Hop til indhold

Os der bruger bringsel


Camilse
 Share

Recommended Posts

Jeg ved at der er andre herinde end lige mig der har en hund der bruger bringsel på rundering/eftersøgningen og jeg kunne egentlig godt tænke mig at vi fik en tråd omkring hvordan det går med vores hunde, er vi støt på problemer, har vi lært noget(selvfølgelig har vi det) osv.

 

Jeg kan jo lige starte med mig selv :blink:

Jeg er i gang med min første bringselshund(også den første i den klub jeg træner i).

Jeg valgte at bruge bringsel til min hund fordi hun umiddelbart er lidt utryg ved fremmede og slet ikke brød sig om at andre skulle prøve at få hende til at halse. Hun har en flot halvsgivning, men hun vil kun halse af mig eller hendes to gode hundevenner. Samtidigt så ville jeg gerne prøve det, for jeg syntes det var interessant.

Da der ikke rigtig var andre i klubben der brugte bringsel eller havde erfaring med det, så betød det at jeg måtte finde inspiration andre steder fra. Min far har været på et kursus med Rene Bertelsen og den viden(dvs. det han kan huske) har vi helt klart gjort brug af, men jeg tror han synes at nogle af de ideer jeg har er lidt mærkelige. jeg har især brugt den vejledning der er på Canis.dk og det har fungeret ganske udemærket.

 

Det er 2½ måned siden vi fik vores bringsel hjem og hun laver pt. C-rundering selvstændigt med sit bringsel(hun er i dag 9 måneder gammel). Da klubben har holdt juleferie har vi i en periode ikke kunne benytte fremmed figurant, så jeg ved endnu ikke om hun selv tager bringslet i munden når det er fremmed figurant. Men når vi går igang med fremmed figurant så bliver det i en periode med løsbiddet igen. Vi har også valgt at sige at vi nogle gange bruger løsbiddet og ikke bringslet for at sikre at hun altid kommer tæt på figuranten.

 

Problemer er vi løbet ind i. Det skyldtes at vi troede at træerne voksede ind i himlen, og det gør de jo sjældent når man arbejder med en ung uerfaren hund. Hun begyndte pludselig at tage sit bringsel i munden i tide og utide og vi valgte så at spænde det ind i igen og så tage en lang periode med løsbiddet igen.

 

Jeg har så besluttet at vi skal give os i kast med at "omskole" den gamle hund jeg træner med også, og han fik i lørdags lov til at lave den sidste del hvor han løber ud til figuranten for at få sin belønning. Han er en MEGET støjende hund og han stresse nemt, så vi gjorde det meget let og havde kun ti skridt afstand til figuranten og vi er startet med en han kender godt. Han sagde ikke vov en eneste gang og var ikke stresset, så jeg er spændt på at se om vi kan dæmpe hans stress en del ved at bruge bringsel i stedet. Joy er kun et forsøg med at omskole. Han fylder 8 år lige om lidt og bliver ikke længere brugt til konkurrencer i lydighed, så der er ingen skade i at bruge ham.

 

Nu er jeg spændt på at høre om jeres hunde og jeres erfaringer:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været på hold med bringselshunde i de sidste 5 år. Sidste år lærte jeg lige min gamle vovhund at bringselsmarkere en genstand. Det gik hurtigt, men medførte også problemet med blindmarkeringer. Det havde jeg også forventet da erfaringerne viser at der skal arbejdes med løsbid i et års tid før man gå over til at hunden selv skal tage egen rulle.

 

Jeg har netop læst en artikel af Morten Egtved om problemet. Han anbefaler en 10 sekunders regel. D.v.s. hunden skal bruge mindst 10 sekunder fra den har fundet figuranten til den tager sin egen rulle. De 10 sekunder skal den bruge til at undersøge om der ikke skulle ligge et løsbid i området omkring figuranten.

 

Altså "tilbage til start". Brug løsbid! Husk at løsbiddet altid skal ligge på jorden i en armslængde fra figuranten. (Kan holdes i hånden, hvis fig. ligger ned)

Du skal også huske at at vænne hunden til siddende, liggende og stående figuranter og figuranter den ikke kan se. Det lønner sig i det lange løb.

Du træner jo en Elitehund. Den er bare ikke nået så langt endnu.

 

Et andet godt råd er at belønne med tube (ost, tun elller andet). Hunden skal ligge ned og slikke fra tuben i laaaang tid. Det fjerner stressen. Jeg har set det virke på 2 stressede grå schæfere som tidligere var vovhunde med figurantproblemer.

Redigeret af PMJ
Tilføjet tube
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ikke bringsel til min egen hund, hun er en vovhund. Men jeg hjælper en med en labrador, som har været B-hund i DcH i 3 år, og hvergang hun har været til konkurrence, har hun ligget lige under de 160 point. Hunden giver nemlig ikke hals af fremmede figuranter.

Så besluttede ejeren og jeg, at nu skulle hunden lære at bruge bringsel.

 

Ingen af os har været på kursus, men vi går frem efter Morten Egtveds bog "Rundering i teori og praksis". Det går rigtigt godt, og vi har ikke haft problemer med at hunden har taget bringslet for tidligt, men vi bruger også løsbiddet meget.

 

Hunden er også utroligt nem at arbejde med, hun forstår alt, hvad vi siger:-D. Vi begyndte med bringselindlæringen i efteråret, og jeg er meget spændt på, hvordan det vil gå til konkurrencerne i år.

 

Hunden er også meget mere glad for at bringselmelde end at give hals, og løbe til figurant og apportere kunne hun jo i forvejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været på hold med bringselshunde i de sidste 5 år. Sidste år lærte jeg lige min gamle vovhund at bringselsmarkere en genstand. Det gik hurtigt, men medførte også problemet med blindmarkeringer. Det havde jeg også forventet da erfaringerne viser at der skal arbejdes med løsbid i et års tid før man gå over til at hunden selv skal tage egen rulle.

 

Jeg har netop læst en artikel af Morten Egtved om problemet. Han anbefaler en 10 sekunders regel. D.v.s. hunden skal bruge mindst 10 sekunder fra den har fundet figuranten til den tager sin egen rulle. De 10 sekunder skal den bruge til at undersøge om der ikke skulle ligge et løsbid i området omkring figuranten.

 

Altså "tilbage til start". Brug løsbid! Husk at løsbiddet altid skal ligge på jorden i en armslængde fra figuranten. (Kan holdes i hånden, hvis fig. ligger ned)

Du skal også huske at at vænne hunden til siddende, liggende og stående figuranter og figuranter den ikke kan se. Det lønner sig i det lange løb.

Du træner jo en Elitehund. Den er bare ikke nået så langt endnu.

 

Et andet godt råd er at belønne med tube (ost, tun elller andet). Hunden skal ligge ned og slikke fra tuben i laaaang tid. Det fjerner stressen. Jeg har set det virke på 2 stressede grå schæfere som tidligere var vovhunde med figurantproblemer.

 

Jeg kan udemærket se ideen i at hunde skal bruge tid ved figuranten, MEN i konkurrenceprogrammet hos DCH ønsker man at hunden tager bringslet i munden så snart figuranten er fundet, så det er ikke noget jeg ønsker at praktisere. Jeg kunne også frygte at nogle dommere ville betragte det som en hund der har glemt hvad den egentlig laver og derfor trække den i point.

 

Jeg har heldigvis en far som er superfigurant, som ikke er bange for at smide sig på jorden eller kravle træer så hun har snart prøvet det hele og hun elsker at arbejde med bringsel fordi hun skal løbe så meget og det er jo dejligt. Vi bruger stadig primært hendes løsbid, men engang imellem ryger hun afsted med sit bringsel, bare for at se om forståelsen for at tage det i munden selv, stadig er der :blink: Som du skriver, hun er jo stadig en lille prinsesse.

 

Det med at give belønning med noget lækkert til sidst, det bruger vi meget, vi har dog en lille pose, som er snørret sammen, så hun kun lige kan få fat i det lækre om må kæmpe lidt for det, og så er vi igang med at lære at dække når vi kommer til figuranten for at få belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja... Inden øvelsen stoppes :blink: Læser man under hvad dommeren primært skal lægge mærke til står der at hunden hurtig skal løbe tilbage til hundeføreren efter figuranten er fundet. Nu tror jeg så heller ikke at blindmarkeringer er det store problem i C og B, men mere i eftersøgningen i de næste klasser, hvor hunden jo i højere grad skal ud og arbejde selvstændigt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja... Inden øvelsen stoppes :blink: Læser man under hvad dommeren primært skal lægge mærke til står der at hunden hurtig skal løbe tilbage til hundeføreren efter figuranten er fundet. Nu tror jeg så heller ikke at blindmarkeringer er det store problem i C og B, men mere i eftersøgningen i de næste klasser, hvor hunden jo i højere grad skal ud og arbejde selvstændigt...

 

I de højere klasser skulle hunden jo gerne have lært det:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Biene

 

Tjah... Min fars hund er A-hund og det er ikke altid hun vil gø af figuranterne... Og det er selvom den var afsted til DM som B-hund... men der er jo også, synes jeg, et kæmpe spring hvad angår sværhedsgraden fra B til A når der er tale om netop denne øvelse.

 

Man må jo arbejde med problemerne, uanset hvad klasse hunden er i. Selve meldingen er der jo ingen forskel fra B til A, det svære er den meget større eftersøgning.

Der er ingen lette løsninger, det er hårdt arbejde:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Biene...

 

Helt klart... Lige nu er jeg begyndt at træne udslag og lægger meget vægt på præcision og at hun krydser midterlinjen tæt foran mig, for det ved jeg er en af min fars kæpheste med sin fordi han ikke har været konsekvent med det fra starten. Planen er så at vi med tiden skal ud og arbejde i skoven og få lavet en masse løbearbejde, men uden figuranter og når det sidder, så kan hun få figuranter på. Jeg er nemlig overbevist om at hvis vi håndtere det på den måde, så burde det være nemt at få meldigen på også, især fordi vi kan bruge løsbiddet igen. Men jeg har nu ikke nogen ambitioner om at skulle op og konkurrere i A-klassen... Bliver hun B-hund er jeg tilfreds, for hun er jo købt fordi hun skal være min nye agilityhund :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Biene...

 

Helt klart... Lige nu er jeg begyndt at træne udslag og lægger meget vægt på præcision og at hun krydser midterlinjen tæt foran mig, for det ved jeg er en af min fars kæpheste med sin fordi han ikke har været konsekvent med det fra starten. Planen er så at vi med tiden skal ud og arbejde i skoven og få lavet en masse løbearbejde, men uden figuranter og når det sidder, så kan hun få figuranter på. Jeg er nemlig overbevist om at hvis vi håndtere det på den måde, så burde det være nemt at få meldigen på også, især fordi vi kan bruge løsbiddet igen. Men jeg har nu ikke nogen ambitioner om at skulle op og konkurrere i A-klassen... Bliver hun B-hund er jeg tilfreds, for hun er jo købt fordi hun skal være min nye agilityhund :blink:

 

Held og lykke og god fornøjelse:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 years later...

Hej, jeg har en ret ny bringsel hund. Hun løber fint ud til figurant og har bringsel i munden når hun løber tilbage. Problemet er, at hun er begyndt at tage bringsel i munden, allerede når hun løber ud til figurant, og det må hun jo ikke i dch konkurrence. 

Så hvad gør jeg, starter forfra og har bringsel liggende på jorden ved figurant? Så hun kun kan løbe tilbage med det?? 

Har I erfaring med dette problem? 

Redigeret af HM2020
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...