Hop til indhold

løbe frit


Gæst Luca
 Share

Recommended Posts

vil en hvalp stikke af hvis den løber uden snor? Vi bor på landet så der ville ikke ske så meget ved det, men alligevel...

den kommer ikke altid når vi kalder i sær ikke når den løber rundt og snuser og leger, nogen forslag til hvordan man kalder en hvalp til sig????

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville umiddelbart undre mig stort, hvis din hvalp stak af fra dig. Det at være alene, betyder for en hvalp, at den er i fare og derfor vil den normalt holde sig tæt til sin ejer. Dog bør man altid lære hvalpen at komme når man kalder, så den ikke gør noget dumt (og mod al forventning komme på afveje).

 

Der findes forskellige metoder.

 

1. Du kan belønne hvalpen, hver gang den frivilligt kommer over til dig med favorit-godbid eller favoritlegetøj. Hvergang den kommer siger du kom. Til sidst vil ordet bliver betinget med at komme, og du kan begynde at stoppe med at belønne hvalpen for bare at komme, men kun for at komme, når du kalder. Kræv langsomt i mere og mere spændende omgivelser af hvalpen, at den skal komme på signalet. Det nytter ikke at lægge ud med at bruge det, mens hvalpen er i fuld sving med en god leg med vennerne fx ;-)

 

2. Du kan betinge en bestemt lyd med godbid eller yndlingslegetøj. Du kan starte med bare at side i sofaen med hunden ved dig, og så sige kom samtidig med at du giver en godbid. Langsomt øger du sværhedsgraden, så hunden er i et andet rum, når du siger kom. Når den kan det, gør du det udenfor i haven. Når den kan det, uden for haven, dog uden alt for spændene forstyrrelser. Langsomt øgning af sværhedsgraden og til sidst skulle du have et temmelig stabilt indkald :vinken:

 

Det var lige de to metoder, jeg kom til at tænke på - håber det er skrevet, så det er til at forstå :-) Og husk for alt i verden ikke at skælde hvalpen ud, hvis den ikke kommer, når du kalder! Det betyder bare, at du er gået for hurtigt frem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
...og the hard way: Vend dig om og løb væk fra hvalpen. Det plejer som regel at være effektivt. De holder så lidt af at blive forladt og blive væk...

 

det behøver nu ikke være "the hard way" hvis hvalpen kan lide løbelege :blink: Jason forlader gladeligt en hundeflok hvis jeg tér mig tosset og begynder at løbe - for hvem gider snakke med fremmede hunde hvis flokken (= lille mig) tosser rundt? Så skal man da være med flokken:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har købt en klikker i en hundebutik, og bruger den KUN i særlige tilfælde nu,som evt. gåtur uden snor,

hvis jeg ikke kan se hende i haven,

et klik giver en bestemt godbid, så tro mig, tror sommetider det er en raket der kommer når jeg klikker:-D

begyndte at lære hende det, med at stå i køkken når bella var i stuen,

så hvis ikke hun kommer når jeg kalder, har jeg en mulighed mere KLIK,så kommer hun.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bare, I taler forbi hinanden :-) Er sagen ikke den, at hvalpen ikke kommer, når der kaldes og derfor ikke higer efter nærvær, hvorfor man godt kan piske væk fra kræet, hvis det ikke kommer, når man kalder ?

 

OK, jeg ville så bare advare om hvad der kan ske med en modsat hund. der er jo en del der læser med her inde.

Groa lærte det ved vi løb væk. det samme gjorde vi ved Mega, hun belv desværre bare bange og veg ikke fra vores side.

