Hop til indhold

vedr. Hundebid::::


bellas mor
 Share

Recommended Posts

  • Svar 78
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg siger ikke det er onde mennesker , jeg tror bare ikke at de gider at stå hos en dyrlæge og begrunde at de nu har valgt at aflive hunden. Det har sikkert været hårdt nok at tage beslutningen. Bruger man så den med aggretion så stiller dyrlægen ikke så mange spørgsmål....

Men resultaterne i undersøgelsen bliver forkerte.

 

Ydermere så har den enkelte hunds renomé også en indflydelså på om den bliver aflivet på grund af aggresion.

Det er næsten utænkeligt at en labrador bliver aflivet af den grund og selv den mest fatsvage dyrlæge vil stille spørgsmål til rigtigheden af denne påstand.

Kommer jeg ned man en Rottweiler eller en Amstaf og siger præcis den samme remse til en dtrlæge så vil jeg tro at det kun tager 2-3 minutter at finde den blå sprøjte frem.

 

I så fald ville undersøgelsen fra 07 være statistisk forskellig fra den udgivet i 96, afhængig af hvilken grund der lige for tiden anses for at være acceptabel.

Ganske som man ser "Allergi" som værende ganske almindelig idag.

 

Der er imidlertid ingen statistisk signifikant forskel imellem de 2 undersøgelser, hvorfor man fra DBF's side melder ud at de anser hundeejernes meldinger som værende sande.

 

(nærmere uddybning er iøvrigt at finde i fejkilderne i samme rapport(-er))

 

Dyrlægerne der deltager i undersøgelserne er ligeledes blevet grundigt instrueret i ikke at stille sig skeptiske overfor rigtigheden af årsagerne meldt.

 

Det forhindrer imidlertid ikke folk i at angive en forkert årsag alligevel, naturligvis, men som skrevet, så ville det føre til en statistisk forskel, hvad der imidlertid ikek er tilfældet.

 

 

Og ganske som Priceman holder også jeg meget af at granske undersøgelser igennem, ifald nogen skulle være i tvivl herom :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er vild med statistiker, af en eller anden grund. Men jeg er til dels enig med DKWiechert i at de eksempler der er fremkommet til date er om ikke ringe så i hvertfald mangelfulde.

 

Den jeg selv postede fra Dyrenes beskyttelse ,foretaget af Det biovidenskabelige fakultet, Er i bund og grund baseret på hvad den enkelte hunde ejer selv fortalte dyrlægen i en givent aflivnings situation.

 

At så mange hunde aflives hvet år som følge af aggretion stiller jeg mig tvivlende overfor. Og jeg kunne godt mistænke nogle hundeejere for at bruge "aggretions-kortet" når de ikke længere kan håndtere deres hund derhjemme.

 

Om jeg dermed påstår de lyver?? JA det er min påstand, og lige dér falder undersøgelsen fuldstændigt til jorden.

 

Jeg siger ikke det er onde mennesker , jeg tror bare ikke at de gider at stå hos en dyrlæge og begrunde at de nu har valgt at aflive hunden. Det har sikkert været hårdt nok at tage beslutningen. Bruger man så den med aggretion så stiller dyrlægen ikke så mange spørgsmål....

Men resultaterne i undersøgelsen bliver forkerte.

 

Ydermere så har den enkelte hunds renomé også en indflydelså på om den bliver aflivet på grund af aggresion.

Det er næsten utænkeligt at en labrador bliver aflivet af den grund og selv den mest fatsvage dyrlæge vil stille spørgsmål til rigtigheden af denne påstand.

Kommer jeg ned man en Rottweiler eller en Amstaf og siger præcis den samme remse til en dtrlæge så vil jeg tro at det kun tager 2-3 minutter at finde den blå sprøjte frem.

 

Så husk også på at statistik er ligesom lygtepæle.

De kommer med jævne mellemrum.

De giver kun begrænset lys over tingene.

 

Men de kan være gode at støtte sig til i en given situation.

 

Jamen tro det eller lad være - Jeg syntes skam også statistikker er spændende og de kan alle skydes i sænk hvis det er det man vil :blink:

 

Ved de fleste bestemmer man jo selv graden af den sikkerhed man ønsker, der vil altid være nogle hvis og men osv. Det er jo det der er gode ved statistik man kan få det resultat man gerne vil have, man skal opsætte forudsætninger derefter :blink:

 

- Tanten som rent faktisk havde et i sin uddannelse der hed statistik og var til eksamen i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 months later...
Gæst Juniorwolf

Jeg ved godt at det her er en gammel post, men jeg kan alligevel ikke lade være med at kommentere det :-)

 

1. En hybrid er betegnelsen for afkommet af 2 forskellige arter, ulve og hunde er begge af arten canis lupus, den euroasiskeulv = canis lupus lupus og tamhunden canis lupus familaris og kan derfor ikke betegnes som en hybrid ;-)

 

2. Jeg er selv ejer af 2 Tjekkoslovakiske ulvehunde, som er en ren race på lige fod med labrador, chihuahua, broholmer, osv...

Racen blev nationalt godkendt i 1982 af den Tjekkoslovakiske kennel klub og blev internationalt godkendt(FCI) 3.9.1999 som en selvstændig race.

 

3. Jeg træner med begge mine Tjekkoslovakiske ulvehunde i Schæferhundeklubben hver Søndag og har taget følgende prøver med min ældste hund Uno ZZO,UHP,BH,SVP1 så jo de kan skam trænes, dog ikke lige så let som f.eks. en Schæferhund.

 

Mvh. Rolf

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten

3. Jeg træner med begge mine Tjekkoslovakiske ulvehunde i Schæferhundeklubben hver Søndag og har taget følgende prøver med min ældste hund Uno ZZO,UHP,BH,SVP1 så jo de kan skam trænes, dog ikke lige så let som f.eks. en Schæferhund.

 

Hvad fa'en er en ZZO :confused: og en SVP1? (og måske også lidt hvad er en BH?)

 

Og så er der jo ikke mange hunde der slår Schæferen når det kommer til at være lette at træne :blink::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Juniorwolf
Hvad fa'en er en ZZO :confused: og en SVP1? (og måske også lidt hvad er en BH?)

 

Og så er der jo ikke mange hunde der slår Schæferen når det kommer til at være lette at træne :blink::mrgreen:

 

ZZO er en Tjekkisk lydighedsprøve i stil med B-prøven for Schæferhunde, dog lidt anderledes, dvs. uden apport, men tilgengæld med tilbagekald fra legende børn og andre hunde, samt en karakter bedømmelse hvor man binder hunden til et hegn eller lign. og går ud af syne imens børn og voksne spiller boldt, leger og råber og larmer.

 

SVP1 er 40km udholdenhedsprøve for Tjekkoslovakiske ulvehunde(Uno bestod prøven på 2 timer og 18 min. og blev dermed verdens næsthurtigeste på den distance) i næste måned forsøger vi os med SVP2 som er på 70km og senere på året(eller til næste år) forsøger vi os med SVP3 som er på 100km :-D

 

BH er det samme som FP(færdsels prøve).

 

Uno er muligvis den bedste på holdet i Schæferhundeklubben(ifølge trænerne) :-P:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
ZZO er en Tjekkisk lydighedsprøve i stil med B-prøven for Schæferhunde, dog lidt anderledes, dvs. uden apport, men tilgengæld med tilbagekald fra legende børn og andre hunde, samt en karakter bedømmelse hvor man binder hunden til et hegn eller lign. og går ud af syne imens børn og voksne spiller boldt, leger og råber og larmer.

 

SVP1 er 40km udholdenhedsprøve for Tjekkoslovakiske ulvehunde(Uno bestod prøven på 2 timer og 18 min. og blev dermed verdens næsthurtigeste på den distance) i næste måned forsøger vi os med SVP2 som er på 70km og senere på året(eller til næste år) forsøger vi os med SVP3 som er på 100km :-D

 

BH er det samme som FP(færdsels prøve).

 

Uno er muligvis den bedste på holdet i Schæferhundeklubben(ifølge trænerne) :-P:blink:

 

Man kan da ikke tage de prøver der herhjemme, vel??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
ZZO er en Tjekkisk lydighedsprøve i stil med B-prøven for Schæferhunde, dog lidt anderledes, dvs. uden apport, men tilgengæld med tilbagekald fra legende børn og andre hunde, samt en karakter bedømmelse hvor man binder hunden til et hegn eller lign. og går ud af syne imens børn og voksne spiller boldt, leger og råber og larmer.

 

SVP1 er 40km udholdenhedsprøve for Tjekkoslovakiske ulvehunde(Uno bestod prøven på 2 timer og 18 min. og blev dermed verdens næsthurtigeste på den distance) i næste måned forsøger vi os med SVP2 som er på 70km og senere på året(eller til næste år) forsøger vi os med SVP3 som er på 100km :-D

 

BH er det samme som FP(færdsels prøve).

 

Uno er muligvis den bedste på holdet i Schæferhundeklubben(ifølge trænerne) :-P:blink:

 

Ok BH havde jeg fat i så - men ville da lige tjekke når nu der var en masse andre fine bogstavesammensætninger :blink:

 

Hvad står SVP for?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Juniorwolf
Man kan da ikke tage de prøver der herhjemme, vel??

 

Kun BH som jo er det samme som FP ...ZZO er en Tjekkisk prøve og kan selvfølgelig kun tages i Tjekkiet og SVP er Slovakisk(den samme prøve hedder ZVP på Tjekkisk).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Juniorwolf
Ok BH havde jeg fat i så - men ville da lige tjekke når nu der var en masse andre fine bogstavesammensætninger :blink:

 

Hvad står SVP for?

 

Skúška vytrvalosti psa(på Tjekkisk er Skúška byttet ud med zkouska)

direkte oversat :

Skúška = exam/prøve, vytrvalosti = udholdenhed, psa = hunde

 

...med hjælp fra google translator :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

Fand lige denne her over google

 

Her er lige lidt copy paste fra denne kilde: http://msnmand.dk/gallery/28418

 

"Det siges, at der ikke findes farlige hunde - kun dårlige ejere. Det er dog en sandhed med modifikationer ifølge dyrlægeforeningen AVMA, som har ranglistet verdens farligste hunderacer.

 

AVMA ("The American Veterinary Medical Association") repræsenterer over 78.000 dyrlæger, og organisationen laver blandt andet undersøgelser om dyr og dyrevelfærd."

 

1. Pittbull

2. Rottweiler

3. Schæfer

4. Husky

5. Alaskan Malamut

6. Dobermann

7. Chow chow

8. Dogo Canario

9. Boxer

10. Dalmatiner

 

Så har vi en gang for alle slået fast, hvilke racer der er farlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Juniorwolf
Fand lige denne her over google

 

Her er lige lidt copy paste fra denne kilde: http://msnmand.dk/gallery/28418

 

"Det siges, at der ikke findes farlige hunde - kun dårlige ejere. Det er dog en sandhed med modifikationer ifølge dyrlægeforeningen AVMA, som har ranglistet verdens farligste hunderacer.

 

AVMA ("The American Veterinary Medical Association") repræsenterer over 78.000 dyrlæger, og organisationen laver blandt andet undersøgelser om dyr og dyrevelfærd."

 

1. Pittbull

2. Rottweiler

3. Schæfer

4. Husky

5. Alaskan Malamut

6. Dobermann

7. Chow chow

8. Dogo Canario

9. Boxer

10. Dalmatiner

 

Så har vi en gang for alle slået fast, hvilke racer der er farlige.

 

Det gælder jo kun i USA, hvor mange har et helt andet forhold til deres dyr end vi har herhjemme :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Det gælder jo kun i USA, hvor mange har et helt andet forhold til deres dyr end vi har herhjemme :-P

ja men det må jo have sine grunde, ikke alle her i DK, er fornuftige hunde ejere, har set et par stykker

som absolut ikke burde have den race de går rundt med, og det de træner dem til

så den statestik kan også blive aktuel her hjemme

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Juniorwolf
ja men det må jo have sine grunde, ikke alle her i DK, er fornuftige hunde ejere, har set et par stykker

som absolut ikke burde have den race de går rundt med, og det de træner dem til

så den statestik kan også blive aktuel her hjemme

 

Som du selv skriver så kan det gå hen og blive aktuelt herhjemme, men det kan også gå i en helt anden retning :blink:

Jeg er helt sikker på at der findes dårlige hunde-ejere i alle lande, men det ændre jo ikke på at statestikken er fra USA og derfor ikke er særlig anvendelig herhjemme :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Skúška vytrvalosti psa(på Tjekkisk er Skúška byttet ud med zkouska)

direkte oversat :

Skúška = exam/prøve, vytrvalosti = udholdenhed, psa = hunde

 

...med hjælp fra google translator :-D

 

Takker :mrgreen: men så kan du vel heller ikke sammenligne med træning af andre hunde. Disse prøver er jo udholdenhedsprøver og ikke lydighed, spor osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Fand lige denne her over google

 

Her er lige lidt copy paste fra denne kilde: http://msnmand.dk/gallery/28418

 

"Det siges, at der ikke findes farlige hunde - kun dårlige ejere. Det er dog en sandhed med modifikationer ifølge dyrlægeforeningen AVMA, som har ranglistet verdens farligste hunderacer.

 

AVMA ("The American Veterinary Medical Association") repræsenterer over 78.000 dyrlæger, og organisationen laver blandt andet undersøgelser om dyr og dyrevelfærd."

