potil Besvaret November 30, 2011 Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 Og så får du lige min mailadresse: [email protected] ;o) har ellers lige sendt dig en privat besked herinde.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tigerdyr Besvaret November 30, 2011 Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 Hej Pernelle, Jeg har lige nogle spørgsmål til følgende indlæg: Hej Pernelle, Jeg ringede til jer i dag, netop for at få aflklaret den her problematik/forvirring der er opstået efter ejerskiftet og flytningen af produktionen. Fyren jeg talte med, fortalte at reglernen i Canada var blevet slækket og at en af grundene til at i flyttede produktionen, var at regler indenfor EU nu var blevet stregnere end dem i Canada (så vidt jeg forstod). Jeg har ledt og ledt, men kan ikke finde nogen konkret sammenligning af lovgivningen på det Candiske marked vs. det europiæske marked. Jeg har desuden svært ved at finde de to lovgivninger. Kan du hjælpe med de konkrete paragraffer og evt. med en sammeligning af de to lovgivninger? Din kollega fortalte mig at fødevare (selvom de er "gode") i hundefoder bliver kaldt animalske bi-produkter på det europæiske marked, men hvordan ser man så forskel på de "gode" bi-produkter og dårlige, som f.eks. klør, hove, næb osv.? At man måtte skrive kød har jeg altid følt var min garanti for at det var rigtige fødevare (f.eks. kød, hjerte, lunge osv) der var i produktet og jeg føler nu at jeg ikke helt kan stole på hvad jeg giver min hund, når (det der efter min mening) er gode produkter som f.eks. Olivers og (hvad der efter min mening) lavkvalitets-produkter som Eukanuba og RC kalder deres såkaldte "kød" det samme - nemlig animalske biprodukter. Desuden har jeg altid vejet det tungt at det melede kød var f.eks. KyllingeKØDmel og ikke bare kyllingemel, da det sidst nævnte ikke er specificeret hvad fra kyllingen der er melet - det kan derfor være klør, knogler osv. uden at man ved det. Jeg kan forstå at tanken med at stramme reglerne på det europæriske marked, var at gøre fodermarked mere gennemsigtigt, men jeg synes altså det er sket det helt modsatte! Så vidt jeg fortstår må i ikke længere, kalde tingende det det rent faktisk er, og det er enorm forvirrende!! Jeg blev glad for at høre at i ikke har ændret jeres personlige krav (fortalte din kollega mig), men jeg er ked af at det er så lidt tydeligt! Jeg håber i på en måde kan komme til at beskrive nogle af jeres krav og produktionslinje/proces på hjemmeside, når nu jeres ingrediensliste ikke længere kan sige det nødvendige! Vuf fra Line Ps. Din kollega sagde at der var en beskrivelse af EU-reglerne i jeres FAQ, men det har jeg ikke kunne finde. Hej GrynDer er flere årsager til, at vi har flyttet produktionen fra Canada til Danmark, men det er bestemt ikke for at undgå reglerne i Canada! Den primære årsag er faktisk for at få et mere frisk foder. Når vi bestilte foder i Canada, så kunne der gå op til 3-4 måneder, før vi fik leveret foderet hos os. Nu kan vi bestille foder og få det leveret indenfor 14 dage, så vores foder er nu meget friskere. Ud over det, så har vi nu fået en producent, der kender EU reglerne til fingerspidserne – og det er vigtigt, for EU reglerne er blevet strammet op voldsomt. På flere områder mærker vi, at EU lovgivningen nu er strammere end reglerne fra Canada… Samtidig er vi glade for, at vi nu sparer miljøet for massive mængder udledning af CO2, når foderet ikke skal sejles den lange vej længere. Bemærk at alt foder, der sælges ind over EU's grænser skal overholde samme EU lovgivning. Arbejdskraft og råvarer er ret kostbare her i Danmark, men vi har valgt at holde samme priser på vores foder. Mange hilsner fra Pernelle/Oliver's Jeg kan forstå at i arbejder på jeres FAQ, men kan du ikke i mellem tiden hjælpe mig med links til de relevante lovgivninger indenfor EU og Canada? Jeg er stadig uforstående overfor at man skal kalde det bi-produkter på det europæiske marked, men for at kunne forstå hvad det så er jeg propper i min hund når jeg køber Canadiske mærker (som åbenbart ikke er de stregeste længere!?), har jeg brug for at få de to lovgivninger stillet op mod hinanden ... Jeg håber du har adgang til disse! Jeg fodre lige nu med Taste of the Wild, Acana og Orijen, så jeg giver i den grad min hund foder fra det canadiske marked! Hej igen Det ender med at vi skal afsted i busser ;o) Producenten holder til i Vejen. Send mig en mail, så finder vi