Hop til indhold

Foder og muskelmasse


kennel-lowchen
 Share

Recommended Posts

I løbet af eftersommeren/efteråret er en del af mine hunde skiftet over på Arion...

Jeg startede med en gruppe, og da de fungerede rigtig fint på det (bevarede vægten selvom de spiste mindre end normalt, sked ikke nævneværdigt mere, drak ikke mere vand, blev ikke misfarvet i pelsen) flyttede jeg næsten alle over.. Kun ikke dem med sart mave og dem der får specielfoder ellers..

I forgårs klippede jeg så alle på røven..og denne gang var de blevet lidt langpelsede.. Sikkert 1½ måned siden jeg klippede alle (som ikke bliver udstillet) sidst... og jeg kunne se at de har fået markant mindre muskler på lårene.. De har ikke tabt sig i vægt og ribben osv er som altid, ja nogle er endda blevet lidt tykkere end jeg kan lide det.. Men det er helt tydeligt at de har mistet muskelmasse.. De bevæger sig ikke mindre, og nej de sidder ikke i bure..

Nu har jeg så nærstuderet dem som ikke har skiftet foder..Og deres muskler er som de hele tiden har været..

 

Kan et foder gøre at muskelmasse ændres/forsvinder? Jeg synes det lyder vildt :confused::vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Muskler er protein og der skal protein til at vedligeholde dem. Vil tro at hvis der er mindre protein end den tidligere foder eller proteinet er af ringere kvalitet så de ikke optager det ret godt så kan de godt tabe muskel masse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var en interessant iagttagelse, og hvad plejer du at benytte.????

Min snart 2 årig han er jo lige udstillet med en kommentar fra dommer om meget veludviklede overlårsmuskler.Åbenbart noget der faldt i hendes smag.Jeg har aldrig i kritikker set anden end at hunden virker i fin form eller noget ala dette. Og ofte beskrivelse af brystkasse.

Jeg bruger primært Oliver´s.

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor får rent kød og ben og intet andet, han blev en overgang for tynd. Fik en masse forklaringer om hvad der skete med foderet, bl.a. af E.G., og sådan helt simpelt skrevet, så brugte han åbenbart alt proteinen på energi og muskelmasse og ikke på at sætte fedt. Vi begyndte så at give ham hjemmelavet 1-2 dage om ugen som supplement og der gik kort tid, så tog han fint på igen.

 

Så for os hjalp det at give ham et skud nemt tilgængeligt energi (kogte ris, grøntsager og kød)

Link til indlæg
Del på andre sites

I løbet af eftersommeren/efteråret er en del af mine hunde skiftet over på Arion...

Jeg startede med en gruppe, og da de fungerede rigtig fint på det (bevarede vægten selvom de spiste mindre end normalt, sked ikke nævneværdigt mere, drak ikke mere vand, blev ikke misfarvet i pelsen) flyttede jeg næsten alle over.. Kun ikke dem med sart mave og dem der får specielfoder ellers..

I forgårs klippede jeg så alle på røven..og denne gang var de blevet lidt langpelsede.. Sikkert 1½ måned siden jeg klippede alle (som ikke bliver udstillet) sidst... og jeg kunne se at de har fået markant mindre muskler på lårene.. De har ikke tabt sig i vægt og ribben osv er som altid, ja nogle er endda blevet lidt tykkere end jeg kan lide det.. Men det er helt tydeligt at de har mistet muskelmasse.. De bevæger sig ikke mindre, og nej de sidder ikke i bure..

Nu har jeg så nærstuderet dem som ikke har skiftet foder..Og deres muskler er som de hele tiden har været..

 

Kan et foder gøre at muskelmasse ændres/forsvinder? Jeg synes det lyder vildt :confused::vedikke:

 

Yogi får også Arion. Han spiser ikke helt op. Han har også tabt muskelmasse på sin lille numse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Man kan ikke øge muskelmasse med foderet alene -HVIS altså hunden ikke er muskelfattig fordi den mangler noget. Og nej, meget protein er ikke = store muskler. Det kan osse bare være = sværere energi at omsætte. Der skal TILPAS mængde protein til, for at hunden har noget at bygge muskler af, ligesom en hund der er meget undervægtig, heller ikke vil begynde at sætte muskler sådan for alvor, før den har taget noget på, så der er "noget at arbejde med".

 

Men det kunne da lyde som om det nye foder ikke helt dækker dine hundes behov (og det behøver altså ikke være mangel på protein der er årsagen).

Link til indlæg
Del på andre sites

For omkring to år siden fik jeg at vide at Arion var godt. Vi fik til store og til små hunderacer (vi havde 5 hunde på det tidspunkt).Sys bare ikke det var lige det til mine hunde. Ham som nu er i hundehimlen, gik det bare slet ikke med, han s*** flere gange daglig.Og jo vi kører dem altid langsomt over på nyt foder. Vi fik så Arion igen til Yogi da det foder han trives godt med blir han rød om snuden med.Men Yogi kommer nu langsomt over på sit farvegivende foder igen. Yogi kan godt stresse meget, så han forbrænder jo noget på at stresse, og da sys jeg at hans gamle foder gav ham mere ro osv. Hmm, men ja foder er en hel videnskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...