Gæst metteshund Skrevet December 4, 2011 Rapporter Share Skrevet December 4, 2011 Hej Min kæreste og jeg er så heldige at være blevet tilbudt en west highland white terrier. De som har den har ikke tid til den mere og vil derfor af med den. Hunden er fire år og en han. Men, inden vi takker ja har vi en masse spørgsmål som vi gerne vil have hjælp til at besvare. Jeg har søgt en masse på nettet om racen men mangler stadig svar. Et af mine store spørgsmål er omkring foder. Er det bedst at købe foder der er specielt lavet til racen?Eller kan man godt købe andet foder der ikke er nær så dyrt? Hvad er prisen for at få hunden klippet?Og kan man selv gøre det?Fælder den meget? Er det en dyr race at have? - her tænker jeg på foder, klipning og kan se at de nemt får allergi, så derfor dyrlægeregninger? Kræver den megen motion? altså flere gåture om dagen eller kan man "nøjes" med en enkelt lang om eftermiddagen? Hmm, det var vist det. Håber nogen vil hjælpe mig til at besvare mine spørgsmål. Er ny på siden så håber jeg har fået lagt indlægget det rigtige sted. På forhånd tak Mette Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret December 4, 2011 Rapporter Share Besvaret December 4, 2011 Hej Mette Jeg er ikke westiekender, men kan da lidt vedr hunde.Du bør lige sikre dig , at det ikke kun er pga tid, de går af med den. Utroligt mange har allergi og det er meget dyrt med udredning vedr dette. En westie er så lille ,at man ikke skal have en sådan, hvis man ikke har råd til det foder , den er vant til og sikkert trives med.Uden hudproblemer. Og ja, den skal trimmes og formoder, det er vel mindst 4 gange /år til vel 6-8oo kr gang. Ingen hund kan klarer at holde sig med en tur /dag. Den har en blære, der skal tømmes og vel 4 gange , mindst /døgn. En sund westie har som alle andre hunde behov for at bruge sin krop, holde muskler og pzyke ved lige og skal ud at opleve noget sjovt i naturen. Det er ikke en desideret sofahund, hvis de findes, men jo en terrier, der oprindelig vel var beskæftiget med musejagt og andet hele dagen.Og tillige en utrolig charmerende lille vovse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret December 5, 2011 Rapporter Share Besvaret December 5, 2011 Ulla H skrev: Hej MetteJeg er ikke westiekender, men kan da lidt vedr hunde.Du bør lige sikre dig , at det ikke kun er pga tid, de går af med den. Utroligt mange har allergi og det er meget dyrt med udredning vedr dette. En westie er så lille ,at man ikke skal have en sådan, hvis man ikke har råd til det foder , den er vant til og sikkert trives med.Uden hudproblemer. Og ja, den skal trimmes og formoder, det er vel mindst 4 gange /år til vel 6-8oo kr gang. Ingen hund kan klarer at holde sig med en tur /dag. Den har en blære, der skal tømmes og vel 4 gange , mindst /døgn. En sund westie har som alle andre hunde behov for at bruge sin krop, holde muskler og pzyke ved lige og skal ud at opleve noget sjovt i naturen. Det er ikke en desideret sofahund, hvis de findes, men jo en terrier, der oprindelig vel var beskæftiget med musejagt og andet hele dagen.Og tillige en utrolig charmerende lille vovse. Til det markerede: hvis man har en have, kan hunden jo tisse derude. Det gør vores, og de bliver oftest kun gået med (altså en rigtig tur) en gang om dagen. Vi skal køre i bil for at komme ordentlige steder hen med dem, hvor de kan løbe fri og få brændt noget energi af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret December 5, 2011 Rapporter Share Besvaret December 5, 2011 Vi kender to westies og har altid indtrykket af at det er generelt en livlig, klog og glad terrier, som indeholder baade en god portion fraekhed og tildens til "stor hund i lille str." og interesse for at grave huller (Saa skonne!!!). I kan sagtens klippe selv da det er nogenlunde nem pels at trimme m. lidt ovelse:5up: (det pjusket look er fordelagtigt da lidt ujaevnligheder ikke ses saa nemt:slem:). De faelder og hvide haar er mere synligt i morkt toj osv. Nogle individer faelder mere end andre, men jeg synes det har meget at sige hvor meget man selv borster dem og deres helbreds tilstand, og hvor ofte man stovsuger. Nogle synes de faelder lidt, andre mere. En god daglig times gaatur i det gronne, hvor westien kan lobe og boltre sig og grave, er ofte fint, hvis man ogsaa har have. Men man skal vaere forberedt paa at nogle individer er mere energiske end andre (ligesom det er med alle racer). I skal vaere forberedt paa at hunden, trods at den ellers er renlig, bliver urenlig, specielt den forste uge, indtil den falder til jeres hjem (tager ofte ca 3 mdr for hunde at falde til) og nye rutiner. Det er en god ting at hore om I maa prove at have den paa besog f.eks en eftermiddag eller weekend, for at se hinanden an inden, og information om dens generelle helbredstilstand (dyrlaege information). Det behover ikke vaere "race specifikt foder". Kommer helt an paa hvorledes hunden fungerer paa det. Nogle fungerer fint paa billigt og andre paa dyrere. Saa vaer forberedt paa at skulle have raad til det dyre. Det er heldigvis en lille hund, saa en pose holder laenge i forhold til en stor hund. Men hvis foder pris er af stor bekymring for ens okonomi bor man holde sig fra at have hund synes jeg. Godt foder (hvad det saa end er for lige den hund) skal der altid vaere raad til uanset hvad. Hvor dyr den kommer til at vaere i laengden er ikke saa meget et race sporgsmaal men et individuelt sporgsmaal. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tigerdyr Besvaret December 5, 2011 Rapporter Share Besvaret December 5, 2011 metteshund skrev: Hej Min kæreste og jeg er så heldige at være blevet tilbudt en west highland white terrier. De som har den har ikke tid til den mere og vil derfor af med den. Hunden er fire år og en han. Men, inden vi takker ja har vi en masse spørgsmål som vi gerne vil have hjælp til at besvare. Jeg har søgt en masse på nettet om racen men mangler stadig svar. Et af mine store spørgsmål er omkring foder. Er det bedst at købe foder der er specielt lavet til racen?Eller kan man godt købe andet foder der ikke er nær så dyrt? Hvad er prisen for at få hunden klippet?Og kan man selv gøre det?Fælder den meget? Er det en dyr race at have? - her tænker jeg på foder, klipning og kan se at de nemt får allergi, så derfor dyrlægeregninger? Kræver den megen motion? altså flere gåture om dagen eller kan man "nøjes" med en enkelt lang om eftermiddagen? Hmm, det var vist det. Håber nogen vil hjælpe mig til at besvare mine spørgsmål. Er ny på siden så håber jeg har fået lagt indlægget det rigtige sted. På forhånd tak Mette Hej Mette, Jeg har selv en blandingterrier hvor der er Westie i, så jeg har lidt erfaringer med dem Foder: Selvom han (forhåbentlig) ikke har allergi nu, kan han sagens nå at udvikle det. De største allergikilder er majs, soja og korn (specielt hvede) og for nogle også æg og ris. Jeg vil derfor anbefale dig du går uden om disse produkter. Desuden kan det anbefales at du vælger fodermærker med kun en proteinkilde da det også er godt for "allergihunde" - okse skal du også helst gå uden om. Min egen reagerer lidt på kylling, så det undgår jeg personligt. Jeg fodre bl.a. med Acana, Wolfsblut, Orijen og Taste of the Wild. De ligger alle på ca. 45 kr/kg - en westie skal have 130-150 g om dagen (afhængig af produktet og aktivitetsniveau) af disse produkter - det svare til ca. 4 kg om måneden og det koster derfor ca. 180 kr/mdr (eller 6 kr/dagen) at fodre en westie. Jeg synes ikke du skal gå på kompromis mht. foder - det kan få fartale konsekvenser senere i livet hvis han får allergi! ZiwiPeak er også et virkelig godt produkt, en er meget dyrt! Jeg vil gerne anbefale dig at kigge på bl.a. Acana (Lamb&Apple), Acana (Acana Grasslands), Acana (Pacifica), ZiwiPeak (Hjort), ZiwiPeak (Lam), Wolfsblut (Wide Plain), Wolsblut (Cold River) og Wolfsblut (Blue Mountain). Der er mange andre gode