Hop til indhold

Naturmedicin

potil
 Share

Recommended Posts

Har jeres hunde nogensinde fået naturmedicin og virkede det?

med alt det kennelhoste der er i omløb kunne jeg nemlig godt tænke mig at give Flipsen lidt Rød Solhat, men må man det?

Hvad har i andre af erfaringer med naturlægemidler til vovserne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal lige være opmærksom på, at det er et lovkrav, at der følger en indlægsseddel med alle lægemidler. Også naturlægemidler.

På indlægssedlen skal der stå indholdsstoffer og eventuelle bivirkninger.

Her er f.eks. et produkt med rød solhat:

http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-22681/Echinaforce%2C+orale+dråber%2C+opløsning.doc

---Tit står der overraskende ting.. Jeg vidste ikke at rød solhat ikke måtte bruges af allergikere?

:vedikke:

Og mange af naturlægemidlerne må man kun bruge i kortere tid.

Silke får kun naturmedicin hvis min dyrlæge anbefaler det (f.eks. fiskeolie). Og kun medicin, der er godkendt i Danmark.

--Her er produktresumeer for 90 naturlægemidler, der er godkendt i DK.

Produktresuméer - naturlægemidler

---Jeg synes, at tillid er rigtig godt, men blind tillid er rigtig dumt.

Og jeg ville aldrig eksperimentere med at give min hund (eller mig selv) piller eller dråber, hvor der ikke er gjort nøje rede for indholdsstoffer.

Jeg mener, at der engang var en sag, hvor en læge/ healer havde ENORM succes med at gøre kroniske smertepatienter smertefri. Og hans patienter tilbad ham og betalte gladeligt svimlende summer for hans mystiske urtemix..... Indtil den dag det blev afsløret, at urteblandingen indeholde helt almindeligt og ganske billigt prednisolon, også kaldet binyrebarkhormon............ :shock:

Nå.. Jeg googlede lige...

Der er dukket en lignende sag op:

Advarsel mod farligt gigtmiddel - Videns- og Forskningscenter for Alternativ Behandling, ViFAB

---Man advares mod at købe naturlægemidler over nettet, hvis de ikke er godkendt i Danmark.

Men man skal også tænke sig om, hvis man køber medicin til sin hund hos alternative dyrlæger, der køber det hjem over nettet. For selv en nok så dygtig og engageret dyrlæge KAN ikke se, om tilsendt medicin indeholder farlige, men lindrende stoffer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal lige være opmærksom på, at det er et lovkrav, at der følger en indlægsseddel med alle lægemidler. Også naturlægemidler.

På indlægssedlen skal der stå indholdsstoffer og eventuelle bivirkninger.

Her er f.eks. et produkt med rød solhat:

http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-22681/Echinaforce%2C+orale+dråber%2C+opløsning.doc

---Tit står der overraskende ting.. Jeg vidste ikke at rød solhat ikke måtte bruges af allergikere?

:vedikke:

Og mange af naturlægemidlerne må man kun bruge i kortere tid.

Silke får kun naturmedicin hvis min dyrlæge anbefaler det (f.eks. fiskeolie). Og kun medicin, der er godkendt i Danmark.

--Her er produktresumeer for 90 naturlægemidler, der er godkendt i DK.

Produktresuméer - naturlægemidler

---Jeg synes, at tillid er rigtig godt, men blind tillid er rigtig dumt.

Og jeg ville aldrig eksperimentere med at give min hund (eller mig selv) piller eller dråber, hvor der ikke er gjort nøje rede for indholdsstoffer.

Jeg mener, at der engang var en sag, hvor en læge/ healer havde ENORM succes med at gøre kroniske smertepatienter smertefri. Og hans patienter tilbad ham og betalte gladeligt svimlende summer for hans mystiske urtemix..... Indtil den dag det blev afsløret, at urteblandingen indeholde helt almindeligt og ganske billigt prednisolon, også kaldet binyrebarkhormon............ :shock:

Nå.. Jeg googlede lige...

Der er dukket en lignende sag op:

Advarsel mod farligt gigtmiddel - Videns- og Forskningscenter for Alternativ Behandling, ViFAB

---Man advares mod at købe naturlægemidler over nettet, hvis de ikke er godkendt i Danmark.

Men man skal også tænke sig om, hvis man køber medicin til sin hund hos alternative dyrlæger, der køber det hjem over nettet. For selv en nok så dygtig og engageret dyrlæge KAN ikke se, om tilsendt medicin indeholder farlige, men lindrende stoffer.

Man skal tænke sig lige så meget om hvad angår den hvide kemi, alt med omtanke :blink:

Det med allergien vidste jeg godt - og pudsigt nok kan jeg som allergiker godt tåle det i moderate mængder.

Jeg hælder 100% til naturlægemidler inden jeg overvejer den hvide kemi og selvfølgelig skal man tjekke det, ligesom man ville gøre med det medicin man får på recept fra lægen :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal tænke sig lige så meget om hvad angår den hvide kemi, alt med omtanke :blink:

Det med allergien vidste jeg godt - og pudsigt nok kan jeg som allergiker godt tåle det i moderate mængder.

Jeg hælder 100% til naturlægemidler inden jeg overvejer den hvide kemi og selvfølgelig skal man tjekke det, ligesom man ville gøre med det medicin man får på recept fra lægen :vuf:

Selvfølgelig skal man tænke sig om og undersøge, hvad man tager af medicin.

Det er bare ikke altid muligt at tjekke naturmedicin, hvis der ikke eksisterer nogen produktinformation på Nettet. Og slet ikke hvis produktet er fremstillet i udlandet.

Men så længe man fortæller sin (dyr)læge, hvad man selv eller hunden indtager, så får man vel en tilbagemelding om hvilke ting, man IKKE skal tage.:vedikke:

Jeg synes det er pudsigt, at selv om Lægemiddelstyrelsen HAR undersøgt og godkendt en række naturprodukter, så vælger forhandlere og producenter alligevel at tilsidesætte lægemiddelstyrelsens produktinformation og kun bringe producenternes egen produktinformation, der i sagens natur er mindre troværdig.:hmm:Det virker som om producenterne tror, at kunderne VIL narres:???:?

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal man tænke sig om og undersøge, hvad man tager af medicin.

Det er bare ikke altid muligt at tjekke naturmedicin, hvis der ikke eksisterer nogen produktinformation på Nettet. Og slet ikke hvis produktet er fremstillet i udlandet.

Men så længe man fortæller sin (dyr)læge, hvad man selv eller hunden indtager, så får man vel en tilbagemelding om hvilke ting, man IKKE skal tage.:vedikke:

Jeg synes det er pudsigt, at selv om Lægemiddelstyrelsen HAR undersøgt og godkendt en række naturprodukter, så vælger forhandlere og producenter alligevel at tilsidesætte lægemiddelstyrelsens produktinformation og kun bringe producenternes egen produktinformation, der i sagens natur er mindre troværdig.:hmm:Det virker som om producenterne tror, at kunderne VIL narres:???:?

Men der er jo forskellige kriterier i forskellige lande, FDA, lægemiddelsstyrelsen osv.har alle forskellige kriterier til de forskellige produkter.

Så derfor kan man jo rent faktisk finde lægemidler både naturlige og kemiske i udlandet som ikke er godkendte herhjemme, men som har positiv effekt på det de nu virker på.

Jeg ved for eksempel hajbrusk ligger lige på kanten herhjemme, mens andre lande har ingen problemer med det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er jo forskellige kriterier i forskellige lande, FDA, lægemiddelsstyrelsen osv.har alle forskellige kriterier til de forskellige produkter.

Så derfor kan man jo rent faktisk finde lægemidler både naturlige og kemiske i udlandet som ikke er godkendte herhjemme, men som har positiv effekt på det de nu virker på.

Jeg ved for eksempel hajbrusk ligger lige på kanten herhjemme, mens andre lande har ingen problemer med det...

Jamen der er to forskellige kritiske faktorer i det. Den ene er om stoffet virker, -det som medicinen siges at indeholde.

Den anden faktor er, OM der er det i, som der står på glasset/æsken..

De sager, som man er blevet bekymrede over herhjemme, det er sager, hvor medicin blivert solgt som "Naturmedicin" selv om det indeholder "hvid" medicin. Endda af den slags, som vi forsøger at undgå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du helt ret i. Men der er endnu mindre information og kontrol med naturmedicin til hunde. Jeg tror ikke, at der er noget lovkrav herhjemme, som der er ved naturmedicin til mennesker.

Så må man helt stole på producentens oplysninger. Og producenten har andre interesser end vores hundes velfærd.

Så hvis man absolut vil bruge udokumenteret medicin på sin hund, så må man i det mindste kikke på, om den samme type medicin bruges til mennesker. Og hvilke bivirkninger, der måske kan være tale om.

Men uanset om man bruger naturmedicin til mennesker eller til sin hund, så skal man altså undersøge om den er testet og godkendt af uvildig kilde. Så man ikke risikerer at stå med et "virksomt naturprodukt", som uoplyst indeholder skadelig medicin. Især binyrebarkhormon kan give en mirakuløs bedring på mange sygdomme, som får folk til at købe mere af produktet.

Link til indlæg
Del på andre sites