ville have meget svært ved at klare sig igennem sine øvelser, fordi han til tider gør. Med den nye definition af utidig halsgivning, ville dette ikke have været et lige så stort problem. Derudover så har han ikke hovedet til den smule mere selvstændighed der kræves af hunden i B-klassen kontra C-klassen, så han går helt ud i sin rundering. C-runderingen laver han til UG. Men at løbe ud til et tomt skjul giver bare ingen mening for ham.

Men han elsker at arbejde og kommer derfor ud. jeg er sikker på at mange af de problemer vi har kunne afhjælpes hvis vi trænede oftere, men han bor hos min far og jeg har ikke meget tid, så han bliver lidt forsømt hvad angår træning.

Cassi er min første hund. Jeg har ikke selv lært en hund de helt grundlæggende ting, så det har vi rodet lidt med. Vi er igang med alle øvelserne, med undtagelse af runderingen. Det skyldes primært at jeg ikke har gjort op med mig selv om jeg vil bruge bringsel, eller om vi skal ud i halsgivningen. Hun kan gå og tage fin kontakt, men bliver lidt let distraheret af sine omgivelser.

I går kunne hun lave sin sit, stå og dæk under gang med opbremsning og jeg kan gå fra hende. Her skal vi snart igang med noget mere præcision, men jeg tror jeg venter til efter vi er kommer igennem den første "teen"-periode med det.

Apporten kunne hun. Løb fint ud og hentede den og kom tilbage med den. Afleveringen i hånd var ikke kommet på. Jeg blev så på hvalpeholdet lokket til at lave apportglæde med prinsessen. Øv for den. Nu er det ren og skær leg med apportbukken og hun har fundet ud af at hun kan have sjov med den helt for sig selv:damn:. Så vi er tilbage hvor vi startede med at belønne for indløbet, og det har hjulpet en del.

Spring er hun selvsagt slet ikke startet på grundet hendes alder. Eller jo, vi lagde det næsten helt ned for et par uger siden og jeg tror ikke det bliver et problem.

Feltet har vi arbejdet med et par gange og hun arbejder rigtig fint. Man kan lige frem høre hendes næse arbejde :klap:

Spor har jeg trænet med hende siden hun var 8 uger. Dog har jeg ikke muligheden for bare at køre ud og træne spor når jeg har lyst, da jeg ikke er i besiddelse af hverken bil eller kørekort. Men hun har massere af drift på, så det er det vi skal holde fast i og arbejde videre med.

Det var så lidt om mig og mine "to" lydighedshunde. Andre der vil præsentere sig selv?

Synes det kunne være rart at have en tråd om lige netop dette på samme linje, som de øvrige træningstråde.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Rigtig god ide

Jeg heder Bodil og træner og er træner i DcH, jeg træner i øjeblikket rally med Blondinen på 2 år, Blondinen og jeg træner også lydighedsprogramet hele C programmet krydret med spor og fremadsendelse fra B programmet.

Desuden har jeg jo Kleo på 7 år, Kleo går alle C programmets øvelser plus spor og frit søg på noget højere niveau. Samtidig træner vi lidt rally.

Vi går ikke til konkurrencer, jeg har ikke rigtig nerver til det, men mine hunde er helt sikkert gode nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Super tråd.. :klap:

Jeg træner også DcH lydighed med Blaze men vi er kun på stabiliserings holdet indtil videre og lige nu er det min veninde Lisbeth som træner med hende da jeg jo ikke kan pt.. men kan forhåbentlig snart igen..

Min afdøde hund Bølle trænede jeg c med men han nåede aldrig at komme med til konkurrence da han blev aflivet som 2½ årig..:megaked:

Med Blaze træner jeg også Rally og Agility og DKK lydighed...

Link til indlæg
Del på andre sites

I DcH programmet er det ikke så meget præcitions lydighed som i DKK, der lineføring, fri ved fod, sædvanlige stå, sit, dæk under opmarch, fremadsendelse, gruppe dæk, og indtil videre lyder det som DKK, men så kommer de større øvelser, rundering senere hen eftersøgningen, feltsøget og sporet, og det er her de fleste point ligger, et spændende program som jeg synes bruger hundens naturlige egenskaber bedre end DKKs program

Jeg har ikke stillet i DCH konkurrencer de sidste to år, men sidst jeg var afsted vandt jeg B-klassen med min cocker Spilop. Jeg spekulere på om min Golden skulle prøve kræfter med B- programmet, nu hvor bringsel er tillade i stedet for det vovseri

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg træner pt. C programmet med Bamse - Selvom vores træner dog er frygtelig glad for allerede at forberede os på B :genert:

Vi baglænskæder alting, så vi kan stort set alle slutningerne på alle øvelser, og der mangler efterhånden kun den endelige kæde - Men nu bliver vi prøvet af til hjemmebedømmelse her i Oktober, så må vi se hvor godt kæderne sidder i skabet og hvor delmomenterne fejler :engel:

Vi skal ud og starte til foråret, så det glæder vi os til.

