Hop til indhold

Forklaring søges, vedr. sær tisse-adfærd


Amocca
 Share

Recommended Posts

ok, lidt forhistorie.

 

Lasse (min mand) var ikke hjemme da jeg hentede Johna hjem, og kom først hjem da hun havde boet her i knap 3 uger. Så var han her en måned og rejste så væk igen i en måned. Nu er han tilbage igen. Han og Johna har ikke et særligt tæt forhold, selvom hun hilser hjerteligt på ham, men tænker lidt, at det mest er fordi hun ser hvor glad Karla er for ham og derfor kopierer hendes adfærd :vedikke:

 

Johna er renlig og beder selv om at blive lukket ud. Hun har ikke uheld når de er alene heller. Vi har dog nu haft 4 lidt sære episoder, som jeg simpelthen ikke kan forklare... De første to, tilskrev jeg, at hun endnu ikke var helt renlig. Hun valgte nemlig at tisse i fodenden af sengen på Lasses fødder... det er, så langt væk fra hendes sovested ved min hovedpude, som man kan komme - indenfor sengens grænser... Nå, efter disse to uheld var hun svært upopulær hos min mand og røg derfor i bur når vi skulle sove. Det har fungeret upåklageligt og hun har ingen uheld haft i buret i løbet af natten...

 

For en lille uge siden har vi så episode 3. Pigerne er oppe på kontoret sammen med mig, men Karla går ned og snakker lidt med sin far. Johna går med og da Karla er færdig med at kysse på ham, hopper hun op på skødet af ham og sætter sig til at tisse???? :shock: WTF??? Her tænkte jeg: ok, hun blev lidt overvældet og glad og kom til at tisse... han siger dog, at hun vitterligt satte sig og tissede, ikke bare sådan noget "hov, jeg tisser"-agtigt noget...

 

Og så her i weekenden. Manden kommer sent hjem fredag. Hundene beder om at komme i haven. Da de kommer ind igen går han og hundene op i soveværelset. Karla går straks i seng. Lasse går på toilet og Johna sætter sig ned foran ham og kigger på ham, hvorefter hun rejser sig og sætter sig til at tisse på toiletgulvet lige foran ham :vedikke:

 

Hvad sker der? Jeg kan simpelthen ikke forklare denne adfærd....

Link til indlæg
Del på andre sites

I have no friggin idea! Men som jeg har sagt til dig, vil mine også godt gerne tisse mens jeg tisser - sådan i perioder.

 

Det bliver nok bare en rigtig træls cirkel, han gider hende ikke fordi hun er sådan, og hun vil givetvis eskalere adfærden? Måske det ville ændre sig, hvis han var hjemme i længere tid.. men.. nok dog det sker? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min venindes dalmatiner-tæve gjorde det samme, da hun i sin tid fik ny kæreste.. 2 gange sprang hunden op og tissede i sengen.. Og hun var 2 år gammel..

 

En berider jeg engang blev undervist af, havde overtaget en cairn-terrier fra sin læremester, da hunden selv valgte ny ejer.. Denne terrier-han har ved besøg hos gammel ejer præsteret at gå i soveværelset og tisse i hans side af sengen. Et andet besøg resulterede i, at der blev pisset i et par af hans sko..

 

Aner ikke hvorfor de gør det, men det er med garanti ikke ubevidst

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo et typisk dæmpende signal der også bruges som overspringshandling... Nogle bruger også betegnelsen "prostestpisse" - jeg tror nu ikke det er det hun gør...

 

Umiddelbart ville jeg jo tolke det som om at hun er usikker på din mand af en eller anden årsag. Han sender måske nogle (ubevidste) signaler hun ikke kan forstå. Men du skriver at hun hilser pænt osv - som dog selvfølgelig kan være kopiadfærd...

 

:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor meget tisser hun, dråber eller en "hel tår"?

 

Jeg tænker også usikkerhed overfor Lasse. Det virker som om hunde der er usikre på noget i miljøet vil forsøge at få det, miljøet, til at lugte rigtig godt af dem selv og der er urin jo et rigtig godt middel.

Så medmindre Lasse lugter "salmiakket" så det fremprovokerer tisselyst, så vil jeg mene det er usikkerhed.

 

Naturligvis kan der også være noget dæmpning ind over, men så plejer det kun at være dråber, og hvis lasse sov da han fik våde tæer tror jeg ikke helt på den teori. Hvis hun er så usikker på ham, at hun behøver at dæmpe ham ved at tisse, ville hun næppe hoppe op på skødet af ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo et typisk dæmpende signal der også bruges som overspringshandling... Nogle bruger også betegnelsen "prostestpisse" - jeg tror nu ikke det er det hun gør...

 

Umiddelbart ville jeg jo tolke det som om at hun er usikker på din mand af en eller anden årsag. Han sender måske nogle (ubevidste) signaler hun ikke kan forstå. Men du skriver at hun hilser pænt osv - som dog selvfølgelig kan være kopiadfærd...

 

:hmm:

 

nej protesttisse konceptet tror jeg heller ikke på.... om det kan være usikkerhed? måske... men altså, det er som sagt ikke sådan noget "uh, det her er lidt for spændende / farligt / vildt - jeg kommer lige til at tisse et par dråber" tisning... det er reelt, jeg sætter mig ned og tisser her!

 

Hvor meget tisser hun, dråber eller en "hel tår"?

 

Jeg tænker også usikkerhed overfor Lasse. Det virker som om hunde der er usikre på noget i miljøet vil forsøge at få det, miljøet, til at lugte rigtig godt af dem selv og der er urin jo et rigtig godt middel.

Så medmindre Lasse lugter "salmiakket" så det fremprovokerer tisselyst, så vil jeg mene det er usikkerhed.

 

Naturligvis kan der også være noget dæmpning ind over, men så plejer det kun at være dråber, og hvis lasse sov da han fik våde tæer tror jeg ikke helt på den teori. Hvis hun er så usikker på ham, at hun behøver at dæmpe ham ved at tisse, ville hun næppe hoppe op på skødet af ham?

 

haha, jeg tror ikke han lugter salmiakket... og ja, de to første gange hun tissede på ham, sov han sødt - og udgjorde jo dermed ingen "fare"... det er relle tisse-tåre... ikke dråber... eller dvs. da hun sprang på skødet af ham og tissede nåede hun vist kun et par dråber, før han råbte: "hvad faaaaaen laver du?" eller noget i den stil... så holdt hun op og gav sig til at dæmpe ham, med blinken, kropslogren og slikken i mundvigene...

 

Hun bliver meget glad når han kommer hjem - også selvom Karla ikke lige er der... men de er tydeligt ikke så tætte som han og Karla er... Han hygger med hende, hvis hun har lyst til at ligge i arm med ham... men han leger ikke med hende, som han gør med Karla (mest fordi han ikke må ;-) hans lege er vilde lege og dem kan Karla snildt håndtere - Johna dampbarn not so much endnu :lol: )

 

Men hvis det er usikkerhed, så er der vel ikke så meget at gøre, udover at forsøge at skabe stærkere bånd imellem de to... hvilket jo vanskeliggøres lidt ved, at han er sjældent hjemme og ikke har den store interesse i hundene, udover lidt hyggekæl og leg af og til...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...