Hop til indhold

Hej :)


Gæst Gitte14
 Share

Recommended Posts

Gæst Gitte14

Jeg er ny herinde... Jeg har læst en del af de indlæg der er skrevet herinde og nu bliver jeg altså nødt til at bede om et godt råd fra de garvede hundefolk...

 

Jeg vil rigtig gerne have en hund, så er gået i gang med den helt store research af racer og kenneler, og jeg hælder meget til golden og lab...

 

Jeg kan forstå på nogle af de indlæg der er skrevet herinde at der er en væsentlig forskel på træningsvilligheden alt efter om man køber en retriever af udstillings eller jagt-linier...??

 

mit spørgsmål går nu på hvad i vil anbefale mig?

 

Jeg bor i lejlighed, men har god adgang til mange grønne områder. Jeg vil gerne gå lange ture med hunden og også meget gerne løbe med den når den er gammel nok til det. Jeg VIL gerne, men er ikke sikker på om det er realistisk lige for tiden, træne seriøst med hunden, enten lydighed, markprøver eller spor, men til at starte med bliver det nok mest bare "almindelig" træning... Så jeg vil jo gerne have en hund der er nem at træne med, men omvendt ikke en hund der har et ENORMT aktiveringsbehov... What to do?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil kun anbefale dig at tage ud og møde nogle hunde af de forskellige typer.

 

Der er for mig ingen forskel på lysten til at arbejde (under forudsætning af at man holder sig fra de tungeste udstillingslinier, for der kan godt være problemer med arbejdsviljen), men der er stor forskel på temperamentet.

 

De rene jagtlinier er avlet efter at være meget "pleasende", altså hunde som har enormt stor fokus på at glæde sin fører. For mig at se giver det ofte meget bløde hunde, som kan blive ret usikre på sig selv, hvis de bliver i tvivl om hvordan de skal gøre deres fører tilpas. Jeg synes desværre også det gør at jeg ikke helt sjældent ser jagthunde, som er usikre overfor mennesker (langt fra alle hunde, men nogle) og nye situationer. Men hvis man er til den type hund er de ofte nemme at træne.

 

Udstillingshundene er ofte mere selvstændige og selvsikre (igen min opfattelse af tingene). Det kan på nogle blive for meget, sådan at de ikke er lydhøre nok og vi ser desværre nogle hanner som er meget selvsikre og dermed vil hævde sig overfor andre hanner. Men hvis man får en hund med passende temperament er de som oftest sikre på sig selv og behøver ikke hele tiden bekræftes i at de gør de rigtige ting.

 

Personligt er jeg mest til udstillingshundene (igen når man sørger for ikke at få for tunge hunde og er opmærksom på at temperamentet ikke skal være dominant overfor andre hunde), fordi jeg godt kan lide deres umiddelbare glæde ved alting og deres opfattelse af at de selvfølgelig er verdenens midtpunkt og at alle mennesker jo må synes de er fantastiske.

 

Jeg synes de hunde af jagt/markprøvelinier jeg møder på markprøver, som oftest går klinet op ad deres fører med halen hængende, og personligt er jeg mere til det lalleglade temperament hos mange udstillingslabber end til det overdrevent pleasende.

 

Men det er smag og behag og det kan være en god ide at møde nogle forskellige typer hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Det er rigtigt at der er forskel på trænbarheden og arbejdsiveren på jagt- og udstillingslinier, men det betyder ikke at anskaffer man sig en udstillingslabbe/-golden, så får man en hund der ikke vil træne eller er meget svær at træne.

Det er stadig samme race, og de grundlæggende egenskaber er de samme, så osse en udstillingsmodel er en hund der gerne vil træne og samarbejde.

 

Personligt ville jeg til hver en tid vælge en jagtmodel hvis jeg skulle have retriever, men det er jo udfra at jeg gerne vil have "det ekstra gear" i forhold til trænbarhed, drive osv. og ikke fordi man ikke kan træne med en udstillingsmodel.

Samtidig er jagtmodellerne osse fysisk mere "sporty" og det foretrækker jeg fremfor de tunge udstillingemodeller.

 

Og jeg er så slet ikke enig i at jagtmodellerne virker usikre, har hængehaler e.l. Dem jeg har mødt på retrieverdage har nu været glade hunde (med logrende haler, når de da ikke lige var helt i ro) der osse gerne har hilst på.

 

Var det mig, ville jeg tage ud på retrieverdage, hvor du kan møde begge typer, og se hvilke du foretrækker. Begge typer kan leve op til ønsket om at være familiehunde til hyggetræning og en løbetur af og til. Men man får en del foræret i forhold til førerfokus, samarbejde osv ved at vælge en jagtmodel, så er der større ambitioner om træning, ville jeg kigge i den retning

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...