Hop til indhold

Hvad skal vi vælge?


Gæst MINA
 Share

Recommended Posts

Hvis man har svært ved at træne en toller til andet end det den er avlet til, bør man nok kigge nærmere på træneren frem for hunden. Jeg selv opfatter tolleren som meget lærenem, også når man træner andet, end det den er avlet til.

 

Der er jeg helt enig. Jeg skrev også at det var hvad den canadiske toller-side fortæller. ;-)

 

Personligt mener jeg det er en yderst lærenem hund, som dog har så "lalleglad" en attitude, at den på ingen måder passer til mig. Helt på lige fod med Flattere, for den sags skyld. :-)

 

I min verden bliver en hund aldrig færdigtrænet

Heller ikke i min. Begrebet "fully trained gundog" og på dansk "færdigtrænet jagthund", dækker over en hund der har lært hvad den skal kunne, og har haft minimum én sæson erfaringstræning oveni hatten.

Den kan altid lære mere, men er som sådan "klar til brug".

 

Det lyder lidt til at du tænker mere på trænerens behov (at den bliver veltrænet) og ikke hundens (at den bliver aktiveret).

Nej. Det gør jeg ikke. Jeg sætter bare begge sider af sagen op mod hinanden.

Og jeg ved at man, ved at bruge den tid der skal til, for at træne hunden op til det den for føreren skal kunne, såvel som at vedligeholde denne træning, til mere end rigelig grad opfylder hundens behov.

 

Den fejl man oftest ser ved jagthunderacerne er faktisk at folk netop gør "for meget" med dem, og de derved på et eller andet tidspunkt brænder en sikring. (særligt hunde som tollere, der har en generelt noget kortere koncentrationsspænd, såvel som et noget mere "lalleglad" væsen end f.eks. labber, vil ikke kunne håndtere dette ligeså godt.)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 93
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst T_Martinsen
Der er jeg helt enig. Jeg skrev også at det var hvad den canadiske toller-side fortæller. ;-)

 

Personligt mener jeg det er en yderst lærenem hund, som dog har så "lalleglad" en attitude, at den på ingen måder passer til mig. Helt på lige fod med Flattere, for den sags skyld. :-)

Den "lalleglade" attitude ser jeg som iver, en iver jeg ikke ser i helt samme omfang som hos eks. labben.

 

Heller ikke i min. Begrebet "fully trained gundog" og på dansk "færdigtrænet jagthund", dækker over en hund der har lært hvad den skal kunne, og har haft minimum én sæson erfaringstræning oveni hatten.

Den kan altid lære mere, men er som sådan "klar til brug".

Men jeg forstår bare ikke, at det skal bringes ind i en debat om, hvad en hund har brug for/kræver af éns hverdag.

 

Nej. Det gør jeg ikke. Jeg sætter bare begge sider af sagen op mod hinanden.

Og jeg ved at man, ved at bruge den tid der skal til, for at træne hunden op til det den for føreren skal kunne, såvel som at vedligeholde denne træning, til mere end rigelig grad opfylder hundens behov.

Jeg ved ikke hvorfor du bevæger dig hen i alt det med at hunden skal trænes op til det ene og det andet.

Vi har her en "normal" familie, som spørger om hjælp til anbefaling af en hund.

Jeg ser på denne situation med en "normal" families øjne. Hvad vil de kunne byde en hund. For mig lyder det ikke til at de har planer om, at gå på jagt, så al den snak om færdigt trænede hunde, er i denne situation overflødig. Man bliver nød til at se situationen, med den kommende hundeejers øjne, og ikke med, hvad hunden oprindeligt er skabt til, og ellers skulle trænes op til.

Den fejl man oftest ser ved jagthunderacerne er faktisk at folk netop gør "for meget" med dem, og de derved på et eller andet tidspunkt brænder en sikring. (særligt hunde som tollere, der har en generelt noget kortere koncentrationsspænd, såvel som et noget mere "lalleglad" væsen end f.eks. labber, vil ikke kunne håndtere dette ligeså godt.)

Jeg ved ikke om man kan sige, at de har en kortere koncentrationsspænd, det er nok et vurderings spørgsmål. Jeg oplever dem som fuldt koncentreret, men at man kun skal træne en øvelse i korte intervaller, og så skifte til ny øvelse, for ellers begynder den at kede sig, og virke ukoncentreret. Træner man i korte skiftende øvelser, så skal de nok være på. Og som sagt, så ser jeg det "lalleglade", som oftest godt fuldt op af "toller skriget", som en iver.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvorfor du bevæger dig hen i alt det med at hunden skal trænes op til det ene og det andet.

 

Det har relevans, i den forbindelse at du siger de kræver mere tid i forbindelse med aktivering/træning, hvad der for mig er en og samme ting.

 

ALT jeg gør med hunden, har et formål, og er dermed træning. Også selvom det "blot" er en hyggegåtur.

 

Set i lyset af at en Toller, og en Bordercollie, tager ret nøjagtig den samme tid at træne op, (og dermed også ren aktiveringstid) fortæller mig at de ikke er mere krævende racer tidsmæssigt end andre.

 

Den "lalleglade" attitude ser jeg som iver, en iver jeg ikke ser i helt samme omfang som hos eks. labben.

Det ser jeg det så ikke som. Jeg definerer iver, som arbejdsglæde, og den er der ingen forskel på imellem de 2 racer.

Lalleglad er derimod en hund der hopper og danser, for at få lov til at arbejde, og der er labben generelt mere rolig, dét kan jeg nikke genkendene til.

 

Vi har her en "normal" familie, som spørger om hjælp til anbefaling af en hund.

Jeg ser på denne situation med en "normal" families øjne. Hvad vil de kunne byde en hund. For mig lyder det ikke til at de har planer om, at gå på jagt, så al den snak om færdigt trænede hunde, er i denne situation overflødig.

Hvad jeg også gør. Jeg benytter mig dog af racens egenskaber for at forklare at de ikke kræver mere end andre racer med samme arbejdsområde.

 

Man bliver nød til at se situationen, med den kommende hundeejers øjne, og ikke med, hvad hunden oprindeligt er skabt til, og ellers skulle trænes op til.

Gør man dét, fornægter man racens egenskaber, og vil derfor ikke kunne træne den derefter.

 

Jeg ved ikke om man kan sige, at de har en kortere koncentrationsspænd

Det kan "man" godt, eftersom det er hvad raceklubben siger de har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Det har relevans, i den forbindelse at du siger de kræver mere tid i forbindelse med aktivering/træning, hvad der for mig er en og samme ting.

 

ALT jeg gør med hunden, har et formål, og er dermed træning. Også selvom det "blot" er en hyggegåtur.

 

Set i lyset af at en Toller, og en Bordercollie, tager ret nøjagtig den samme tid at træne op, (og dermed også ren aktiveringstid) fortæller mig at de ikke er mere krævende racer tidsmæssigt end andre.

Du skriver om, at det tager 2-3 år at få en "færdig trænet" hund, men du skriver ikke noget om, hvor meget man træner om dagen med den enkelte race.

 

Det jeg laver med en hund, har skam også et formål.

 

Det ser jeg det så ikke som. Jeg definerer iver, som arbejdsglæde, og den er der ingen forskel på imellem de 2 racer.

Lalleglad er derimod en hund der hopper og danser, for at få lov til at arbejde, og der er labben generelt mere rolig, dét kan jeg nikke genkendene til.

Okay jeg kan så ikke lige se forskellen i at hoppe og danse for at få lov til at arbejde, og så arbejdsglæde :hmm:

 

Hvad jeg også gør. Jeg benytter mig dog af racens egenskaber for at forklare at de ikke kræver mere end andre racer med samme arbejdsområde.
Du trækker lidt i land. Nu er det måske kun inde for samme arbejdsområde?

 

Alle hunde har behov for aktivering, fysisk som mentalt. Men de forskellige racer har behov for forskellig aktivering. Nogle skal have mere fysisk end mentalt, og andre skal have mere mentalt end fysisk. Nogle er tilfredse med at lave lidt, andre har behov for mere. En pekingeser har ikke de store behov, hvorimod borderen, som vi har været inde på, har behov for langt mere.

 

Fordi vi har to apporterende jagthunde er det ikke ensbetydende med, at de har behov for lige meget arbejde. En labrador, skal holde sig i ro tæt ved jægeren, indtil denne giver hunden lov til at apportere. En toller skal være igang og løbe og lokke ænderne frem, og når jægeren har skudt, så skal den apportere. Vi har her to apporterende jagthunde, men dog meget forskellige i deres arbejde.

 

Gør man dét, fornægter man racens egenskaber, og vil derfor ikke kunne træne den derefter.

Jeg siger ikke man ikke skal træne efter hvad den er avlet til, men at man skal se på, hvad en "normal" familie kan byde en hund.

 

Hvis ikke du kan træne og aktivere en hund, uden at det skal være 100% efter hvad den er avlet til, jamen så er det måske snare dine træningsegenskaber, der skal justeres ved.

En "normal" famile, vil normalvis ikke gå ud og bruge sin energi på jagttræning, men så er der alternative ting man kan lave med sin hund, og det er det jeg har i tankerne, når jeg vil prøve at komme med råd, så jeg kan hjælpe de kommende ejere (og hund) bedst muligt.

Det kan "man" godt, eftersom det er hvad raceklubben siger de har.

Kunne det tænkes, du har fejlfortolket det skrevne...
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Da du jo går op i, hvad de skriver på racens hjemmeside, er dette bestemt værd at tage med også, og i mine øjne vigtigere.

 

Tollers are very active, intelligent dogs which require a good deal of exercise and also a job to do, so that their busy brains can be engaged. They excel at many dogs sports but can become destructive if theire physical and mental needs are not being met.

Tollers are not the right choice of dog for every household

http://www.toller.ca/nsdtrclubbrochure.pdf

 

Dette er fra en anden:

These are not Little Golden Retrievers!

If you can’t keep this dog busy, don’t get this dog. More than many breeds, a Toller is a mental and physical commitment. They are not the dog for everyone, and while we love them dearly, we don’t want to see them in pounds and shelters.

Keep all of this in mind as you consider choosing a “Little Red Retrieving Machine”

Ten Reasons why the Toller may not be for you

1. Vroom.

The Toller is an energetic dog, and needs plenty of exercise. While they aren’t quite as hyperactive as some breeds, they do need lots of exercise, physical and mental. If you are looking for a dog who is content with nothing more than a pleasant walk in the evening, go elsewhere. Better behaviour through exhaustion is the rule for living with a Toller. If you don’t have time to give this breed at least an hour of exercise a day, every day, with plenty of swimming and fetching, look elsewhere. A Toller with excess energy will find another outlet for his drive, and the results are seldom pleasant

 

2. Smart, smart, smart.

It cannot be stressed enough that this is a dog with brains to spare. Keeping all that intelligence focused and busy is a big challenge. These dogs MUST be given at least basic obedience training, and many Toller owners are active in several dog activities (hunting, agility, flyball, tracking, competitive obedience) just to keep their Tollers occupied. Even a Toller who is “just a pet” MUST have basic obedience training and the chance to use their brains (teach them to bring the paper, have them carry the mail in, teach them tricks) or the become downright obnoxious around the house.

 

3. Just do what I tell you

Tollers love to work, but they are not always as easy to train as other breeds. They need to be challenged and engaged by their work, or they get bored and stop paying attention. They may also try things a dozen ways before they get around to doing what you’re looking for. Patience, inventiveness and flexibility are the rules. If you want a dog who’s going to learn by the book, or if you’re at all unsure about your ability to train a dog who’s a little different from the norm. The Toller may not be for you.

 

4. Did you say no?

If you give a Toller an inch, they will take a mile and come back for another. Tollers are generally too smart to engage in out and out dominance battles. Instead they sense power vacuums, and exploit them. If you are unable to be firm (kind, but firm) about the rules of your household, and to enforce them consistently, you will find that the ruler of your household has four legs and is red. They don’t have a mean bone in their bodies, but they are opportunistic and stunningly smart. If you aren’t in charge, they will be.

 

5. Not everyone’s best friend

If you are looking for a dog who wants to be the world’s best friend, the Toller may not be for you. Tollers are gentle and kindly and many can be quite outgoing, but if you are looking for a dog with that Lab “I just met you and You’re my best friend” attitude, the Toller may be wrong for you. The Toller will greet strangers happily, but generally reserve true enthusiasm for their family and special people.

 

6. Drive

Tollers are a hunting breed, and are bred to be working dogs. They have a frantic drive to work, and will retrieve until your arm is ready to fall off. Tendonitis in Toller owners is not unusual. This dog is a retrieving fool who will climb trees to get a bumper stuck there (we have pictures). This may sound cute now, but after the 400th throw, you may change your mind.

 

7. The “Scream!”

Many Tollers have a penetrating scream which they produce to indicate excitement and eagerness. To the uninitiated, this can sound like the dog is being fed into a wood chipper, it’s high pitched, frantic and loud. Not all Tollers scream, but many do. If you are unable to teach quiet manners, or live in a neighbourhood where dog noise will get you in trouble, or just don’t like dogs who make noise, this is not the breed for you. The scream is usually a reaction to an exciting stimulus (water, a toy, a ball) rather than a constant behaviour, but it can be annoying.

 

8. They aren’t Protection dogs

Tollers are generally wary of strangers, but if you want a dog to serve as protection, look elsewhere. While they are excellent natural watch dogs, and their barking may be more than enough to scare away a burglar, these are not cut out to protect. They may not lead the burglar to your silver, wagging all the while like a Lab or Golden, but they also aren’t likely to go for his leg.