inde for disse produkter. Fiske versionerne kan man også få i andre mærker, men hvis du vælger en sådan så forsøg at undgå sild (eller ihvertfald for meget af det) da det kan sætte sig i pelsen - AD! Trimning: Man må IKKE klippe en Westie (hvis den er grov i pelsen, og det er de fleste). En Westie skal trimmes - dvs. alle døde hår skal plukkes ud af pelsen. Det skal gøres 2 gange om året som minimum. Hvis det overholdes, er Westien stort set fældefri. En Westie der ikke trimmes rigtig kan få hudproblemer og kan deraf udvikle allergi! Jeg bor i storkøbenhavn og der koster en Westie-trim ca. 700 kr. Det er nok billigere ude på landet En Westie må forøvrigt heller ikke vaskes med sæbe (kun ganske sjældent - f.eks. hvis den har rullet sig i en lort). Den må gerne spules osv hvis den er beskidt. Hvis pelsen begynder at lugte kan man købe en speciel tørshampoo til pelsen der tager det En Westie skal redes minimum en gang om ugen og gerne hver anden dag med en underuldsbørste - det holder også uønsket fældning for døren! - Man kan sagens selv lære at trimme sin hund, men her vil jeg så anbefale man køber sig et kursus (og det er nok lidt dyrt). At klippe en Westie med en saks er en dødssynd, da pelsen vil blive blød af det og dermed vil miste sin vand-afvisende effekt. Dyrelæge: Udover allergi, er Westien en sund race. Hvis i passer på med ikke at give ham allergifremkaldene stoffer i foderet og han ellers ikke har det allergi endnu, vil i ikke opleve ham som dyr i drift hos dyrelægen. Han vil skulle have en vaccine og et almindeligt sundhedscheck hvert år, men ellers ikke noget .... Hos mig i storkøbenhavn koster en vaccine og et sundhedscheck ca. 600 kr. Vores terrier er 14 mdr nu - det første år har hun været lidt dyr, men det er ikke pga. racetypiske sygdomme - det er nok mere forskyld af at vi har rendte til dyrelægen med alt der var udenfor normalen (fordi vi/var uerfarende). Hun har desuden været falsk drægtig, haft kennelhoste og næseorm - de to sidste kommer når man går meget i hundeskove og er meget sammen med andre hunde, hvilket vi er med vores ... Forhåbentlig har dens nuværende ejere en sundhedsforsikring på ham. I så fald skal den flyttes over i jeres navn. Det vil ikke være muligt for jer at flytte forsikringsselskab, eller selv at tegne en da hunden max må være 3 år ved en nytegning, så vidt jeg ved. Måske er der nogle selskaber der ikke har det sådan!? Agira er det eneste selskab jeg kender der dækker udgifter ved allergi på westier og blandinger heraf (men spørg selskaberne - det står i deres betingelser/forbehold). En sygeforsikring + ansvar (lovpligtig) koster ca. 2000 kr om året. Motion: En Westie skal have en del motion hvis den skal have det så godt som muligt. Ca. 1.5 - 2 timer om dagen. Man behøver dog ikke at lade motionen være på gåturene, hvis man ikke gider dem. Så skal man bare lege lidt mere hjemme i haven eller give den nogle trænings eller mentaløvelser hjemme. Jeg går ca. 30-45 minutter om morgenen, 1 time om eftermiddagen og 30-45 minutter om aftenen, men vi har heller ikke have, så der kan hun ikke blive aktiveret. En Westie er ikke en skødehund - det er en aktiv hund der elsker aktiviteter, f.eks. går mange til agility med dem. De elsker også en god løbetur med deres ejer. Med lidt træning kan de sagens løbe 5 km! .. Nu er den jo allerede 4 år, så i må forhøre jer om hvor meget den er vant til også matche det. En Westie er den dejlig og livsbekræftende hund, men det er IKKE en pyntehund. Jeg håber i er villige til at give den en bedre tilværelse end den har der hvor den bor nu - i så fald får i en skøn skøn hund, men masser personlighed og massere at grine af En Westie bliver ca. 15-20 år, så husk at i også skal have tid til hunden rigtig rigtig mange år i fremtiden! Terrier-vuf fra Line ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst metteshund Besvaret December 5, 2011 Rapporter Share Besvaret December 5, 2011 Mange, mange tak for alle jeres gode svar. Det har givet mig noget at tænke over. Tror vi må møde hunden og hans ejere inden vi beslutter os endeligt. Specielt for at høre hvorfor de vil af med den - for som en af jer skriver hvis det er pga allergi de vil af med ham så er der jo ikke meget ved at overtage en "syg" hund. Mht. motion kan jeg se at vores tanke om en lille gåtur/eller lukkes ud i haven om morgenen og så en god times gåtur og leg hjemme senere på dagen vil være ok. Kan også fornemme at vi skal være meget påpasselige med foderet. Jeg er selv vokset op med en hund hvor han har fået alm. tørkost og en leverpostejmad. Men kan godt se at en westie måske kræver lidt andet foder - specialfoder, og ja, 6 kr om dagen er jo overkommeligt;-). Det med allergi. Hvordan giver det sig udslag? Nyser den som når vi mennesker har pollenallergi? eller kløer den helt vildt? eller???? Håber nogen vil svare på mine nye spørgsmål. Kender ikke noget til racen og vil derfor gerne være godt forberedt. Endnu en gang tak for de gode svar - kommentere gerne videre. Suger al viden om westien til mig. God formiddag Mette Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tigerdyr Besvaret December 5, 2011 Rapporter Share Besvaret December 5, 2011 metteshund skrev: Mange, mange tak for alle jeres gode svar. Det har givet mig noget at tænke over. Tror vi må møde hunden og hans ejere inden vi beslutter os endeligt. Specielt for at høre hvorfor de vil af med den - for som en af jer skriver hvis det er pga allergi de vil af med ham så er der jo ikke meget ved at overtage en "syg" hund. Mht. motion kan jeg se at vores tanke om en lille gåtur/eller lukkes ud i haven om morgenen og så en god times gåtur og leg hjemme senere på dagen vil være ok. Ja, i skal selvfølgelig møde ejeren og være helt OBS på gruden. Jeg vil anbefale jer at spørge om i kan få ham på prøve/ferie i 2-3 uger - f.eks her over julen. Så kan i prøve om kemien passer sammen og hvordan det er at være hundeejere. Det er en binding for de næste 10-15 år så i skal være helt sikre. Han skulle nødigt være nødt til at skifte hjem igen! Hvis i får ham på ferie (og senere hvis i skal overtage ham), vil jeg anbefale jer at holde helt fri de første 3-4 dage og resten af ugen kun være væk fra ham i få timer. Når man får en hund hjem, uanset alder, skal der både startes forfra med alene hjemme træningen og renlighedstræningen - modsat en hvalp behøver de dog kun en lille uge til at vænne sig til den nye situation Ja, en lille gåtur og evt. lidt morgenmad strøget ud på græsset i haven om morgenen er rigtig udemærket. Nogle hunde kan godt finde ud af at aktiverer sig selv i haven, men mange har brug for deres ejere der ude med dem, hvis de skal få noget motion ud af det - mange står bare stille foran lågen og venter på at blive lukket ind igen, og det er jo ikke meningen. Nogle ejere må derfor selv med derud og kaste lidt med bold eller løbe lidt rundt for at få gang i hunden Westier graver forresten huller - hvis i har nogle fine bede eller noget i ikke vil have ødelagt, kan i give ham et hjørne af haven der er hans og så lære ham at det er dér han må grave! Vi går i hundeskove ca. 2-4 gange om ugen (lidt mindre nu hvor det er mørkt når vi kommer hjem). Det kan klart anbefales! I kan finde en tæt på jer her: Alle hundeskove i Danmark - find en hundeskov tæt på dig I kan også finde legekammerater til jeres hund i nærheden af jer, enten herinde eller på www.hundesitter.dk. metteshund skrev: Kan også fornemme at vi skal være meget påpasselige med foderet. Jeg er selv vokset op med en hund hvor han har fået alm. tørkost og en leverpostejmad. Men kan godt se at en westie måske kræver lidt andet foder - specialfoder, og ja, 6 kr om dagen er jo overkommeligt;-). Det med allergi. Hvordan giver det sig udslag? Nyser den som når vi mennesker har pollenallergi? eller kløer den helt vildt? eller???? Håber nogen vil svare på mine nye spørgsmål. Kender ikke