forhåbentligt ud af noget. Mange hilsner fra Pernelle/Oliver's Jeg vil også gerne melde mig til sådan en tur .. Hvis man samtidig kunne få lov at se RC og Eukanuba's produktion (der bliver lavet på samme fabrik, så vidt jeg har forstået), vil det være alletiders Jeg vil i hvertfald gerne have lov at se hvordan de to/tre produktioner bliver adskilt, da jeg må indrømme at det bekymre mig lidt at Olivers bliver produceret sammen med produkter der efter min mening er af enorm dårlig kvalitet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tigerdyr Besvaret November 30, 2011 Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 Hej Line Jeg kan godt forstå din forvirring, og nu skal jeg forsøge at besvare dine spørgsmål. Jeg kender af gode grunde ikke indholdet af andre foderprodukter, men jeg kan svare på, hvad vi bruger til fremstilling af Oliver's. Det kød der bruges i vores foder stammer fra dyr, der før slagtning er godkendt til humanføde. Det ferske kød består af det kød (uden knogler), der er tilbage efter de let tilgængelige stykker kød er fjernet, men det kan også være store partier af store lækre kødstykker, der er i overskud efter slagtning. Kødet er friskt og har naturligvis ikke overskredet almindelige udløbsdatoer. Næb, fjer og klør er fjernet i det kød, der bruges i Oliver's opskrifter. Det kunne jeg ikke være mere glad for at høre! Jeg synes det er enorm ærgerligt at lovgivningen nu er blevet lavet sådan at i ikke må skrive det i jeres deklæringer - som forbruger er dette det abslolut vigtigste at få at vide og det er jo så netop et af de punkter hvor i vil kunne adskille jer fra andre EU-produceret produkter. Jeres deklæringer så altså en del mere appetitlige ud da i producerede i Canada .. Jeg synes i skal gøre det helt klart på jeres hjemmeside at dette stadig glæder - på den gamle hjemmeside stod det i produktinformationen for hvert produkt. Det har jeg ikke kunne finde, siden i lavede nyt design og det fik mig til at tænke at det nok ikke var tilfældet længere Kyllingemel er det, der kaldes kød og benmel - altså baseret på kød og knogler. Knogler er er naturlig del af den kost en hund ville spise, hvis den levede frit i naturen, og så er det samtidig en god kilde til kalk og andre mineraler. Vi er også noget frustrerede over de nye regler. Vi arbejder på en FAQ liste til vores hjemmeside, så det er let at få svar på de mest almindelige spørgsmål. Jeg er godt klar over at hunde selvfølgelig skal have lidt knogler. Mit tidligere indlæg gik også mere på, at jeg vil være sikkert på at der også er kød. Når man bare kan skrive Kylligemel, kan det jo være hvad som helst der er melet (næb, fjer, klør, hove osv.)? Når man bare skriver kyllingemel lover man jo ikke at der også er kød i !? (jeg er så klar over dette ikke gælder for Olivers, men jeg spørger mere generelt?). Skynd jer med den FAQ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst olivers Besvaret November 30, 2011 Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 Hej Pernelle, Jeg har lige nogle spørgsmål til følgende indlæg: Jeg kan forstå at i arbejder på jeres FAQ, men kan du ikke i mellem tiden hjælpe mig med links til de relevante lovgivninger indenfor EU og Canada? Jeg er stadig uforstående overfor at man skal kalde det bi-produkter på det europæiske marked, men for at kunne forstå hvad det så er jeg propper i min hund når jeg køber Canadiske mærker (som åbenbart ikke er de stregeste længere!?), har jeg brug for at få de to lovgivninger stillet op mod hinanden ... Jeg håber du har adgang til disse! Jeg fodre lige nu med Taste of the Wild, Acana og Orijen, så jeg giver i den grad min hund foder fra det canadiske marked! Jeg vil også gerne melde mig til sådan en tur .. Hvis man samtidig kunne få lov at se RC og Eukanuba's produktion (der bliver lavet på samme fabrik, så vidt jeg har forstået), vil det være alletiders Jeg vil i hvertfald gerne have lov at se hvordan de to/tre produktioner bliver adskilt, da jeg må indrømme at det bekymre mig lidt at Olivers bliver produceret sammen med produkter der efter min mening er af enorm dårlig kvalitet. Hej igen Du behøver slet ikke at bekymre dig om, hvor vidt at vores producent kan holde produkterne adskildt... Vi er ABSOLUT okke interesserede i, at der havner andet end Oliver's i vores poser!! Og heldigvis har vi da myndigheder, der kontrollerer den slags. Men jeg prøver at få arrangeret en tur til det jyske ;o) Mange hilsner Pernelle/Oliver's Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
potil Besvaret November 30, 2011 Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 Det går hen og bliver et helt hunde-forum hundefodertræf håber jeg har penge til komme med :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Capone Besvaret November 30, 2011 Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 Hejsa Pernelle Jeg sendte en mail til kundeservice samt cc til erhvervs afd. Fredag, 25 Nov 2011 12:59 Har du mulighed for at se hvor langt denne er kommet i systemet? Nogle af spørgsmålene har du imellem tiden besvaret her inde, Tak for det Jeg sender dig lige mailen i en privat besked til dig også Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst olivers Besvaret November 30, 2011 Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 Hejsa Pernelle Jeg sendte en mail til kundeservice samt cc til erhvervs afd. Fredag, 25 Nov 2011 12:59Har du mulighed for at se hvor langt denne er kommet i systemet? Nogle af spørgsmålene har du imellem tiden besvaret her inde, Tak for det Jeg sender dig lige mailen i en privat besked til dig også Hej Jeg har modtaget din mail, og ringer dig lige op. Mange hilsner fra Pernelle/Oliver's Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret November 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 Jeg er stadig uforstående overfor at man skal kalde det bi-produkter på det europæiske marked, Det var i første omgang også det jeg troede men efter dette svar: Der findes to forskellige lovpligtige måder at deklarere på. Hvis man vælger det, der hedder ”kategori-deklaration”, så skal dele fra dyr (der ikke er rent fedt) deklareres som kød- og animalske biprodukter. Denne deklarationsform har vi kun anvendt på vores prøveposer af pladshensyn. Dette forstår jeg således at producenten selv kan vælge om foderet skal deklareres som bi-produkt eller med nøjagtige beskrovelser af indholdet eksempelvis kyllingekød, havre, gulerod osv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret November 30, 2011 Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 Det var i første omgang også det jeg troede men efter dette svar: Dette forstår jeg således at producenten selv kan vælge om foderet skal deklareres som bi-produkt eller med nøjagtige beskrovelser af indholdet eksempelvis kyllingekød, havre, gulerod osv. Dvs., at producenterne altså stadig har mulighed for, at fastholde den mere detaljerede ingrediensliste?! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst olivers Besvaret November 30, 2011 Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 Dvs., at producenterne altså stadig har mulighed for, at fastholde den mere detaljerede ingrediensliste?! Hej Det er rigtigt, at vi selv kan vælge mellem de to deklarationstyper. Vi bruger "kategorideklarationen" på prøveposerne og den anden type (der er mere uddybende) bruges på vores foderposer og webshoppen. Du finder deklarationerne som pdf'er under hvert produkt på vores webshop, www.olivers.dk. Mange hilsner fra Pernelle/Oliver's Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret November 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 Hej Det er rigtigt, at vi selv kan vælge mellem de to deklarationstyper. Vi bruger "kategorideklarationen" på prøveposerne og den anden type (der er mere uddybende) bruges på vores foderposer og webshoppen. Du finder deklarationerne som pdf'er under hvert produkt på vores webshop, www.olivers.dk. Mange hilsner fra Pernelle/Oliver's Jeg synes personligt, det er en dårlig strategi med to forskellige deklarationer. Det forvirrer og kan virke noget skummelt, men det er måske bare mig... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Capone Besvaret November 30, 2011 Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 Hej Jeg har modtaget din mail, og ringer dig lige op. Mange hilsner fra Pernelle/Oliver's Hej Pernelle Tak for en laaaaaaaaaaaaaang og god snak Jeg er kommet mine spørgsmål lidt nærmere, og måske også fundet ud af hvorfor nogle af hundene ikke er helt tilfredse med Olivers mere Med respekt for alle disse forandringer i har været igennem i året, håber jeg rigtig meget på at Christians ånd og store personlighed vil komme til at skinne mere igennem i fremtiden Bedste hilsner Tina Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret November 30, 2011 Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 til pernelle og i andre i tråden. Det var muligvis en smule væske på trommehinden der generede skipper, det er renset op nu og så håber vi at hans irritation forsvinder og at det bare var et tilfælde at dewt faldt sammen med foderskiftet så foreløbig er olivers frikendt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret November 30, 2011 Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 Nej, det er ikke kun dig. Ved faktisk ikke rigtigt hvad jeg skal mene, men ved dog at jeg forsætter med det foder Groa får nu. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret November 30, 2011 Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 Hvis Olivers fremover bliver produceret på den fabrik jeg tror det er, vil jeg bestemt være bekymret. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Capone Besvaret November 30, 2011 Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 Hvis Olivers fremover bliver produceret på den fabrik jeg tror det er, vil jeg bestemt være bekymret. Hvorfor? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst hundemakker Besvaret December 1, 2011 Rapporter Share Besvaret December 1, 2011 Jeg er lidt paf... :hmm: Jeg har tre hunde. De plejer alle at få lam, men da jeg ikke kunne få det den ene gang fik de adult en periode.. dette blev kørt ind en periode med deres normale. Så altså et glidende skift MEN i den periode hvor de fik adult havde alle tre en pludselig sindsyg kløe på lysken og i ørene. De blev tjekket i hoved og r.. og der var intet at finde. Jeg skiftede tilbage på lam og igen på adult - der blev blandet sammen og kløren kom igen. Nu er de igen på lam og der er intet nu. Jeg har bare ikke tænkt at det kunne være noget fra de to typer foder... bum bum... Nu bliver jeg lidt nervøs og faktisk også lidt øv over hvis det er det foder der har gjort det det skal lige siges at mine hunde er meget forskellige også i race men disse symptomer kom som lyn fra en klar himmel på alle tre og forsvandt på samme måde. Jeg var sikker på skab, lopper, loppeallegi osv men det var ikke det og intet andet og så var det væk igen.. og det passer præcis med perioderne synes jeg faktisk ikke er så fedt... Har ellers været så glad for Olivers... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bayou Besvaret December 1, 2011 Rapporter Share Besvaret December 1, 2011 Jeg synes personligt, det er en dårlig strategi med to forskellige deklarationer. Det forvirrer og kan virke noget skummelt, men det er måske bare mig... Hans forklaringer hvad det andgår er vist blevet brugt før, Hvad er der i mit hundefoder? at de selv kan vælge mellem de to deklarationstyper tror jeg ikke på.... det er et EU krav ellers vil de sikkert skriv deklarationen som det passer dem.... dvs der SKAL stå bioprodukter (som de ikke er særlig begejstret for) på posen fordi det er lige precis det posen indholder ... dv også sige (katagori 3) ikke egnet til konsum, hvorfor det ikke endnu er et krav at det også gælder de store poser ved jeg ikke.. men der er mere i det end bar pladsmangel, den hopper jeg ikke på ... personligt er jeg extreme skeptisk over alt der er blevet forklaret indtil videre, især protein/kød kilden.. Der bliver også sagt længer tilbage i tråden at der ikke er tilsatte konserveringsmidler/antioxidanter.. men produktet kan godt hold i 12 måneder... interessant :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bayou Besvaret December 1, 2011 Rapporter Share Besvaret December 1, 2011 Hej Potil Det kan være rigtig svært at få afdækket årsagen til allergi, og det tager faktisk 4-8 uger. Vi har en rigtig god artikel fra vores dyrlæge, som ikke er blevet lagt på vores hjemmeside endnu. Men kan du ikke sende mig en mail, så sender jeg artiklen til dig? Mange hilsner fra Oliver's/Pernelle Egentligt ikke, det er ret simpelt... det er foder industrien som skyldes bla dårlige enering/optagelse af foder, samt en have af forskelig kraft fremkaldende kemikalier og konserveringsmidler (som skal lige siges er forbudt til mennesker konsum, men sjovt nok er godkendte til hunden/katten), som også sænker/belaster hundens immunforsvar... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst olivers Besvaret December 1, 2011 Rapporter Share Besvaret December 1, 2011 Jeg synes personligt, det er en dårlig strategi med to forskellige deklarationer. Det forvirrer og kan virke noget skummelt, men det er måske bare mig... Godmorgen Jeg er ked af at høre, at det vækker mistro, at vi bruger begge deklarationsformer. Som skrevet tidligere, så har vi anvendt dem af rene pladshensyn. Men jeg vil tage din skepsis med mig og overveje, hvordan vi fremover kan "trylle" mere plads frem på vores prøveposer, så der bliver plads til den anden måde at deklarere på. Mange hilsner fra Olivers/Pernelle Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst olivers Besvaret December 1, 2011 Rapporter Share Besvaret December 1, 2011 Hej PernelleTak for en laaaaaaaaaaaaaang og god snak Jeg er kommet mine spørgsmål lidt nærmere, og måske også fundet ud af hvorfor nogle af hundene ikke er helt tilfredse med Olivers mere Med respekt for alle disse forandringer i har været igennem i året, håber jeg rigtig meget på at Christians ånd og store personlighed vil komme til at skinne mere igennem i fremtiden Bedste hilsner Tina Hej Tina Og tak i lige måde. Vi vil arbejde med at bære Christians ånd bedre med fremover. Det er rigtig dejligt at du tog dig tid til en god snak, så vi kan få rettet op på uhensigtmæssigheder. Mange hilsner fra Pernelle/Oliver's Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst olivers Besvaret December 1, 2011 Rapporter Share Besvaret December 1, 2011 Jeg er lidt paf... :hmm: Jeg har tre hunde. De plejer alle at få lam, men da jeg ikke kunne få det den ene gang fik de adult en periode.. dette blev kørt ind en periode med deres normale. Så altså et glidende skift MEN i den periode hvor de fik adult havde alle tre en pludselig sindsyg kløe på lysken og i ørene. De blev tjekket i hoved og r.. og der var intet at finde. Jeg skiftede tilbage på lam og igen på adult - der blev blandet sammen og kløren kom igen. Nu er de igen på lam og der er intet nu. Jeg har bare ikke tænkt at det kunne være noget fra de to typer foder... bum bum... Nu bliver jeg lidt nervøs og faktisk også lidt øv over hvis det er det foder der har gjort det det skal lige siges at mine hunde er meget forskellige også i race men disse symptomer kom som lyn fra en klar himmel på alle tre og forsvandt på samme måde. Jeg var sikker på skab, lopper, loppeallegi osv men det var ikke det og intet andet og så var det væk igen.. og det passer præcis med perioderne synes jeg faktisk ikke er så fedt... Har ellers været så glad for Olivers... Hej Jeg har taget fat i vores dyrlæge og ernæringsekspert for at finde ud af, om der kan være noget i foderet, der kan forklare det her, som du beskriver. Som du selv skriver, så kan der være mange årsager til kløen, men vi vil bestemt sætte en undersøgelse igang med det samme. Mange hilsner fra Pernelle/Oliver's Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Linda Besvaret December 1, 2011 Rapporter Share Besvaret December 1, 2011 Jeg er helt imponeret over hvordan "olivers" tager sig tid til at svare på alle de spørgsmål og det finder ejg virkelig troværdigt, jeg er ikke i tvivl og er glad for mine hunde stadig fungere på olivers. Glad for en tråd med en sober tone i en debat om hundefoder som elelrs tit plejer at løbe af sporet.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst olivers Besvaret December 1, 2011 Rapporter Share Besvaret December 1, 2011 Jeg er helt imponeret over hvordan "olivers" tager sig tid til at svare på alle de spørgsmål og det finder ejg virkelig troværdigt, jeg er ikke i tvivl og er glad for mine hunde stadig fungere på olivers. Glad for en tråd med en sober tone i en debat om hundefoder som elelrs tit plejer at løbe af sporet.. Hej Linda Tusinde tak for dine søde besked. Jeg er ked af, at vi først er kommet på banen så sent, så det beklager jeg meget. Mange hilsner fra Pernelle/Oliver's Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Capone Besvaret December 1, 2011 Rapporter Share Besvaret December 1, 2011 Hej Linda Tusinde tak for dine søde besked. Jeg er ked af, at vi først er kommet på banen så sent, så det beklager jeg meget. Mange hilsner fra Pernelle/Oliver's Nu kan man jo ikke forlange at firmaer skal komme ind og debatere med alle de borgere på forskellige foraer, med mindre de lige får et hint om det og iøvrigt vurdere om det er tiden værd, og om tiden er til det. Forums hvor der sidder mange mennesker og kun fåtallet er enige om noget, da alle syntes at de ved bedre, er jo normalt ikke noget forskellige firmaer gider beskæftige sig med, hvilke jeg personligt godt kan forstå Derfor tager jeg hatten af for dig Pernelle, du udkæmper en hård kamp for Olivers, og Olivers har fortjent det Bedste hilsner Tina Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts