Hop til indhold

Aktivering, hvor meget?


Kalokagathia
 Share

Recommended Posts

Kære HF,

 

Jeg håber I kan hjælpe os med et spørgsmål.

 

Sagen er den, at vi har en dejlig dværgpuddel på 8 måneder. Han er sød og nem, renlig, kan fint være alene hjemme, sød ved både barn på 3 år og de to katte :lun:

 

Men hvor meget skal sådan en størrelse aktiveres? Det er ofte til diskussion herhjemme, fordi min kone mener vi skal passe på at det ikke bliver for meget, mens jeg er bange for at understimulere ham :genert:

 

Pt. ser hans dag ca. sådan ud:

 

Kl. 7: 10 minutters gåtur

Kl. 9: 30-60 minutters tur uden snor på store brakmarker

Kl. 14: Enten ca 15 min. i snor eller en times tid i skoven uden snor. Afhænger af vejr, tid etc.

Kl. 19: Kort tur

 

I alt omkring havlanden time om dagen.

 

Derudover finder han selv sin mad i græsset eller i aktiveringslegetøj, og jeg træner i et kvartes tid om dagen (alm. lydighed + tricks). Han har altid legetøj og tyggeben til rådighed.

 

Hvis vi skal noget kommer han med, hvis det er muligt (fx i zoologisk have eller ind på gågaden i Aalborg).

 

Han er gennemsnitligt alene hjemme et par timer om dagen.

 

Hvad synes I? Er det for meget, for lidt, tilpas? Han virker glad og frisk, men hunde tilpasser sig jo så nemt...

 

Kom gerne med en masse indspark :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

det lyder da meget fint, jeg ville nok træne lidt mere, små sjove øvelser, eller opgaver som at åbne skuffer, samle vasketøj og lign, men det er nu mest fordi jeg ikke kan lade være, husk træning kan fint foregå i sofaen en gang i mellem, fx giv pote, snur rundt, ventre højre og lign. små sjove ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes også, at det lyder rigtig fint, meget som min egen hund, som dog får lidt mere motion, men jo også er voksen (+ bor i lejlighed) - og hvis han virker glad og veltilpas, så er han det nok også :blink: og hvor er det dejligt at høre, at det går godt med ham efter alle jeres bekymringer og sorger med jeres første hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar :-)

 

Jamen så bliver nok bare ved som vi er startet ;-)

 

Søster lagkage: Tak, ja, det er skønt med en hund der bare fungerer uden alle de bekyminger!

 

Hmmm... Nussede lige på den føromtalte så søde og nemme hund, og hvad mæker jeg? Et utal af små, usynlige men meget stikkende og klæbende burrer overalt på hunden, som den må have samlet op på formiddagens gåtur uden jeg har opdaget det. Suk. En gang imellem er en puddelpels altså ikke lykken! Måske bør jeg bare følge rådet i en væmmelig amerikansk puddelbog om at "motionere hunden indenfor, hvis vejret er dårligt, så pelsen ikke tager skade"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...