Hop til indhold

Dumle og hvalpe


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Nu har Dumle igen mødt en hvalp, og her stressede han også helt op og forsøgte at humpe den :???:

 

Det er den 4. hvalp det er sket ved.

 

Jeg har på fornemmelsen han er forvirret over hvordan han skal reagere overfor dem... Ved voksne hunde smider han sig bare på ryggen eller maven, slikker dem i mundviger o.l. og så kan de lege...

 

Men det kan han vel ikke bare gøre ved hvalpe, eller kan han? Kan det være det der er galt?

Hvad kan jeg gøre for at få ham til at stoppe med at humpe dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

når hunde humper hinanden er det jo en kamp om respekt .. og om hvem der er stærkest :P ..

 

Når dumle lægger sig på ryggen overfor voksne hunde er det jo fordi der ikke er tvivl om hvem der er stærkest .. men når han møder ander hvalpe på sin egen alder , så skal han nok bare lige slå fast hvem der er stærkest .. det er ren dominans .. :) .. det er rigtig sundt for hundnen at få afklaret ståstedet mht. dominans , mens de er hvalpe , det giver dem langt bedre situationsfornemmelse når de bliver voksne :P:-P

 

hilsen fritte

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved nu ikke, om jeg synes, at det er så sundt for hvalpe, at blive humpet af en voksen hund... de kunne jo få nogle dårlige oplevelser med det og blive usikre på andre hunde.

 

Tyson gjorde det også på nogle hvalpe, inden han blev kastreret. Det stoppede efter kastrationen, så måske var det bare et udslag af hormoner? Han var i det hele taget glad for at humpe andre hunde, også mange voksne af slagsen. Hvor gammel er Dumle?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er uenig med fritte omkring dominans - alle de tilfælde jeg har set med at humpe andre hunde har været udløst af stress, eller i situationer hvor en tæve har været i løb (naturligvis ;-) )

 

Og jeg tror du har ret, cs-Dumle, at han ikke ved hvordan han skal tackle sådan en situation.. Måske han har det som mig? Jeg kan slet ikke finde ud af hvordan jeg skal gebærde mig omkring babyer og småbørn - jeg stresser og tør ikke engang løfte på dem.. De er også bare utilregnelige og reagerer ikke som de "skal" ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har Dumle igen mødt en hvalp, og her stressede han også helt op og forsøgte at humpe den :???:

 

Det er den 4. hvalp det er sket ved.

 

Jeg har på fornemmelsen han er forvirret over hvordan han skal reagere overfor dem... Ved voksne hunde smider han sig bare på ryggen eller maven, slikker dem i mundviger o.l. og så kan de lege...

 

Men det kan han vel ikke bare gøre ved hvalpe, eller kan han? Kan det være det der er galt?

Hvad kan jeg gøre for at få ham til at stoppe med at humpe dem?

 

Hvad du skal gøre for at få Dumle til at stoppe det ved jeg ikke, altså andet end ikke lade ham få chancen for det. Jeg ville aldrig lade min hund udsætte andre for det eller blive udsat for det.

 

når hunde humper hinanden er det jo en kamp om respekt .. og om hvem der er stærkest :P ..

 

Når dumle lægger sig på ryggen overfor voksne hunde er det jo fordi der ikke er tvivl om hvem der er stærkest .. men når han møder ander hvalpe på sin egen alder , så skal han nok bare lige slå fast hvem der er stærkest .. det er ren dominans .. :) .. det er rigtig sundt for hundnen at få afklaret ståstedet mht. dominans , mens de er hvalpe , det giver dem langt bedre situationsfornemmelse når de bliver voksne :P:-P

 

hilsen fritte

 

Om det er dominans, magt, respekt eller andet vil jeg ikke udtale mig om. Jeg vil bare sige at jeg ikke tror på det kan være sundt for en hvalp at blive humpet af en voksen - tænk bare på vægten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumle er en dreng og der er mange hanhunde, der rent faktisk er bange for eller forvirrede over hvalpe. Prøv at få Dumle i dæk og lær ham "Forsigtig" som kommando. Efterhånden vil han vænne sig til hvalpe og lægge sig når I møder en. Vores store hvalp er så små ved at finde ud af at man ikke skal smaske rundt oveni hvalpe og små hunde, men det er altså noget de skal læres lidt op i

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Irene Jarnved skriver i fra Hvalp til Hund:

 

"Hvalpen er total ukendt og lugter anderledes (hvalpe lugter meget karakteristisk og anderledes en voksne hunde), hvilket kan gøre den voksne hund utryg ved mødet"

 

Hun skriver også at man skal passe på med ikke at skabe konfikt - ved at være hård eller uretfærdig overfor den voksnes væremåde med hvalpen - for det ændrer jo bla. ikke på dens utryghed for hvalpen.

 

Jeg tror at du kan hjælpe dumle til at forstå at hvalpe er ok. Hvis hvalpen og han mødes i snor og i går tur sammen. Eller hvis de holdes beskæftiget med noget mens de er sammen (f.eks. kong eller ben). Eller f.eks. hvis i er inde, at de er adskilt, men kan se hinaden (f.eks. vha gitter).

 

Så får dumle den plads han har brug for (for han stresser nok lidt, lyder det til), overfor denne underlige skabning, og hvalpen overrumples ikke.

 

Vinter undveg hvalpe engang. Hun virkede faktisk lidt utryg. Men hun har efterhånden fundet ud af hvad det er for nogen størrelser og er, synes jeg :rolleyes:, meget tålmodig med dem. Så jeg tror det bare er et spørgsmål om at der skal skabes nogle rolige eller hyggelige stunder med hvalpe, hvor dumle kan få lov til at se dem lidt an ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er uenig med fritte omkring dominans - alle de tilfælde jeg har set med at humpe andre hunde har været udløst af stress, eller i situationer hvor en tæve har været i løb (naturligvis ;-) )

 

Og jeg tror du har ret, cs-Dumle, at han ikke ved hvordan han skal tackle sådan en situation.. Måske han har det som mig? Jeg kan slet ikke finde ud af hvordan jeg skal gebærde mig omkring babyer og småbørn - jeg stresser og tør ikke engang løfte på dem.. De er også bare utilregnelige og reagerer ikke som de "skal" ;-)

 

:5up: Enig

 

Dog håber jeg ikke du begynder at humpe de små uskyldige børn :mrgreen::blink::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

En voksen hund vil aldrig gøre en hvalp noget. Vi har en voksen beagle og fik i oktober sidste år en 8 uger gammel hvalp. Vi har aldrig haft problemer med vores voksne hund eller hvalp. Den voksne har opdraget den lille og det har vi ladet ham gøre. I dag har de to jordens bedste venskab. Der er flere i vores nabolag som i denne sommer har fået ny hund (hvalp) bl.a. en beagle og mine hunde hilser og står bare og lader hvalpen undersøge dem og vil de lege så lader mine hunde hvalpen bestemme farten. Det er vigtig at hunde ejer/ hvalpeejer ikke viser stress/agtpågivenhed i sådan en situation men lader hundene om selv at finde ud af det.

Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg ikke helt enig i.

 

Vi har en hanhund i nærheden, som er meget agressiv over for aslan (21 uger). Selv ejeren er nervøs for det, og han kender vel sin hund.

 

Måske det bare er et enkelt tilfælde (???) det ved jeg ikke.

 

Jeg tror du har fuldstændig ret. Det er bare ikke alle voksne hunde, der knus-elsker hvalpe og det er da også tydeligt, når de forskellige Berneropdrættere kommer med deres hvalpe ud på vores træningsplads, så er der ikke noget med bare at lade dem ordne tingene selv sammen med de voksne hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er uenig med fritte omkring dominans - alle de tilfælde jeg har set med at humpe andre hunde har været udløst af stress, eller i situationer hvor en tæve har været i løb (naturligvis ;-) )

 

Og jeg tror du har ret, cs-Dumle, at han ikke ved hvordan han skal tackle sådan en situation.. Måske han har det som mig? Jeg kan slet ikke finde ud af hvordan jeg skal gebærde mig omkring babyer og småbørn - jeg stresser og tør ikke engang løfte på dem.. De er også bare utilregnelige og reagerer ikke som de "skal" ;-)

Det er jo lige netop det at Dumle slet ikke er dominant overhovedet ;-)

Jeg er helt sikker på at det skyldtes stress i Dumles situation.

 

Dumle er en dreng og der er mange hanhunde, der rent faktisk er bange for eller forvirrede over hvalpe. Prøv at få Dumle i dæk og lær ham "Forsigtig" som kommando. Efterhånden vil han vænne sig til hvalpe og lægge sig når I møder en. Vores store hvalp er så små ved at finde ud af at man ikke skal smaske rundt oveni hvalpe og små hunde, men det er altså noget de skal læres lidt op i

Okay. Jeg må se om jeg kan finde lidt størrere hvalpe at træne det med i starten :-) Sidste gang var han også forsigtig et øjeblik og lignede lige et øjeblik at han ville være sød, men så humpede han igen :???:

Indtil videre har vi jo bare stoppet ham når han starter det, men jeg tror det er rigtigt at han skal slappe af først, tak for rådet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo lige netop det at Dumle slet ikke er dominant overhovedet ;-)

Jeg er helt sikker på at det skyldtes stress i Dumles situation.

 

 

Okay. Jeg må se om jeg kan finde lidt størrere hvalpe at træne det med i starten :-) Sidste gang var han også forsigtig et øjeblik og lignede lige et øjeblik at han ville være sød, men så humpede han igen :???:

Indtil videre har vi jo bare stoppet ham når han starter det, men jeg tror det er rigtigt at han skal slappe af først, tak for rådet :blink:

 

Dumle er jo bare en vimmer lille unghund. Det skulle da være et særsyn, hvis han allerede havde forståelse for at være forsigtig. Det skal sagtens komme hen ad vejen....

Link til indlæg
Del på andre sites

En voksen hund vil aldrig gøre en hvalp noget. Vi har en voksen beagle og fik i oktober sidste år en 8 uger gammel hvalp. Vi har aldrig haft problemer med vores voksne hund eller hvalp. Den voksne har opdraget den lille og det har vi ladet ham gøre. I dag har de to jordens bedste venskab. Der er flere i vores nabolag som i denne sommer har fået ny hund (hvalp) bl.a. en beagle og mine hunde hilser og står bare og lader hvalpen undersøge dem og vil de lege så lader mine hunde hvalpen bestemme farten. Det er vigtig at hunde ejer/ hvalpeejer ikke viser stress/agtpågivenhed i sådan en situation men lader hundene om selv at finde ud af det.

Ina

Dumle klarer sig også bedre med store (af størrelse) hvalpe end med små og jeg tror ikke han har noget specielt imod dem, jeg tror bare de forvirrer ham.

Jeg vil ikke lade dem klare sig selv, for jeg vil ikke lade min hund være stresset og forvirret og jeg vil ikke lade en lille hvalp blive humpet af en voksen hund.

 

Det er jeg ikke helt enig i.

 

Vi har en hanhund i nærheden, som er meget agressiv over for aslan (21 uger). Selv ejeren er nervøs for det, og han kender vel sin hund.

 

Måske det bare er et enkelt tilfælde (???) det ved jeg ikke.

 

Nej, da Dumle var hvalp mødte vi 2 hunde der absolut ikke kunne lide hvalpe og jeg har også efterfølgende set et par stykker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...