Hop til indhold

Aggresiv adfærd


Gæst Rasmus08
 Share

Recommended Posts

Gæst Rasmus08

Hej alle.

Vores lille Labrador/springer hvalp Rasmus på snart 12 uger er ved at blive et mareridt for os.

Han går nærmest til angreb på os, selv om halen kører på ham, virker det nærmest som om at han gør det for at skade os, han bider, meget hårdt og trækker samtidig så vi får rifter og sår, min datter er ved at udvikle en frygt for ham, og han er efterhånden ved at have overtaget styringen af huset.

Uanset hvad vi gør når han begynder, så gejler det ham bare endnu mere op at vi "gør modstand".

Vi har ikke fået en hel nats søvn i mere end 3 uger, fordi han bider i os når vi går i seng, vi har prøvet at lukke så meget af for ham som det er muligt, men han finder altid en anden vej op til soveværelset, og hvis det ikke er os det går ud over, så prøver han kræfter med vores kat, men hun finder sig ikke i noget og klapper ham en hvis han bliver for irriterende, men heler ikke det virker.

Det eneste der endnu har virket er at en af os går ned i stuen og sover!? enten sammen med ham eller alene!?

Men det korte af det lange er at han simpelthen ikke forstår et NEJ, ved ordet NEJ bliver han rasmus bagvendt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i lært ham at forstå et nej? For ellers er det jo bare endnu en i rækken af uendelige uforståelige mundlyde der kommer fra den sære flok af dyr han er dumpet ned i....

 

Og du har helt ret - desto mere i kæmper imod desto sjovere er legen for ham. Hvis man har et "bytte" er der da ikke meget sjov ved det hvis byttet ikke reagerer, vel?

 

Men det er kun en leg - det er ikke aggression.... Sørg dog for at få stoppet legen i tide, for det lyder ikek til at han selv kan finde ud af det. Hvalpe er som menneskebørn på det punkt, når de bliver overtrætte bliver de balstyriske og umulige og fuldstændigt opkørte....

 

Vores Karla er 8 uger, og hun bider også - det gør hvalpe jo. Ofte kan vi få hende til at stoppe ved at udstøde et højt piiiiv ligesom hendes kuldsøskende ville have gjort hvis hun bed for hårdt i dem.... Ellers har vi altid noget legetøj eller en tyggepind handy til at proppe i munden på hende istedet for vores fingre ....

 

Hvis hun er helt balstyrisk og nægter at stoppe med bideriet går vi simpelthen fra hende. Det er ikke sjovt når der ikke er nogen der gider at lege.... Men som oftest kan vi få hende til at falde ned ved at sætte os med hende i skødet, holde hende let fast og give hende en tyggepind som vi holder i i den ene ende og hun har den anden....

 

Det med at sove - vi har taget hende op i sengen.... Det hjalp, på både piveri og bideri. Nu sover hun ligeså fint ved siden af mig. Hun kan godt sådan "nussebide" lidt i mine fingre lige som hun er ved at falde i søvn, og når hun vågner er det ører, hår og kinder der lige skal nives lidt i for at jeg kan forstå at det på tide at komme ud af sengen :lol:

 

Men ja, det er vanvittigt hårdt at have en hundehvalp - også hårdere end jeg egentlig havde regnet med og jeg synes ellers jeg havde forberedt mig grundigt....

Link til indlæg
Del på andre sites

en anden ting - får han lov at bruge hovedet engang imellem? fx søge efter godbidder / foder i græsplænen, se nye steder / ting, nye indtryk... foderkugler ind i et paprør som han så skal finde ud af at få ud igen?

 

alting med måde selvfølgelig til sådan en lille størrelse med en lille koncentrationsevne.... men her kan Karla sove i en halv time efter hun har fået leverpostej i sin hvalpekong eller leget Dog Slide med mig....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej alle.

Vores lille Labrador/springer hvalp Rasmus på snart 12 uger er ved at blive et mareridt for os.

Han går nærmest til angreb på os, selv om halen kører på ham, virker det nærmest som om at han gør det for at skade os, han bider, meget hårdt og trækker samtidig så vi får rifter og sår, min datter er ved at udvikle en frygt for ham, og han er efterhånden ved at have overtaget styringen af huset.

Uanset hvad vi gør når han begynder, så gejler det ham bare endnu mere op at vi "gør modstand".

Vi har ikke fået en hel nats søvn i mere end 3 uger, fordi han bider i os når vi går i seng, vi har prøvet at lukke så meget af for ham som det er muligt, men han finder altid en anden vej op til soveværelset, og hvis det ikke er os det går ud over, så prøver han kræfter med vores kat, men hun finder sig ikke i noget og klapper ham en hvis han bliver for irriterende, men heler ikke det virker.

Det eneste der endnu har virket er at en af os går ned i stuen og sover!? enten sammen med ham eller alene!?

Men det korte af det lange er at han simpelthen ikke forstår et NEJ, ved ordet NEJ bliver han rasmus bagvendt :blink:

 

Det lyder som enhver hvalpeejers mareridt!

 

Hvilke forudsætninger har I for at opdrage hvalp - tidligere erfaringer eller hvad?

 

Først og fremmest: En hvalp har behov for at sove sammen med sin familie, det giver tryghed og samhørighed.

 

Dernæst: I er nødt til at sætte nogle rammer for hvalpen. Rammer som han, med sin hundebaggrund, kan forstå og respektere.

 

Noget af det første I skal være opmærksomme på er at vild leg med en hvalp ikke er hensigtsmæssigt, så hvis I leger "bold", "ruske" eller fangeleg med ham, så bør det stoppes til fordel for mere hundefornuftige aktiviteter.

 

I disse uger at sit liv lærer Rasmus hvordan hans verden hænger sammen, hvilke rutiner, regler og andre faktorer som har indflydelse på hans liv.

Han har behov for at opleve, komme ud og blive træt og mæt af oplevelser. Bliver han det vil han ikke have så meget udfarende energi.

 

Du nævner intet om hvordan han stimuleres og aktiveres dagligt, men vild leg avler mere vild leg.

 

Når mennesker leger med en hvalp tænker vi ikke over, at vi kan blive ved meget længere tid end en hvalp.

Hvalpe er programmeret til at lege med andre hvalpe på samme alder og af samme vægt- og aldersklasse.

I sådanne legesituationer vil hvalpene være jævnbyrdige og dermed blive trætte nogenlunde samtidige og stoppe legen.

Leg hvalp/menneske er i stor risiko for at overbelaste hvalpen, køre den for højt op og dermed skabe stress hos hvalpen.

Dette bevirker at hvalpen dels lærer at sådan leger/omgås vi her i denne familie dels at hvalpen lærer at køre op hurtigere og hurtigere.

 

I sådanne situationer har hvalpen ikke selv mulighed for at stoppe sin adfærd, den kører bare med "på bølgen". Og den er svær at stoppe når den først kører deroppe.

 

At bide i bevægelige objekter er naturligt for en hvalp og afhængig af den reaktion den oplever vil den forstærke sin adfærd.

 

Jeg vil foreslå dig at læse artiklen HER måske er der noget du kan bruge i den

 

Fortæl gerne lidt om Rasmus' hverdag så kan det være nemmere at hjælpe dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rasmus08

Hej igen, Jeg har tidligere haft hunde, en dejlig Golden retriever og en sød lille cairn terrier, men begge har jeg fået som voksne, så jeg har aldrig haft en hvalp før, vidste godt at det var et stort arbejde, men ikke så stort hehe.

 

Han render rundt i haven meget af tiden, går ture (når han vil) det vil han nemlig kun hvis vi begge er med, eller det er min kæreste der går med ham, jeg er jo så mest hjemme med ham, men det virker som om han har en beskytter trang over for hende!?

 

Han kommer rundt og ser lidt verden, vi tager ham med alle vejne, han får hilst på en masse mennesker, vi prøver også at stimulere hans intelligens og så videre.

men jeg kan egentlig godt se det i mener med vild leg avler vild leg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej igen, Jeg har tidligere haft hunde, en dejlig Golden retriever og en sød lille cairn terrier, men begge har jeg fået som voksne, så jeg har aldrig haft en hvalp før, vidste godt at det var et stort arbejde, men ikke så stort hehe.

 

Han render rundt i haven meget af tiden, går ture (når han vil) det vil han nemlig kun hvis vi begge er med, eller det er min kæreste der går med ham, jeg er jo så mest hjemme med ham, men det virker som om han har en beskytter trang over for hende!?

 

Han kommer rundt og ser lidt verden, vi tager ham med alle vejne, han får hilst på en masse mennesker, vi prøver også at stimulere hans intelligens og så videre.

men jeg kan egentlig godt se det i mener med vild leg avler vild leg...

 

 

Ok.

 

Både springer og labrador har desværre tendens til stress så det er vigtigt her i hans hvalpetid at indlære rolige vaner.

 

Naturligvis skal han have lov at buldre igennem, men han skal også lære rammer og regler for det

Redigeret af Ninjamor
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...