noget til racen og vil derfor gerne være godt forberedt. Endnu en gang tak for de gode svar - kommentere gerne videre. Suger al viden om westien til mig. God formiddag Mette Det er egentlig ikke en specialkost - dem jeg skrev er ihvertfald ikke rettet mod en special race, men går mere efter nogle "hunde er 98% beslægtet med ulve, og skal derfor spise som dem"-principper. Efter min mening burde alle hunde fodre sådan, om det så er råt eller i tør/bagt form. Hvis i har mod på det, kan i også BARF'e ham, men det er nok endnu dyrer og sætte krav til fryserplads. Det vil de fleste hunde dog nok have godt af, da det helt udelukker allergi og holder sygdomme for døren! Når i skal vælge foder, skal i selvfølgelig høre de nuværende ejere hvad han er vant til at få, hvad han kan lide, og om han er vant til at få madrester. Madrester gør hunde kræsne, og jeg synes personligt man skal holde sig fra det - også fordi det kan være farligt da det ødelægger balancen i foderet. Hvis han er vant til at få madrester, synes jeg i skal købe 2-3 forskellige små poser hundefoder, og så varierer det ved hvert måltid. Så sker der noget nyt og så skal de sagens undvære madresterne. Når de tre poser er tomme køber du så igen 2-3 små poser i en anden smag Jeg gør det selv (selvom hun aldrig har fået menneskemad) og hun kaster sig lystigt over ethvert måltid - mums!! Hold tilbage på leverpostejen. Der er for meget salt i til at hunden har godt af det. Gem det til lækre stunder eller til det en dag bliver nødvendigt at han skal spise en pille. Gik i stedet et skud Omega-3 og 6 olie / lakseolie i foderet - det dufter herligt synes hundene, og er godt for deres hud og pels. Her er nogle gode artikler om allergi, symptomer og deres årsag: http://www.evet.dk/files/Allergi%20hos%20hunde%20-%20Et%20omsiggribende%20problem%20i%20Danmark.pdf Blog - Allergi (en reklame fra Olivers, så læs den med det for øje) .. Når i ser hunden første gang kan i jo kigge efter disse symptomer. I kan også tage ham til en dyrelæge der så vil kunne vurderer om han måske er (lidt) allergisk. Nu er jeres hund jo allerede "ældre" og er forhåbentlig trænet, men her er hvad jeg skrev til en westie-ejer til en hvalp: "En Cairn/Westie terrier er enorm lærnem og er faktisk ret højt på listen over hvor få gentagelser der skal til før den lærer en kommando, men at være lærenem er ikke det samme som at være lydig, derfor er et træningshold selvfølgelig en rigtig rigtig god idé - bare husk at til træningen lærer du værktøjerne - det er derhjemme/på gåturene at i lærer det ind. Træn 1-2 gange om dagen af 15-20 minutter af gangen og slut af med leg, så din terrier lærer at træning er sjovt! En terrier er en stor mundfuld og kun med konsistent træning og få, men altid overholdte forbud, vil du få en lydig hund ud af den … Begynd tidligt på at træne indkald – jeg lærte min det i flexisnor. Efter ca. en måned var hun god til “kom” (jeg brugte klikkertræning – det vil jeg klart anbefale dig!) og så begyndte jeg at slippe hende løs. Dengang og også i dag, får hun en godbid ved ethvert kom. Jeg bruger ofte bare hendes mad som guf! I dag går jeg løs på alle gåture – jeg har hende løs 1/10 af hver tur. Hun går ikke overdrevet pænt i snor, men jeg har som nævnt også gået med flexi på hende som helt lille. En kort snor er først blevet introduceret i ca. 5 mdr alderen. Hun trækker ikke, men går heller ikke klistret op af mit ben – kun når jeg bruger kommandoen “plads” (som jeg f.eks. bruger når jeg går Rally-O med hende)." .. En gammel hund kan sagens lære nye tricks, men det tager selvfølgelig lidt længere tid end med en hvalp. Når i får ham hjem er det vigtigt at han lære at have meget kontakt med jer, så træn en masse kontakt øvelser og leg en masse sjove lege og øvelser, så han lære at i er sjove at være sammen med. Et træningshold eller agilityhold vil jeg også anbefale jer at starte på ... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts