Hop til indhold

Hunde og salt


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg har forstået det sådan at grunden til at hunde ikke bør leve af rester af menneskemad selvfølgelig først og fremmest hænger sammen med at der ikke er det rette næringsindhold i... men også fordi vores mad indeholder meget salt, som ikke er godt for hunden....

 

Men hvor skidt er det?

 

Forestil dig fx den situation, hvor en klodset hundeejer taber en pakke tuc-saltkiks på gulvet og at den klodsede hundeejers 9 en halv uge gamle sprinterhund nåede at æde 2 eller 3 saltkiks inden de alle var samlet op igen... :oops:

 

Hvor skidt er det for hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forstået det sådan at grunden til at hunde ikke bør leve af rester af menneskemad selvfølgelig først og fremmest hænger sammen med at der ikke er det rette næringsindhold i... men også fordi vores mad indeholder meget salt, som ikke er godt for hunden....

 

Men hvor skidt er det?

 

Forestil dig fx den situation, hvor en klodset hundeejer taber en pakke tuc-saltkiks på gulvet og at den klodsede hundeejers 9 en halv uge gamle sprinterhund nåede at æde 2 eller 3 saltkiks inden de alle var samlet op igen... :oops:

 

Hvor skidt er det for hende?

 

Jeg vil sige der sker ingenting ved det, taler af erfaring :-) vores søn har en dårlig vane med at give vores hund sine rester eller han "taber" sine chips eller en ½ rugbrødsmad med figenpålæg lige foran Cujo så man ikke kan nå at samle det op...ups et uheld....

 

et par kiks tager ingen vel skade af :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Faktisk har jeg overvejet om ikke der er fare for at vores hunde får for LIDT salt, f.eks. her da det var så varmt. Der svedte vores hunde en del og de mister jo derved salt, så jeg gav dem faktisk lidt chips for at sikre at saltbalancen blev vedligeholdt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der sker ikk enoget ved 3 salt kiks.

 

Der hvor problemet ligger (TROR JEG) er når det er over en år række.

 

Mine forældres gamle hund, den fik lidt sovs og hvad der ellers lige kunne falde af (måske en del, men mione forældre vidste ikke bedre dengang for 23 år siden).

 

Da hun var 12 år, fik hun konstateret dårligt hjerte og dårligt blod (tror jeg det var).

 

Dyrelægen mente at menneske mad KUNNE havde noget med det at gøre, men som sagt...det var ikke 3 saltkiks, og det var over 12 år (andre hunde har overlevet værre :blink:)

 

Er man VIIIIIIILDT bekymret, ringer man lige til sin dr. dyr som kan sige rolig rolig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Lægen Katrine Kaaris skriver.

Mange har den opfattelse, at salt binder væske i kroppen og for meget salt er skadeligt. Der har for nyligt været lavet en del undersøgelser med hensyn til lige netop det, og der er intet, som tyder på at salt på nogen måde er skadeligt for kroppen, så længe nyrefunktionen er normal. Nyrerne udskiller nemlig bare det overflødige salt. Hvis man har forhøjet blodtryk, bør man dog være lidt mere tilbageholdende med saltkærnen.

 

For så vidt salt og fedt angår så er det en dameblads myte at salt binder fedt. Salt kan binde vand og man kan komme til at se lidt bloatet / opsvulmet ud hvis ens salt indtag er ekstremt. Myten er nok opstået med denne baggrund for hvis en person der bruger meget salt stopper med det så vil der skal et vædske tab som så både kan ses på personen og på vægten.

Men det skal lige slås fast at salt ikke binder fedt.

 

Et mangeårigt overforbrug af salt kan føre til nyreproblemer , leverproblemer og især problemer med for højt blodtryk.

Men disse problemer forsvinder forholdsvis hurtigt hvis man stopper med at bruge for meget salt.

 

Skulle ens hund hapse en hel pose chips, så indeholder den ikke mere end 1-2 g salt. NaCl.(ved en pose på ca 200g) og ca doppelt så meget KaCl.

Det er ikke engang i nærheden af et skadeligt niveau.

 

Ydermere mener jeg at hunde simpelthen brækker sig hvis de får for meget salt. Se bare hvvor hurtigt det går hvis de lige snupper en tår vand fra havet. Det har vores ihvertfald gjort. Og her taler jeg ikke om fjordene for de er oftest ikke svært salte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...