Hop til indhold

vedr. Hundebid::::


bellas mor
 Share

Recommended Posts

vædemål: kan nogle her måske hjælpe, hvor kan man læse hvilken fammiliehunde der er reg. som været mest farlige????????

vi har med nogle venner en samtale igang, :roll:og de mener at ha læst at Newfoundlænder, var den værste,

andre siger Schæfer,(er den i famm. med ulvene)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 78
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ved ikke helt hvor du kan finde de statitikker. Men for 2 år siden var det Golden Retriver DKK oplyste var den race der havde flest bid registreret. Der var korrigeret for antallet af individer i den enkelte race, så det var ikke kun fordi der er mange af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til Schæfer og ulve, så mener jeg det var i den samme undersøgelse som den der har været oppe at vende herinde om den klogeste race der også stod noget om hvilken race der genestisk lå tættest på ulven. Jeg car overrasket idet det var en af de små "tæppetisser" racer og ikke slædehundene eller lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

nej den tager vidst ikke højde for om der er 3000 af den ene eksemplar og 200 af de andre

 

tror det er svært og sige hvilke hunde som ligger tættest på ulven

 

man kan evt få et indblik i hvordan ens hund er og nærmer det sig ulven eller ikke :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådanne statistikker og lister skal man lige udføre en smule basal kildekritik på, inden man tager det for gode varer.

 

1. Der findes ingen statistikker fra Danmark.

2. Dem der oftest præsenteres er Amerikanske undersøgelser, som oftest ikke er hverken objektive eller fagligt velfunderede. Den med gravhunden er iøvrigt geografisk meget lokaliseret (én stat) hvilket gør den absolut uegnet til nogensomhelst andvendelse her i landet.

3. Grundlaget for undersøgelserne er oftest aldrig fremlagt, ejheller metoden i undersøgelsen der er anvendt.

4. Ligeledes vil forskelle i befolkningsgrupper spille ind.

 

Og sådan kan man blive ved.

 

Det betyder bl.a. at man med et minimum af anstrengelse kan forkaste næsten samtlige lister og undersøgelser, hvis de anvendes her i landet, på det simple grundlag at listerne ikke indeholder nok statistisk materiale, ligeledes er listernes grundlag meget geografisk lokaliseret. Geografien giver sig også udtryk i en elementær anderledes holdning til det at have dyr (hunde) og dermed også til hvordan og hvorledes der trænes for at undgå disse problemer.

 

For Amerikas vedkommende kan jeg da sige at det er en generel tendens til at avle generelt skarpere hunde, træningen er oftest som vi gjorde engang her i landet, og hele holdningen til hvornår et bid egentlig er et bid er også noget mere sort/hvidt end her i landet.

 

osv. osv. osv.

 

Og nej. Golden har endnu ikek stået højt på nogen statistikker hvad den slags angår, og DKK har mange gange beklaget de fejlagtige statistikker der på det tidspunkt blev givet.

De statistikker var nemlig alt andet end saglige og objektive.

 

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
vædemål: kan nogle her måske hjælpe, hvor kan man læse hvilken fammiliehunde der er reg. som været mest farlige????????

vi har med nogle venner en samtale igang, :roll:og de mener at ha læst at Newfoundlænder, var den værste,

andre siger Schæfer,(er den i famm. med ulvene)

 

Statens institut for folkesundhed har udgivet dette:

 

 

Hundebid

Hundebid er årsag til langt de fleste skader

(64%) forårsaget af hunde. De sidste

10 år er antallet af registrerede skader efter

hundebid dog faldet markant. Mens

der i 1990 således var 9000 på landsplan

var der i 1998 kun 5000 registrerede bidskader,

altså næsten en halvering. Fra

1998 og frem til 2001 har antallet dog været

konstant.

Faldet i antal hundebid skyldes næppe

et fald i antallet af hunde i Danmark, for antallet

af øvrige skader med hunde (fald

over hund, væltet af hund mv.) er i samme

periode steget fra ca. 2000 i 1990 til

ca. 3000 i år 2001.

Skaderne er dog sjældent alvorlige, og

kun i 2% af tilfældene fører de til indlæggelse.