Har en forkærlighed for de selvstændige øvelser, hvor hunden skal arbejde på egen hånd - Spor, feltsøg og rundering er de skønneste øvelser og nok også grunden til at jeg har det bedre med DcH's program fremfor DKK lydighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

I DcH programmet er det ikke så meget præcitions lydighed som i DKK, der lineføring, fri ved fod, sædvanlige stå, sit, dæk under opmarch, fremadsendelse, gruppe dæk, og indtil videre lyder det som DKK, men så kommer de større øvelser, rundering senere hen eftersøgningen, feltsøget og sporet, og det er her de fleste point ligger, et spændende program som jeg synes bruger hundens naturlige egenskaber bedre end DKKs program

Jeg har ikke stillet i DCH konkurrencer de sidste to år, men sidst jeg var afsted vandt jeg B-klassen med min cocker Spilop. Jeg spekulere på om min Golden skulle prøve kræfter med B- programmet, nu hvor bringsel er tillade i stedet for det vovseri

Jeg vil godt lige komme med en rettelse til det du skriver. For der er skam et krav til præcisionen i DcH's program(jeg synes ofte jeg ser videoer fra LP-programmet hvor fx en fri ved fod bliver bedømt til 9-10, men det ville den ikke få i DcH-programmet fordi den afviger fra position osv.). Jeg ved dog hvad du mener, og tror du tænker at der ikke er så mange dressurøvelser, som der er i LP.

Kleo

Nogle af øvelserne deler godt nok navn, men det er ikke den samme måde der prøves i.

Fx finder man først Sid i LP2.

Her er beskrivelsen:'

5. Stå – Sid (Koeff. 2 – max. 20 p.)

Med hunden fri ved fod kommanderes føreren fremad, efter ca. 5 meter og på dommerens

kommando skal føreren kommandere sin hund til at stå, herefter fortsætter føreren fremad

og på ny kommando fra dommeren gør føreren omkring og passerer hunden og på en ny

kommando gør føreren omkring. Når føreren passerer hunden, skal den på førerens

kommando følge med. Føreren fortsætter fremad indtil dommeren kommanderer føreren

højre/venstre om. Efter ca. 5 meter og på dommerens kommando skal føreren

kommandere sin hund til at sidde, herefter fortsætter føreren fremad og på ny kommando

fra dommeren gør føreren omkring og passerer hunden og på en ny kommando gør

føreren omkring. Når føreren passerer hunden, skal den på førerens kommando følge

med. Føreren fortsætter fremad indtil dommeren kommanderer begge holdt.

• Føreren må (men skal ikke) samtidig med afgivelse af "stå" og "sid" kommando bruge

håndtegn, hunden må dog ikke berøres.

• Føreren må standse op mens kommando afgives.

• Lyd-og tegnkommando betragtes i denne øvelse som én kommando.

• Hvis hunden ikke følger i start og ikke er nået ud til fører inden ståkommandoen

afgives, mistes positionen.

• Der må ikke afgives ”bliv” kommando når hund forlades

• Hvis HF ikke stopper op ved afgivelse af kommando i Stå – Sid kan der ikke afgives

ekstra kommandoer uden at position mistes

• For at øvelsen kan godkendes kræves det, at mindst én position indtages korrekt

I DcH's program udføres sid øvelsen på forskellige måder alt efter klasse, men lad os se på C-klassen.

3. SID

Koefficient: 1,5

Kommandoer: Plads - sid og/eller tegn

Efter tegn fra dommeren gør hundeføreren klar på det anviste startsted med hunden

på plads, fri ved fod. Bedømmelsen starter når hundeføreren står i utvungen stilling,

med hænderne ned langs siden.

Efter en kort pause går hundeføreren med hunden på plads frem til en anvist

markering, hvor der kommanderes ”sid”. Det er tilladt kortvarigt at standse op, når

kommando gives, men hunden må ikke berøres. Derefter går hundeføreren frem til en

anvist markering og stiller sig med front mod hunden.

Det er tilladt at anvende kommandoen ”plads” ved start.

Hvis hunden indtager/vil indtage en anden stilling eller forlader øvelsen, efter at

hundeføreren har nået den sidste markering og har vendt sig, er det tilladt at afgive én

kommando. Hvis kommando ikke efterkommes, stoppes øvelsen.

Hunden skal sidde i 15 sekunder, efter at hundeføreren har gjort holdt.

Efter nyt tegn fra dommeren går hundeføreren tilbage og stiller sig ved hundens højre

side.

Øvelsen er slut efter dommerens ”tak” og når linen er sat på hunden.

Det er herefter tilladt at klappe og rose hunden

Og sådan er det med mange af de øvelser der har fællesbetegnelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kleo

Nogle af øvelserne deler godt nok navn, men det er ikke den samme måde der prøves i.

Fx finder man først Sid i LP2.

Her er beskrivelsen:'

5. Stå – Sid (Koeff. 2 – max. 20 p.)

Med hunden fri ved fod kommanderes føreren fremad, efter ca. 5 meter og på dommerens

kommando skal føreren kommandere sin hund til at stå, herefter fortsætter føreren fremad

og på ny kommando fra dommeren gør føreren omkring og passerer hunden og på en ny

kommando gør føreren omkring. Når føreren passerer hunden, skal den på førerens

kommando følge med. Føreren fortsætter fremad indtil dommeren kommanderer føreren

højre/venstre om. Efter ca. 5 meter og på dommerens kommando skal føreren

kommandere sin hund til at sidde, herefter fortsætter føreren fremad og på ny kommando

fra dommeren gør føreren omkring og passerer hunden og på en ny kommando gør

føreren omkring. Når føreren passerer hunden, skal den på førerens kommando følge

med. Føreren fortsætter fremad indtil dommeren kommanderer begge holdt.

• Føreren må (men skal ikke) samtidig med afgivelse af "stå" og "sid" kommando bruge

håndtegn, hunden må dog ikke berøres.

• Føreren må standse op mens kommando afgives.

• Lyd-og tegnkommando betragtes i denne øvelse som én kommando.

• Hvis hunden ikke følger i start og ikke er nået ud til fører inden ståkommandoen

afgives, mistes positionen.

• Der må ikke afgives ”bliv” kommando når hund forlades

• Hvis HF ikke stopper op ved afgivelse af kommando i Stå – Sid kan der ikke afgives

ekstra kommandoer uden at position mistes

• For at øvelsen kan godkendes kræves det, at mindst én position indtages korrekt

I DcH's program udføres sid øvelsen på forskellige måder alt efter klasse, men lad os se på C-klassen.

3. SID

Koefficient: 1,5

Kommandoer: Plads - sid og/eller tegn

Efter tegn fra dommeren gør hundeføreren klar på det anviste startsted med hunden

på plads, fri ved fod. Bedømmelsen starter når hundeføreren står i utvungen stilling,

med hænderne ned langs siden.

Efter en kort pause går hundeføreren med hunden på plads frem til en anvist

markering, hvor der kommanderes ”sid”. Det er tilladt kortvarigt at standse op, når

kommando gives, men hunden må ikke berøres. Derefter går hundeføreren frem til en

anvist markering og stiller sig med front mod hunden.

Det er tilladt at anvende kommandoen ”plads” ved start.

Hvis hunden indtager/vil indtage en anden stilling eller forlader øvelsen, efter at

hundeføreren har nået den sidste markering og har vendt sig, er det tilladt at afgive én

kommando. Hvis kommando ikke efterkommes, stoppes øvelsen.

Hunden skal sidde i 15 sekunder, efter at hundeføreren har gjort holdt.

Efter nyt tegn fra dommeren går hundeføreren tilbage og stiller sig ved hundens højre

side.

Øvelsen er slut efter dommerens ”tak” og når linen er sat på hunden.

Det er herefter tilladt at klappe og rose hunden

Og sådan er det med mange af de øvelser der har fællesbetegnelse.

nu skriver jeg jo sådan set også at øvelserne IKKE er de samme:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil godt lige komme med en rettelse til det du skriver. For der er skam et krav til præcisionen i DcH's program(jeg synes ofte jeg ser videoer fra LP-programmet hvor fx en fri ved fod bliver bedømt til 9-10, men det ville den ikke få i DcH-programmet fordi den afviger fra position osv.). Jeg ved dog hvad du mener, og tror du tænker at der ikke er så mange dressurøvelser.

Nej det mener jeg ikke. Præcitionen er større ved DKK ved lydighedendelen. Jeg har stillet begge del og der er stor forskel og selvfølelig, en hund kan ikke 100% præc i lydighed, felt, spor og rundering.

Men tag ud og prøv begge del, jeg har fået masser af ti taller for min fri ved fod i DcH og aldrig et i DKK. Faktisk griner DKK folket lidt af vores lydighed. Engang fik jeg 7 i DcH i DKK ville jeg have fået 0 for den præstation

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det mener jeg ikke. Præcitionen er større ved DKK ved lydighedendelen. Jeg har stillet begge del og der er stor forskel og selvfølelig, en hund kan ikke 100% præc i lydighed, felt, spor og rundering.

Men tag ud og prøv begge del, jeg har fået masser af ti taller for min fri ved fod i DcH og aldrig et i DKK. Faktisk griner DKK folket lidt af vores lydighed. Engang fik jeg 7 i DcH i DKK ville jeg have fået 0 for den præstation

Men i DCH skal man selv kunne huske lineføring/fri ved fod-programmet, hvor i DKK står dommeren og giver en "instruktioner".

Jeg nåede aldrig ud og starte c-programmet med Livsen, men det jeg frygtede mest var at jeg glemte programmet :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bare at jeg korser mig en del hvor jeg ser videoer fra LP, for jeg forstår simpelthen ikke hvordan en dødkedelig fri ved fod, hvor hunden et par gange stopper kan belønnes med 9 point...

Dorte

Det kan da ikke være andet end en fordel at vide hvor man skal gå. På den måde kan mentalt forberede sig og hunden har også en forventning om at nu skal der ske det og det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bare at jeg korser mig en del hvor jeg ser videoer fra LP, for jeg forstår simpelthen ikke hvordan en dødkedelig fri ved fod, hvor hunden et par gange stopper kan belønnes med 9 point...

Dorte

Det kan da ikke være andet end en fordel at vide hvor man skal gå. På den måde kan mentalt forberede sig og hunden har også en forventning om at nu skal der ske det og det.

Nu er jeg sådan en, der under pres meget hurtigt kan glemme hvor jeg skal gå :oops:

Jeg har mistet hele øvelser i rally fordi jeg er gået den forkerte vej på trods af, at jeg har gået banen igennem uden hund 2-3 gange inden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå... Jeg var ude og træne med prinsessen i går, og skal ud med hende lige om lidt.

Det gik helt i kage da vi skulle lave sit stå og dæk. Jeg blev bedt om at gøre det, men burde have sagt nej tak. Det er hun ikke klar til her endnu. Hjemme i stuen og ude på vores fælles arealer er der ingen problemer. Men i klubben er der bare så mange dufte og der sker så meget og når jeg så bliver lidt diffus samtidigt, så er det svært at være en lille Cassi-pige.

Tilgengæld var hun super, da vi arbejde feltsøg med hende. Et problem er dog at hun KUN vil tag reb(hende bedste legetøj er et flettet reb af fleece, som jeg også bruger til den gamle til agility). Så herhjemme har jeg fundet en sko frem, som der bliver leget med, og omlidt vil jeg gå ud og sende hende hen til at hente den.

Pigen har også fået en fin stor træapport, så nu skal vi igang med at få noget mere sikkerhed på, så hun ikke bare tager en æresrunde når hun lyster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Total sej lille Cassi. Var ude med hende i ti minutter og valgte kun at træne stå og apport. Inden havde jeg lavet en mini liste over hvad jeg ville træne af delmomenter. jeg har været alt for dårlig til ikke at gøre det, og det hjalp gevaldigt her.

Startede med simpel kontakt, så baglæsngang med opbremsninger hvor hun fint blev stående på kommando. Så gik vi lidt på plads og så lidt stå. Jeg valgte til sidst at køre lidt kvalitetskontrol og hun er bare så skide sej til at blive hvor man beder hende om det:banan: Cassi står lige så fint og kigger selvom jeg kaster hendes yndlingslegetøj reb hen lige ved siden af hende.

Så var det tid til lidt leg og så igang med apporten. Prøvede lidt baglænskædning på afleveringen, men så snart hun får den i munden ligger hun sig ned og gnaver i den, og det bryder hendes mor sig ikke om, så klikkede mere og satte helt ned for belønningsintervallerne og det gav pote. Så trænede vi lidt bliv ved kast og indbringning. Det er i hvert fald ikke længere et kæmpe problem, jeg skal bare have reb klar til at bytte med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu er Coda og jeg kun lige blevet færdige med DcH's hvalpehold, men vi er skrevet op til kursusholdet der starter til januar og derfra håber vi :x: at kunne komme videre på C-holdet. :genert: Men er der ikke noget med at man skal bestå 2 konkurrencer for at komme på c-holdet fra kursushold?

Vi har heldigvis aftalt, alle os fra hvalpehold der fortsætter på kursushold, at blive ved med at mødes en gang om ugen vinteren over så vi fortsætter vores træning, da kursusholdet først starter til januar/februar. :banan: Coda og jeg syntes nemlig det er sjovt at træne og endnu sjovere at få lov til at lege efterfølgende, han er jo kun 6 måneder. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu er Coda og jeg kun lige blevet færdige med DcH's hvalpehold, men vi er skrevet op til kursusholdet der starter til januar og derfra håber vi :x: at kunne komme videre på C-holdet. :genert: Men er der ikke noget med at man skal bestå 2 konkurrencer for at komme på c-holdet fra kursushold?

Vi har heldigvis aftalt, alle os fra hvalpehold der fortsætter på kursushold, at blive ved med at mødes en gang om ugen vinteren over så vi fortsætter vores træning, da kursusholdet først starter til januar/februar. :banan: Coda og jeg syntes nemlig det er sjovt at træne og endnu sjovere at få lov til at lege efterfølgende, han er jo kun 6 måneder. :blink:

Jeg ved ikke om det kører forskelligt i de forskellige DCH afdelinger. Men efter et hvalpe- eller et kursus-hold er der i vores afdeling en "intern" prøve, hvor det bliver vurderet af en dommer/en fra træn. udvalget om hund og især fører er klar til at rykke videre op.

Når man er i C-klassen skal der to oprykningsresultater til (hvoraf mindst et skal være et kredsresultat) for at få oprykning til B, og ligeledes herfra til A og fra A til E.

Enzo er født B-hund, men vi fulgtes med vores hvalpehold til et c-hold, da han stadig var ganske ung efter hvalpeholdet (mener han var omkring 11 uger, da vi startede på hvalpeholdet), og vi havde et super godt hold og en rigtig god træner. Så blev der oprettet et B-hold med unge hunde (og en god træner :blink:) som vi så kom på, da han var et år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man er i C-klassen skal der to oprykningsresultater til (hvoraf mindst et skal være et kredsresultat) for at få oprykning til B, og ligeledes herfra til A og fra A til E.

Så var det var C til B jeg tænkte på, det giver også lidt mere menig. :genert::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må kravet være blevet sænket væsenligt siden jeg gik konkurrence i DcH, og ja det er en del år siden efterhånden, midten af 90'erne, men da var der krav om præcision og stor nøjagtighed.

Hvis en hund ikke fulgte nærmest klistret op ad venstre ben i fri ved fod blev der trukket.

Andet ville også være uretfærdigt overfor den hundefører som havde trænet sin hund til at gå en perfekt fri ved fod eller lave andre perfekt udførte øvelser.

Jeg oplevede heller aldrig at der var nogen som helst slinger i valsen mht. præcision omkring signalgivning og udførelsen, reagerede hunden ikke straks på signalet med at vise den ønskede adfærd, så blev der også trukket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må kravet være blevet sænket væsenligt siden jeg gik konkurrence i DcH, og ja det er en del år siden efterhånden, midten af 90'erne, men da var der krav om præcision og stor nøjagtighed.

Hvis en hund ikke fulgte nærmest klistret op ad venstre ben i fri ved fod blev der trukket.

Andet ville også være uretfærdigt overfor den hundefører som havde trænet sin hund til at gå en perfekt fri ved fod eller lave andre perfekt udførte øvelser.

Jeg oplevede heller aldrig at der var nogen som helst slinger i valsen mht. præcision omkring signalgivning og udførelsen, reagerede hunden ikke straks på signalet med at vise den ønskede adfærd, så blev der også trukket.

Det er afgjort også hvad jeg oplever :5up:

så nej kravene er efter min mening høje stadig, også højere en de er i LP;-).

Link til indlæg
Del på andre sites