Hop til indhold

Er i vildrede! Hvilket foder skal jeg vælge til min OEB? :/


Claudia2500
 Share

Recommended Posts

Hej alle! :-)

 

Jeg henter min dejlige Old English Bulldog (leavitt bulldog) hvalp hjem i dag, hun er 12, snart 13 uger gammel :)

 

Men jeg ANER ikke hvilket foder jeg skal give hende? Det er umuligt at finde rundt i foder-verdenen, og der er for og imod både de billige og dyre mærker.

 

Da der ikke er særlig mange der kender racen, er det næsten umuligt at finde noget når jeg søger på google.

 

Har i nogle gode råd? Gode mærker, billig barf, andet? :-)

 

 

Mange hilsner,

 

Claudia P.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville give hende et hvalpefoder af et kvalitetsmærke, jeg køber altid på zooplus.de, der er mange penge at spare, og det er nemt. selv har jeg fodret med mærker som acana, orijen, taste og the wild og marcus mühle. pt. fodrer jeg med james wellbeloved kornfrit, som har lidt lavere proteinindhold end de andre, det trives min bedre på. desværre findes der temmelig sikkert ikke noget rigtigt svar på, hvad du skal fodre med - du må prøve dig lidt frem. mange er også glade for olivers.

 

jeg ville bare holde mig fra det allerbilligste supermarkedsfoder i hvert fald, ikke mindst pg.a. risikoen for allergi pg.a. tilsætningsstoffer, farvestoffer osv. i foderet. og så har jeg indtryk af, at man hos dyrlægen betaler rigtig dyrt for foder, som bestemt ikke er af højere kvalitet end de mærker du f.eks. kan købe hos zooplus. så disse store mærker (Royal Canin, Hills etc.) ville jeg som udgangspunkt heller ikke vælge.

 

får hun ikke noget foder med fra opdrætter? hvis hun fungerer på det, ville jeg nok bare starte der. held og lykke med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

#2 Hold da op, der er mange penge at spare ja! :o Det er jo over 100 kr man sparer, mange tak for det råd :o)

 

Jeg overvejer Markus Mühle, men ja jeg må prøve mig lidt frem og bestille nogle små prøver hjem :)

 

Jeg er også meget påpasselig med at kigge på varedeklarationen, ingen korn-produkter til min hund!

 

Men jo, hun får noget med fra opdrætter, kunne være man bare skulle fortsætte på det :-)

 

Mange tak! ^_^

Link til indlæg
Del på andre sites

#2 Hold da op, der er mange penge at spare ja! :o Det er jo over 100 kr man sparer, mange tak for det råd :o)

 

Jeg overvejer Markus Mühle, men ja jeg må prøve mig lidt frem og bestille nogle små prøver hjem :)

 

 

Markus Mühle har et meget lavt fedtindhold. Det er ikke godt til hvalpe. I øvrigt kan fladnæsede racer få opstød af det - min egen DdB fik det, og jeg har også hørt det fra flere andre. Men ellers er det udmærket foder, man skal bare være opmærksom på at det, der er godt til ene hund, ikke nødvendigvis er det til den anden.

 

I øvrigt glemte jeg at nævne at begge mine får 25 - 50 % Optidog fra Lidl i deres foder. Men der er korn i , så det er nok ikke noget for dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Taste of the Wild er et all-stages-in-life foder :) Det kornfrit.. På den danske zooplus kunne jeg ikk lige se en analyse, men det har de på den engelse side.. Og det er klart anbefalelsesværdigt at bestille Tyskland eller England fremfor Danmark :)

Fiskevarianten har 25 % protein og 15 % fedt, hvor de to andre varianter begge har 32% protein og 18% fedt..

 

Ellers har jeg hørt godt om Acana og Orijen bruger jeg selv :)

 

HUNDEFODER der er en kort gennemgang af det foder de har, bl.a om det er kornfrit - der kan læses lidt

 

Foder til hund og kat – Online salg af foder til hund og kat er en god side med masser af oplysninger, der kan også bestilles foder.. De er også hjælpsomme, hvis man sender dem en mail med spørgsmål :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Taste of the Wild er et all-stages-in-life foder :)

 

På det Bulldog-forum, hvor jeg er medlem, er det eller råfodring det eneste man kan tillade sig at give sin hund, og man skal ikke prøve at komme og sige at man bruger noget andet :lol:

 

Det har enormt højt indhold af calcium og fosfor, og kombineret med det høje proteinindhold, kan jeg kun se at det er den perfekte opskrift på vokseværk:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg egentlig godt se:hmm: Det havde jeg slet ikke tænkt over, har kun hørt "for meget kalcium og fosfor" i forbindelse med Wolfsblut, så derfor nævnte jeg ikke den.. Nu har jeg lige siddet og kigget på de forskellige Wolfblot varianter og umiddelbart ser det ud til at "dark forest" og "cold river" har et lavere indhold end de øvrige varianter, og også taste of the wild:hmm:

 

Tilgengæld er der kun 9% fedt.. Det sgu ikk ret meget.. Men proteinindholdet er noget lavere.. Og stadig kornfrit..

Redigeret af MiniBillen
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man med fordel blande taste of the wild med wolfsblut.. Har siddet og regnet lidt på det og, hvis man blander 50/50 ville det se således ud:

 

Wolfblut Dark Forest + TotW Pacific Stream Canine =

 

Protein 22,5

Fedt 12

Fosfor 0,85

Calcium 1,5

 

Wolfblut Cold River + TotW High Prairie Canine/ Wetlands Canine =

 

Protein 25

Fedt 13,5

Fosfor 1,05

Calcium 1,6

 

Wolfblut Cold River + TotW Pacific Stream Canine

 

Protein 21,5

Fedt 12

Forsfor 0,9

Calcium 1,5

 

Wolfsblut Dark Forest + TotW High Prairie Canine/ Wetlands Canine

 

Protein 26

Fedt 13,5

Forsfor 1,0

Calcium 1,6

 

 

 

Det stadig et lavt fedt indhold synes jeg, men man kunne måske tilsætte lidt fedt selv.. Ser de værdier fornuftige ud ellers? Hvad mener i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kopieret fra Buller-forum:

 

How to grade your dog's food:

Start with a grade of 100:

 

1) For every listing of "by-product", subtract 10 points

 

2) For every non-specific animal source ("meat" or "poultry", meat, meal or fat) reference, subtract 10 points

 

3) If the food contains BHA, BHT, or ethoxyquin, subtract 10 points

 

4) For every grain "mill run" or non-specific grain source, subtract 5 points

 

5) If the same grain ingredient is used 2 or more times in the first five ingredients (i.e. "ground brown rice", "brewer's rice", "rice flour" are all the same grain), subtract 5 points

 

6) If the protein sources are not meat meal and there are less than 2 meats in the top 3 ingredients, subtract 3 points

 

7) If it contains any artificial colorants, subtract 3 points

 

8 ) If it contains ground corn or whole grain corn, subtract 3 points

 

9) If corn is listed in the top 5 ingredients, subtract 2 more points

 

10) If the food contains any animal fat other than fish oil, subtract 2 points

 

11) If lamb is the only animal protein source (unless your dog is allergic to other protein sources), subtract 2 points

 

12) If it contains soy or soybeans, subtract 2 points

 

13) If it contains wheat (unless you know that your dog isn’t allergic to wheat), subtract 2 points

 

14) If it contains beef (unless you know that your dog isn’t allergic to beef), subtract 1 point

 

15) If it contains salt, subtract 1 point

 

Extra Credit:

 

1) If any of the meat sources are organic, add 5 points

 

2) If the food is endorsed by any major breed group or nutritionist, add 5 points

 

3) If the food is baked not extruded, add 5 points

 

4) If the food contains probiotics, add 3 points

 

5) If the food contains fruit, add 3 points

 

6) If the food contains vegetables (NOT corn or other grains), add 3 points

 

7) If the animal sources are hormone-free and antibiotic-free, add 2 points

 

8 ) If the food contains barley, add 2 points

 

9) If the food contains flax seed oil (not just the seeds), add 2 points

 

10) If the food contains oats or oatmeal, add 1 point

 

11) If the food contains sunflower oil, add 1 point

 

12) For every different specific animal protein source (other than the first one; count "chicken" and "chicken meal" as only one protein source, but "chicken" and "" as 2 different sources), add 1 point

 

13) If it contains glucosamine and chondroitin, add 1 point

 

14) If the vegetables have been tested for pesticides and are pesticide-free, add 1 point

 

94-100+ = A

86-93 = B

78-85 = C

70-77 = D

<70 = F

 

Dog Food scores:

 

Alpo Prime Cuts / Score 81 C

 

Artemis Large/Medium Breed Puppy / Score 114 A+

 

Authority Harvest Baked / Score 116 A+

 

Authority Harvest Baked Less Active / Score 93 B

 

Beowulf Back to Basics / Score 101 A+

 

Bil-Jac Select / Score 68 F

 

Blackwood 3000 Lamb and Rice / Score 83 C

 

Blue Buffalo Chicken and Rice / Score 106 A+

 

Burns Chicken and Brown Rice / Score 107 A+

 

Canidae / Score 112 A+

 

Chicken Soup Senior / Score 115 A+

 

Diamond Maintenance / Score 64 F

 

Diamond Lamb Meal & Rice / Score 92 B

 

Diamond Large Breed 60+ Formula / Score 99 A

 

Diamond Performance / Score 85 C

 

[-([-([-([-( Van Patten's Natural Balance Ultra Premium / Score 122 A+

 

[-([-([-([-( Van Patten�s Natural Balance Venison and Brown Rice / Score 106 A+

 

[-([-([-([-( Van Patten's Duck and Potato / Score 106 A+

 

EaglePack Holistic / Score 102 A+

 

Eukanuba Adult / Score 81 C

 

Eukanuba Puppy / Score 79 C

 

Flint River Senior / Score 101 A+

 

Foundations / Score 106 A+

 

Hund-n-Flocken Adult Dog (lamb) by Solid Gold / Score 93 B

 

Iams Lamb Meal & Rice Formula Premium / Score 73 D

 

Innova Dog / Score 114 A+

 

Innova Evo / Score 114 A+

 

Innova Large Breed Puppy / Score 122 A+

 

Kirkland Signature Chicken, Rice, and Vegetables / Score 110 A+

 

Member�s Mark Chicken and Rice / Score 84 C

 

Merrick Wilderness Blend / Score 127 A+

 

Nature�s Recipe / Score 100 A

 

Nature�s Recipe Healthy Skin Venison and Rice / Score 116 A+

 

Nature�s Variety Raw Instinct / Score 122 A+

 

Nutra Nuggets Super Premium Lamb Meal and Rice / Score 81 C

 

Nutrience Junior Medium Breed Puppy / Score 101 A+

 

Nutrisource Lamb and Rice / Score 87 B

 

Nutro Max Adult / Score 93 B

 

Nutro Natural Choice Lamb and Rice / Score 98 A

 

Nutro Natural Choice Large Breed Puppy / Score 87 B

 

Nutro Natural Choice Puppy Wheat Free / Score 86 B

 

Nutro Natural Choice Senior / Score 95 A

 

Nutro Ultra Adult / Score 104 A+

 

Pet Gold Adult with Lamb & Rice / Score 23 F

 

Premium Edge Chicken, Rice and Vegetables Adult Dry / Score 109 A+

 

Pro Nature Puppy / Score 80 C

 

Pro Plan Sensitive Stomach / Score 94 A

 

Purina Benful / Score 17 F

 

Purina Dog / Score 62 F

 

Purina Come-n-Get It / Score 16 F

 

Purina One Large Breed Puppy / Score 62 F

 

Royal Canin Boxer / Score 103 A+

 

Royal Canin Bulldog / Score 100 A+

 

Royal Canin Natural Blend Adult / Score 106 A+

 

Science Diet Advanced Protein Senior 7+ / Score 63 F

 

Science Diet for Large Breed Puppies / Score 69 F

 

Sensible Choice Chicken and Rice / Score 97 A

 

Solid Gold / Score 99 A

 

Summit / Score 99 A

 

Timberwolf Organics Wild & Natural Dry / Score 120 A+

 

Wellness Super5 Mix Chicken / Score 110 A+

 

Wolfking Adult Dog (bison) by Solid Gold / Score 97 A

 

Mange af ovenstående mærker kender jeg ikke, men der er da nogle kendte imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kopieret fra Buller-forum:

 

Mange af ovenstående mærker kender jeg ikke, men der er da nogle kendte imellem.

 

Hehe. Ja det er da virkelig et overraskende resultat! Pointsystemet er ellers meget ligesom min eget "system" :-)

Det er synd der ikke er nogle af de mærker med som jeg normalt fodre med, men det er da muligt at regne ud ...

 

At Science scorer så ringe overrasker mig på ingen måde!

Eukanuba får heller ikke ret mange point ...

 

Royal Canin overrasker mig lidt, men der er der også stor forskel på varianterne. Nogle indeholder korn, andre meget ris og nogle har faktisk også kød (men man skal lede længe efter det :slem: hehe).

 

Sikke en spændende test - der er da nogle af dem med mange point jeg lige må ind og læse om :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Claudia,

 

Ja, det er svært det med foder.

 

Med hvalpe (og især de lavstammede og tunge racer som din) er jeg enig i at du skal passe på calcium-indholdet. Balancen mellem kalcium, fosfor og vitamin D er også vigtigt, da for højt/lavt indhold af disse vil kunne påvirke kalcium-indtaget. Jeg synes man kan lære meget med at læse her: Sprgsml og svar om hundens sundhed og sygdom (OBS! Der er fare for at man bliver endnu mere forvirret jo mere man læser :roll: hehe)

Der er også et eksempel på hvordan man kan udregne forholdet mellem kalcium, fosfor, vitaminer, zink osv. her: netdyredoktor - Fodring af den hurtigt voksende hvalp

 

Vær også opmærksom på at et højt indhold af kalcium ikke er skadeligt, hvis altså at de resterende værdier er balanceret hertil - hvis de er balanceret vil skelettet godt nok vokse lidt hurtigt, men det vil også blive stærkt nok. Det er generelt derfor man siger man skal passe på med for meget calcium, men det anhænger altså mere af balancen!

 

Acana Puppy Large Breed synes jeg har fornuftige forhold.

 

Jeg vil nok vælge et hvalpefoder indtil 6-7 månedersalderen, og så vil jeg skifte til et all-stage in life foder - f.eks. Wolfsblut eller Taste of the Wild. Et lidt højere kalcium indhold gør ikke noget når den først er nået den alder. Du kan også skifte til et voksen foder der; Orijen, Now, ZiwiPeak osv.

 

Du behøver ikke været bekymret over proteintallene. Høje proteintal for ikke en hund til at vokse for hurtigt.

Din hvalp vil ikke bruge mere end ca. 20-25 % protein, men overskuddet af aminosyrer (proteiner) nedbrydes og anvendes som energigiver - her er det vigtigt det er gode kilder :). Kroppen kan ikke bygge muskler af proteinoverskud, men bygger af kalcium og det samlede energiindhold i pakken (der derfor også skal være fra gode kilder - f.eks. kød, "god"-fedt og grønt).

Det er altså vigtigt at kigge på hvad der er kilder til proteinen og ikke hvor meget der er af det :-)

Det er på samme måde vigtigt når du kigger på energiindholdet. Det skal komme fra gode kilder og ikke hurtige kulhydrater som f.eks. hvede, hvide ris osv., men skal derimod komme fra kød (sikres ved et højt energiindhold) og grønt.

 

Håber det gav dig lidt at gå efter :-)

 

Sikke en jungle!

 

Mvh Line :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I de første uger, måske måneder- SKAL din hvalp fortsætte med det foder, hun har fået hos opdrætter. Ellers risikerer du at stå med en smadret hvalpemave, -uanset hvad du skifter til.

Når du så kommer til dyrlægen første gang, så kan I snakke om foderstand og pels og tegn på sundhed eller mangler....

Og SÅ kan du overveje, hvad du skal skifte til.

Du skal ikke skifte hvalpemad sådan bare lige. Det kan ødelægge din hunds mave for en god del af resten af livet.

 

Selve det at skifte hjem er så stressende, at der ikke skal ret meget til før maven går i udu.

 

---Lær hinanden at kende først. Så ved du også, om det er en hvalp, der æder alt eller om hun er lidt mere fintspisende....

 

Hvad får hun i øjeblikket?

Link til indlæg
Del på andre sites

I de første uger, måske måneder- SKAL din hvalp fortsætte med det foder, hun har fået hos opdrætter. Ellers risikerer du at stå med en smadret hvalpemave, -uanset hvad du skifter til.

Når du så kommer til dyrlægen første gang, så kan I snakke om foderstand og pels og tegn på sundhed eller mangler....

Og SÅ kan du overveje, hvad du skal skifte til.

Du skal ikke skifte hvalpemad sådan bare lige. Det kan ødelægge din hunds mave for en god del af resten af livet.

 

Der er ingen af mine, der har haft foder med hjemmefra, og de har da trods alt overlevet prøvelserne ;-)

Cicero fik RC Starter hos opdrætteren, Eukanuba Large Breed Puppy hos mig i en uge, og derefter Kronch Optimal og Optidog Adult. Nu er han begyndt at få RC Giant også, og maven er fin.

Men det kan da godt være at jeg bare har været heldig :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

# 15, Tusind tak Line! Det var meget hjælpsomt!! :) Har selv overvejet Acana, synes selv det ser rigtig godt ud, der er jo rigtig mange gode "urter" i osv.. Også dejligt at vide det med protein'en :)

 

#16, Så længe hvalpen langsomt bliver tilvænt det nye foder gør det altså ingenting :) De skal bare have fx. 10% af det nye og 90% af det gamle, så 20% af det nye og 80% af det nye osv.. ^^

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg skiftede fra opdrætters hvalpefoder over til barf på et par uger, gik fint...

Men man skal selvfølgelig være forberedte på at nogle hvalpemaver er mere sarte end andre.

 

Forstår ikke alle siger BARF er så dyrt, det ville koste mig det samme at skulle fodre med wolfs blut, i stedet for råfodring (som er det min får). Køber wolfs blut til "ferier" og godbidder, også købt i Tyskland ;)

 

Edit: har lige regnet på det, umiddelbart er det billigere for mig at BARFe end hvis jeg skulle fodre med Wolfs Blut (købt i tyskland)

Link til indlæg
Del på andre sites

# 15, Tusind tak Line! Det var meget hjælpsomt!! :) Har selv overvejet Acana, synes selv det ser rigtig godt ud, der er jo rigtig mange gode "urter" i osv.. Også dejligt at vide det med protein'en :)

 

#16, Så længe hvalpen langsomt bliver tilvænt det nye foder gør det altså ingenting :) De skal bare have fx. 10% af det nye og 90% af det gamle, så 20% af det nye og 80% af det nye osv.. ^^

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg skiftede fra opdrætters hvalpefoder over til barf på et par uger, gik fint...

Men man skal selvfølgelig være forberedte på at nogle hvalpemaver er mere sarte end andre.

 

Forstår ikke alle siger BARF er så dyrt, det ville koste mig det samme at skulle fodre med wolfs blut, i stedet for råfodring (som er det min får). Køber wolfs blut til "ferier" og godbidder, også købt i Tyskland ;)

 

Edit: har lige regnet på det, umiddelbart er det billigere for mig at BARFe end hvis jeg skulle fodre med Wolfs Blut (købt i tyskland)

 

Jeg synes ikke BARF er dyrt - jeg ville fodre med det hvis jeg havde fryser plads, men lige nu bor jer i et rækkehus, så BARF må vente til vi flytter om et hus om et par år (forhåbentlig!) :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke BARF er dyrt - jeg ville fodre med det hvis jeg havde fryser plads, men lige nu bor jer i et rækkehus, så BARF må vente til vi flytter om et hus om et par år (forhåbentlig!) :-)

 

tjahh bor selv i lejlighed og BARF'er en stor schæfer :mrgreen:...

 

Men synes bare jeg har hørt den påstand med at det skulle være så dyrt flere gange, og jeg sparer (jep har lige regnet helt efter ;)), faktisk en hel del på at BARF'e - nå men nu skal vi nok passe på vi ikke ryger off-topic...

Men ja skrev det også, fordi Claudia nævnte hun gerne ville BARF'e, men synes det var for dyrt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...