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for de gode svar og forslag.... Jeg vil prøve mig frem. Jeg synes ikke problemet er når vi er indenfor, men så snart vi kommer udenfor er alt lidt for spændende...men det er jo selvfølgelig også en hvalp:-P Lyder til at være en god idé med sådan en klikker....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. klikkeren, så er det en stor misforståelse at det er et indkaldssignal. Klikkeren er til indlæring og ikke til andet. I det øjeblik øvelsen er indlært, så ligger man klikkeren fra sig. Det er noget andet med en fløjte og den måde jeg hører man bruger klikkeren her, er på samme måde som en fløjte. Det er selvfølgelig et valg man tager hvordan man vil bruge sine redskaber, men man skal være bevist om hvad man gør. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. klikkeren, så er det en stor misforståelse at det er et indkaldssignal. Klikkeren er til indlæring og ikke til andet. I det øjeblik øvelsen er indlært, så ligger man klikkeren fra sig. Det er noget andet med en fløjte og den måde jeg hører man bruger klikkeren her, er på samme måde som en fløjte. Det er selvfølgelig et valg man tager hvordan man vil bruge sine redskaber, men man skal være bevist om hvad man gør. :blink:

 

Jeg ville selv skrive det samme :5up:

 

Hvis ideen med klikkeren tiltalte dig, vil jeg foreslå at du køber en fløjte (vi har en med lyd, for tænk hvis dem med overtoner som kun hunden kan høre en dag ikke virkede, og man bare gik rundt og troede at den gjorde?). Du gør det, at du vælger hvordan du vil fløjte for at hunden skal komme. (vi fløjter 2 gange lige efter hinanden i "stød"). Derefter fløjter du på den måde (bare hjemme i stuen), og giver din hund sin yndlingsgodbid. og gentager og gentager og gentager og... osv. Du kan gradvist øge sværhedsgraden, og fløjte når den er længere og længere væk/ i et andet rum/ i lang snor i haven/ løs i haven osv. Dit mål i starten er, at få en pang-effekt fra din hund, når den hører lyden, hvorefter den vil komme og kræve sin godbid :cool: Det er så monster vigtigt at fløjten holdes hellig- når fløjte signalet lyder skal din hund ALTID have en godbid. Det vil give den stærkeste effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, men hvad er forskelden,:confused: hvis klikkeren virker, :?: den er ikke så høj, og så er det en særlig lyd ved klikker, så for mig kan jeg da ikke se den store forsk l .når man kun bruger den til indkald

 

Jamen du bruger klikkeren på samme måde som en fløjte og det kan være ok, men som jeg skrev tidligere så er det et valg man gør, du skal bare være klar over at det IKKE er klikkertræning du er i gang med :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, men hvad er forskelden,:confused: hvis klikkeren virker, :?: den er ikke så høj, og så er det en særlig lyd ved klikker, så for mig kan jeg da ikke se den store forsk l .når man kun bruger den til indkald

 

Jeg tror måske folk tænker på, at du måske en dag kunne tænke dig at klikkertræne din hund - og så er det ikke så smart, at have brugt den som indkaldssignal :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, men hvad er forskelden,:confused: hvis klikkeren virker, :?: den er ikke så høj, og så er det en særlig lyd ved klikker, så for mig kan jeg da ikke se den store forsk l .når man kun bruger den til indkald

 

forskellen ligger i, at hvis du ville ønske at klikkertræne din hund/ gør det allerede, så må du ikke udnytte effekten til indkald. Det svækker klikkerens effekt, og ødelægger muligheden for at træne med klikkeren som det ellers så effektive redskab som den er. Når du klikkertræner, må du så at sige kun klikke, når hunden allerede GØR det, som du gerne vil have den til. Ikke lokke, og slet ikke klikke for at den skal komme. Har I allerede klikkertrænet i forvejen vil hunden også med høj sandsynlighed føle sig rost (klik = jeg vil gerne have mere af det du gør lige et splitsekund før jeg klikkede) for det, den var i færd med. Og hvis du står i et andet rum, aner du ikke hvad du lige har forstærket hunden i at gøre. Spise en ledning måske? Blive væk når du kalder? Der er mange muligheder. Håber det giver mening for dig.

 

Jeg kan godt forstå det lyder forvirrende, da indlæring af lyden for klikkeren og for fløjten er den samme. Men forskellen kommer der, hvor indlæringen er færdig, og hvor du vælger, hvilken slags værktøj klikkeren eller fløjten eller ordet du siger skal være. Når du har valgt, må du blive ved valget for maksimal succesrate.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...