Hop til indhold

Gaben


Gæst Howsky Snowsky
 Share

Recommended Posts

Gæst Howsky Snowsky

Jeg tolker en hunds gaben i situationen som regel betyder utålmodig eller utilfreds. Men er i tvivl om det er afkodet rigtigt. Har i andre nogle bud?

Link til indlæg
Del på andre sites

At gabe er et dæmpende signal fra hundens side, og når hunden gaber signalerer den, at den er venlig og rar... Ligesom smasken/slikken i mundvigen også er et venligt signal, man kan kommunikere med hunden og sende fredelige signaler til den ved netop at benytte deres sprog, altså gabe og smaske til hunden, oftest vil hunden svare tilbage ved at gabe eller smaske igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Howsky Snowsky
At gabe er et dæmpende signal fra hundens side, og når hunden gaber signalerer den, at den er venlig og rar... Ligesom smasken/slikken i mundvigen også er et venligt signal, man kan kommunikere med hunden og sende fredelige signaler til den ved netop at benytte deres sprog, altså gabe og smaske til hunden, oftest vil hunden svare tilbage ved at gabe eller smaske igen :-D

 

Ja, jeg oplever smasken i gruppen hos mine forældres hunde. Det er ofte den ældste, som en anden ceremonimester, der sætter det i gang f.eks foran fjernsynet. Efter 15 minutter snorken hele flokken. Det sker, at min hund ofte gaber under mindre aktivitetsprægede, dvs. ikke oppiskede situationer eller lige før tur. Altså under afslappede forhold.

 

Han gør det sommetider også under gåture :hmm:og sender mig et blik. Og skal lige bemærke, at de konkrete hændelser er ude i naturen og ved læhegn og lignende. Og det helt tydeligt han prøver signalisere et eller andet.

 

Fandt det på google. Mon det kan være en tolkning:

 

Spænding er en anden grund til, at hunde gabe.

Dogs in agility competitions are often noted yawning.

Hunde i agility konkurrencer er ofte noteret gaben.

This is the dogs way of coping with the excitement.

Dette er hundene måde at håndtere med spænding.

A dog in the starting line is ready and raring to go to scale the obstacle.

En hund i startlinjen er klar og raring at gå til skala forhindringen.

By yawning, the dog is preparing its body for the action.

Ved gaben, er hunden forberede sin krop for aktionen.

The deep breaths fill the lungs and boost the flow of oxygen to the brain.

Den dybe indåndinger fylde lungerne og øge tilførslen af ​​ilt til hjernen.

This also increases the heart rate.

Dette øger også hjertefrekvensen.

Really quite amazing how the dog will cope with situations such as this!

Virkelig helt utroligt, hvor hunden vil håndtere situationer som denne!

 

http://mydogmagazine.com/blog/why-do-dogs-yawn/&ei=znHzTvqIGobEswa8k4QH&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=9&ved=0CFAQ7gEwCA&prev=/search%3Fq%3Dyawn%2Bdogs%26hl%3Dda%26rls%3Dcom.microsoft:da:IE-SearchBox%26prmd%3Dimvns'>http://translate.google.com/translate?hl=da&sl=en&u=http://mydogmagazine.com/blog/why-do-dogs-yawn/&ei=znHzTvqIGobEswa8k4QH&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=9&ved=0CFAQ7gEwCA&prev=/search%3Fq%3Dyawn%2Bdogs%26hl%3Dda%26rls%3Dcom.microsoft:da:IE-SearchBox%26prmd%3Dimvns

 

http://mydogmagazine.com/blog/why-do-dogs-yawn/

 

Hvis det kan passe, og det passer sandsynligvis meget godt. Betyder det vi er meget tæt på en eller anden aktion. :banan:

Redigeret af Howsky Snowsky
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Alle mine 3 hunde gaber regelmaessigt og oftest er det om aftenen, eller lige efter de har sovet (morgenen). De smasker aldrig nogen af dem.

 

De virker generelt glade, rolige og tilfredse naar gaberiet starter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ofte gaber hunde jo i de samme situationer og med forskellig betydning.

 

Mine oplevelser er at hunde kan gabe for at bløde en stemning op - som vi også gør

 

Gabe af fysiske årsager som vi også gør

 

Gabe ved spænding/utålmodighed og da ofte med lyd på (piben) og ofte sammen med at den strækker sig, typisk når den venter på at komme ud på tur og er gjort klar eller venter på dette. Denne gaben/strækken (som playbow) udløser ofte samme adfærd hos de øvrige hunde i familien.

 

Gabe og evt smaske som svar på sit menneskes gaben

 

Gabe som led i afslapning f.eks. når man masserer dens kæbemuskler og det begynder at virke. Det vil da oftest være lige inden hunden lægger sig ned i større afslapning.

 

Der er sikkert andre situationer de også gaber i :gab:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set katte og hunde gabe til hinanden i sammenføringer - det er ret interessant og kunne tyde på, at det er en art universel dæmpende signal der signalere venlighed/ikke fjendtlig hensigt - som at blinke er det fx. Mennesker kan også gabe, hvis de presses.

 

Men præcis hvorfor tør jeg ikke lægge hovedet på blokken for.

 

Du kan læse Freddy Worm Christiansens bog Hundes og Ulves Adfærd - han gør lidt op med de dæmpende signaler... Jeg ved ikke hvem der har ret

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set katte og hunde gabe til hinanden i sammenføringer - det er ret interessant og kunne tyde på, at det er en art universel dæmpende signal der signalere venlighed/ikke fjendtlig hensigt - som at blinke er det fx. Mennesker kan også gabe, hvis de presses.

 

Men præcis hvorfor tør jeg ikke lægge hovedet på blokken for.

 

Du kan læse Freddy Worm Christiansens bog Hundes og Ulves Adfærd - han gør lidt op med de dæmpende signaler... Jeg ved ikke hvem der har ret

 

Jeg har også oplevet Duffy og kattene gabe til hinanden, det er lidt sjovt at det er samme sprog trods de er to forskellige arter :mrgreen: I det hele taget forstår de hinanden ret godt synes jeg, feks. er kattene udemærket klar over, at når de står og spiser Duffys mad, og hun kommer hen og stivner, at de skal bakke væk :-D Meget sjovt at sidde at observere synes jeg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...