Bidskader, der fører til indlæggelse,

rammer især de mindste børn (0-5

år), medens indlæggelser på grund af fald

eller lignende især rammer personer over

50 år. Bidskader rammer alle aldersgrupper

næsten lige meget, dog lidt sjældnere

personer over 60 år.

I Danmark er halvdelen af bidskaderne

(59%) sket hos mænd. Der er en tydelig

sammenhæng mellem alder og

hvor på kroppen man er blevet bidt; med

stigende alder rammer bidskaderne oftere

overekstremiteterne end hoved og andre

kropsregioner. Eksempelvis sker 68% af

bidskaderne hos de 0-4 årige i hovedet/

ansigt, faldende til 25 % for de 10-14 årige

og ca. 10% for voksne. De øvrige bidskader

rammer især hænder og fingre.

Det er ikke muligt at udpege bestemte

hunderacer som særligt bidske, på baggrund

af Ulykkesregisterets data, da der

ikke er tilstrækkelige oplysninger om hvilke

hunderacer der er involveret. En Australsk

undersøgelse påpeger dog, at

schæferhunde og doberman har ca. fire

gange højere risiko for at lave bidskader

end gennemsnitshunden, og rottweilere 2-

3 gange højere risiko.

 

Andre skader

 

Udover bidskader, skyldes en del skader

simpelthen fald over eller forårsaget af

hunde, eller sammenstød med hunde og

det er især kvinder i alderen 50-70 år

som er udsatte. Kvinder udgør 64% af de

tilskadekomne efter fald/sammenstød og

det går især ud over knæ (typisk forstuvning),

fingre (forstuvning, sår, brud) og

håndled (brud).

 

Hunde involveret i arbejdsulykker

og trafikulykker

 

Hunde er involveret i ca. 350 arbejdsulykker

årligt på landsplan og den hyppigst

tilskadekomne gruppe er postbude og

avisbude! Bidskader udgør omkring 80%

af skaderne, heraf er en forholdsvis stor

andel (40%) i benene.

I 2001 var hunde medvirkende til at ca.

200 personer kom til skade i trafikken, og

dette tal er steget fra ca. 130 tilskadekomster

i 1998. De fleste tilskadekomne er

cyklister og knallertkørere, som bliver

væltet af løsgående hunde.

Et fåtal bilister er kommet til skade under

forsøg på at undvige en hund fx ved at

køre i grøften, men ingen bilister er kommet

til skade som følge af sammenstød

med en hund – undtagen hunde der var i

bilen under ulykken.

 

Hunde er involveret i en del ulykker, hvor dens ejer eller

andre kommer til skade og må søge behandling på skadestue.

Så selv om hunden siges at være menneskets

bedste ven, er de alligevel involveret i ca. 8000 ulykker

på landsplan om året (beregnet ud fra Ulykkesregisterets

data)

Bjarne Laursen,

Seniorforsker

 

Statens Institut for

Folkesundhed

 

www.

si-folkesundhed.dk

 

 

Udover dette så er den eneste statistik der er nogenlunde overfør bar til danske forhold denn fra østrig.

 

Så farlig er din familiehund:

 

 

Hundebid kan resultere i voldsomme skader på børn. Østrigske forskere har lavet en liste over, hvad de anser for de farligste familiehunde. Listen viser, at risikoen for at blive bidt af for eksempel en dobermann er fem gange højere end at blive bidt af en labrador.

 

 

1. Schæferhund: 2,83

2. Dobermann: 2,71

3. Spidshunde: 1,81

4. Pekineser: 1,56

5. Gravhund: 1,35.

6. Schnauzer: 1,33

7. Collie: 1,30

8. Jagthund: 1,29

9. Puddel: 0,98

10. Rottweiler: 0,92

11. Beagle: 0,80

12. Terrier: 0,61

13. Bernersennenhund: 0,58

14. Labrador/ Retrievere: 0,49

15. Blandingshund: 0,46

16. Spaniel: 0,31

17. Shi Tzu: 0,26

18. Malteser: 0,00

 

 

Fodnote: Forskerne er kommet frem til risikoen ved at dividere andelen af hunde af en hvis race med hvor ofte hunde af samme race har bidt et barn. Kilde: Pediatrics

 

De fleste der bliver bidt, bliver bidt af hunde de kender, imens hunden befinder sig på egen grund.

 

Ingen hunderace har mere end 0,1 procent der har været involveret i bid, det vil sige 99,9% af alle hunde har aldrig været involveret i bid.

 

 

I statistikken over "farlige familiehunde" i ovenstående artikel er terrierne nr. 12....og så skal man jo lige tænke på, at der findes ca. 30 forskellige terrier-racer, der her er slået sammen under et resultat !!!

 

 

 

 

Til spørgsmålet om hvilken hund der er nærmest ulven må svare uvilkårligt være:

Saarloos wolfhond

FCI Standard Nr 311

22.01.1999 (GB)

 

Denne hunderace, er avlet for at skabe en hund, der er fri for de mange helbredsproblemer andre tamhunde har. Man valgte at krydse schæferhunden og ulven.

Dette blev til en smuk hund med et udpræget udseende af ulv.

Man erfarede at racen hverken kunne bruges til vagt- og beskyttelseshund, da ulvens sky og frygtsomme adfærd var meget tydeligt hos den.

Oveni i dette er det en hund, der har brug for en alphahan i flokken – dette ses ikke hos mange tamracehunde.

 

Saarloos wolfhonden har brug for en ejer, der udstråler autoritet og har stærke leder evner – dette skal dog ikke forveksles med brutalitet.

Størrelse:

Begge køn: 70 - 75 cm

 

Pels: Kort og tæt

Farve: Ulvegrå, agouti eller mørkebrun med enklte hvide pletter.

 

[ATTACH]1961[/ATTACH]

*****

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover dette så er den eneste statistik der er nogenlunde overfør bar til danske forhold denn fra østrig.

 

Den har så også en del graverende fejl.

 

Nu nævner du terrierne, og at de er placeret som nr. 12..

 

Hmm. Nu er der jo mange terrier-racer der reelt er jagthunderacer, og dermed placeret som nr. 8.

 

 

Listen er heller ikke ligefrem statistisk repræsentativ, og bygegr på hvad forskerne anser som værende de farlige familiehunde. Dette baserer sig naturligvis på andre statistikker, som jeg alelrede har givet en smule kritik af, dette forhold vil jo unægtelig gøre den østrigske undersøgelse subjektiv, og dermed ikke videre troværdig

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den har så også en del graverende fejl.

 

Nu nævner du terrierne, og at de er placeret som nr. 12..

 

Hmm. Nu er der jo mange terrier-racer der reelt er jagthunderacer, og dermed placeret som nr. 8.

 

 

Listen er heller ikke ligefrem statistisk repræsentativ, og bygegr på hvad forskerne anser som værende de farlige familiehunde. Dette baserer sig naturligvis på andre statistikker, som jeg alelrede har givet en smule kritik af, dette forhold vil jo unægtelig gøre den østrigske undersøgelse subjektiv, og dermed ikke videre troværdig

;-)

 

Ja ikke for at være på tværs, men det er jo nemt at skrive at det og det er fyldt med fejl, uden at komme med noget specifikt.

 

Og med hvilket grundlag kan du sige at der er fejl i materialet, har du selv lavet undersøgelser der er mere dybdegående ?

 

Dette er ikke skrevet som et surt opstød, men en saglig kritik :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ikke for at være på tværs, men det er jo nemt at skrive at det og det er fyldt med fejl, uden at komme med noget specifikt.

 

Og med hvilket grundlag kan du sige at der er fejl i materialet, har du selv lavet undersøgelser der er mere dybdegående ?

 

Dette er ikke skrevet som et surt opstød, men en saglig kritik :blink:

 

Tolker det såmænd også som saglig kritik ;-)

 

Grundlaget jeg bygger min kildekritik på er meget simpel: Saglighed og nøjagtighed. Lidt tysk "ordnung muss sein" med andre ord.

 

Og det er ting mange undersøgelser helt og aldeles mangler.

Ingen af dem (eller rettere næsten ingen) forklarer hvad deres statistiske arbejdsmateriale bygger på.

Ingen af dem (næsten ingen) giver uddybende fejlkilder

 

Begge dele er grobund for fejltolkninger, da man ikke aner hvordan man er nået frem til tallene, og hvad man reelt undersøgte.

 

Bedste eksempel er "listen" DKK anvendte, som reelt set undersøgte hvilke hunderacer man oftest så aggresiv adfærd ved.

 

Problemet med undersøgelsen var så bare at den blev udlagt som hvilke hunde der oftest bed fra sig (dette var ikke en del af undersøgelsen)

Et yderligere problem var også at den ikke adskilte stamtavlehunde, angiveligt racerene hunde og blandinger fra hinanden. I undersøgelsen hed det bare: "angiveligt racerene" og "blandinger" (tavledyr kontrolleres løbende, det gør resten ikke, hvilket kun kan give udslag i negativ retning for tavledyrenes vedkommende, da der mangler en halvdel i det statistiske materiale)

 

Bare for at give et konkret eksempel ;-)

 

uden at komme med noget specifikt.
*host**host*

Jeg mener nu ganske bestemt at jeg er kommet med ganske specifikke ting i kritikken.

Men måske efterlyser du noget andet "specifikt"?

 

har du selv lavet undersøgelser der er mere dybdegående
:shock: Er du klar over hvor meget arbejde det er at lave en virkelig seriøs, fagligt velfunderet, og begrundet undersøgelse :shock:

 

Nej det har jeg ikke. Men burde det forhindre mig i at gå til tingene med en sund skepsis, og undersøge baggrunden for undersøgelserne der allerede er lavet?

Dét har jeg brugt meget tid og energi på de sidste par år, netop fordi hver gang jeg blev præsenteret for en sådan undersøgelse altid stod med uafklarede spørgsmål.

Langt de fleste undersøgelser som jeg har gravet rundt i har haft ganske alvorlige mangler i kildedata og grundlag. Og endnu værre: manglet fejlkilderne.

 

Alternativt kan jeg da bare lade som om jeg æder alt der bliver linket til råt, men gjorde jeg det, var jeg jo blot endnu en blåøjet nikkedukke af en hundeejer, og dét er der næppe meget mening i :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

En amerikansk forskning har fundet frem til, at det er gravhunden, som er den "farligste": http://politiken.dk/videnskab/article535977.ece

 

Meeen, det er jo selvfølgelig ikke den, som forårsager de værste skader - den er jo lidt bette.

 

Jeg tror man skal være meget varsom med at tage amerikanske undersøgelser og overføre til danske forhold...

 

Min race f.eks. kan slet ikke sammenlignes med den amerikanske version; hverken i temperament eller udseendet (sådan helt generelt, der er naturligvis også "vores" type i USA).

Rigtig mange springere i USA bliver aflivet på grund af Springer Rage - et syndrom, der er praktisk taget ikke-eksisterende i Danmark eller resten af Norden.

 

Jeg vil gætte på, at det også forholder sig således med andre racer medmindre de har oprindelse i USA som Aussie'en.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror man skal være meget varsom med at tage amerikanske undersøgelser og overføre til danske forhold...

 

Min race f.eks. kan slet ikke sammenlignes med den amerikanske version; hverken i temperament eller udseendet (sådan helt generelt, der er naturligvis også "vores" type i USA).

Rigtig mange springere i USA bliver aflivet på grund af Springer Rage - et syndrom, der er praktisk taget ikke-eksisterende i Danmark eller resten af Norden.

 

Jeg vil gætte på, at det også forholder sig således med andre racer medmindre de har oprindelse i USA som Aussie'en.

 

MVH

Wivian

 

 

Hehe, jeg må indrømme, at jeg heller ikke tager sådan nogle undersøgelser seriøst - der er for mange forskellige grunde til at en hund bider fra sig.

 

Men må indrømme, at jeg ikke havde tænkt over den del, med at man avler "anderledes" i Amerika... :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tolker det såmænd også som saglig kritik ;-)

 

Grundlaget jeg bygger min kildekritik på er meget simpel: Saglighed og nøjagtighed. Lidt tysk "ordnung muss sein" med andre ord.