 

1. Pittbull

2. Rottweiler

3. Schæfer

4. Husky

5. Alaskan Malamut

6. Dobermann

7. Chow chow

8. Dogo Canario

9. Boxer

10. Dalmatiner

 

Så har vi en gang for alle slået fast, hvilke racer der er farlige.

 

Tjjooow - så er det da slået fast hvordan det ser ud i USA :blink:

 

Der er stor forskel på linjerne og hvad der vægtes inden for racerne i de forskellige lande.

 

Selv har jeg jo en af racerne der er på USA's liste, men har også hørt en del herhjemme (dyrlægere og behandler) udtale at der er stor forskel på deres temperament i de forskellige lande.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

"

Menneskets værste venner

 

1. Pitbull

Muskuløs, frygtløs og noget nær ustoppelig, hvis den går til angreb. Det overrasker nok de færreste, at Pitbull-hunden kan blive kåret som verdens farligste. Betegnelsen "Pitbull" dækker ret beset over flere forskellige hunderacer, der dog har det fællestræk, at de stammer fra engelske bulldogs eller terriere. Visse typer er forbudte herhjemme"

 

Det er lidt svært at tage seriøst når de tager fællesbetegnelsen pitbull, fremfor racen...

Nu interesserer jeg mig meget for racerne pibull og amstaff, og i min bog står der tværtimod at pitbulls og "mixbreeds" hvor pitbull er den dominerende race, kun står for 0.89 procent af alle bidskader, og ikke rangerer på top 10-listen....men igen...en undersøgelse der kun dækker i USA...når jeg er hjemme igen, skal jeg nok lige smide en helt korrekt gengivelse af hvad der står...:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Juniorwolf
Takker :mrgreen: men så kan du vel heller ikke sammenligne med træning af andre hunde. Disse prøver er jo udholdenhedsprøver og ikke lydighed, spor osv.

 

ZZO og BH(FP) er lydighedsprøver og vi stiller op i B prøven til Rødovre Open d.28.3.2009 for kreds 2 ....Uno er min første hund jeg træner seriøst med ...jeg havde en Schæferhund før ham, men han var bare en hyggehund :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
ZZO og BH(FP) er lydighedsprøver og vi stiller op i B prøven til Rødovre Open d.28.3.2009 for kreds 2 ....Uno er min første hund jeg træner seriøst med ...jeg havde en Schæferhund før ham, men han var bare en hyggehund :-)

 

Men hvad står ZZO så for og hvilke øvelser indeholder den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Juniorwolf
Men hvad står ZZO så for og hvilke øvelser indeholder den?

 

Jeg kan ikke lige finde ud af hvad ZZO står for, da jeg kun lige umiddelbart kan finde forkortelsen og ikke hele navnet ?

ZZO er en Tjekkisk lydighedsprøve i stil med B-prøven for Schæferhunde, dog lidt anderledes, dvs. uden sit og dæk under gang, men tilgengæld med tilbagekald fra legende børn og andre hunde, samt en karakter bedømmelse hvor man binder hunden til et hegn eller lign. og går ud af syne imens børn og voksne spiller boldt, leger og råber og larmer og så er der noget lineføring og langtids dæk(2min.) i gruppe på mindst 5 hunde, der en øvelse hvor man fra en afstand af 5m. skal få hunden i dæk, sit og stå og så er der noget lineføring fri ved fod ...fik vist skrevet tidligere at der ikke er apport med, det passer ikke fik jeg lige set i prøvenotaterne(som desværre er på Tjekkisk, men apport staves på samme måde på Tjekkisk).

....Det er jo nogle år siden jeg tog den prøve og har trænet alt muligt andet siden, så husker måske ikke lige alle øvelserne og husker bestemt ikke lige rækkefølgen :oops:

 

....Håber at det er nogle lunde forståeligt det jeg har skrevet ? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Jeg kan ikke lige finde ud af hvad ZZO står for, da jeg kun lige umiddelbart kan finde forkortelsen og ikke hele navnet ?

ZZO er en Tjekkisk lydighedsprøve i stil med B-prøven for Schæferhunde, dog lidt anderledes, dvs. uden sit og dæk under gang, men tilgengæld med tilbagekald fra legende børn og andre hunde, samt en karakter bedømmelse hvor man binder hunden til et hegn eller lign. og går ud af syne imens børn og voksne spiller boldt, leger og råber og larmer og så er der noget lineføring og langtids dæk(2min.) i gruppe på mindst 5 hunde, der en øvelse hvor man fra en afstand af 5m. skal få hunden i dæk, sit og stå og så er der noget lineføring fri ved fod ...fik vist skrevet tidligere at der ikke er apport med, det passer ikke fik jeg lige set i prøvenotaterne(som desværre er på Tjekkisk, men apport staves på samme måde på Tjekkisk).

