Gæst ninaliv Skrevet December 20, 2011 Rapporter Share Skrevet December 20, 2011 Hej alle, jeg er ny her på siden, ( så håber dette indlæg, er i den rigtigte tråd) Jeg ejer en chinese crested tævehvalp på 9 uger, hentede hende d 12 december.. Nu er det så ved at være tid til alene træning (mener jeg ) Jeg bruger bur, om natten. Det var Cher vandt til fra opdrætter, så det har jeg såholdt ved. Det går forrygende, hun sover i sit bur ( om natten) i stuen, Min soveværelse dør er åben ( så hun kan se/mærke at hun ikk er helt alene. Hun kan nu godt finde på at pive lidt , inden hun falder til ro. det er ikke noget vildt ( hun hylder ikk) og der er altid helt ro efter max 5 min.. Men hvordan griber jeg alene hjemme træning an, jeg vil gerne have hun er i buret når hun er alene. Hun skal max være alene 4,5 time af gangen ( altså det skal hun komme op på) men har i nogle råd ?? og erfaringer i vil dele?? vh Nina Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MiniBillen Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Hvordan kan det være i har valgt at hun skal sove i bur om natten, alene i stuen? Ved at hun skal sove alene om natten i bur og samtidig være alene om dagen, i bur, så er hun alene i bur 12 timer om dagen? Hunde generelt er flokdyr, og det er ikke normalt for dem at være alene. Vi træner dem til at være alene til, hvad svarer til en arbejdsdag, og det lære de så at fungere med.. Men i har så samtidig en chinese crested - en selskabshund.. En selskabhund, er på ingen måde tjent med at være i alene i bur 12 timer om dagen.. Jeg kan godt se fornuften i at hun skal sove i bur de første par nætter, det gjorde min egen hund også, der var han tryg og havde sit tæppe med fra opdrætter.. Men jeg sov lige ved siden af ham, og der gik ikke længe, før han sov uden bur og stadig sammen med mig.. Ikke alle vil have hund i sengen og det fint, men så ligger hunden ofte i egen kurv, i soveværelset så den stadig føler sig som en del af flokken.. Alene hjemme i bur er for nogle hunde helt optimalt og det trænes, som al anden alenehjmme-træning, eneste forskel er, hvor hunden befinder sig i det tidsrum.. Der er mange tråde herinde, der omhandler alenehjemme træning, er sikker på du kan finde mange råd i dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Jeg ville starte med at sætte hunden i buret, afvente rolig hund og så gå ind i et andet rum og lukke døren. Åbne den igen og gå tilbage.. Altså få sekunder.. Det vigtigste er vist at hunden ikke når at blive ked af det? Har ikke haft så mange alene-hjemme problemer at jeg er ekspert overhovedet.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Selve alene-hjemme-træningen foregår på samme måde, uanset om hun er i bur eller ej. Der ligger rigtig mange tråde om det herinde, hvor du helt sikkert kan finde masser af gode råd. Men når det er sagt, så synes jeg som MiniBillen, at det bli'r lidt rigelig mange timer i bur, væk fra dig..? Jeg har ikke noget imod bure, omvendt har jeg brugt bure til alle mine. De har også sovet i bure som hvalpe, men lige ved siden af mig. Enten har jeg sovet på en madras ved siden af, eller også har jeg stillet buret op på en stol ved siden af min seng. Men når de har sovet i bur om natten, ville jeg ikke ha' dem i bur om dagen også. Har du ikke mulighed for at enten lade hende sove tæt på dig, eller lade hende være i en begrænset del af hjemmet når hun er alene? I køkkenet f.eks., eller hvis der er et andet velegnet rum? Eller en del af et rum - Iso fik f.eks. det halve af køkkenet da hun var helt lille. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ninaliv Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Jeg har bestemt at hun skal gå frit i stuen når hun er alene, og kan så også ligge i sofaen ( hvis hun vil) men synes i stadig jeg skal lade hende sove i soveværelset ( i bur ) . så hun ikk sover alene i stuen ( i bur)?