Hop til indhold

Må din hund spise mus??


Franziska
 Share

Recommended Posts

Jeg spørg fordi jeg er lidt usikkert om mus kan have alle mulige sygdomme eller??

 

Jeg ved ikke helt om jeg synes det lækkert hun spiser det, men hun vil jo utrolig gerne spise dem..

 

I sommers fandt Maya en muserede og nået at spise en af de små museunger inden jeg overhovedet at opdage hvad hun lavede:vedikke:

 

I dag laver Maya sine muse-fange-jage-hop i det høje græs, og stopper helt pludselig og ser ret forvirret på mig, hvor efter hun åbner munden og spytter en mus ud :shock:

Den er ret medtaget op piver højt, og jeg synes at det utrolig syndt for den- men er ikke i standt til at aflive den så det giver jeg Maya lov til, som ender dens lidelser ret hurtigt.. :vedikke:

men hun fik altså ikke lov til at spise den - for jeg er så usikker med sygdomme og alt det der.. vil jo nødig hav min lille pige blev syg :hmm:

 

Men hvad med jeres hunde?? - fanger de mus og må de så spise dem??

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Motor fanger mange og spiser dem gladeligt. Jeg lader ham :) De kan vist have en eller anden slags orm de små mus, men Motor har ikke fået orm endnu og det er jo til at holde øje med - altså musene har ikke hjerte/lungeorm, men en eller anden rimelig "almindelig" orm.

Link til indlæg
Del på andre sites

okay.. hmm så det værste der kan se (hvis man kan sige det sådan) er at hunden får alm. orm??

 

Ja, lige hvilke kan jeg ikke huske, bændelorm og/eller spoleorm måske. Voodoo havde hvalpeorm (spoleorm), han var psykotisk sulten og pelsen begyndte at se mat ud, så hvis man lige har i bagtankerne at mus KAN give orm er det vel til at spotte. Motor havde dem ikke, de fik begge en kur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her i huset er det katten der spiser mus - han har jævnligt orm og behandles naturligvis.

 

Svea har to gange stjålet hans mus. Stakkels kat.

 

Som udgangspunkt må mine hunde ikke spise mus - pga orm.

 

Men det gør ikke noget at katten får orm?

 

Her fanger/fangede katten tit mus. Ved ikke lige hvor mange hun fanger mere, for hun er ved at være gammel og tyk.

Cille har rendt rundt med en mus, men da knægten så det gik han da helt i baglås og jeg tog den fra hende. Men eftersom hun er en rottehund og derfor har instinktet i sig ville jeg ikke nægte hende at æde en mus hvis hun fanger en igen.

 

Så må hun jo bare som katten have ormekur lidt oftere.......

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det gør ikke noget at katten får orm?

 

Her fanger/fangede katten tit mus. Ved ikke lige hvor mange hun fanger mere, for hun er ved at være gammel og tyk.

Cille har rendt rundt med en mus, men da knægten så det gik han da helt i baglås og jeg tog den fra hende. Men eftersom hun er en rottehund og derfor har instinktet i sig ville jeg ikke nægte hende at æde en mus hvis hun fanger en igen.

 

Så må hun jo bare som katten have ormekur lidt oftere.......

 

Gitte

 

Min kat er en gårdkat - hans primære job er at fange mus. Ja han får orm, men han bliver så også jævnligt behandlet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kat er en gårdkat - hans primære job er at fange mus. Ja han får orm, men han bliver så også jævnligt behandlet...

 

Men kan hunden så ikke også blive behandlet lidt oftere hvis han fanger mus?

 

Altså. Det er bare fordi jeg er lidt på tværs nu, for kan ikke rigtig se forskellen :-D

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Men kan hunden så ikke også blive behandlet lidt oftere hvis han fanger mus?

 

Altså. Det er bare fordi jeg er lidt på tværs nu, for kan ikke rigtig se forskellen :-D

 

Gitte

 

Jo det kunne de... Jeg kan bare ikke se årsagen til at skulle behandle alle tre hunde i tide og utide fordi de får lov til at spise mus :blink: I bund og grund er der nok ikke den store forskel, andet en at jeg mener det er kattens job :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det kunne de... Jeg kan bare ikke se årsagen til at skulle behandle alle tre hunde i tide og utide fordi de får lov til at spise mus :blink: I bund og grund er der nok ikke den store forskel, andet en at jeg mener det er kattens job :blink:

 

Det kan du jo have ret i, men hvis nu hundene synes det er sjovt ;-)

 

Synes helt klart også det er kattens job her. Især når en mus har forvildet sig ind i huset, men det er ikke altid hun er enig mere. Og skulle hunden snige sig til at fange den før katten, så får den lov, men får så også lov til at fortsætte "festen" ude i haven.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

- og så igen.. For at hundene kan få ormekur skal deres afføring testes...

 

Det er vist ikke alle dyrlæger der praktiserer det.

Cille blev behandlet lige da jeg fik hende og så for en måneds tid siden lage jeg mærke til at der var bitte små orm i hendes afføring. Der ringede jeg bare til dyrlægen og fik en pille til hende.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vist ikke alle dyrlæger der praktiserer det.

Cille blev behandlet lige da jeg fik hende og så for en måneds tid siden lage jeg mærke til at der var bitte små orm i hendes afføring. Der ringede jeg bare til dyrlægen og fik en pille til hende.

 

Gitte

 

Nej, det er ikke alle der praktiserer det - desværre hvis du spørger mig. Det øger risikoen for resistens..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...