....Det er jo nogle år siden jeg tog den prøve og har trænet alt muligt andet siden, så husker måske ikke lige alle øvelserne og husker bestemt ikke lige rækkefølgen :oops:

 

....Håber at det er nogle lunde forståeligt det jeg har skrevet ? :-)

 

Det er skam fuldt forståeligt :5up: for mig ;-)

 

OK - Jeg troede så det var den der BH-prøve du havde skrevet om tidligere, men mig der åbenbart har rodet det hele lidt sammen :-D

 

Men man kan ikke sådan lige sammenligne det med BHP eller IPO kan jeg fornemme.

 

Held og lykke med B-prøven :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Juniorwolf
Det er skam fuldt forståeligt :5up: for mig ;-)

 

OK - Jeg troede så det var den der BH-prøve du havde skrevet om tidligere, men mig der åbenbart har rodet det hele lidt sammen :-D

 

Men man kan ikke sådan lige sammenligne det med BHP eller IPO kan jeg fornemme.

 

Held og lykke med B-prøven :-D

 

Nej hverken ZZO eller BH er på niveau med IPO eller BHP, men jeg skal jo også lige lære det først :-)

...grunden til at jeg tager en masse prøver i Tjekkiet er at jeg hvert år tager på summercamp i Tjekkiet for at lære mere om racen, møde mine hundes familie og snakke med erfarne ulvehunde-ejere/trænere/figuranter og så syntes jeg at det er noget lettere at bestå prøverne dernede, da man i de 14 dage summercampen varer har muligheden for at træne hver dag til netop den prøve man ønsker at gå op i, med hjælp fra andre der har erfaring med ulvehunde :-)

....i år vil jeg forsøge mig med en prøve der hedder ZOP som består af noget lineføring, langtids dæk(imens en anden prøvedeltager laver lineføring), apport og så skal man gå på noget usædvanligt underlag(det kan være meget forskelligt bla. tomme 1½L. flasker som er mast flade og ligger i en stor bunke eller en tynd blikplade som larmer og bevæger sig når man går på den) og lave en sit øvelse og så er der en øvelse hvor man to personer skal bære hunden 10-15m.(ejer skal bære bagdelen og figuranten skal bære fordelen af hunden) og sikkert noget mere som jeg ikke lige kan huske...

 

Tak for lykkeønskningen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Nej hverken ZZO eller BH er på niveau med IPO eller BHP, men jeg skal jo også lige lære det først :-)

...grunden til at jeg tager en masse prøver i Tjekkiet er at jeg hvert år tager på summercamp i Tjekkiet for at lære mere om racen, møde mine hundes familie og snakke med erfarne ulvehunde-ejere/trænere/figuranter og så syntes jeg at det er noget lettere at bestå prøverne dernede, da man i de 14 dage summercampen varer har muligheden for at træne hver dag til netop den prøve man ønsker at gå op i, med hjælp fra andre der har erfaring med ulvehunde :-)

....i år vil jeg forsøge mig med en prøve der hedder ZOP som består af noget lineføring, langtids dæk(imens en anden prøvedeltager laver lineføring), apport og så skal man gå på noget usædvanligt underlag(det kan være meget forskelligt bla. tomme 1½L. flasker som er mast flade og ligger i en stor bunke eller en tynd blikplade som larmer og bevæger sig når man går på den) og lave en sit øvelse og så er der en øvelse hvor man to personer skal bære hunden 10-15m.(ejer skal bære bagdelen og figuranten skal bære fordelen af hunden) og sikkert noget mere som jeg ikke lige kan huske...

 

Tak for lykkeønskningen :-D

 

Jeg syntes det lyder som et spændende program - Du kunne jo liiige få en til at optage det på vidio når du er oppe i den næste prøve til sommer og så smide det herind :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

her var det...

 

"According to statistics kept by the united states center for disease control, american pitbull terriers and mixed breeds who are predominantly pitbulls account for 0.89% of all recorded dog bites in the united states. The american pitbull terrier does not rank among the tosp 15 of dogs who bite humans with the greatest frequency..."

 

det er selvfølgelig ikke relevant hvis man diskuterer angreb på andre hunde..men nu går jeg ud fra der snakkes om angreb på mennesker i den her tråd...:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...