Hop til indhold

Køresygepiller til hund med angst for bilen

Gæst Trinus
 Share

Recommended Posts

Altså, Buddy har det jo skrækkeligt med at køre bil, og har haft det lige siden vi fik ham hjem, da han var 5 måneder - han er nu 2 år.

I starten var det decideret køresyge, med opkast, voldsom savlen osv. Efterhånden holdt han op med at kaste op - men er til gengæld nærmest panisk angst for bilen. Han ryster voldsomt ( har aldrig set en hund ryste så meget), gaber uafbrudt og savler så alle er helt smurt ind bagefter. Er helt sikker på, at hans kørsyge som hvalp, som egentlig nu er over, har gjort ham angst for bilen.

Vi har i en lang periode prøvet at træne biltilvænning helt forfra. Altså, hvor han kun lige har været inde og vende i bilen, hvor vi har siddet i meget kort tid, belønnet osv. Tilsyneladende gør det absolut ingen forskel...Stakkels Buddy!

Tidligere sad han på bagsædet - nu sidder han ved benene på passagerforsædet, og det har hjulpet med lille bitte smule.

I morgen skal vi køre fra Odense til Varde - og alle 3 hunde skal med. Humle og Luffe er i bur bag i bilen, og Buddy skal være ved mine ben. Vi har talt med dyrlægen, som synes vi skulle prøve at give ham køresygepiller til mennesker.

Jeg har derfor købt Prometazin - men er nu i tvivl om dosering. På glasset står: Voksne + børn over 15 år 1 tablet 30.60 minutter inden afrejse. Og dyrlægen sagde vi skulle dosere som et barn. Men de må kun gives til børn under 15 efter samråd med lægen..Buddy vejer omkring 11-12 kg.

Er i bund og grund ikke vild med at skulle give ham medicin - men omvendt er han en gang i mellem nødt til at komme med på bilture. Men burde han egentlig ikke hellere have noget angstdæmpende, da hans problem nu nærmere er angst end regulær køresyge?

Råd og erfaringer modtages med kyshånd :o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Såvidt jeg har kunnet google mig til er normalvægten for en 15 årig (pige) ca 50 kg + - nogle kg. Det kan du gå ud fra når du skal Buddy medicinen. Han kan blive sløv eller døsig af det og det vil jo være fint så han måske kan slappe af

Jeg vil give dig ret i at egentlig angstdæmpede medicin lyder mere anvendelig, men jeg har ingen erfaringer med promezatin

Jeg vil anbeale at I sammen med en dygtig adfærdsbehandler får lagt et træningsprogram for Buddy så han kan lære at have det godt med at køre i bil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville trygge min hund på trædepuderne ganske blidt inden turen gik ud til bilen, det har virket i andre usikre situationer, sommer VIDSTE vi ville komme ud for...:slem: Ellers ville jeg i hverdagen tage den med ud til bilen, uden at skulle køre, men bare tage den tid det vil tage, og belønne den for den rigtige opførel, hvis den skulle komme et kort øjeblik.... Men en adfærdsbehandler er en god ide

Link til indlæg
Del på andre sites