Hop til indhold

Terapi-hund Traenings Traaden


Gæst Afganskmynde
 Share

Recommended Posts

Gæst Afganskmynde

Synes vi skulle have en Traenings traad omhandlende hunde der uddannes til terapi:vuf:

 

Hvor mange traener deres hunde til terapi herinde paa HF?

Hvilke racer har i brugt til formaalet og hvordan er jeres traening foregaaet?

 

Altsaa: Del ud af jeres observationer og erfaringer omkring terapi uddannelsen for hunde.

 

Overvejer at komme igang med en noget atypisk kandidat til positionen. Min afghanske mynde han paa knap 2 aar og glaeder mig!.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er i gang med min doberman Chase.

 

Første skridt var at deltage i et orienteringsmøde - uden hund - hvor der blev fortalt om kravene.

 

Dernæst skulle vi til evaluering med hund. Der blev vi udsat for en simuleret plejehjem/hospitalssituation med larm og spektakel, tæt trafik med kørestole og gangstativer, møde med andre hunde, besøg hos sengeliggende osv.

 

Efter evalueringen var bestået, skulle jeg med på et rigtigt besøg på et hospital, uden Chase. Jeg fik tildelt en erfaren terapihundefører og dennes hund, som jeg så skulle observere under besøget og få svaret på evt. spørgsmål.

 

Derefter er der tre prøvebesøg med hund, hvor man igen får tildelt en erfaren fører, som denne gang ikke selv har hund med, men udelukkende er der til at observere en og hjælpe på vej (og sladre til bestyrelsen hvis man kvajer sig :mrgreen:)

 

Chase og jeg har overstået vores første prøvebesøg sammen og fik vildt meget ros. :oops:

 

Efter to besøg mere, er vi færdige og kan kalde os terapihunde-team.

 

Der har egentlig ikke været nogen decideret træning af hunden. Det handler mere om dens temperament i min øjne. Hos nogle af de hunde, jeg har observeret, virker det som om de bare finder sig i det - mens Chase virkelig lever for det. Han knuselsker alle mennesker og der er ikke en hånd i hele verden, der ikke udelukkende har til formål at nusse ham.

Han smækker hovedet ned i skødet på folk og bliver stående til de får krampe af at nusse ham. :lol:

 

Jeg vil mene, at enhver hund der har klaret Canine Good Citizen - og det har Tio jo - også sagtens kan klare evalueringen til terapihund.

 

Spørgsmålet for mig er mere, om det er noget hunden virkelig vil nyde - eller om den bare finder sig i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gid man gjorde mere ud af at uddanne terapihunde i Danmark.

Trygfonden har noget kørende med besøgshunde på plejehjem, og så er der vist et 'privat' firma der gør det i uddannelse af terapihunde.

 

På én måde tror jeg Gracie vil egne sig godt som terapihund, da hun er en rigtig nussegøj og meget rolig, når hun bliver kælet for. Når vi er i hundeskoven, vil hun hellere hænge ved de andre hundeejere end at lege med deres hunde. Hun render ligefrem rundt og tigger nusning.

 

Et par gange har jeg haft hende med på et plejehjem og i et aktivitetscenter for ældre, men jeg kan mærke hun bliver lidt overvældet af alle de fremmede mennesker, det nye sted og de nye indtryk, så hun bliver lidt usikker, og den reserverethed som aussien er kendt for, kommer op i hende.

Så vi kan godt sige hun gør det for min skyld - endnu - for selvom det umiddelbart ikke falder hende naturligt, tror jeg det er et spørgsmål om træning. Hvis jeg tager hende med, og hun får nogle succesoplevelser med de der fremmede mennesker fremmede steder.

Det Gracie hungrer allermest efter er kæl og nærhed, og det skal hun nok finde ud af at hun kan få som terapihund.

 

Her er hun i aktivitetscenteret

249922_1907236274520_1050189828_2137688_2584761_n.jpg

 

Tjaa, måske følte hun sig alligevel lidt hjemme.:mrgreen:

248578_1907236794533_1050189828_2137691_8253883_n.jpg

 

247919_1907236914536_1050189828_2137692_1127676_n.jpg

 

247515_1907238634579_1050189828_2137697_2604761_n.jpg

 

248496_1907235714506_1050189828_2137686_5903483_n.jpg

 

Og når hun har det allerbedst.:hjerte:

248985_1907235834509_1050189828_2137687_165756_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Gid man gjorde mere ud af at uddanne terapihunde i Danmark.

Trygfonden har noget kørende med besøgshunde på plejehjem, og så er der vist et 'privat' firma der gør det i uddannelse af terapihunde.

 

På én måde tror jeg Gracie vil egne sig godt som terapihund, da hun er en rigtig nussegøj og meget rolig, når hun bliver kælet for. Når vi er i hundeskoven, vil hun hellere hænge ved de andre hundeejere end at lege med deres hunde. Hun render ligefrem rundt og tigger nusning.

 

Et par gange har jeg haft hende med på et plejehjem og i et aktivitetscenter for ældre, men jeg kan mærke hun bliver lidt overvældet af alle de fremmede mennesker, det nye sted og de nye indtryk, så hun bliver lidt usikker, og den reserverethed som aussien er kendt for, kommer op i hende.

Så vi kan godt sige hun gør det for min skyld - endnu - for selvom det umiddelbart ikke falder hende naturligt, tror jeg det er et spørgsmål om træning. Hvis jeg tager hende med, og hun får nogle succesoplevelser med de der fremmede mennesker fremmede steder.

Det Gracie hungrer allermest efter er kæl og nærhed, og det skal hun nok finde ud af at hun kan få som terapihund.

 

Her er hun i aktivitetscenteret

249922_1907236274520_1050189828_2137688_2584761_n.jpg

 

Tjaa, måske følte hun sig alligevel lidt hjemme.:mrgreen:

248578_1907236794533_1050189828_2137691_8253883_n.jpg

 

247919_1907236914536_1050189828_2137692_1127676_n.jpg

 

247515_1907238634579_1050189828_2137697_2604761_n.jpg

 

248496_1907235714506_1050189828_2137686_5903483_n.jpg

 

Og når hun har det allerbedst.:hjerte:

248985_1907235834509_1050189828_2137687_165756_n.jpg

 

Awww... Sode billeder:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Jeg er i gang med min doberman Chase.

 

Første skridt var at deltage i et orienteringsmøde - uden hund - hvor der blev fortalt om kravene.

 

Dernæst skulle vi til evaluering med hund. Der blev vi udsat for en simuleret plejehjem/hospitalssituation med larm og spektakel, tæt trafik med kørestole og gangstativer, møde med andre hunde, besøg hos sengeliggende osv.

 

Efter evalueringen var bestået, skulle jeg med på et rigtigt besøg på et hospital, uden Chase. Jeg fik tildelt en erfaren terapihundefører og dennes hund, som jeg så skulle observere under besøget og få svaret på evt. spørgsmål.

 

Derefter er der tre prøvebesøg med hund, hvor man igen får tildelt en erfaren fører, som denne gang ikke selv har hund med, men udelukkende er der til at observere en og hjælpe på vej (og sladre til bestyrelsen hvis man kvajer sig :mrgreen:)

 

Chase og jeg har overstået vores første prøvebesøg sammen og fik vildt meget ros. :oops:

 

Efter to besøg mere, er vi færdige og kan kalde os terapihunde-team.

 

Der har egentlig ikke været nogen decideret træning af hunden. Det handler mere om dens temperament i min øjne. Hos nogle af de hunde, jeg har observeret, virker det som om de bare finder sig i det - mens Chase virkelig lever for det. Han knuselsker alle mennesker og der er ikke en hånd i hele verden, der ikke udelukkende har til formål at nusse ham.

Han smækker hovedet ned i skødet på folk og bliver stående til de får krampe af at nusse ham. :lol:

 

Jeg vil mene, at enhver hund der har klaret Canine Good Citizen - og det har Tio jo - også sagtens kan klare evalueringen til terapihund.

 

Spørgsmålet for mig er mere, om det er noget hunden virkelig vil nyde - eller om den bare finder sig i det.

 

Ihh Tillykke med det flotte resultat - Det er bare super flot!!!

Ja, terapi hunde skal kunne lide deres "job". Det synes jeg ogsaa. Det er paa den baggrund jeg er blevet interesseret i terapiudd. til Tio. Han er meget glad for alle mennesker og soger kontakt, fremfor at undgaa det, og har et velafbalanceret gemyt. Terapi er ogsaa et dejligt erhverv. At kunne vaere med til at goere andre glade og give dem fornyet harmoni i hverdagen. Interessant at laese om!

 

Bliver spaendende hvad jeg kan finde frem til i vores omraade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Jeg kontaktede California Canine Academy og de kraver at ens hund er neutraliseret eller sterialiseret for at kunne blive accepteret til Terapi uddannelsen.

 

Ved ikke om det er ens for alle stater, men hvor vi bor, er det altsaa paakraevet. Ov. Tio er jo intakt... Han er ogsaa udstillingsvovse, og jeg vil muligvis gerne have et kuld af hans hvalpe fordi han er saa fantastisk af temperament og udseende.

 

Kan paa sin vis godt forstaa dette behov fra Terapi udd. side, for Tio vil nok vaere helt lige glad med terapi og gamle mennesker, hvis en dame i lobetid kom forbi.

 

Saa jeg maa lige overveje det hele grundigt inden jeg fravaelger Tio's juveler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Her er der ingen krav om neutralisering, men tæver i løb må ikke deltage. Synes faktisk det er et uretfærdigt krav de har hos jer. Måske kan du finde en anden organisation, der har anderledes regler?

 

Det er reglerne indenfor staten i CA. Hvis jeg skulle uddanne Tio hos en organisation der ikke stiller samme krav, bliver det i en anden stat, som efterfolgende kun kan bruges der. Det hjaelper ikke saa meget for os, naar vi er bosat i CA.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tager mig lige den frihed, at skrive i denne tråd, selvom ingen af vores hunde er eller skal være terapihund.

Synes det er helt eminent med terapihunde. Mennesker der er syge fysisk eller psykisk kan drage meget stor nytte af terapi hunde. Har hørt og læst om flere mennesker, hvor det har hjulpet rigtig meget og de har fået en meget større livskvalitet. Det er stærkt undervurderet hvad hunde kan gøre for sjælen.

Så :5up: til jer der har terapihunde:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er reglerne indenfor staten i CA. Hvis jeg skulle uddanne Tio hos en organisation der ikke stiller samme krav, bliver det i en anden stat, som efterfolgende kun kan bruges der. Det hjaelper ikke saa meget for os, naar vi er bosat i CA.

 

Øv hvor ærgeligt at de har den regel.:damn:

 

Kan du ikke som privatperson prøve at tage kontakt til institutioner og lign, der kunne tænkes at have behov for en terapihund, og tilbyde at dig og Tio kommer på besøg? Eller det må man måske heller ikke?

 

Det er sådan jeg gør det. Spørger godt nok ikke direkte om de har brug for en terapihund, men Gracie har været med på plejehjem og i aktivitetscenter.som besøgshund. Det gode ved at vi ikke arbejder for nogen organisation, er at jeg selv kan bestemmer over hvad hun skal udsættes for. Lige nu ser jeg det bare som træning på hendes præmisser, og som bonus for jeg lov at opleve hvordan hun skaber smil, glæde og tænder gnisten i øjnene igen på gamle og syge mennesker.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Karina, ideen er super, men her i landet er folk jo totalt hysteriske med ansvar/forsikringer/sagsanlæg osv., så jeg tror ikke at hospitaler og plejehjem osv., tør gå med til den slags.

 

Tænk hvis Gracie's klo rev hul på en strømpe eller et eller andet latterligt, så har vi balladen.

 

Vi har igennem vores terapihundeforening en forsikring, der dækker den slags.

Jeg ville enormt gerne have Børnehospitalet som et af vores besøgssteder, men de har deres helt egen ordning. Men de rekrutterer stadig kun fra vores forening, hvor de ved alt er testet i hoved og røv, og der er forsikringsdækning.

 

Men det kan være Afganskmynde kan finde en anden organisation. Ville tro i en stat så stor som CA at der sikkert findes flere, og forhåbentlig en der ikke kræver kastration.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Ja. Ogsaa reglerne for servicehunde er, at de skal vaere neutraliseret.

 

Regner med at jeg neutraliserer Tio senere hen alligevel, fordi jeg muligvis ikke orker at holde dem adskilt i lobetiden de naeste 10-15 aar, og vil ikke risikerer ups kuld. Og saa er det traels at have ham puste sig op overfor hanner og jagte damer iovrigt.

 

Jeg tror ikke de fleste plejehjem/institutioner kan tage imod os, da det har noget med deres forsikring at goere dvs. hvis der skulle ske noget. et uheld, der ikke behover vaere hundens skyld (f.eks var der engang en haendelse m. en terapi hund som bed en patient, da den fik halen braekket i hjulet paa en rullestol), vil deres forsikring ikke gaa ind og daekke omkostninger for evt. advokathjaelp m.m ved evt. sagsogelser eller laegebehandling.

 

Er overrasket over at hore du har faaet lov af virksomheder alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får jo nok lov, fordi de ikke tænker over at der kan ske en ulykke, og det gør jeg egentlig heller ikke.:genert: De bliver bare glade og tager imod tilbuddet.

Men i Danmark har vi jo heller ikke (endnu) tradition for at sagsøge for småting som I USA.

 

Såeee. Det kunne godt lyde som om at du kommer til at kastrere Tio, hvis han skal gøre karierre som terapihund.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Chase og jeg har været på prøvebesøg igen i dag, og han var bare fantastisk. Min "censor" var så benovet over ham - han vader lige hen til folk og smider hovedet i skødet på dem. Og hvis de holder op med at nusse ham, pløjer han hovedet ind under deres hænder. :lol: En ældre dame, som var en stor hundeelsker, kastede begge arme rundt om ham og krammede ham helt vildt. :lun:

 

Censoren i dag er medlem af bestyrelsen, og står for evaluering af nye medlemmer, og hun sagde bagefter, at der "overhovedet ikke er nogen chance for at vi ikke består - så tillykke!" :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da TRYG fonden kom op med tilbuddet om at ens hund kunne blive terapihund overvejede jeg det med Pelle. Men han har skidte dage hvor han er jumpy, så det ville ikke virke for ham.

Terapi og socialhunde synes jeg ellers er et fantastisk tilbud at kunne give.

 

Når STH, som uddanner servicehunde i DK, fra tid til anden står med en hund som af en eller anden årsag ikke kan klare kravene som servicehund, det vil være et eller andet som gør den lidt usikker i det offentlige rum f.eks. utryghed ved høje lyde, bliver den socialhund, typisk hos et barn som har brug for det en hund kan give. Det er da fantastisk..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Chase og jeg har været på prøvebesøg igen i dag, og han var bare fantastisk. Min "censor" var så benovet over ham - han vader lige hen til folk og smider hovedet i skødet på dem. Og hvis de holder op med at nusse ham, pløjer han hovedet ind under deres hænder. :lol: En ældre dame, som var en stor hundeelsker, kastede begge arme rundt om ham og krammede ham helt vildt. :lun:

 

Censoren i dag er medlem af bestyrelsen, og står for evaluering af nye medlemmer, og hun sagde bagefter, at der "overhovedet ikke er nogen chance for at vi ikke består - så tillykke!" :banan:

 

 

Ihhh hvor super flot. Tillykke mange gange!! Han lyder ogsaa til at vaere helt perfekt til jobbet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihhh hvor super flot. Tillykke mange gange!! Han lyder ogsaa til at vaere helt perfekt til jobbet!

 

Tusind tak - og undskyld jeg er så langsom til at svare. Har haft et par hårde dage med meget lidt søvn og har først nu tid og energi til at følge op.

 

Håber du finder en organisation der vil acceptere Tio uden at du skal tvinges til at kastrere ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst Femstjernet Hund
Jeg er i gang med min doberman Chase.

 

Første skridt var at deltage i et orienteringsmøde - uden hund - hvor der blev fortalt om kravene.

 

Dernæst skulle vi til evaluering med hund. Der blev vi udsat for en simuleret plejehjem/hospitalssituation med larm og spektakel, tæt trafik med kørestole og gangstativer, møde med andre hunde, besøg hos sengeliggende osv.

 

Efter evalueringen var bestået, skulle jeg med på et rigtigt besøg på et hospital, uden Chase. Jeg fik tildelt en erfaren terapihundefører og dennes hund, som jeg så skulle observere under besøget og få svaret på evt. spørgsmål.

 

Derefter er der tre prøvebesøg med hund, hvor man igen får tildelt en erfaren fører, som denne gang ikke selv har hund med, men udelukkende er der til at observere en og hjælpe på vej (og sladre til bestyrelsen hvis man kvajer sig :mrgreen:)

 

Chase og jeg har overstået vores første prøvebesøg sammen og fik vildt meget ros. :oops:

 

Efter to besøg mere, er vi færdige og kan kalde os terapihunde-team.

 

Der har egentlig ikke været nogen decideret træning af hunden. Det handler mere om dens temperament i min øjne. Hos nogle af de hunde, jeg har observeret, virker det som om de bare finder sig i det - mens Chase virkelig lever for det. Han knuselsker alle mennesker og der er ikke en hånd i hele verden, der ikke udelukkende har til formål at nusse ham.

Han smækker hovedet ned i skødet på folk og bliver stående til de får krampe af at nusse ham. :lol:

 

Jeg vil mene, at enhver hund der har klaret Canine Good Citizen - og det har Tio jo - også sagtens kan klare evalueringen til terapihund.

 

Spørgsmålet for mig er mere, om det er noget hunden virkelig vil nyde - eller om den bare finder sig i det.

 

 

Hvilket uddannelsessted har du gået på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder rigtig spændende alt sammen....

 

Har selv overvejet det med min, men trygfonden er de eneste her i DK jeg kender der laver sådan noget - og de har endnu ikke en afdeling i Århus.

Har tænkt selv at kontakte et plejehjem og høre dem ad, vil dog gerne min bliver en lille smule ældre - er kun 8 mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 months later...
Gæst Femstjernet Hund

Er der nogen af jer som er interesseret i at blive besøgsven med jeres hund, kan i nu deltage i Ældresagens inspirationsdag i Silkeborg d. 5. september 2012.

 

På dagen gennemgås relevant information for dig som ønsker at starte og medbringer du din hund, bliver den evalueret afslutningsvist.

 

Du kan læse mere hvis du søger på "inspirationsdag for besøgshunden og dens fører" på google.

 

Har I nogen spørgsmål er du velkommen til at skrive til mig:-)

Signe Tholstrup Andreasen

[email protected]

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Femstjernet Hund

Hej CBK

Kan se at du er interesserer dig for besøgshunde - har du overvejet Ældresagens tilbud. Se evt. mit indlæg ovenfor med info om inspirationsdag i Silkeborg i September. Kan varmt anbefales :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...