 

9. Watch your cat

Many Tollers do just fine in households with cats or other animals. They do have a strong prey drive, however. If you don’t want your cat chased, this may not be the dog for you. The chasing will all be in fun, but it is likely to happen.

 

10. Shedding and Mess

Tollers do blow their coat seasonally, and they are dogs who like to swim and roll and wallow. They are not the dog for the fastidious or the allergic.

http://www.toller-club.co.uk/ (10 top reasons)

 

 

Og fra den svenske:

Beteende

 

rasen-beteende.jpg En tollare ska vara kompakt och kraftfull, utan att förlora sin smidighet och snabbhet. I arbete har den ett snabbt, rusande sätt och är en stark och skicklig simmare - en outtröttlig apportör, som inte tvekar när den uppmanas till arbete.

Tollaren är, som sagt, en mycket självständig, intelligent och ofta envis hund som kräver mycket av sin förare. Den som inte känner till tollarens karaktär och temperament kan bli förbryllad och till och med avskräckt i sina försök att träna en av dessa hundar. "Behandla en Tollare som en Labrador eller Chesapeake och du står där med en åsna" lär James B Spencer, en internationellt känd expert på retrievers, en gång ha sagt.

Tollaren är alltså ingen "latmanshund". Den som inte är beredd att ägna mycket tid åt sin hund, inte bara genom promenader, utan även i form av mental stimulans, bör se sig om efter en annan ras. Om du däremot är intresserad av att arbeta med din tollare och lägga ned stora delar av din tid åt hunden, kommer du att få en utomordentligt trevlig familjemedlem och kompis som länge kommer att förgylla din och din familjs tillvaro.

http://www.tollarklubben.org/index-swe-1024.htm
Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver om, at det tager 2-3 år at få en "færdig trænet" hund, men du skriver ikke noget om, hvor meget man træner om dagen med den enkelte race.

Er det nødvendigt at pensle ud da? Jeg kan gerne gøre det, hvis du finder det nødvendigt.

 

Egentlig træning: Ikke mere end et par timer i ugen.

HErtil skal nævnes at enhver omgang med en hund, indbyder til træning. En almindelig gåtur vil kunne benyttes til lineføring, fri ved fod, hjemkald og meget mere, selvom man reelt ikke træner. Man benytter blot lejligheden til at "luske" træning ind i hunden.

Det vil, hvis det betegnes som træning, føre tallet op på et sted imellem 1 og 8-9 timer om dagen.

 

Jeg selv vil i så fald ligge i den "tunge" ende af skalaen, med en race der efter dit udsagn ikek kræver så meget tid. Hvad den imidlertid gør, hvis man vil have en ordentlig hund ud af den. :hmm:

 

Okay jeg kan så ikke lige se forskellen i at hoppe og danse for at få lov til at arbejde, og så arbejdsglæde :hmm:

Du forsimpler det jeg skrev, og forvrider det derved.

Jeg skrev at tollere, og for så vidt flatter er "lalleglade", i den forstand at de hopper og danser af bare glæde. Dette er naturligvis også arbejdsglæde.

 

Labber derimod kan gøre nøjagtig det samme, de er dog nemme at få til at sidde stille i "pauserne". Tro dog ikke at de udviser mindre arbejdsiver/glæde af den grund.

 

Du trækker lidt i land. Nu er det måske kun inde for samme arbejdsområde?

Hvorledes trækker i land?

 

Alle hunde har behov for aktivering, fysisk som mentalt. Men de forskellige racer har behov for forskellig aktivering. Nogle skal have mere fysisk end mentalt, og andre skal have mere mentalt end fysisk.

Enig.

 

Nogle er tilfredse med at lave lidt, andre har behov for mere.

Nogle STILLER sig tilfreds med mindre. Men har behov for mere.

Andre FÅR for meget, og bør have langt mindre.

 

En pekingeser har ikke de store behov, hvorimod borderen, som vi har været inde på, har behov for langt mere.

Pære og æble.

Avlet hyggedyr, og avlet arbejdsdyr. De to kan ikke umiddelbart sammenlignes i deres behov.

 

Fordi vi har to apporterende jagthunde er det ikke ensbetydende med, at de har behov for lige meget arbejde. En labrador, skal holde sig i ro tæt ved jægeren, indtil denne giver hunden lov til at apportere. En toller skal være igang og løbe og lokke ænderne frem, og når jægeren har skudt, så skal den apportere. Vi har her to apporterende jagthunde, men dog meget forskellige i deres arbejde.

Tolleren skal kun være aktiv, såfremt jægeren vil have den til at være det. Iøvrigt toller en toller ikke af sig selv, men sendes reelt på apporter bag delvist skjul.

Arbejdet er således ikke forskelligt fra labbernes.

Tolleren er til enkeltmandsjagt. (anvendelsesmæssigt)

Labber er til fællesjagt såvel som enkeltmandsjagt. (anvendelsesmæssigt)

 

Begge racer vil derfor "rende" ligemeget, dog til forskel for hinanden for henholdsvis Én jæger, eller mange jægere.

 

Jeg siger ikke man ikke skal træne efter hvad den er avlet til, men at man skal se på, hvad en "normal" familie kan byde en hund.

En "normal" familie kan tilbyde enhver hund det den har behov for, hvis man kender hundens racerelaterede behov. HErunder dens avlsmæssige historik.

 

Hvis ikke du kan træne og aktivere en hund, uden at det skal være 100% efter hvad den er avlet til, jamen så er det måske snare dine træningsegenskaber, der skal justeres ved.

Enig

 

En "normal" famile, vil normalvis ikke gå ud og bruge sin energi på jagttræning, men så er der alternative ting man kan lave med sin hund, og det er det jeg har i tankerne, når jeg vil prøve at komme med råd, så jeg kan hjælpe de kommende ejere (og hund) bedst muligt.

 

Jeg låser mig skam ikke på jagttræning. Jeg anvender dog hundenes baggrund for at frembringe et sammenligningsgrundlag.

Hvad man vælger at træne dem til, er op til en selv. Det ændrer dog ikke på at den ene race ikke kræver "mere" tid til aktivering end den anden.

Den kræver dog en helt elemæntær anderledes måde at håndtere den på.

 

Kunne det tænkes, du har fejlfortolket det skrevne...

Nej, for jeg har ikke fortolket noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Det har jeg skam også læst. Ud af det kan jeg læse, hvad vi begge har konkluderet mange gange. AT tolleren kræver en erfaren fører, der ved hvad han har mellem hænderne.

 

Og jeg ved ud af egne observationer også udmærket hvorfor den ikek er en hund for enhver.

 

Det ændrer ikke på hvad jeg argumenterer for igennem hele tråden:

 

At den ikke kræver mere aktivering end andre brugshunderacer. Blot en anden form.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Pære og æble.

Avlet hyggedyr, og avlet arbejdsdyr. De to kan ikke umiddelbart sammenlignes i deres behov.

Okay du siger alle hunde, kræver lige meget. Nu er de lige pludselig avlet til to forskellige ting, så det kan man ikke sammenligne. Jeg tror du er ude på et skråplan her.

