Hop til indhold

Hvad er forskellen??


Gæst Tom-Mie
 Share

Recommended Posts

Kunne egentlig godt tænke mig at vide hvad forskellen mellem en Alaskan Malamut og Siberian Husky er?

De ligner hinanden og kan ikke finde ud af hvad forskellen er. Kan i hjælpe med det?;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok fordi der er flere som bliver avlet større, sikkert grundet udstilling og anden brug end slædetræk, (kan i hvert fald ikke lige umiddelbart selv se anden grund) at det bliver sværere at se forskel..

 

Siberian-Husky-muzzle-Siberian-Husky.jpg

a3.jpg

 

Huskyer har tit blå øjne og så er de, oprindeligt og tit ved dem som bruger dem til træk, mindre og væsentligt slankere bygget, her er det nemmere at se, det er husky på billede 1 men den ene førerhund ser også ret stor ud godt nok, måske er det bare vinklen:

 

Finnmarkslopet2010MelAndrews.jpgsize_sledding2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men jeg kan bare ikke finde nogen steder hvor man kan læse om de to racer.. det irriterer mig lidt.

Syntes bare at huskyen ser større ud??

 

Hvad vil du læse?

 

De tekniske data finder du i racernes standard

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/MALAMUTE.pdf

 

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Husky.pdf

 

De mere personlige beskrivelser skal du nok læse på opdrætternes hjemmesider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg lige husker, så er huskyen mere af en sprinter, jvf. dens spinklere bygning. Malamuten er til lange seje (men ikke nødvendigvis så hurtige) træk.

Min personlige erfaring er at malamuten også i temperament er mere stille og rolig, men jeg kender ikke nok eksemplarer af begge racer til at sige om det gælder generelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst Andreas med malamute

Forskellen er at en Alaskan malamute er en del større og stærkere hund, den blev brugt til at trække de store tunge slæder over meget lange distancer da de har en kæmpe udholdenhed og en vanvittig styrke, de løber dog slet heller ikke lige så hurtigt som en husky, og det er derfor at det hovedsageligt er den siberian husky der bliver brugt til slædehunde løb af de renracede slædehunde. Så findes der f.eks. Alaskan husky som er den hund som bliver brugt til de meget lange løb på over 1000 mil, det er en fremavlet race hvor de blander siberian husky med f.eks. pointer og andre hurtige og udholdende racer, og på den måde har de opnået den hurtigste og en meget stærk hund der arbejder meget hårdt over lange distancer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...