Gæst Mallen Skrevet December 27, 2011 Rapporter Share Skrevet December 27, 2011 Er der nogle her der har erfaringer med hjerteorm? Min hund har netop lige overstået sin anden kur for hjerteorm (6 uger siden hun fik den sidste ormepille) og får nu Advocate forebyggende, men jeg kan ikke lave noget med hende uden at hun får vejrtrækningsproblemer - er der nogle der har erfaringer med det ? Hun er normalt i en super form, men efter ormene er det som om hun ikke rigtigt kan komme på toppen og hun får en meget hurtig og underlig vejrtrækning når hun laver noget. Hun er undersøgt for arvæv og det er ikke umiddelbart et problem - diverse blodprøver er ok. Dyrlægerne er stadig i gang med at undersøge hende (de kan godt høre der er noget galt når hun laver noget), men jeg håbede I måske havde nogle erfaringer ??? Dyrlægen overvejede om hun skal CT-scannes, men røntgen er helt fin, så han mener ikke en scanning vil vise noget. Jeg synes der er rigtig mange der har problemer med hjerteorm i øjeblikket - er det også jeres opfattelse ??? Men til gengæld har en del af dem jeg træner med haft problemer med at deres dyrlæge ikke vil give dem Advocate selvom de har haft hjerteorm og de ved at der er mange af dem vi træner med hvis hunde har haft det. Hvad gør I??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Jeg har mistet en hund til det fandens lort, så man må sige at jeg desværre har erfaringer med det Samtidig med at min ene hund døde, var den anden også smittet og hun er efter endt behandling aldrig nået tilbage på den udholdenhed, som hun havde før hun blev ramt af hjerte/lungeorm. Jeg har lært at leve med at jeg ikke kan presse hende, som jeg kunne. Hun kan ikke komme med på de lange ture med de andre hunde og kan ikke løbe og lege i længere tid af gangen uden at blive træt og utilpas. Men når bare jeg tager de hensyn, så lever hun uden yderligere mén. Alle mine nu 5 hunde bliver også behandlet forebyggende med Advocate hver måned. Mht. din hund, så håber jeg at det blot er tid, der kræves for at hun kommer tilbage til sin vante form. Min dyrlæge sagde at det godt kan tage lang tid, før hunden er helt ovre angrebet - og nogle gange kommer de sig jo så desværre ikke 100 % :-( Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mallen Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Øv øv øv at høre med dine hunde ... godt du stadig har det ene, men hvor er det trist at høre med den anden - de forbandede orm !!! Jeg håber du har ret i, at det bare kræver tid ......... men jeg har en rigtig dårlig fornemmelse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Ov, er hjerteormene kommet til DK nu? Hjerteormene florerer mere eller mindre herovre i usa, saa der skal man give raske hunde forebyggende medicin hver maaned resten af dens liv, og de skal have taget blodprover aarligt for at tjekke samtidig. Ormene er frygtelige fordi de kan goere utrolig skade paa forholdsvis kort tid. Jeg kender til nogle bekendtes elskede hund, som fik hjerteorm og den havde som din vejrtraekningsproblemer, men der var intet at goere og den maatte tilsidst aflives, efter ca.10.000 kr i dyrlaegeregninger for behandlinger, da ormene havde gjort uoprettelig skade. Forebyggelse er den mest optimale behandling for hjerteorm siger min dyrlaege. Behandling er risikofyldt og dyrt. Den forste dag i maaneden faar alle mine, en Tri heart medicin. Mynderne bliver tvangsfodret og cockeren spiser den (og alt andet) med stor velbehag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mallen Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Jeg tror ikke det er samme hjerteorm??? Den her i Danmark hedder vist fransk hjerteorm (smitter med snegle) mens den i USA hedder eksotisk hjerteorm og smitter med myg ??? Eller tager jeg fejl? Den i USA er så vidt jeg har læst mere aggressiv og farligere (ikke at 'vores' ikke er farlig, men der er vist en meget større overlevelsesprocent). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Øv øv øv at høre med dine hunde ... godt du stadig har det ene, men hvor er det trist at høre med den anden - de forbandede orm !!! Jeg håber du har ret i, at det bare kræver tid ......... men jeg har en rigtig dårlig fornemmelse Det kan jeg godt forstå at du har. Man frygter jo det værste. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Øv, hvor grimt... Det er det, der også kaldes "hjerte-/lungeorm", ikk'? Jeg tjekker Møffe hvert ½ år. Han har haft det én gang, da han var ung og det blev opdaget inden han viste nogle symptomer, gud ske tak og lov for det. Så priser man sig lykkelig for at være blevet advaret på forhånd og tjekke regelmæssigt, trods man ikke har prøvet det! Møffe var heldigvis rask efter én fuld behandling (dvs. 3 x advocate i nakken), men mindes at have hørt, at nogle hunde skal behandles flere gange. Der findes også et par andre metoder, mindes i hvert fald, at der er en pilleudgave. De er nogle satans orme, som desværre har været ret udbredt her i Københavnsområdet - der bliver sendt advarsel ud hvert år jeg modtager indkaldelse til sundhedstjek. Så er der lige en pjece med, hvor der advares om problemet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Jeg tror ikke det er samme hjerteorm??? Den her i Danmark hedder vist fransk hjerteorm (smitter med snegle) mens den i USA hedder eksotisk hjerteorm og smitter med myg ??? Eller tager jeg fejl? Den i USA er så vidt jeg har læst mere aggressiv og farligere (ikke at 'vores' ikke er farlig, men der er vist en meget større overlevelsesprocent). Ja, den i USA smitter ved myg, saa det jo rigtigt nemt smitteoverforelse. Anede ikke hjerteormen findes i forskellige varianter, men det lyder rigtig trist. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mou Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Jeg tror ikke det er samme hjerteorm??? Den her i Danmark hedder vist fransk hjerteorm (smitter med snegle) mens den i USA hedder eksotisk hjerteorm og smitter med myg ??? Eller tager jeg fejl? Den i USA er så vidt jeg har læst mere aggressiv og farligere (ikke at 'vores' ikke er farlig, men der er vist en meget større overlevelsesprocent). Vi har afleveret aff.fra 3 dage - altså 1 dgl som blev sendt ind - vidste ingenting - ja smitter ved snegle . Freja hostede om natten som om hun skal kaste op . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mallen Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Vi har afleveret aff.fra 3 dage - altså 1 dgl som blev sendt ind - vidste ingenting - ja smitter ved snegle .Freja hostede om natten som om hun skal kaste op . Havde hun hjerteorm eller ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mou Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Havde hun hjerteorm eller ? Nej . Dyrlæge lyttede og ugen efter fik vi svar fra aff -prøver.som var negativ Fik af vide vi skulle tjekke igen om 4-6 mdr. Hun fortalte at 2 hunde her i østjylland er døde her i efterår p ga fransk hjerteorm - men også hvor svært det er at opdage Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst serri Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Hjerteorm er noget fanden har skabt i vrede !!! Jeg træner sammen med flere hvis hunde har haft det - en af dem har netop afsluttet kuren, og mine egne har også haft det - de får nu Advocate forebyggende. Jeg kan mærke det på mine egne - deres udholdenhed er ikke helt det den var før de fik orm. Især den ene er stadig meget mærket af det. Tror efterhånden de orm er over hele Danmark :-( ... de tilfælde jeg kender er i hvert fald fra både øst og vest for Storebælt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Det største problem er at det er så utroligt svært at opdage med sikkerhed. Trods tonsvis af negative afføringsprøver kan hunden alligevel godt være smittet, og ingen test kan med sikkerhed påvise smitte, hvilket bare er SÅ frustrerende, når man står med en potentielt syg hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst serri Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Det største problem er at det er så utroligt svært at opdage med sikkerhed. Trods tonsvis af negative afføringsprøver kan hunden alligevel godt være smittet, og ingen test kan med sikkerhed påvise smitte, hvilket bare er SÅ frustrerende, når man står med en potentielt syg hund. ENIG !! Jeg kender flere, som ikke har fået det påvist via afføringen, men hvor hunden alligevel blev sat i behandling og fik det meget bedre og efter endt behandling var meget friskere end den havde været meget længe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Næste problem er så faktisk at der ikke er forsket ret meget i sygdommen og de forskellige behandlingsformer. Der er lige så mange udmeldinger om behandlingsformer, som der er dyrlæger omtrent og visse anbefaler endda behandling med preparater, der ikke er beregnet til behandling. F.eks. Advocate. Jeg har læst flere steder at en dyrlæge har behandlet en hund mod hjerte/lungeorm med Advocate - og nu endnu en her i tråden - og det er præparatet ikke beregnet til. Advocate forebygger smitte, men er ikke et ormemiddel og kan derfor ikke benyttes som behandlingsmiddel. Dertil skal benyttes et af de almindelige typer ormepræparat, f.eks. Milbemax eller Panacur, som gives i en stærkt forøget dosis i forhold til en almindelig ormebehandling. Når dyrlægerne ikke engang kan blive enige om hvordan sygdommen påvises og behandles, så er chancen for at der går hunde smittede og ubehandlede rundt - hvilket spreder smitten. Bekymrende, ærligt talt! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Møffe var heldigvis rask efter én fuld behandling (dvs. 3 x advocate i nakken), men mindes at have hørt, at nogle hunde skal behandles flere gange. Var det behandlingen? Hvor i udviklingsstadiet var hans snyltere? Jeg troede kun advocate sørgede for at stoppe udviklingen for de orm der blev indtaget, og ikke kunne slå dem ihjel der allerede var i systemet? Det er jo en anden ting der er så pisse frustrerende med denne smitte, at det er umuligt at få et entydigt svar på hvilken behandling der skal til for at hunden bliver rask! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Og når nu emnet er oppe, så vil jeg da endnu engang holde "dunner-tale" for at OPSAMLE ALLE PØLLER! Rigtig mange mener det ikke nødvendigt at samle op efter hunden når den skider steder der ikke umiddelbart er til gene for fodgængere. Der er bare det at netop de steder (bevoksning, skov, strand, grøftekant) er der hvor mange hunde får lov at gå i fred og ro og snuse. Eftersom det kun er behandlede hunde, der er konstateret raske og som herefter en gang om måneden behandles med advocate, der kan sige sig fri for at bære rundt på smitte, så bør alle acceptere at deres hund er potentiel smittekilde og derfor samle op hver gang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Bassil har været smittet og eneste symptom var madlede.. Ingen hoste eller andre problemer.. 20 dages pillekur tog det! Overvejer nyt tjek da han igen ikke spiser som han plejer men regner med at det er nytårskrudt der gør ham utryg lige pt.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Min tæve, der døde, havde heller ingen symptomer. Overhovedet. Hun døde bare pludseligt. Og min anden hund, der også var smittet, havde heller ingen symptomer. Indtil hun kom i behandling - for pokker, hun blev sløj af at bekæmpe orm i systemet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Puha, det er ikke sjovt med hjerte/lunge orm. Sille havde det sidste år i september. Hun havde INGEN symptomer, dog synes jeg hun kløede sig lidt mere... Men jeg læste om det herinde og tænkte at siden vi har rigtig mange snegle, så måtte vi hellere få begge hunde tjekket. Dyrlægen havde på det tidspunkt set enkelte tilfælde, men kunne god forstå jeg ville have dem testet. Det viste sig at Sille havde en del orm. Hun fik en Milbmax kur (mener jeg det var) 1 piller om ugen i 1 måned, så alle ormene ikke blevet slået ihjel på én gang, da det ville være for hårdt for hendes system... Det var også ret hårdt for hende, især én af gangene, der blev hun rigtig sløj og ville ingenting i 10 min. lå bare helt stille. Det plejer hun ikke at gøre... Nu får vi dem testet hvert halve år og så laver jeg selv en amatør test hver måned. Men man kan aldrig vide sig sikker, der er flere der siger at testene ikke altid er sikre... Men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre. Sille havde heldigvis 7-9-13 igen problemer med vejrtrækning eller udholdenhed bagefter, ikke vi lagde mærke til. Jeg håber din vovse snart er ovenpå igen. Hvor i landet bor du? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Ja, Silke havde hjerteorm for 9 år siden, da hun var helt ung. Hun var meget hårdt ramt. Selve ormekuren kunne have slået hende ihjel, så den blev givet i halv dosis, og nogle uger senere i fuld dosis. Derefter skulle hun have to piller forebyggende hver måned, men inden vi nåede så langt, begyndte hun at gå fra foderet igen (det var første tegn hos hende) og så besluttede dyrlægen at give hende en fuld ormekur en gang til. Selv om afføringen var negativ. Vi turde simpelthen slet ikke at vente. Hun fik derefter 2 piller hver måned, men kom senere over på Advocate. Dengang var hjerteormen ikke så kendt herhjemme, så flere hunde nåede at få de endnu mere frygtede symptomer, med indre blødninger og pludselig død. Så derfor er det sikkert den dobbelte ormekur, der har gjort, at Silke lever i dag. OG har det godt, hvad hjerte og lunger angår. Hun har da også efterfølgende taget mange prøver i lydighed og fulgt al den træning, der hører til det. Hun nåede til DKK klasse 3 med flere 1. præmier. Men eliteklassens program var for strikt for os. Jeg synes at du skal presse dyrlægen til at give din hund endnu en fuld ormekur. Advocate er ikke godt nok, hvis der stadig er voksne orm eller indkapslede æg. Det kan der være mange år efter at hunden har været syg. Advocate tager larverne, men hverken voksne orm eller æg. --Så det er rigtig nok, at når en hund får Advocate, så er den ikke leveringsdygtig i smitte. De larver, der eventuelt skulle blive udstødt, er ikke levende. Silke har leveret døde larver i januar, den vinter for 2 år siden, hvor der var frost og garanteret nul snegle fra midten af november. DE orm kom fra æg, som hun måske stadig har i kroppen. Silke er på Advocate for resten af livet. Hun fylder snart 10. HUSK LIGE, at når en hund er på advocate, så må den ikke svømme. Allerhøjest lige inden den alligevel skal dryppes igen. Man troede engang, at det var ok at svømme en lille uges tid efter drypningen...... Det har man altså ændret. Lungeormen er en lignende sygdom, der smitter på samme måde og behandles på samme måde. Men den er knap så farlig. Angiostrongylus vasorum= Fransk Hjerteorm Dirofilaria immitis= Hjerteorm i USA og diverse andre steder. Crenosoma vulpis= Rævens lungeorm, lever tit sammen med fransk hjerteorm. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst serri Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Mine får også indimellem en 'fuld' ormekur og så ellers Advocate forebyggende ... de orm er ikke til at spøge med og meget sejlivede. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Mine får også indimellem en 'fuld' ormekur og så ellers Advocate forebyggende ... de orm er ikke til at spøge med og meget sejlivede. Hvad er "en 'fuld' ormekur"? Giver du ormekur uden at vide om hunden er smittet? Får du den efterfølgende tjekket om den er ormefri? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst serri Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Ja - det jeg mener med en 'fuld' ormekur er at vi i samarbejde med vores dyrlæge giver ormekur, hvis der er mistanke om orm eller hvis vi skal have et kuld hvalpe - så får alle hundene efter dyrlægens anbefaling en ormekur og ikke 'kun' Advocate. Desværre er afføringsprøver jo langt fra sikre :-( Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Du behøver ikke "undskylde" eller forklare med dyrlæge og halløj Jeg er bare nysgerrig efter om en fuld ormekur er den obligatoriske milbemax som vi alle giver hvis vi skal til Sverige eller som du skriver, har en tæve der skal have hvalpe. Eller om fuld ormekur er en ormebehandling som den der benyttes når der ER konstateret orm hos hunden. Jeg har talt meget med min dyrlæge om emnet og netop det med at behandler "forud" ved at give ormekur halvårligt er noget at det der er ret meget uenighed om. Som jeg ser det vil en sådan kur ikke være nok til at slå et ormeangreb effektivt ned og risikoen for resistente orm er derfor forhøjet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts