Gæst finsen Skrevet Oktober 19, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2011 Hej. Jeg er helt lost med hensyn til at få hvalpe. Min veninde har en hun hund fra samme kul som min han hund. Vi er MEGET i tvivl om de vil få skadede/defekte hvalpe hvis de kommer til at parre sig? Vi holder jo selvfølgelig opsyn med dem når vi er sammen men der kan jo være en smutter. Vi synes jo det lyder som instest men har ingen idé om det også gælder for hunde? For nogle dyr kan sagtens. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Oktober 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2011 Der er i hvert fald meget stor risiko for defekter hos evt. hvalpe, hvis man parrer bror/søster. Hvis det går galt, skal I skynde jer til dyrlæge og få en abortsprøjte til tæven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Oktober 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2011 De eneste dyr, der uden helbredsmæssige konsekvenser kan parre sig med deres søskende, er laboratoriemus, fordi de er avlet frem til at være 100% genetisk identiske og uden arvelige sygdomme skjult i generne. Men det har også kostet mange museliv at nå så langt... Søskende bør aldrig parres! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret Oktober 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2011 Det er indavl! Der er meget stor risiko for eventuelle recessive gener bliver dobbeltudtrykt og så har I problemerne. Ved DKK må man lave kuld med en indavlskoefficient på 6,25 - det svarer til fætter-kusine parring. Ved en bror-søster parring har man en indavlskoeff. på 25! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Oktober 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2011 Hej. Jeg er helt lost med hensyn til at få hvalpe. Min veninde har en hun hund fra samme kul som min han hund. Vi er MEGET i tvivl om de vil få skadede/defekte hvalpe hvis de kommer til at parre sig? Vi holder jo selvfølgelig opsyn med dem når vi er sammen men der kan jo være en smutter. Vi synes jo det lyder som instest men har ingen idé om det også gælder for hunde? For nogle dyr kan sagtens. Det er indavl og kan give skader/defekter, som de andre siger Hvis hundene skal være sammen hver dag, må I være over dem konstant, når tæven er i løb. Eller få neutraliseret en eller begge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Oktober 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2011 Som folk siger ja så ER det indavl! Man bør aldrig lade en parring ske som ikke er gennemtænkt, jeg er ikke direkte imod indavl, det at de er søskende betyder ikke absolut at hvalpene vil blive defekte eller få dårligere helbred. Men I bør absolut, på ingen måde, lade dem parre når i ikke 100% ved hvad i har med at gøre, derfor er det vigtigt at I er meget over dem. "Smuttere" bør bare ikke ske! Hvis I ikke har tænkt jer at de skal benyttes i avl, kunne det være en idé at overveje at neutralisere en af dem, hvis I ikke er sikre på I kan undgå smuttere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts