Hop til indhold

Hvad skete der lige?


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Vi var til indflytter fest ved et vennepar i går. Jeg havde glædet mig fordi de er flyttet i hus på 210kvm med have. Så Dumle måtte komme med og et andet vennepar af deres ville også tage deres blandingshvalp med.

 

Vi spiste med og det gjorde det andet vennepar ikke. Det gik meget bedre end det plejer med at Dumle faldt til ro og da vi spiste lå han bare og slappede af i sin kurv.

Da vi var færdige med at spise kom det andet vennepar ind ad døren. Vi holdte Dumle tilbage så han ikke sprang direkte i hovedet på den lille hvalp, men de kom ind med den på armen. Da Dumle så det gik han helt amok. Gøede og knurrede og var helt rundt på gulvet, det var næsten som om han blev bange.

Da den så kom ned på gulvet nærmede Dumle sig meget forsigtigt, snusede til den og så begyndte halen at logre og han var klar til leg. Det var som om det først var her det gik op for ham at det faktisk var en hund.

Da de kom ud i haven ville Dumle hele tiden parre hvalpen. Han var allerede noget stresset inden hvalpen kom, men nu var han bare helt kørt op.

Det hele endte med at vi alle kørte hjem med hundene og hyggede os uden hunde.

 

Det jeg gerne vil vide er hvad der mon gik af Dumle da hvalpen kom ind?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan det godt være du syntes jeg bare er for dum at høre på, men hvorfor skulle Dumle med til den fest?

 

Jeg syntes tit du har oprettet tråde hvor du giver udtryk for at Dumle nemt bliver stresset og har svært ved at slappe af :-)

Så jeg forstår ikke hvorfor han skulle med til den fest, det er et nyt hus, ny have, mange mennesker (går jeg ud fra når det er en indflytterfest) - der er jo meget at skulle "koncentrere sig om.

Når så der også kommer en ny hund at skulle forholde sig til, ja oven i købet en han måske syntes har set meget truende ud i det den jo ragede godt op over ham der på armen - ja så kan jeg da godt forstå hvis hunden ikke syntes det er så sjovt mere :-)

 

Nogle gange har en hund altså bare bedst af at blive hjemme i stille, vante omgivelser. De behøver ikke altid komme med :-D

 

Nok ikke det du vil hører - men jeg forstår det virkelig ikke :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

:-)

 

En hund - uanset alder, der bæres på en arm - vil af andre hunde blive opfattet som dominerende, hvorfor der ofte udvises agressiv adfærd mod den højt plaserede hund.........

 

Idet hunden sættes ned til den anden i øjenhøjde, bliver det mere jævnbyrdigt, og det opklares hurtigt, at hvalpen ikke er faretruende mere..

 

Hvalpen skal bare lige "forklares" hvem der bestemmer af de to hunde ... derfor sendes helt klare dominanssymboler ("parringssignal") at her er det mig, der bestemmer............

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan det godt være du syntes jeg bare er for dum at høre på, men hvorfor skulle Dumle med til den fest?

 

Jeg syntes tit du har oprettet tråde hvor du giver udtryk for at Dumle nemt bliver stresset og har svært ved at slappe af :-)

Så jeg forstår ikke hvorfor han skulle med til den fest, det er et nyt hus, ny have, mange mennesker (går jeg ud fra når det er en indflytterfest) - der er jo meget at skulle "koncentrere sig om.

Når så der også kommer en ny hund at skulle forholde sig til, ja oven i købet en han måske syntes har set meget truende ud i det den jo ragede godt op over ham der på armen - ja så kan jeg da godt forstå hvis hunden ikke syntes det er så sjovt mere :-)

 

Nogle gange har en hund altså bare bedst af at blive hjemme i stille, vante omgivelser. De behøver ikke altid komme med :-D

 

Nok ikke det du vil hører - men jeg forstår det virkelig ikke :confused:

 

Jeg kunne ikke være mere enig... Mine kommer da også nogle gange med rundt, men de kommer ikke nødvendigvis med ind og hilse eller "være med" - de ligger istedet i bilen, og så går jeg ud og lufter dem i ro og mag en gang imellem. Men 98 af gangene bliver de hjemme, de synes jeg er bedst for dem... Mine hunde (med undtagelse af Kimba) synes ikke altid at mange mennesker er et hit. Derfor ligger jeg dem også tit ud i bilen når vi får gæster...

 

Og når en hund har så let ved at blive stresset som Dumle har, så er det ikke altid et hit at komme ud og forholde sig til så mange ting... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan det godt være du syntes jeg bare er for dum at høre på, men hvorfor skulle Dumle med til den fest?

Jeg har også tænkt på efterfølgende at det var en fejl

 

Jeg syntes tit du har oprettet tråde hvor du giver udtryk for at Dumle nemt bliver stresset og har svært ved at slappe af :-)

Så jeg forstår ikke hvorfor han skulle med til den fest, det er et nyt hus, ny have, mange mennesker (går jeg ud fra når det er en indflytterfest) - der er jo meget at skulle "koncentrere sig om.

Nej, lige denne aften var det "indvie huset" med kun de to vennepar, lidt spisning og ellers stille og roligt.

 

Når så der også kommer en ny hund at skulle forholde sig til, ja oven i købet en han måske syntes har set meget truende ud i det den jo ragede godt op over ham der på armen - ja så kan jeg da godt forstå hvis hunden ikke syntes det er så sjovt mere :-)

 

Nogle gange har en hund altså bare bedst af at blive hjemme i stille, vante omgivelser. De behøver ikke altid komme med :-D

 

Nok ikke det du vil hører - men jeg forstår det virkelig ikke :confused:

Vi fandt godt ud af at det var bedre med ham hjemme, men jeg havde svært ved at lade ham blive hjemme natten over og indtil i formiddags da jeg syntes det var for lang tid, men det viste sig da alligevel at være bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg skulle til komsammen og der både var hvalp og have, så ville jeg da bestemt også tage min hund med, hvis det var i orden med værterne.

 

Vi var selv afsted i går og Samson elsker at kunne være ude hele aftenen (vi bor i lejlighed), så vi får en meget træt hund hjem, der for en gangs skyld sover længe næste morgen:mrgreen:

 

Og hvis alternativet var, at han skulle være alene fra aftensmad til næste formiddag, så ville jeg da helt sikkert tage ham med (men han er heller ikke helt god til at være alene).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
:-)

 

En hund - uanset alder, der bæres på en arm - vil af andre hunde blive opfattet som dominerende, hvorfor der ofte udvises agressiv adfærd mod den højt plaserede hund.........

 

Idet hunden sættes ned til den anden i øjenhøjde, bliver det mere jævnbyrdigt, og det opklares hurtigt, at hvalpen ikke er faretruende mere..

 

Hvalpen skal bare lige "forklares" hvem der bestemmer af de to hunde ... derfor sendes helt klare dominanssymboler ("parringssignal") at her er det mig, der bestemmer............

 

 

Det er jeg bestemt ikke enig i.

 

For det første kræver dominans mellem hunde en relation - altså at de kender hinanden, for det andet burde en næsten voksen hund ikke behøve vise "dominans" overfor så lille en hvalp - og slet ikke når den ikke er på hjemmebane, for det tredje er parringsadfærd oftest et udslag af stress mere end noget andet.

 

Jeg synes mere det tyder på, at Dumle ikke har kunnet se hvalpen ordentligt idet dens konturer bliver underlige når den bæres på armen.

Link til indlæg
Del på andre sites

:-)

 

En hund - uanset alder, der bæres på en arm - vil af andre hunde blive opfattet som dominerende, hvorfor der ofte udvises agressiv adfærd mod den højt plaserede hund.........

 

Idet hunden sættes ned til den anden i øjenhøjde, bliver det mere jævnbyrdigt, og det opklares hurtigt, at hvalpen ikke er faretruende mere..

 

Hvalpen skal bare lige "forklares" hvem der bestemmer af de to hunde ... derfor sendes helt klare dominanssymboler ("parringssignal") at her er det mig, der bestemmer............

 

Hvor har du det fra?

Jeg tror mere Dumle er blevet forvirret når han møder en hund der sidder på armen. Dumle kan ikke læse hvalpens signaler. Personligt mener jeg at hunde skal hilse på hinanden med alle 4 ben på jorden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg bestemt ikke enig i.

 

For det første kræver dominans mellem hunde en relation - altså at de kender hinanden, for det andet burde en næsten voksen hund ikke behøve vise "dominans" overfor så lille en hvalp - og slet ikke når den ikke er på hjemmebane, for det tredje er parringsadfærd oftest et udslag af stress mere end noget andet.

Jeg er også helt sikker på det var udløst af stress. Dumle var egentligt rigtig god til at slappe af igår, men han var jo lidt stresset da vi kom og til han lige havde kigget stedet igennem. Han faldte så til ro lidt inden og mens vi spiste, men derefter blev han ufattelig forskrækket over hvalpen og så var det vist bare for meget derefter :(

 

Jeg synes mere det tyder på, at Dumle ikke har kunnet se hvalpen ordentligt idet dens konturer bliver underlige når den bæres på armen.

Det kan godt passe. Det var en sort hvalp med rottweiler aftegn der sad på en sort trøje.

 

Hvor har du det fra?

Jeg tror mere Dumle er blevet forvirret når han møder en hund der sidder på armen. Dumle kan ikke læse hvalpens signaler. Personligt mener jeg at hunde skal hilse på hinanden med alle 4 ben på jorden.

Det mener jeg også, og jeg var heller ikke lige klar på den kom ind på armen, men her tror jeg nu slet ikke Dumle havde opfattet at det var en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bedste ville måske egentligt have været, hvis det andet vennepar havde meldt ud hvornår de kom - så hundene kunne have hilst på hinanden udenfor på neutral grund (nu når Dumle havde været i huset lidt længere tid), og I så var gået ind sammen bagefter. Så havde der nok været en anden reaktion fra Dumle´s side, og mødet havde nok udviklet sig lidt bedre... Det er altid nemt at være bagklog, men så ved man det til en anden gang :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bedste ville måske egentligt have været, hvis det andet vennepar havde meldt ud hvornår de kom - så hundene kunne have hilst på hinanden udenfor på neutral grund (nu når Dumle havde været i huset lidt længere tid), og I så var gået ind sammen bagefter. Så havde der nok været en anden reaktion fra Dumle´s side, og mødet havde nok udviklet sig lidt bedre... Det er altid nemt at være bagklog, men så ved man det til en anden gang :blink:

 

Det har du helt ret i, men jeg ved nu ikke hvor godt det var gået alligevel, de var ikke de bedste til hundesprog, skældte den lille hvalp ud fordi den gøede og snappede i leg efter Dumle, og da hvalpen var noget nervøs tog ejeren ved den og satte dens hoved helt hen til Dumles og holdte den der :( "Heldigvis" blev Dumle selv utryk og trak sig.

 

De fik at vide det ikke var iorden, men de var vist ikke specielt interreserede i min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du helt ret i, men jeg ved nu ikke hvor godt det var gået alligevel, de var ikke de bedste til hundesprog, skældte den lille hvalp ud fordi den gøede og snappede i leg efter Dumle, og da hvalpen var noget nervøs tog ejeren ved den og satte dens hoved helt hen til Dumles og holdte den der :( "Heldigvis" blev Dumle selv utryk og trak sig.

 

De fik at vide det ikke var iorden, men de var vist ikke specielt interreserede i min mening.

 

Lyder til at det var en kedelig oplevelse for den lille hvalp :neutral: Mon ikke vi alle kan lærer lidt af denne historie, nemlig at have aftaler for hvordan et møde mellem hunde der ikke har mødt hinanden før skal/bør foregå :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det har du helt ret i, men jeg ved nu ikke hvor godt det var gået alligevel, de var ikke de bedste til hundesprog, skældte den lille hvalp ud fordi den gøede og snappede i leg efter Dumle, og da hvalpen var noget nervøs tog ejeren ved den og satte dens hoved helt hen til Dumles og holdte den der :( "Heldigvis" blev Dumle selv utryk og trak sig.

 

De fik at vide det ikke var iorden, men de var vist ikke specielt interreserede i min mening.

 

Sikke en sur oplevelse :(

 

Jeg synes generelt du gjorde hvad du kunne. Du tog ham med til en rolig middag, og da det ikke gik, tog du dumle hjem hvor han kunne sove i ro.

 

Jeg tror at det blev lidt for meget for ham, som du også siger.

 

Jeg har forresten ofte et marvben eller frossen kong med, som back up - til min og den fremmede hund. Det virker lidt som en 'pause knap' hvis man skulle få brug for det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder til at det var en kedelig oplevelse for den lille hvalp :neutral: Mon ikke vi alle kan lærer lidt af denne historie, nemlig at have aftaler for hvordan et møde mellem hunde der ikke har mødt hinanden før skal/bør foregå :mrgreen:

Jo, det har du ret i, det er bare desværre ikke altid man lige kan aftale inden man møder en anden hund.

 

Sikke en sur oplevelse :(

 

Jeg synes generelt du gjorde hvad du kunne. Du tog ham med til en rolig middag, og da det ikke gik, tog du dumle hjem hvor han kunne sove i ro.

 

Jeg tror at det blev lidt for meget for ham, som du også siger.

 

Jeg har forresten ofte et marvben eller frossen kong med, som back up - til min og den fremmede hund. Det virker lidt som en 'pause knap' hvis man skulle få brug for det :mrgreen:

Ja, i situationen gjorde jeg hvad jeg kunne, men jeg burde jo egentligt have tænkt at nyt hus, nye mennesker og ny hund ville være for meget på en gang. Nyt hus kunne han lige klare, men resten blev for meget.

Men jeg kan jo desværre ikke ændre det nu og jeg er da blevet det klogere af den oplevelse.

 

Fyldt kong og marvben har jeg også som regel med når vi skal til et nyt sted. Jeg havde bare også brugt det hele til at gøre køkkenet hyggeligt :lol: Det funger nemlig rigtig godt til lidt rolig aktivitet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...