Hop til indhold

fotonørderne på Fyn...


korvis
 Share

Recommended Posts

Har dine billeder ikke "numre"? Det kan du jo f.eks. nemt se når du lægger dem over på computeren, hvis du vælger at de skal beholde nummer-navnet. Mit 40D gik rundt i april, så hed det næste billede IMG_0001.

 

Både 6500 og 11000 billeder er vel ret lidt. Jeg ved ikke rigtig hvad der er godt nok, om man kan sige det udelukkende ud fra antal billeder... Men hvis kameraet ellers ser velholdt ud, ingen ridser m.m., så ville 11.000 billeder ikke bekymre mig. Nok heller ikke 20-30.000, hvis det ellers virkede velholdt, og prisen var ok.

Jeg ville heller ikke bekymre mig om så få eksponeringer, men man skal selvfølgelig tage stilling til om man mener de oplyste tal virker troværdige ;-)

Hvilken type billeder er der hovedsageligt blevet taget, f.eks. vil det gøre en mærkbar forskel om det er hundeleg eller portrætfoto. Mit hus har rundet 10.000 flere gange end jeg har tal på og det er ikke to år gammelt endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 105
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det har du selvfølgelig ret i! Og det er også klart at mange ikke er ret forsigtige med sine objektiver...

 

 

 

Har dine billeder ikke "numre"? Det kan du jo f.eks. nemt se når du lægger dem over på computeren, hvis du vælger at de skal beholde nummer-navnet. Mit 40D gik rundt i april, så hed det næste billede IMG_0001.

 

Både 6500 og 11000 billeder er vel ret lidt. Jeg ved ikke rigtig hvad der er godt nok, om man kan sige det udelukkende ud fra antal billeder... Men hvis kameraet ellers ser velholdt ud, ingen ridser m.m., så ville 11.000 billeder ikke bekymre mig. Nok heller ikke 20-30.000, hvis det ellers virkede velholdt, og prisen var ok.

 

Nej, jeg kan ikke bruge billednumrene, da jeg jævnligt formaterer mit kort, og så går det jo i 0.

Eller er der et andeet sted, hvor man kan se billednummer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skulle ikke betyde noget..? Mit går ikke i nul fordi jeg formaterer kortet - det er jo i kameraet oplysningerne sidder, ikke i kortet.

 

Hmmm ja, du har helt ret.:oops: Ved ikke hvor jeg har fået den ide fra.

 

Tror bare jeg pakker min migrænehjerne sammen og går i seng.:sove:

 

Edit: og mit kamera har så taget omkring 5500 billeder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg kan ikke bruge billednumrene, da jeg jævnligt formaterer mit kort, og så går det jo i 0.

Eller er der et andeet sted, hvor man kan se billednummer?

Når du henter billederne ind på computeren kan du ændre på indstillingen så det enten er numrerne fra kameraet (IMG_xxxx) der bruges, eller computeren angiver numrer fra 0 til xxx evt. sammen med det du navngiver mappen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm... De er sgida gået ned i fps..! Mit 40D ta'r 6,4 - 60D ta'r 5,3..?? Underligt. Men jo da, 5,3 fps skulle være nok, det vil jeg mene. Jeg syntes jeg manglede lidt med mit 350D, som vist nok tog 3 fps? Jeg fik tit fanget lige præcis de samme skridt, og fik ikke nok billeder over et spring, f.eks... Men 5,3 bør være nok.

 

Mht. vægt, så syntes jeg i begyndelsen det var vildt så meget de ca. 250g til forskel gjorde, der var mellem 350D og 40D. Men det har jeg nu vænnet mig til, og synes faktisk det er rart at det vejer lidt mere. Det gi'r en følelse af lidt mere stabilitet, på én eller anden måde. Men det er klart at det også kan bli' tungt. Og stort - har man små hænder kan det være irriterende hvis knapperne ikke sidder indenfor rækkevidde. Selv har jeg nogle ordentlige mande-labber, og 40D passer mig fint. Men det er nok en god idé at lige få mærke kameraerne på egne hænder.

 

Jeg synes Tacoras råd er rigtig godt - køb det billigste kamera, der stadig kan det du har brug for, og brug overskuddet på objektiver. For ét eller andet sted er objektiverne næsten vigtigere end selve kameraet.

 

Jamen, så tror jeg det må blive 60d, for så kan der måske også blive råd til et nyt objektiv inden for nærfremtid :lun: Men nu vil jeg lige ind og rør lidt ved det i dage eller i morgen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har været inde at kigge på 7D nu... Og så vidt jeg kan se er der næsten ikke andet til forskel end netop fokuspunkterne? Og fps, selvføglelig. .

 

Nu skal jeg ikke forsøge at få nogen til at investere i 7D, hvis man kan nøjes med f.eks. 60D hvilket jeg også har givet udtryk for. Jeg vil blot nævne at der altså er flere væsentlige forskellige på 7D og 60D udover prisen. Byggekvaliten er som det gamle 1V, hvilket vil sige støv og fugttæt. Der er dobbelt processor og så er det ikke kun fokuspunkterne som der er flere af; men hele fokussystemet som er anderledes med mange flere muligheder for valg af fokuspunkter. Så man får også mere for de sidste kr. 3000.

7D har også sine svagheder i forhold til dyrere kameraer i et x serien. Jeg kunne fint undvære den inbyggede blitz, jeg kunne fint undvære alle autoprogrammerne og nøjes med M, AV og TV; men så skal man jo også lige smide godt kr 30000 og sådan kan man blive ved.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal jeg ikke forsøge at få nogen til at investere i 7D, hvis man kan nøjes med f.eks. 60D hvilket jeg også har givet udtryk for. Jeg vil blot nævne at der altså er flere væsentlige forskellige på 7D og 60D udover prisen. Byggekvaliten er som det gamle 1V, hvilket vil sige støv og fugttæt. Der er dobbelt processor og så er det ikke kun fokuspunkterne som der er flere af; men hele fokussystemet som er anderledes med mange flere muligheder for valg af fokuspunkter. Så man får også mere for de sidste kr. 3000.

7D har også sine svagheder i forhold til dyrere kameraer i et x serien. Jeg kunne fint undvære den inbyggede blitz, jeg kunne fint undvære alle autoprogrammerne og nøjes med M, AV og TV; men så skal man jo også lige smide godt kr 30000 og sådan kan man blive ved.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen stenild

 

Nej, selvfølgelig - jeg fik vist skrevet det lidt vel kortfattet..! :oops: Byggekvaliteten kan jo betyde noget for alle, det er klart. Dobbeltprocessoren ved jeg egentlig ikke lige præcist hvad den gør af forskel? Og så skulle jeg ikke ha' skrevet fokuspunkterne, men fokussystemet, det var også hvad jeg mente... Men stadig, kan man nå at udnytte alle fokus-finesser (tænker på f.eks. at selv vælge punkter/grupper), når man fotograferer hunde? Til makro må det jo være suverænt, det kan jeg godt se! Når jeg ta'r hundeportrætter bruger jeg da de forskellige punkter, men nærmest kun når hunden er nogenlunde stille. Når den løber kan jeg ikke rigtig nå det, heller ikke til agility, hvor mange hunde/førere løber meget forskelligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, selvfølgelig - jeg fik vist skrevet det lidt vel kortfattet..! :oops: Byggekvaliteten kan jo betyde noget for alle, det er klart. Dobbeltprocessoren ved jeg egentlig ikke lige præcist hvad den gør af forskel? Og så skulle jeg ikke ha' skrevet fokuspunkterne, men fokussystemet, det var også hvad jeg mente... Men stadig, kan man nå at udnytte alle fokus-finesser (tænker på f.eks. at selv vælge punkter/grupper), når man fotograferer hunde? Til makro må det jo være suverænt, det kan jeg godt se! Når jeg ta'r hundeportrætter bruger jeg da de forskellige punkter, men nærmest kun når hunden er nogenlunde stille. Når den løber kan jeg ikke rigtig nå det, heller ikke til agility, hvor mange hunde/førere løber meget forskelligt...

 

Du har helt ret man skal ikke købe en masse man ikke bruger; men netop fokussystemet og især de 10 flere fokuspunkter afgjorde mit valg og havde jeg pengene havde jeg købt et med 45 fokuspunkter.

Jeg har min multicontroller til at stå sådan at jeg alene med den kan flytte på fokuspunktet og det bruger jeg meget i alle situationer. På 7D kan man samle fokuspunkter i grupper som sammen med servo fokus skulle være ideel til bevægelige objekter. Samtidig kan man indstille kameraet til at ignorere emner som kommer imellem en og motivet (så fokus ikke flytter) Jeg har dog ikke rigtig brugt det da jeg er kommet ind i vanen med at flytte fokuspunket mauelt rundt med tommelfingeren. Jeg kunne forstille mig det ville være fint til agility.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har helt ret man skal ikke købe en masse man ikke bruger; men netop fokussystemet og især de 10 flere fokuspunkter afgjorde mit valg og havde jeg pengene havde jeg købt et med 45 fokuspunkter.

Jeg har min multicontroller til at stå sådan at jeg alene med den kan flytte på fokuspunktet og det bruger jeg meget i alle situationer. På 7D kan man samle fokuspunkter i grupper som sammen med servo fokus skulle være ideel til bevægelige objekter. Samtidig kan man indstille kameraet til at ignorere emner som kommer imellem en og motivet (så fokus ikke flytter) Jeg har dog ikke rigtig brugt det da jeg er kommet ind i vanen med at flytte fokuspunket mauelt rundt med tommelfingeren. Jeg kunne forstille mig det ville være fint til agility.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

 

Okay, det lyder spændende... Må ind og kigge lidt nærmere på de funktioner, dem har jeg godt nok ikke læst ret meget af, fik mest kigget på specifikationerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det lyder spændende... Må ind og kigge lidt nærmere på de funktioner, dem har jeg godt nok ikke læst ret meget af, fik mest kigget på specifikationerne.

 

Prøv at gå ind på Canon DLC: Home her ligger der nogle video tutorials som viser de forskellige funktioner. Du skal gå ind under Photo og produvts og så vælge 7D. (men af en eller anden grund kan jeg ikke åbne videoerne)

 

:vinken:Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender det ikke... Men de der objektiver med meget stor zoom-evne, der spænder over både vidvinkel og tele, plejer ikke at få de bedste ord med på vejen... Prøv evt. at se hvad de siger til det på denne side:

 

All Tests / Reviews

 

Tak :-D Det var nu også bedst fordi min photocare har "tilbud" på 60d med 18-135mm objektiv på.... Men jeg vil nok i virkeligheden hellere have et par L objektiver :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :-D Det var nu også bedst fordi min photocare har "tilbud" på 60d med 18-135mm objektiv på.... Men jeg vil nok i virkeligheden hellere have et par L objektiver :engel:

 

Nååå, sådan. Jamen er tilbudet godt nok, så kan det jo være værd at kigge på.

 

Jeg er superglad for de objektiver jeg har nu, både for dem hver især, men også for kombinationen. Jeg synes jeg er godt dækket ind (til mit brug).

 

Jeg har vist skrevet det før, men har altså Tamron 28-75 f/2.8 og Canon 70-200F4L. Canon'en knuselsker jeg bare, synes det gi'r virkelig lækre billeder, og brændevidden er fin til både portrætter og agility. Hurtigt er det også. Tamron'en gi'r knivskarpe billeder, er også hurtigt, og brændevidden er super som allround til mit brug (savner faktisk ikke vidvinkel). Også rart med fast f/2.8. Begge objektiver er også virkelig fornuftige i prisen, hvilket jo er en rar ting!

 

Jeg ville ikke være bange for at købe brugt objektiv på f.eks. fotostart, jeg købte selv Tamron'en brugt til 1.800,- på et andet forum. Især 70-200F4L findes tit til salg på brugtmarkedet, da mange af de der foto-macho-mænd bare skal ha' F2.8 i stedet for, og bytter sig op så snart de har råd til det... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nååå, sådan. Jamen er tilbudet godt nok, så kan det jo være værd at kigge på.

 

Jeg er superglad for de objektiver jeg har nu, både for dem hver især, men også for kombinationen. Jeg synes jeg er godt dækket ind (til mit brug).

 

Jeg har vist skrevet det før, men har altså Tamron 28-75 f/2.8 og Canon 70-200F4L. Canon'en knuselsker jeg bare, synes det gi'r virkelig lækre billeder, og brændevidden er fin til både portrætter og agility. Hurtigt er det også. Tamron'en gi'r knivskarpe billeder, er også hurtigt, og brændevidden er super som allround til mit brug (savner faktisk ikke vidvinkel). Også rart med fast f/2.8. Begge objektiver er også virkelig fornuftige i prisen, hvilket jo er en rar ting!

 

Jeg ville ikke være bange for at købe brugt objektiv på f.eks. fotostart, jeg købte selv Tamron'en brugt til 1.800,- på et andet forum. Især 70-200F4L findes tit til salg på brugtmarkedet, da mange af de der foto-macho-mænd bare skal ha' F2.8 i stedet for, og bytter sig op så snart de har råd til det... :lol:

 

Super... Jeg kigger lidt nærmere på det, dog tror jeg ikke der er meget tilbud over "tilbuddet" hos photocare... Tror nok at 60d + 18-135mm koster ca. 10000 :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Canon EOS 60D m. 18-135mm IS Opdag din kreative side med EOS 60D. Udtryk dig selv ved at lave betagende stillbilleder eller Full HD film med brug af LCD-skærmen med variabel vinkel og de avancerede kreative funktioner.Features 18 MP APS-C... 8.245,00 DKK hos kamerashop ,dk

 

:vinken:Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Canon EOS 60D m. 18-135mm IS Opdag din kreative side med EOS 60D. Udtryk dig selv ved at lave betagende stillbilleder eller Full HD film med brug af LCD-skærmen med variabel vinkel og de avancerede kreative funktioner.Features 18 MP APS-C... 8.245,00 DKK hos kamerashop ,dk

 

:vinken:Venlig hilsen Steen Stenild

 

Tak :-D Men er det værd at købe kamerahuset med 18-135mm'en med? Eller skal jeg nøjes med kamerahuset og så spare sammen til 70-200L objektivet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen tvivl hos mig 70-200 f4,0 L IS USM eller evt den uden IS som fungerer ganske udmærket for mig i kombination med en 17-40 F4,0 L USM. Og som Anna siger 70-200 kan købes brugt til en fornuftig pris, hvilket 17-40 og kan.

 

Jeg vælger 17-40 fordi den med et 1,6 crop kamera har samme effekt som en 24-70 og jeg savner ikke "hullet" mellem de 40 mm og de 70 mm

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...