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ninaliv Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Eller er det bedre at lade hende være alene i køkken/gang . Når hun er alene .der er færre ting hun kan ødelægge i køkken og har heller ikk gulvtæppe( som der er i stuen) . Problemet er bare at køknet opholder vi os ikk så meget ( så tænker jeg at de vil være synd ( hun er helt sikker mest tryg ved stuen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Jeg har bestemt at hun skal gå frit i stuen når hun er alene, og kan så også ligge i sofaen ( hvis hun vil)men synes i stadig jeg skal lade hende sove i soveværelset ( i bur ) . så hun ikk sover alene i stuen ( i bur)?? Altså, det ville JEG jo synes... Men der er mange der bare ikke vil ha' hund i soveværelset, og det har jeg da også forståelse for. Hvorfor synes du selv at hun ikke skal sove i soveværelset? Hun behøver jo ikke gå frit i hele stuen, når hun er alene. Der er jo tit rigtig mange ting at bide i! Hvis du har mulighed for det, så ville jeg vælge et rum der er "hvalpevenligt", dvs. uden ret mange ting at bide i - som regel er et køkken fint. Alternativ kan man lave en lille "løbegård" af komposthegn, eller dele et rum af med dem. Hvalpen har som sådan ikke brug for masser af plads når den er alene, men et bur er lige småt nok. Jeg skal se om jeg kan finde et billede af Iso's "hvalpegård" i køkkenet, som hun var i indtil hun var... rimelig stor, husker ikke helt hvor gammel, men sikkert 8-9 måneder..? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Eller er det bedre at lade hende være alene i køkken/gang . Når hun er alene .der er færre ting hun kan ødelægge i køkken og har heller ikk gulvtæppe( som der er i stuen) . Problemet er bare at køknet opholder vi os ikk så meget ( så tænker jeg at de vil være synd ( hun er helt sikker mest tryg ved stuen Hi hi, så nåede du lige at skrive den her i mellemtiden! Jeg tror ikke at hun føler sig utryg i køkkenet. Ikke hvis du får startet alene-hjemme-træningen der. Så skulle køkkenet gerne ende med at betyde hyggelige ting, som tyggeben/kong/legetøj, eller hvad hun nu skal ha' der medens hun er alene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ninaliv Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Ja jeg vil også selv ha svært ved at forlade hende ( hvis hun skal være alene hjemme i bur ) så nu har jeg besluttet at hun får køknet at gå i Men kan jeg godt forsætte med at lade hende være i buret i stuen om natten eller synes du jeg skal flytte det ind i soveværelset ?? Vil jo gerne gøre det bedste for hende <3 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Jeg har bestemt at hun skal gå frit i stuen når hun er alene, og kan så også ligge i sofaen ( hvis hun vil)men synes i stadig jeg skal lade hende sove i soveværelset ( i bur ) . så hun ikk sover alene i stuen ( i bur)?? Jeg ville helt sikkert lade hende være i soveværelset om natten (i bur, hvis du synes, at det er bedst). Ellers er det nemlig pludselig mange timer, hun skal være alene, og det uanset hvor meget eller hvor lidt plads, hun har, når hun er alene i løbet af dagen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Ja jeg vil også selv ha svært ved at forlade hende ( hvis hun skal være alene hjemme i bur ) så nu har jeg besluttet at hun får køknet at gå i Men kan jeg godt forsætte med at lade hende være i buret i stuen om natten eller synes du jeg skal flytte det ind i soveværelset ?? Vil jo gerne gøre det bedste for hende <3 Køkken lyder rigtigt godt! :5up: Det er jo svært at svare på det med soveplads... Jeg ville personlig synes bedst om at ha' hvalpen lige ved siden af mig. Men som sagt så er der også rigtig mange der ikke vil ha' hund i soveværelset. Nu vil hun ikke være alene hjemme frygtelig længe (du skrev 4,5 timer daglig i et tidligere indlæg?), så hvis du ellers bruger meget tid på hende i løbet af dagen/aftenen, så ville det sikkert ikke gøre så meget hvis hun sov i stuen. Nogle hunde vælger jo faktisk selv at ikke sove i soveværelset, så det er helt sikkert forskelligt. Men jeg kan bare li' at ha' hvalpen