Hop til indhold

Teiturs trækken, opdatering


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Jeg skal huske at fortælle når det går godt, og det ville jeg da lige gøre.

 

For nogen tid siden havde jeg et indlæg om Teiturs trækken og mine smerter deraf og mit 324 forsøg på at lærer ham ikke at trække og jeg kom frem til at jeg forsat ville bruge haltiselen igen og smide de alm seler og liner over bord, for den kamp var tabt på forhånd med det kadaver jeg render rundt med.

 

I stedet satte jeg mig for at øve at han ikke trak i haltiselen, for at hans blev trukket så lidt skæv som muligt.

 

 

Jeg havde fået forfærdelig ondt i mit ene knæ og mine underben af at øve " lad være med at trække for helvede da " og af at stoppe op og vende rundt 7650 gange på en gåtur osv, og til sidst kunne jeg næsten ikke komme op og ned af trapperne men måtte kure på rumpen.

 

Til lægen det gik. Væske i mit ene knæ, og skinnebensbetændelse i begge ben. Det er sku skræmmende så meget ens krop kan tage skade af at blive flået sådan i. Men det er helt sikkert kommet af det konstante pres og forkert benstilling, fordi man bliver trukket skævt og belaster sine knæ og ben forkert mange gange om dagen.

 

Nå, men skinnebensbetændelsen er jeg desværre ikke komme af med endnu, men mit knæ er blevet meget bedre og jeg kan igen gå på trapper, mærker ikke så meget til det mere, og det skyldes at jeg tog haltiselen på ham igen og flexlinen.

 

 

Jeg fik igen en gladere hund, det var SÅ tydeligt at han forbandt den alm sele og line med en helvedes gåtur, for han forsvandt hver gang jeg fandt det frem. Men haltiselen derimod, så logrede han for så vidste han vi skulle ud at gå en god tur uden at han blev frustreret og uden at JEG blev det.

 

 

Nu har vi fundet en rigtig god rymte, og han går faktiks rigtig rigtig pænt i den, og trækker meget meget LIDT. Han er blevet bedre til at vente og kigge på mig og komme hen og få en kiks fordi det er rart. Tjalfe går jo ikke så hurtig, og skal snuse og undersøge meget, så vi går generelt ret langsomt, og Teitur stresser ikke længere afsted som ti vilde heste, jeg har LANGT mere kontakt til ham og han går sagte og lover med halsen lige så stille det meste af turen.

 

Jeg er så glad for at det går så godt, han virker også langt gladere på vores gåtur.

 

Det eneste tidspunkt han trækker rigtig meget på, er når vi går op til friløbsområdet. Her er løsningen at have ham helt ind til min krop, konstant sige " gå pænt" og bakke ham hvis han snyder foran.

 

Men er vi på stranden eller i skoven så trækker han stadig rigtig meget, men på stranden slipper jeg ham bare, men ikke i skoven, så der går vi ikke så tit, eller også får han bare lov at trække, da jeg alligevel ikke kan mærke det overdrevet meget i haltiselen. Der er ingen grund til at lave konflikt ud af det, han får bare lov at drøne rundt i flexlinen i sin egen verden med snuden i jorden.

 

 

 

Det ville jeg lige dele med jer.

 

Og indtil videre trækker Tjalfe hellere ikke, han går utrolig pænt i snor af en hvalp. Og nu ved jeg også hvor vigtig det er at sætte ind MED DET SAMME hvis han skulle få den ide at trække. Så jeg krydser virkelig finger for at han aldrig får den ide at det kan betale sig at trække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det dejligt at læse at du har fundet en løsning på drækkeproblemet, som lyder til at komme jer begge til gode.:5up:

 

Halti? er det grimen eller den der sele der går op imellem forbenene og bremser hunden, når den trækker?

 

Hej, det er ingen af delene. Grimen kan han slet ikke acceptere og man brækker også nakken på hunden hvis man bruger flexline i den. Den sele der går op mellem forbenene kaldes antitræk, men det er lige til at kaste over højre skulder, for det første kan man ikke bremse en hund der trækker så voldsomt i sådan en, den trækker " igennem" og ignorere det fuldkommen, i øvrigt kan den skade forbenene på uheldigvis.

 

En antitræksele, kan ikke købes i butikkerne. Den sidder som en almindelige T sele, men ringen til selen, sidder foran på brystet og ikke på ryggen. Når den sidder i ryggen ( hvilket man også kan på selen ) så kan hunden kaste sig frem med alt sin kraft, mens den bliver væsenligt bremset når den sidder foran på brystet.

 

Sådan her ser den ud halti1.jpg det sorte sidder omkring brystet ligesom på en alm T sele

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåååh sådan en. Den har jeg set før.

Når man skal bruge hjælpemidler, lyder den rarere for hunden endn grimen og antitrækselen.:5up:

Og så er det jo super at den også virker på Teitur og at han er glad for den.

Men det vigtigste er at en skåner dig, og giver dig muliged for at arbejde med kontakten til ham påny.:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...