 

Og det er ting mange undersøgelser helt og aldeles mangler.

Ingen af dem (eller rettere næsten ingen) forklarer hvad deres statistiske arbejdsmateriale bygger på.

Ingen af dem (næsten ingen) giver uddybende fejlkilder

 

Begge dele er grobund for fejltolkninger, da man ikke aner hvordan man er nået frem til tallene, og hvad man reelt undersøgte.

 

Bedste eksempel er "listen" DKK anvendte, som reelt set undersøgte hvilke hunderacer man oftest så aggresiv adfærd ved.

 

Problemet med undersøgelsen var så bare at den blev udlagt som hvilke hunde der oftest bed fra sig (dette var ikke en del af undersøgelsen)

Et yderligere problem var også at den ikke adskilte stamtavlehunde, angiveligt racerene hunde og blandinger fra hinanden. I undersøgelsen hed det bare: "angiveligt racerene" og "blandinger" (tavledyr kontrolleres løbende, det gør resten ikke, hvilket kun kan give udslag i negativ retning for tavledyrenes vedkommende, da der mangler en halvdel i det statistiske materiale)

 

Bare for at give et konkret eksempel ;-)

 

*host**host*

Jeg mener nu ganske bestemt at jeg er kommet med ganske specifikke ting i kritikken.

Men måske efterlyser du noget andet "specifikt"?

 

:shock: Er du klar over hvor meget arbejde det er at lave en virkelig seriøs, fagligt velfunderet, og begrundet undersøgelse :shock:

 

Nej det har jeg ikke. Men burde det forhindre mig i at gå til tingene med en sund skepsis, og undersøge baggrunden for undersøgelserne der allerede er lavet?

Dét har jeg brugt meget tid og energi på de sidste par år, netop fordi hver gang jeg blev præsenteret for en sådan undersøgelse altid stod med uafklarede spørgsmål.

Langt de fleste undersøgelser som jeg har gravet rundt i har haft ganske alvorlige mangler i kildedata og grundlag. Og endnu værre: manglet fejlkilderne.

 

Alternativt kan jeg da bare lade som om jeg æder alt der bliver linket til råt, men gjorde jeg det, var jeg jo blot endnu en blåøjet nikkedukke af en hundeejer, og dét er der næppe meget mening i :lol:

 

Nu var det så lige den østriske undersøgelse jeg tænkte på.

 

Der står jo netop hvordan de er kommet frem til resultatet til sidst

 

Fodnote: Forskerne er kommet frem til risikoen ved at dividere andelen af hunde af en hvis race med hvor ofte hunde af samme race har bidt et barn. Kilde: Pediatrics

 

De fleste der bliver bidt, bliver bidt af hunde de kender, imens hunden befinder sig på egen grund.

 

Ingen hunderace har mere end 0,1 procent der har været involveret i bid, det vil sige 99,9% af alle hunde har aldrig været involveret i bid.

Selvfølgelig har du ikke selv lavet en undersøgelse, havde jeg heller ikke regnet med :-), men bare at skære alle undersøgelser over en kam, syntes jeg ikke er helt fair !
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg har altid forstået at "ulvehund" var forkortelsen på den Irske

 

Tjekkoslovakisk ulvehund er en hybrid...

 

 

det er ikke den irske jeg hentyder til

 

den tjekkoslovakiske ulvehund er en race for sig nu ikke en hybrid mere

en gudesmuk hund super lækker

Link til indlæg
Del på andre sites

det er ikke den irske jeg hentyder til

 

den tjekkoslovakiske ulvehund er en race for sig nu ikke en hybrid mere

en gudesmuk hund super lækker

 

Men jeg hentydede til den irske :blink:

 

Den tjekkoslovakiske er stadig en hybrid, i og med den måde den er "sat sammen på". Men i mine øjne er den ikke en super lækker hund - har mødt et eksemplar, og nej tak sådan et dyr kommer aldrig i mit hjem. Smukke ja, men så stopper den også der for mig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...