 

Vi kan vidst godt på bare disse sætninger konkludere, at der findes racer, der kræver mere end andre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Ja. Det har jeg skam også læst. Ud af det kan jeg læse, hvad vi begge har konkluderet mange gange. AT tolleren kræver en erfaren fører, der ved hvad han har mellem hænderne.

 

Og jeg ved ud af egne observationer også udmærket hvorfor den ikek er en hund for enhver.

 

Det ændrer ikke på hvad jeg argumenterer for igennem hele tråden:

 

At den ikke kræver mere aktivering end andre brugshunderacer. Blot en anden form.

Jeg tror vidst mere det er et spørgsmål om at du ikke VIL forstå eller se det. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay du siger alle hunde, kræver lige meget. Nu er de lige pludselig avlet til to forskellige ting, så det kan man ikke sammenligne. Jeg tror du er ude på et skråplan her.

 

Jeg forholder mig til border, toller og lab, og til dels flatter, da disse racer er bragt ind i diskussionen.

 

Så hiver du en pekingeser ind i diskussionen, som adskiller sig fra de andre, ved at den ikke er avlet som et arbejdsdyr, men derimod som et "luksusdyr". Dvs. et dyr der ikke udgør anden nytte, end at være til.

 

Jeg er imidlertid ikek i tvivl om at en pekingeser ville få en hel del ud af at træne noget mere fokuseret end hvad der (fordomsfuldt af mig) nok er tilfældet. (Og dermed blive trænet noget mere på samme sæt som brugshunderacerne: med et defineret mål!)

 

Det er ikke et skråplan jeg bevæger mig ud på, men derimod en simpel logisk følgeslutning.

 

Jeg tror vidst mere det er et spørgsmål om at du ikke VIL forstå eller se det.

Hvad er det så jeg ikke forstår? At du prioriterer kvantitet frem for kvalitet?

For det er vitterligt alt jeg får ud af at læse dine indlæg.

 

Jeg gentager, nu i omformuleret form, hvad jeg har sagt hele vejen igennem:

 

Du kan sagtens træne 8 timer om dagen med din hund, spørgsmålet er bare om hunden får noget ud af 8 timers lal-træning, eller om den får mere ud af at træne koncentreret og tilpasset dens egenskaber i ½ time.

 

Jeg VED at det sidste er sandheden. Hvad du imidlertid skriver er at det IKKE er sandt.

 

Så kan det vist ikke pensles mere ud end jeg lige har gjort

 

Vi kan vidst godt på bare disse sætninger konkludere, at der findes racer, der kræver mere end andre!

NEJ.

Der findes derimod racer der kræver noget andet end andre, og en anden måde at blive håndteret på, end andre

Ligeledes findes der racer der vil affinde sig med for lidt, ligesåvel som der findes racer der kan affinde sig med længere perioder med for meget aktivering

 

Det giver da vel forhåbentlig sig selv, at man ikek skal anskaffe sig en pekingeser, med håbet om at få en DansK-Jagt-CHampion. Og at denne race af selvsamme årsag ikke ville være tjent med at blive trænet og aktiveret derefter.

Behovet for aktivering og træning er der dog stadig, det er blot anderledes i sin natur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Jeg forholder mig til border, toller og lab, og til dels flatter, da disse racer er bragt ind i diskussionen.

 

Så hiver du en pekingeser ind i diskussionen, som adskiller sig fra de andre, ved at den ikke er avlet som et arbejdsdyr, men derimod som et "luksusdyr". Dvs. et dyr der ikke udgør anden nytte, end at være til.

 

Jeg er imidlertid ikek i tvivl om at en pekingeser ville få en hel del ud af at træne noget mere fokuseret end hvad der (fordomsfuldt af mig) nok er tilfældet. (Og dermed blive trænet noget mere på samme sæt som brugshunderacerne: med et defineret mål!)

Ja jeg hiver pekingenseren ind, for hele debatten køre på om der er nogen racer, der kræver mere end andre. Og ja det er der jo så her et tydeligt bevis på, nu da du ikke kan/vil se det med to racer, der arbejder inde for samme "kategori".

 

Du har skrevet (det som var starten på hele debatten):

ingen hund kræver mere aktivering end andre

Og her havde vi et godt eksempel med pekingeseren.

 

Det er ikke et skråplan jeg bevæger mig ud på, men derimod en simpel logisk følgeslutning.
Hmmm :shock:

 

Hvad er det så jeg ikke forstår? At du prioriterer kvantitet frem for kvalitet?

For det er vitterligt alt jeg får ud af at læse dine indlæg.

Så skulle du måske læse igen. Og måske også læse de artikler jeg har lagt ind en ekstra gang.

 

Jeg gentager, nu i omformuleret form, hvad jeg har sagt hele vejen igennem:

 

Du kan sagtens træne 8 timer om dagen med din hund, spørgsmålet er bare om hunden får noget ud af 8 timers lal-træning, eller om den får mere ud af at træne koncentreret og tilpasset dens egenskaber i ½ time.

Jeg har på intet tidspunkt snakket om lal-træning. Jeg har sagt det før, læs hvad jeg skriver.

 

Man kan sagtens træne en hund, UDEN det nødvendigvis er lige efter dens arbejdsegenskaber, og så den bliver lige så træt, som hvis man gjorde. Det er et spørgsmål om trænerens formåen.

 

Jeg VED at det sidste er sandheden. Hvad du imidlertid skriver er at det IKKE er sandt.
Tja det fortæller jo blot lidt om hver isærs trænerevner.

 

Så kan det vist ikke pensles mere ud end jeg lige har gjort
Dito.

 

NEJ.

Der findes derimod racer der kræver noget andet end andre, og en anden måde at blive håndteret på, end andre

Ligeledes findes der racer der vil affinde sig med for lidt, ligesåvel som der findes racer der kan affinde sig med længere perioder med for meget aktivering

Jeg synes et eller andet sted, at det er lidt trist, at du ikke vil/kan se, at der er nogen, der har behov for mere arbejde, end andre har.

 

Det giver da vel forhåbentlig sig selv, at man ikek skal anskaffe sig en pekingeser, med håbet om at få en DansK-Jagt-CHampion. Og at denne race af selvsamme årsag ikke ville være tjent med at blive trænet og aktiveret derefter.

Behovet for aktivering og træning er der dog stadig, det er blot anderledes i sin natur.

Hvis nu du lige for et kort øjeblik glemmer alt om, hvad jagthunde kan blive til, så ville det være meget nemmere at have denne debat.

 

Hvis du har en border og en pekingeser derhjemme, så skal der vel ikke den store lommeregner til at regne ud, at borderen skal aktiveres mere end pekingeseren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Jeg beundre jer....

 

I har brugt de sidste 2½ sider alene, plus det løse i de resterende sider, hvordan i kan blive ved, aner jeg ikke, men det er sq imponerende.

 

(dette er en god post :blink: den kunne godt lyde negativ :()

Det er nemt at få det til at fylde så meget, når man har forskellige meninger om tingene :mrgreen:

 

Hvis du ser i nogle af de andre tråde, så kan debatterne mellem to personer, sagtens strække sig over mange flere sider. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er måske blevet til en kat. Det er meget nemmere :blink:

 

:lol::lol:

 

Hvis nu du lige for et kort øjeblik glemmer alt om, hvad jagthunde kan blive til, så ville det være meget nemmere at have denne debat.

Ok. Så lad os sige IPO-champion (hvad end det hedder i dén verden) istedet. Same difference.

 

Hvis du har en border og en pekingeser derhjemme, så skal der vel ikke den store lommeregner til at regne ud, at borderen skal aktiveres mere end pekingeseren.

Jooo. Forskellen er i måden du vælger at aktivere dem på, og hvormeget du KAN aktivere dem.

Iøvrigt gentager jeg gerne: Borderen er avlet som brugshund, og pekingeseren som alt andet end brugshund. Dette sætter et tydeligt skel mellem hvormeget man KAN aktivere dem, såvel som intensiteten af aktiveringen.

Men jeg ved vedgå at jeg i mit åbningsargument har været vel meget generaliserende. ;-)

 

Igen: SÆtter man en tid på, misser man et meget vigtigt aspekt, at tilpasse aktiveringen/træningen (jeg ser ingen forskel imellem de to ting da alt jeg foretager mig med en hund, har et formål, og dermed er træning)

til individdet. (kvaliteten, frem for kvantiteten)

 

Hvad én lab sagtens kan få 2 timer til at gå med, kan få en anden lab kørt i sænk på ½ time.

Det forholder sig ikke anderledes ved andre racer, eller racerne imellem.

 

Jeg har set hvad den evindelige fokusering på "at nu skal fido altså aktiveres i 1½ time, fordi det står lige hér" resulterer i:

Værgringer, Nervøsitet og "brændte sikringer".

Dette gør sig iøvrigt særligt gældende ved "de dersens" lalleglade racer, som Tolelren er én af. Flattere ser jeg det ligeledes ofte ved. Sjældnere ved Goldens, men stadig et betydeligt antal.

 

Glem tid, og fokuser på hvad hunden nu og her er istand til at præstere og honorere.

 

Man kan sagtens træne en hund, UDEN det nødvendigvis er lige efter dens arbejdsegenskaber, og så den bliver lige så træt, som hvis man gjorde. Det er et spørgsmål om trænerens formåen.

 

Det ahr jeg ligeledes sagt før, at jeg er ganske enig i, med det forbehold at hvis man ikke tager hensyn til hvad hunden indeholder, vil man ende med problemer der giver sig udslag i en eller anden form. Ofte endda bemærkes det slet ikke, medmindre man virkelig kender sin hund, når den IKkE har et problem.

 

Tja det fortæller jo blot lidt om hver isærs trænerevner.

Og hvad vil du antyde med dette?

At ½ times koncentreret og fokuseret træning er dårligere end kvantitet, og jeg dermed ikke kan træne en hund?

Dén må du hellere forklare, for det er hvad jeg læser ud af det, hvilket endnu engang fortæller mig at du sætter kvantitet højere end kvalitet. :confused:

 

 

SOm en sidste bemærkning tror jeg nærmere det er ordene der vil-tolkes forkert, og ikek den egentlige mening efterhånden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Ok. Så lad os sige IPO-champion (hvad end det hedder i dén verden) istedet. Same difference.

Jeg vil helst at vi ser helt bort fra at de skal trænes op til noget bestemt, og det er jo så ikke ensbetyndene med, at man ikke skal tænke på, hvad de er avlet til og skal bruges til.

 

Jeg tænker stadig på den "alm" familie, som vil træne med hunden, men ikke ligefrem har sat sig store mål for, at deres hund skal være champion dit og dat.

 

Jooo.
Så skal du nok have dine skolepenge tilbage ;-)

 

Forskellen er i måden du vælger at aktivere dem på, og hvormeget du KAN aktivere dem.
Og hvad mener du præcist med, hvor meget man KAN aktivere dem?

 

Jeg går mere op i hvad en hund har BEHOV for, og ikke hvad den kan og ikke kan.

Iøvrigt gentager jeg gerne: Borderen er avlet som brugshund, og pekingeseren som alt andet end brugshund. Dette sætter et tydeligt skel mellem hvormeget man KAN aktivere dem, såvel som intensiteten af aktiveringen.

Jamen vi er slet ikke uenige i, at de skal aktiveres forskelligt, jeg har aldrig skrevet andet. Jeg siger bare, at de OGSÅ kræver forskelligt rent tidsmæssigt for at blive velstimulerede hunde.

 

Igen: SÆtter man en tid på, misser man et meget vigtigt aspekt, at tilpasse aktiveringen/træningen (jeg ser ingen forskel imellem de to ting da alt jeg foretager mig med en hund, har et formål, og dermed er træning)

til individdet. (kvaliteten, frem for kvantiteten)

Nu er det jo ikke sådan, at når jeg går igang med træning, så siger jeg, vi skal træne ½time for så har min hund det godt bom basta.

Hvad én lab sagtens kan få 2 timer til at gå med, kan få en anden lab kørt i sænk på ½ time.

Det forholder sig ikke anderledes ved andre racer, eller racerne imellem.

Det er rigtigt, og her kan meget have sin årsag til den store forskel. Der vil altid være afvigelser, men man ville jo blive skør i hovedet, hvis man gik og tænkte, hvis og hvis. Jeg tænker på "normen". Og der er der altså bare racer der har et større aktiveringsbehov end andre.

 

Jeg har set hvad den evindelige fokusering på "at nu skal fido altså aktiveres i 1½ time, fordi det står lige hér" resulterer i:

Værgringer, Nervøsitet og "brændte sikringer".

Dette gør sig iøvrigt særligt gældende ved "de dersens" lalleglade racer, som Tolelren er én af. Flattere ser jeg det ligeledes ofte ved. Sjældnere ved Goldens, men stadig et betydeligt antal.

Du misforstår mig. Jeg siger ikke at vi SKAL træne sådan og sådan og i så og så lang tid. Jeg siger at nogle har BRUG for/BEHØVER mere træning end andre, derved ikke sagt, at nu skal vi give den en over nakken, og træne i 4 stive timer. Forskellen på en lab og en toller (eks) er, at har du trænet måske to timer med en lab, så er den godt ud veltifreds, og lægger sig gerne resten af dagen, og slapper af, for nu har den fået hvad den vil have, men det går altså bare ikke med en toller. Når den har ligget og "sundet" sig lidt, så er den på igen, og har en forventning om, at nu skal der altså ske noget. Problemet er hvis ikke man har tænkt sig, at lave noget med denne hund, så har de en tendens til at begynde, at gå på opdagelse selv, og aktivere sig selv, hvilket ikke altid er lige sjovt for ejeren.

 

Glem tid, og fokuser på hvad hunden nu og her er istand til at præstere og honorere.
Det er jo netop hvad jeg gør, og jeg gentager der er racer, såsom tolleren der er istand og HAR BEHOV for at præstere og honorere mere end labben.

 

Og hvad vil du antyde med dette?

At ½ times koncentreret og fokuseret træning er dårligere end kvantitet, og jeg dermed ikke kan træne en hund?

Dén må du hellere forklare, for det er hvad jeg læser ud af det, hvilket endnu engang fortæller mig at du sætter kvantitet højere end kvalitet. :confused:

Jeg antyder at en god træner, godt vil kunne træne ½ times koncentreret og fokuseret træning uden det nødvendigvis behøver at være jagttræning (da det nu er jagthunde der bliver skrevet om).
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Måske vi skulle oprette en ny tråd og spørge???

 

Jeg tror de to andre har skræmt en del væk:mrgreen:

Jeg håber ikke vi har skræmt nogen. :(

Jeg synes faktisk det er en vigtig debat, og alle må jo stadig komme med deres mening, det er ikke nødvendigvis kun en debat mellem to debattører :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber ikke vi har skræmt nogen. :(

Jeg synes faktisk det er en vigtig debat, og alle må jo stadig komme med deres mening, det er ikke nødvendigvis kun en debat mellem to debattører :-)

 

Det var ikke ment så alvorligt, bare for sjov.

 

Som jeg sagde, jeg er imponeret, og selvf. skal i debattere, det er derfor siden er her (går jeg stærkt ud fra)

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er hvis ikke man har tænkt sig, at lave noget med denne hund, så har de en tendens til at begynde, at gå på opdagelse selv, og aktivere sig selv, hvilket ikke altid er lige sjovt for ejeren.

Og så siger jeg igen: Hvor er forskellen så på en toller og en lab, eller enhver anden race for den sags skyld?

Jeg ser ingen!

 

Jeg siger bare, at de OGSÅ kræver forskelligt rent tidsmæssigt for at blive velstimulerede hunde.
Vi kan blive enige om én ting: At være uenige. ;-)

 

JEg fastholder, og vil til enhver tid fastholde at så længe vi snakker brugshunderacerne er der ikke forskel på hvad de kræver af tid, men derimod på hvad du fylder tiden med, og hvordan.

Kvaliteten af træningen. Ikke kvantiteten.

 

Alene det ufravigelige faktum at trænere, der træner hunde med salg for øje, bruger ret præcist den samme tid på en toller, en lab, en border, og andre, fortæller mig nøjagtig det samme.

 

Igen her kan jeg kun understrege at det naturligvis forudsætter at man ved hvad man arbejder med, og dermed også kender racens væremåde, forudsætninger for vellykket træning, og faldgruber for racen.

 

Kender man racen, tager det "ingen" tid, kender man ikek racen, tager det ganske givet længere tid.

Individforskelle spiller til gengæld en enddog stor rolle her, og i alt andet. Formår man at finde or behandle de forskelle, giver det sig udslag i at tiden brugt igen passer med "normen".

 

Og hvad mener du præcist med, hvor meget man KAN aktivere dem?
.....KAN aktivere dem af gangen.

Det er vel indlysende at "bløde" hunderacer ikke kan aktiveres/trænes lige så intensivt som andre "hårdere" racer.

Det vil uværgeligt resultere i at man knækker hunden på et tidspunkt, hvis man presser dem for meget, for hurtigt, med for mange ting.

 

 

såsom tolleren der er istand og HAR BEHOV for at præstere og honorere mere end labben.

Pladder. Det undrer mig i så fald hvorfor Tolleren netop IKKE er istand til at præstere og honorere mere end labben.

 

Behovet er der heller ikke.

 

Hvad jeg efterhånden har dannet en teori om, er at du forveksler Tollerens lalleglade væremåde, med et konstant "behov" for at blive anvendt til et eller andet.

Hvis dét er tilfældet, så vil jeg gerne (igen igen igen) gøre det klart at det så absolut ikke er tilfældet, og at netop dén idé er skyld i at mange hunde "brænder en sikring" senere i deres liv.

Ved at tro dét, og handle efter dén idé, vil man ikke kunne undgå at træne for døve øren, såvel som at aktivere i alt for stor og uhensigtsmæssig en grad.

Og som jeg tidligere har skrevet, så har jeg set netop dette ske mange gange, ved flere racer, og har så sandelig også selv været godt på vej ud af samme bane.

 

Jeg antyder at en god træner, godt vil kunne træne ½ times koncentreret og fokuseret træning uden det nødvendigvis behøver at være jagttræning
Det er ikke det du skriver i resten af dine indlæg.

Ihvertfald ikek sådan jeg læser det.

 

Jeg mener heller ikke det absolut behøver være jagtrelateret træning, og jeg anvender blot den del af hundeverdenen, da det nu engang er den verden racerne er avlet til og for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Og så siger jeg igen: Hvor er forskellen så på en toller og en lab, eller enhver anden race for den sags skyld?

Jeg ser ingen!

At tolleren har et større behov. Det har jeg vidst skrevet op til flere gange :-)

 

Vi kan godt blive enige om, at det også gælder andre racer, det er vi slet ikke uenige i. Jeg siger bare, at hvis du sætter en toller og en lab "op mod hinanden" så skal tolleren have lidt mere end labben, UANSET hvad du træner med den. Den har ikke et lige så stort søvn/slappe af behov som labben, hvis man kan sige det (jeg gør hvad kan her, for at få det til at blive til at forstå) :???:

 

Vi kan blive enige om én ting: At være uenige. ;-)

:klap2: jaaaa der er noget vi er enige om. Der er faktisk flere ting, vi er enige om, det eneste er jo sådan set bare, hvad de forskellige hundes behov er.

 

JEg fastholder, og vil til enhver tid fastholde at så længe vi snakker brugshunderacerne er der ikke forskel på hvad de kræver af tid, men derimod på hvad du fylder tiden med, og hvordan.

Kvaliteten af træningen. Ikke kvantiteten.

Her er vi "overraskende" nok ikke enige. :-)

 

Alene det ufravigelige faktum at trænere, der træner hunde med salg for øje, bruger ret præcist den samme tid på en toller, en lab, en border, og andre, fortæller mig nøjagtig det samme.

 

Igen her kan jeg kun understrege at det naturligvis forudsætter at man ved hvad man arbejder med, og dermed også kender racens væremåde, forudsætninger for vellykket træning, og faldgruber for racen.

 

Kender man racen, tager det "ingen" tid, kender man ikek racen, tager det ganske givet længere tid.

Individforskelle spiller til gengæld en enddog stor rolle her, og i alt andet. Formår man at finde or behandle de forskelle, giver det sig udslag i at tiden brugt igen passer med "normen".

Nu er du der igen. Jeg er bedøvende ligeglad med, hvad en hund skal kunne, og hvad den skal trænes op til. Det er slet slet ikke det jeg er inde på, langt fra.

 

Jeg er ligeglad med om jeg står med en klog hund eller en "mindre klog" hund, det kan jeg ikke bruge til noget. Det vigtigste er at den bliver STIMULERET. Om den så bliver champion eller en familiehund er underordnet, bare den bliver stimuleret.

 

Du hænger dig for meget i, HVAD de kan blive, og nu skal der nåes det og det, for de skal trænes op til....

 

Lad mig høre, hvad du laver med en hund, der er "færdigt trænet". Bliver den ikke aktiveret udover det den bliver, når den er med på jagt?

 

.....KAN aktivere dem af gangen.

Det er vel indlysende at "bløde" hunderacer ikke kan aktiveres/trænes lige så intensivt som andre "hårdere" racer.

Det vil uværgeligt resultere i at man knækker hunden på et tidspunkt, hvis man presser dem for meget, for hurtigt, med for mange ting.

Jep så de "hårdere" kræver mere. :5up:

 

 

Pladder. Det undrer mig i så fald hvorfor Tolleren netop IKKE er istand til at præstere og honorere mere end labben.

Det er jo netop det den er. Her taler jeg ikke om lige nu og her, men på sigt. Forstået at når labben godt vil ligge og sove, for nu er den velstimuleret og har det godt, så skal tolleren bare have et hvil, men så vil den godt ud og lave noget mere igen.

 

 

Behovet er der heller ikke.
Nu er det vidst min tur til at sige pladder.

 

En toller har en forventning om, at der skal ske noget med jævne mellemrum. Det har labben ikke, ikke på samme plan, må jeg nok hellere skynde mig, at skrive ;-)

 

Tolleren skal naturligvis ikke være igang hele tiden det er ikke det det drejer sig om. Men for at den skal ha et godt tollerliv (som er det man bestræber sig på, at give den) skal man vide at det den kan, er godt, det den har tilbage at lære er endnu bedre.. For den vil altid søge nye udfordringer, den har ikke nok i det den kan...

Den vil meget gerne det den kan, men det vil kede den lynhurtigt..

Husk stadig på, at vi har en alm familie, som ikke går på jagt, og at den også skal aktiveres uden for jagtsæsonen for dem der gør.

 

Jeg regner med at når en komende ejer, skriver og spørger om råd til, hvilken hund man kan anbefale, så er det fordi ejer har for øje, at det ikke kun er ejer, der skal hygge sig med hund, hund skal osse hygge sig og ha et godt liv med dem.. Derfor tænker jeg. Hvad kan kommende ejer evt byde hund, for hvad KRÆVER det af dem.

 

 

Hvad jeg efterhånden har dannet en teori om, er at du forveksler Tollerens lalleglade væremåde, med et konstant "behov" for at blive anvendt til et eller andet.
Jeg tror derimod du misfortolker tolleren, og vil, hvis du havde en, komme til at brænde nælderne.

 

Hvis dét er tilfældet, så vil jeg gerne (igen igen igen) gøre det klart at det så absolut ikke er tilfældet, og at netop dén idé er skyld i at mange hunde "brænder en sikring" senere i deres liv.
Enig mange hunde "brænder en sikring", og det skal man selvfølgelig også passe på med en toller, men som du også kan læse på tollerens hjemmeside, så er det altså en hund af en anden støbning end lab eller golden. De kan ikke nøjes med at komme på jagt 1 gang om ugen, og så lidt lineføring, indkald osv. resten. De SKAL simpelthen have noget mere end det. Som der også står, så kan de blive nærmest destruerende, hvis ikke de bliver aktiveret, og hvem ønsker det?

 

Ved at tro dét, og handle efter dén idé, vil man ikke kunne undgå at træne for døve øren, såvel som at aktivere i alt for stor og uhensigtsmæssig en grad.

Og som jeg tidligere har skrevet, så har jeg set netop dette ske mange gange, ved flere racer, og har så sandelig også selv været godt på vej ud af samme bane.

Jeg har skam også set mange hunde med "brændte sikringer", har desværre selv haft en, men det gør blot, at jeg nu er mere obs på hvad en hund kan klare, og bør have af aktivering.

 

Det er ikke det du skriver i resten af dine indlæg.

Ihvertfald ikek sådan jeg læser det.

Jo men jeg tror så også du misforstår en stor del af det jeg skriver, det lyder i hvert fald sådan.

 

Jeg mener heller ikke det absolut behøver være jagtrelateret træning, og jeg anvender blot den del af hundeverdenen, da det nu engang er den verden racerne er avlet til og for.
Det er også i orden, men kan du så ikke også tænke lidt hen i de baner med, hvad kan en "alm." familie tilbyde en hund, som jo er essensen i hele denne tråd.
Link til indlæg
Del på andre sites

Dansk Kennel Klub har flere kurser, video m.v. for netop første-gangs-hundeejere----

 

Snak med DKK og besøg en DKK-udstilling,, det kunne jo være at jeres beslutning blev en el anden, når først I havde "undersøgt" markedet:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan godt blive enige om, at det også gælder andre racer, det er vi slet ikke uenige i. Jeg siger bare, at hvis du sætter en toller og en lab "op mod hinanden" så skal tolleren have lidt mere end labben, UANSET hvad du træner med den. Den har ikke et lige så stort søvn/slappe af behov som labben, hvis man kan sige det (jeg gør hvad kan her, for at få det til at blive til at forstå) :???:
Og det er præcis dét jeg er uenig i.

Den ahr akkurat det samme behov for at slappe af, restituere, osv. som enhver anden brugshunderace.

I aktivitetsperioderne, er den mere "synlig" ikraft af dens lalleglade væsen, og det er dét jeg tror du forveksler med et højere aktivitetsniveau, og dét er en fejl.

 

Nu er du der igen. Jeg er bedøvende ligeglad med, hvad en hund skal kunne, og hvad den skal trænes op til. Det er slet slet ikke det jeg er inde på, langt fra.
Det er man nødt til at gå ind på, da man elelrs ikke vil kunen frembringe et sammenligningsgrundlag.

 

Lad mig høre, hvad du laver med en hund, der er "færdigt trænet". Bliver den ikke aktiveret udover det den bliver, når den er med på jagt?
Jo da. EFter hver jagtsæson er der masser af dårlige vaner der skal rettes igen.

Ligeledes skal selv den mindste absolut mest kedelige ting som lineføring, såvel som alt andet, vedligeholdes.

Det går der meget tid med.

Udover dét er der så almindelig "hyggetræning". Giv pote og hvad har vi. Det kan der snildt gå meget tid med også. Elelr at lære hunden at hente øllerne i vandbaljen, hvad der reelt blot er en spontan apport, scenariet er så bare en anden. Det kunne såmænd være tøjklemmer, børnenes legetøj der ryddes op osv, af hunden selvfølgelig.

 

Det man betegner som en "færdigtrænet" hund, er en hund der har lært de ting den skal lære, og den kan rent faktisk også udføre dem ordentligt.

REsten (vedligeholdelsen og rutineringen i samarbejdet, er så op til føreren at frembringe)

Som jeg har skrevet, så er en hund aldrig færdig med at lære og blive trænet, men kører man efter et specifikt mål, vil hunden nødvendigvis nå et punkt hvor den kan nå målet, under rette føring. Og her er det førerens opgave at få samarbejdet og erfaring kørt ind i hunden, for derved at bringe den det sidste stykke.

 

Jep så de "hårdere" kræver mere
Hold op du læser skidt. ;-) Nej de gør ikke.

De mere "hårdtgående" hunde, kan aktiveres og anvendes mere intensivt. De kan "presses" mere, end en blødere hund, uden at knække.

 

Det har intet med et behov at gøre, derimod med en stabil psyke, der tåler stress bedre.

 

Tolleren hører bestemt ikke til i den kategori. Tværtimod.

 

så skal tolleren bare have et hvil, men så vil den godt ud og lave noget mere igen.
Det vil en labbe også. Prøv igen ;-)

Iøvrigt vil en labbe ikke ligge og sove, før mennesket den følger vil have den til det, elelr der generelt er ro i omgivelserne.

Hvilket iøvrigt tilfældigvis også er enhver anden jagthunderaces største akilleshæl, hvis ikke de får netop det lært.

 

Det er jo netop det den er.
Nej. En Toller er ikke istand til at præstere og honorere større krav, og større træningsintensitet end en labbe.

Jeg har efterhånden adskillige gange skrevet det, nu vil jeg istedet spørge: Har du nogensinde set en toller anvendt praktisk på prøver?

Har du nogensinde set en Toller under træning af kyndige Toller-folk, der har et mål med træningen?

 

Jeg tror derimod du misfortolker tolleren, og vil, hvis du havde en, komme til at brænde nælderne
Dét gør jeg absolut ikke, men jo. jeg vilel brænde nalelrne, for som jeg har skrevet tidligere, så er hverken tollere eller flattere hunde for mig, netop pga. deres lalleglade væsen.

Som ikke er ensbetydende med et behov for stor mængde aktivering, tværtimod er det én af de allervigtigste ting ikke at køre på med, da netop de to racer har tendens til at "brænde en sikring" fordi man laver den fejltolkning af deres lalleglade attitude

 

De kan ikke nøjes med at komme på jagt 1 gang om ugen, og så lidt lineføring, indkald osv. resten. De SKAL simpelthen have noget mere end det. Som der også står, så kan de blive nærmest destruerende, hvis ikke de bliver aktiveret, og hvem ønsker det?

Og så undrer det folk hvorfor netop labberne har så store "problemer" i "almindelige" hjem for tiden? :roll:

Det er fordi folk ikke anerkender at labber har et behov som enhver anden brugshunderace, heri inkluderet Tollere

 

Hvis du mener en labbe kan klare sig med hvad du beskrev dér, så tager du iøvrigt så grueligt fejl.

 

Det er også i orden, men kan du så ikke også tænke lidt hen i de baner med, hvad kan en "alm." familie tilbyde en hund, som jo er essensen i hele denne tråd
En almindelig familie kan, og tilbyder alelrede det samme som jagtrelateret træning. Læs på lektien, og kig på hvad markprøvetræning indeholder engang.

Lineføring, Fri ved fod,

skudfasthed (dvs. reagerer ikke negativt på høje lyde, skarp lys, og uforudsete hændelser),

apportering,

dirigering (DCH kalder det fremadsendelse)

STop-kommando på afstand (ganske nyttigt, hvis hunden stikker af!

Hjemkald

Frit søg, såvel som områdesøg på afstand osv osv.

"Ro"

 

I bund og grund er langt de fleste ting en del af et ganske almindeligt lydighedsprogram, eneste forskel er at "vores" dummyer har pels/fjer, "vores" emner i områdesøg og frit søg har pels/fjer, og "vores" dirigering og stopkommando foregår engang når hunden har erfaring, meeeeget længere ude end ved et lydighedsprogram.

Og velnok den vigtigste generelle forskel: "Vi" forventer at hunden arbejder stabilt, hele tiden, hver gang, og i enhver situation.

Folk der ikke anvender hunde praktisk i en elelr anden form, vil typisk være noget mere "large" i henhold til hvad de forventer af hunden, og hvornår.

 

Udover det, forventes det af alle hunde, at de har blød mund, og enhver form for tyggen/legen/grebskifte på dummyer/vildt, er absolut no-go, og enkelte racer vil have tendens til at behøve dette trænet.

 

Uagtet hvordan du vender og drejer den, så er der ikke forskel på hvad en almindelig familie kan tilbyde hunden, og hvad en markprøvefører kan tilbyde den, udover en noget mere målrettet træning fra sidstnævnte.

 

Og netop ved sidstnævnte kan tolleren slet slet ikke følge med, og én af årsagerne til at tollerne ikke er med i DRK, er netop at de ikke kan præstere og honorere de krav der stilles. (hvormeget af dén problemstilling der er fører, og hvor meget der er hund, vil jeg lade stå i det uvisse)

 

Jeg har skam også set mange hunde med "brændte sikringer", har desværre selv haft en, men det gør blot, at jeg nu er mere obs på hvad en hund kan klare, og bør have af aktivering.

Se, tag det nu ikke ilde op, men i så fald er du da flintrende vanvittig at påstå at "mere" er "bedre".

Hvis det er sandt (hvad jeg formoder, men jeg kender dig jo ikek personligt) så burde du netop vide at "mere" netop er årsagen til de "brændte sikringer".

At du selv har erfaret at have en hund, det er slået klik for, og samtidig kører på med at tolleren med dens lalleglade væsen har behov for "mere, mere, mere", hele tiden, fortæller mig at du ikke har lært ret meget af at have en sådan hund, hvad jeg umiddelbart ikke kan forstå.

 

Som jeg har skrevt tidligere, også i dette indlæg, er at det netop ved hunde der kort sagt hele tiden ser ud som om de vil mere, blot er endnu mere vigtigt at lære dem "ro" da man ellers, næsten med sikkerhed, vil ende med en hund der brænder en sikring eller fejler på det groveste på et tidspunkt.

 

IStedet, for at undgå at det slår klik for hunden, burde man variere træningen, gøre træningen mere intensiv, i kortere MEGET kortere intervaller, og give træningen et indhold hunden får noget ud af, og så iøvrigt være bedøvende med at man ved at gøre dette, formentlig bliver nødt til at vente en måned eller 2, før man går til prøver.

 

Hvad jeg imidlertid har observeret og erfaret, er godt nok at den samlede træningsperiode faktisk bliver reduceret kraftigt, ved at gøre netop dette, men selv i de tilfælde, er det anbefalelsesværdigt at bruge de par måneder mere, for at være sikker på at tingene "sidder"

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...