tæt på, også for at være sikker på at høre hvis den vil ud i løbet af natten, eller hvis der er andet. Så hvis du har en grund til at du ikke vil ha' hende i soveværelset - hold fast i at hun sover i stuen. Du har døren åben og kan høre hende, ikke? Men hvis det ellers er ligegyldigt for dig, så tror jeg hun ville sætte pris på at sove tættere på dig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ninaliv Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Jo altså min soveværelse dør er i stuen og den er åben om Natten så hun kan hører mig.. Det er mest kæresten som helst ser at hun sover i stuen . Men jeg kan godt få ham overtalt til hun kan være i soveværelset men synes jo egentlig det går fint nok med at hun er i stuen ... Og så tænker jeg at det måske er dumt at lave det om nu , så der ikk sker for mange "nye" ting ?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Nu vil hun ikke være alene hjemme frygtelig længe (du skrev 4,5 timer daglig i et tidligere indlæg?), så hvis du ellers bruger meget tid på hende i løbet af dagen/aftenen, så ville det sikkert ikke gøre så meget hvis hun sov i stuen. Nogle hunde vælger jo faktisk selv at ikke sove i soveværelset, så det er helt sikkert forskelligt. Men 4,5 time + 7-8 timer om natten giver jo pludselig 11,5-12,5 timers alenetid i døgnet. Det synes jeg er meget for en selskabsrace - en race som CC'en er jeg pænt sikker på aldrig frivilligt ville vælge at sove for sig selv. Og så tænker jeg at det måske er dumt at lave det om nu , så der ikk sker for mange "nye" ting ?? Lige præcis en ting som at lade hende sove i soveværelset, tror jeg ikke er dumt at lave om på i den forbindelse, tværtimod tror jeg, at det vil give hende mere tryghed. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Jo altså min soveværelse dør er i stuen og den er åben omNatten så hun kan hører mig.. Det er mest kæresten som helst ser at hun sover i stuen . Men jeg kan godt få ham overtalt til hun kan være i soveværelset men synes jo egentlig det går fint nok med at hun er i stuen ... Og så tænker jeg at det måske er dumt at lave det om nu , så der ikk sker for mange "nye" ting ?? Jeg tror ikke det er dumt at lave det om, når det går den vej. Det ville nok være værre den anden vej, hvis du skulle flytte hende ud af soveværelset. Det går da helt sikkert fint at hun sover i stuen, hunde er jo fantastisk gode til at tilpasse sig. Og hun ta'r sikkert ikke skade af at sove i stuen, som sådan. Men det du skal kigge på er hvor mange timer i døgnet du er sammen med hende, og hvor mange du er væk fra hende. Og der skal du så lige tænke på at hun faktisk er væk fra dig også i de timer hvor I sover. Regn lidt på det, og overvej hvordan en typisk dag vil se ud. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Men 4,5 time + 7-8 timer om natten giver jo pludselig 11,5-12,5 timers alenetid i døgnet. Det synes jeg er meget for en selskabsrace - en race som CC'en er jeg pænt sikker på aldrig frivilligt ville vælge at sove for sig selv. Er som sådan enig, men jeg ville nok ikke helt tælle "sove-tid" fuldt ud, som vågen-tid... Og så synes jeg det kommer rigtig meget an på hvor meget tid man bruger på hunden resten af døgnet. Og tror heller ikke en CC ville vælge at sove alene - men man ved sq aldrig. Lige præcis en ting som at lade hende sove i soveværelset, tror jeg ikke er dumt at lave om på i den forbindelse, tværtimod tror jeg, at det vil give hende mere tryghed. Helt enig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Er meget enig med Sonja og Korvis Jeg ville uden tvivl lade hende sove inde i soveværelset i sit bur... Selvom vi lader døren stå åbent fra soveværelset, sover begge vores hunde inde hos os, enten under sengen, i kurv eller et helt 3 sted.. Vi har haft rigtig god erfaring med at lade vores den yngste hund være i køkkenet når hun skal være alene hjemme:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ninaliv Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Mange tak for jeres svar .. Buret kommer ind i soveværelset så kan hun sove der ved siden af sengen ... Jeg er påbegyndt alene træning i køknet .. Sagde op kurv og lod hende få en par godbidder imens jeg lukkede døren . Lod hende være derinde i 1 min Så åbnede jeg døren , sagde hej og gik ind i stuen( hun fulgte efter) Lod hende være sammen med mig i stuen i 10 min . Derefter fik hun igen godbider i kurven( i køknet) Lukkede døren ,efter 2,5 min begynder hun at pive ( planen var at hun skulle være der 5 min). Jeg venter så til der er et ophold i piveriet ..og Åbner døren . Ville i ha gjort det samme?? Og hvad så nu .. 1 min igen eller skal jeg prøve 5 min ?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Altsaa, siden det gaar forrygende at hvalpen sover alene om natten i buret, synes jeg det ville vaere virkelig usmart at begynde at aendre paa dens sovevaner, blot for at tilfredsstille nogle menneskelige samvittigheds tildenser hos sig selv eller andre. Man skal virkelig passe paa med at aendre paa vaner, hvis noget fungerer godt, da hvalpe finder tryghed i vaner og aendringer i disse, skaber uro (for nogle mere andre), og naar man arbejder med alenehjemme, skal man altid arbejde ud fra ro og forudsigelighed. Saa i denne forbindelse ville jeg passe paa og kun aendre paa noget, hvis det ikke fungerer eller er virkeligt nodvendigt Fordi hunde er flokdyr behover de absolut ikke at sove i samme rum som dens mennesker for at kunne leve et optimalt liv. At den sover om natten i bur (i optimal str. hvor den har mulighed for at ligge, staa og vende sig uden ubekvemmelighed) og skal vaere alene i et bur i op til 4.5 time om dagen naar den er moden nok, er under ingen omstaendigheder synd for hunden, saa laenge dens andre behov bliver sorget for og at den ellers for lov, at komme ud og stimuleres inden den skal i bur igen, i min. 2 timer, saa den ikke sidder der 12 timer i et hug selvfolgelig. Samme ritual fungerer alle mine 3 hunde paa, siden de var udvokset og parate og er trygge, glade ved det. Om natten bor hunde ikke vandre rastlose rundt eller sove flere steder, men sove paa et sted hele natten. Natten er for ro og hvile. At de gor det i en hundekurv, i en seng, i en stue, i en kaelder, i gaestevaerelse eller bur mm., er lige vidt. Alene hjemme: Man skal sorge for at starte i det smaa, saa laenge de er smaa, og ikke gaa for hurtigt frem. Som udgangspunkt siger man en hvalp kan vaere det antal timer alene i form af dens alder nogenlunde indtil en hvis alder selvfolgelig (ca. 6 mdrs alderen). Dvs. ved 3 mdr: ca. 3 timer osv. Som udgangspunkt bor en voksen hund ikke opholde sig mere end 4-5 timer i et hug i bur i lobet af dagen og ellers ca. 6-8 timer hvis den kan frit faerdes i et rum og har mulighed for at tisse osv. Al guf og mad foregaar i buret saa en absolut positiv forbindelse skabes for hunden med buret. Buret maa aldrig bruges i forbindelse med straf eller "time out". Det er en hule af tryghed og ro. Hvis hunden ellers faar rigeligt med gaature og leg og stimulering sammen med dens mennesker, kan buret vaere et godt og positivt led i alenehjemme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Mange tak for jeres svar .. Buret kommer ind i soveværelset så kan hun sove der ved siden af sengen ... Jeg er påbegyndt alene træning i køknet .. Sagde op kurv og lod hende få en par godbidder imens jeg lukkede døren . Lod hende være derinde i 1 min Så åbnede jeg døren , sagde hej og gik ind i stuen( hun fulgte efter) Lod hende være sammen med mig i stuen i 10 min . Derefter fik hun igen godbider i kurven( i køknet) Lukkede døren ,efter 2,5 min begynder hun at pive ( planen var at hun skulle være der 5 min). Jeg venter så til der er et ophold i piveriet ..og Åbner døren . Ville i ha gjort det samme?? Og hvad så nu .. 1 min igen eller skal jeg prøve 5 min ?? Du skal nok gå lidt langsommere frem, altså øge tiden med mindre skridt. Forøg f.eks. tiden med 1 minut ad gangen, det er måske mere passende? Og så skal du nok holde hvert "trin" lidt flere gange. I starten går det ikke ret hurtigt frem mht. tiden, men lige pludselig sker der noget, og så kommer det. De første dage er vigtige, så gå lad det ikke gå så længe at hun begynder at pive. Hun skal helst kun ha' positive oplevelser af det. Hvis hun allerede de første dage oplever at det er skræmmende at du går, så kan man nemt opbygge et alenehjemme-problem i stedet for det omvendte. Så ro og tålmodighed, lad det gå i hendes eget tempo. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ninaliv Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Oki tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Mange tak for jeres svar .. Buret kommer ind i soveværelset så kan hun sove der ved siden af sengen ... Jeg er påbegyndt alene træning i køknet .. Sagde op kurv og lod hende få en par godbidder imens jeg lukkede døren . Lod hende være derinde i 1 min Så åbnede jeg døren , sagde hej og gik ind i stuen( hun fulgte efter) Lod hende være sammen med mig i stuen i 10 min . Derefter fik hun igen godbider i kurven( i køknet) Lukkede døren ,efter 2,5 min begynder hun at pive ( planen var at hun skulle være der 5 min). Jeg venter så til der er et ophold i piveriet ..og Åbner døren . Ville i ha gjort det samme?? Og hvad så nu .. 1 min igen eller skal jeg prøve 5 min ?? Korvis har ret, hvis hun har pevet, er du gået for hurtigt frem, og så skal du ned i tid, så hun ikke når at begynde at pive. I starten skal du - som Korvis også skriver - ikke lægge særligt meget tid på af gangen, måske kun et halvt minut eller et minut. Hvis det så går godt nogle gange, kan du begynde at lægge mere tid på. Senere i træningen vil du kunne lægge mere tid på af gangen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ninaliv Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Når i træner alene træning .. Forlader i så huset eller bare rummet ?? Jeg tænker at i starten er det nok at bare forlade rummet og lukke døren ? Så Er det nemmere at hører hende Hun er helt klart mest tryg ved at være i stuen , men nu begynder jeg at bruge køknet mere selv ( så hun er tryg der sammen med Mig) For det er jo køknet hun skal være alene i lige nu ligger hun i kurven herude... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Når i træner alene træning .. Forlader i så huset eller bare rummet ?? Jeg tænker at i starten er det nok at bare forlade rummet og lukke døren ? SåEr det nemmere at hører hende Hun er helt klart mest tryg ved at være i stuen , men nu begynder jeg at bruge køknet mere selv ( så hun er tryg der sammen med Mig) For det er jo køknet hun skal være alene i lige nu ligger hun i kurven herude... I starten forlader jeg bare rummet. Jeg kan også finde på at gå ud og ind (få sekunder ad gangen) mange gange frem og tilbage. Og hele tiden guffer til hvalpen, evt. et tyggeben el. lign. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ninaliv Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Nurh er stolt over min dygtige "pige" .. Har sat i køknet sammen med hende . Snakket til hende . Hun har været i kurven ...gået ind i stuen for at jente noget flere gange -hurtige tilbage igen .så Gav jeg hende et griseøre, tog jakke sko på . Gik ud låste døren og stod og ventede 1 min . Ind igen ... Senere 1 min igen. Derefter 2 min Og igen 2 min .. Hun sagde intet lå bare og hyggede ned grise øret. Nu står den på hygge i stuen .. Forsætter i morgen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Nurh er stolt over min dygtige "pige" ..Har sat i køknet sammen med hende . Snakket til hende . Hun har været i kurven ...gået ind i stuen for at jente noget flere gange -hurtige tilbage igen .så Gav jeg hende et griseøre, tog jakke sko på . Gik ud låste døren og stod og ventede 1 min . Ind igen ... Senere 1 min igen. Derefter 2 min Og igen 2 min .. Hun sagde intet lå bare og hyggede ned grise øret. Nu står den på hygge i stuen .. Forsætter i morgen Godt arbejde. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts