Hop til indhold

Angst for at gå tur efter nytår :( hjææælp


Gæst Camilla&Basse
 Share

Recommended Posts

Gæst Camilla&Basse

Hej alle hunde glade mennesker :-)

 

Har virkelig brug for et godt råd, hvad som helst, som kunne virke, for er ved at være ret desperat nu.

 

Jeg er i den situation at, min kære lille hund på 2 år, vil simpelthen ikke ud og gå tur efter nytårsaften, det har aldrig været så slemt som i år. Sidste år var han bange men ikke noget som man kan samligne med denne her gang, han har selvfølgelig fået beroligende hvert år af dyrelægen.

 

Jeg kan kun lokke ham ud i haven, og der går det stærk, der laver han det ene og det andet og løber så derefter ind igen.

 

Ligeså snart jeg putter hans sæle på ham, og vi går ud fra havelågen, går to, tre skridt, sætter hans sig ned og hyler, og vil hjem med det samme! jeg har prøvet at virke bestemt og vise ham at jeg har kontrol over turen og at han bare skal gå med, rose ham inden vi går ud af havelågen og for hver skridt vi tog, taget hans yndlings legetøj med, og prøvet at få ham tll at tænke på noget andet,enda taget mine forældres ældre hun hund med som på ingen måde er bange for fyrværkeri, men han nægter, han vil bare hjem! og sove under dynen.

 

mange vil nok synes det er rart at slippe for de daglige ture, men jeg savner dem, og det begynder at gå mig lidt på nerverne, desuden plejede han at elske at få lange ture på stranden, og skoven mm. nu vil han ikke engang ud fra haven.

 

Så hvis der er en af jer som sidder med svaret, så kom endelig med et råd! :-(

 

For jeg er ved at løbe tør...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om du har bil? Men det kan være et godt værktøj til at få knækket den her dumme angst-vane, hvis du nu får ham i bilen og I kører ud til en strand eller en skov, så I kan komme ud at gå lidt? For så kan du få dig et billede af om hunden er angst for at være ude generelt, eller om det kun er angst i forhold til minder om nytårskrudt i jeres hus.

Hvis han ikke har noget imod at komme ud at gå, tror jeg, jeg ville køre ud med ham til en hundeskov eller andet nogle gange, og måske komme tættere og tættere på hjemmet - til sidst bare på en mark eller en nabovej eller noget helt tæt på jer selv, så I kan afslutte turen med at komme hjem til huset. Jeg kunne forestille mig at det langsomt ville blive bedre hvis hunden begyndte at have positive associationer til hvor I bor og at den så langsomt ville glemme det gamle.

Og så tror jeg det ville være en enorm hjælp at få adfærdsbehandler på, også bare for at dulme frygten for fyrværkeri til de næste mange år.

 

held og lykke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla&Basse

Nej, bil har jeg desværre ikke, så den bliver måske lidt svær, havde nok ellers være en super god løsning, Jeg er ihvertfald åben overfor hvad folk har af ideér, for det kan egentlig ikke blive værre end det er, håber jeg da ihverfald ikke :-)

 

Tak for rådet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du være ham et stykke vej hjemmefra?

 

Du skal undlade at virke lokkende da det kan mystificere hele situationen og gøre ubehaget værre.

 

Hvilken medicin fik han til nytår og var det kun nytårsaften? Det virker sært at han har været medicineret og alligevel har opbygget angst.

 

Du kan læse en del om emnet her: http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/adfaerd/content.ph...keri-og-torden

 

Hmm det link virker ikke, men så gå ind under "Portal" så kommer debatten om angst ved fyrværkeri op...

Redigeret af Ninjamor
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

hm... stakkels lille vuf :(

 

Har han ikke en super god legekammerat som du kan få over ??

Hvis ja - så lad dem lege lidt og så gå en tur sammen - måske dens andens ro ville hjælpe på din hunds angst - så den kan se at der sker jo ikke noget :hmm:

 

Har også hørt/læst at disse : "thundershirts" skulle have en god effekt på nogen hunde

 

Thundershirt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla&Basse

Hold da op, læste lige om det, det lyder da egentlig super smart, hvis det virker :-) Det med en hundeven er prøvet, desværre uden virkning, talte med dyrlægen i dag, og hun mente at den bedste løsning også var at køre et sted hen og så gå hjem,

Hun mente også at det var en lang process vi nok skulle igennem, men det skulle være det værd, og at jeg på ingen måde måtte presse ham, det ville kun gøre hans angst værre, og hvis ikke det hjalp inden for et stykke tid, skulle jeg komme op og få noget foder som skulle dæmpe på angsten, så nu prøver vi først det med køre turerne, og have noget lækkert guf med, så han snart synes det er fantastisk at være ude og gå tur igen :-)

 

Mange tak for alle jeres råd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla&Basse

Ja, er allerede blevet lidt overtalt af videoen derinde :-) Så den bliver nok også bestilt, Men er der nogen der ved om, hvor længe de må have den thundershirt på af gangen? er det kun på tur, max to timer om dagen ? for synes jeg ikke rigtig at jeg kunne læse noget om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla&Basse

Så vil jeg lige fortælle at, Basse og jeg, lige har været over på marken og lege uden problemer ! :-) Det var virkelig en god idé det med at køre væk fra hjemmet og så gå hjem derfra, han viste ingen tegn på angst, holdte dog også hans opmærksomhed rettet mod mig næsten under hele turen, med legetøj og godbidder, men det virkede jo, så det er jo perfekt, Så indtil videre må det være sådan vi går turerne, og thundershirt er også bestilt nu, så nu kan det jo kun gå frem af, sikke glad man kan blive af en tur ! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...