Hop til indhold

Forfra med negle klipning


guanomo
 Share

Recommended Posts

Vi skal have gjort pixie bedre eller bare tryg ved negle klipperen, hun strider meget imod og "napper" når man tager fat i hendes poter.

 

Den første gang gik det nogenlunde, men nu er det helt umuligt.

 

Hvad er planen? start i det helt små og rose ec. imens man bare "nussser" hendes poter? have negleklipperen iggende ved siden af?

Flere gange dagligt man burde gøre det-?

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vores datters gravhund, skulle have klippet negle, gjorde vi det, at den der sad og holdt ham, havde et stykke ost i sin anden hånd, som hunden ihærdigt prøvede, at få ud ad den knyttede hånd og han glemte næsten, at han fik klippet negle.

Han hader, at få klippet negle, da negleklipperen engang satte sig fast omkring en negl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Planen er først og fremmest at afdramatisere negleklippere eller det hun reagerer på. Hun skal 0 stilles ift. dette.

Jeg ville ikke rose for potenusning da jeg ikke kan se hvad hunden "tænker" og dermed kan komme til at forstærke en negativ forventning.

 

Hvad er det helt konkret hun ikke vil have I gør? Nå ja, nu så jeg det.

 

Okay. Ved en godbidshungrende hund ville jeg dels lære den at give pote på signal dels bruge denne model:

 

Hund op i sofa eller andet sted, hvor den bliver sat/bliver bedt om at hoppe op på et tæppe/håndklæde. Samme sted/tæppe hver gang så det er forudsigeligt hvad der skal ske.

Læg en lækker godbid er strykke foran hende og afvent øjenkontakt/reaktion på nej eller andet venteord/adfærd. Værs'go'.

 

Dette øves så mange gange at Pixie har fattet hvad det drejer sig om.

 

1. Herefter skal hun give pote for at få godbidden til det sidder.

 

2. Holdes i poten nogle sekunder

 

3. Berøres på en negl med klipperen.

 

4. En negl klippes og kun én dagligt et par måneder, derefter burde der være dannet en positiv vane.

 

5. På længere sigt kan hunden lære at lægge sig på siden, så man kan komme bedre til. Godbidden flyttes da, så hunden stadig kan holde øje med den.

 

Hver fase øves så mange gange hun har behov for, for at være tryg ved håndteringen.

 

"Fidusen" er at godbidden på tæppet fungerer som belønning, "Nej" fungerer som et ventesignal og selve klipningen bliver et middel til at få godbidden. Dels oplever hundene langt mere kontrol over situationen på denne måde dels er kontinuerlig fodring under soigneringen ofte ikke noget der lærer hunden at synes det er fedt idet den bliver holdt fast og derfor ikke har kontrol over hvad den kan gøre.

 

Her får hunden et valg og det plejer at virke.

 

Hvis en hund bliver decideret hidsig, hysterisk, knurrer eller bider skal man nok have en adfærdsbehandler til at se hunden og rådgive ud fra dens temperament historie mv.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene, det øjeblik hvor bliver "sur" (i mangel af bedre ord) er når man holder og klipperen kommer tæt på.

 

Hun er gld for gidbidder, dog også megt "ivrig" for at få det, men vi vil prøve at følge din opskrift så nøje som muligt og være lidt mere opmærksom på at lære hende "tålmodighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har flere gange oplevet at det gør en forskel for hunden om den kan se sin egen pote mens neglene klippes eller ikke kan.

Jeg klipper konsekvent negle på alle hunde mens de står op, altså på tre ben lissom når man renser hove på en hest.

Det giver osse mulighed for at der kan stå en foran hunden og køre godbidder ind mens der blir klippet, hvis der skulle være behov for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ninjamor - super godt indlæg:5up:. Tak! Herhjemme er vovsen heller ikke rigtig glad for det med at få klippet negle, og vi har anvendt ros undervejs samt kontinuerlig fodring. Efter at have læst dit indlæg kan jeg se, at vi har gjort det forkert, og det giver mere mening på din måde - vil vi straks prøve!

 

Tak skal du have :-D

 

Hvis negleklipningen er blevet bedre hos jer så har det ikke været "forkert", det er bare min erfaring fra rigtig mange situationer at det går langt bedre når hunden oplever den faktisk har et valg og så træne hen mod målet.

 

Nogle hunde kan bedre klippes når de står op og man tager poterne som på en hest når man renser hovene. Det jeg oplever er vigtigst er at man får gjort det hver eneste dag, bare en negl, til det er blevet daglig rutine for hunden. Derfra kan man så klippe flere og flere negle af gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har flere gange oplevet at det gør en forskel for hunden om den kan se sin egen pote mens neglene klippes eller ikke kan.

Jeg klipper konsekvent negle på alle hunde mens de står op, altså på tre ben lissom når man renser hove på en hest.

Det giver osse mulighed for at der kan stå en foran hunden og køre godbidder ind mens der blir klippet, hvis der skulle være behov for det.

 

Nå, det fik jeg også skrevet, det med pruhesten. Min datter klippede sådan, jeg skal have hunden siddende eller liggende - eller også skal den stå højt før jeg kan hestemetoden.

 

Det fungerer jo også sådan hos de småhunderacer som ikke vil klippes, at man snildt kan klippe bagpotens negle, det er først når man går i krig med forpoterne der sker ting og sager.

Tangens lyd kan også være voldsom sådan lige op i hovedet

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene, det øjeblik hvor bliver "sur" (i mangel af bedre ord) er når man holder og klipperen kommer tæt på.

 

Hun er gld for gidbidder, dog også megt "ivrig" for at få det, men vi vil prøve at følge din opskrift så nøje som muligt og være lidt mere opmærksom på at lære hende "tålmodighed.

 

Jeg skrev ikke, at jeres holdning er væsentlig. Pas på ikke at blive stive i bevægelserne, dæmpet i stemmen, stirrende i blikket osv.

 

Du kan sikkert bruge en stor 3-i-1 til at klippe med, det gør jeg selv også på Pelle. Nipper først spidsen, så en side af gangen og til sidst en spids mere.

Til JUl fik jeg en elektrisk sliber så nu skal jeg til at vænne ham til "musik" oveni :-D

 

Cesar Millan viste i går hvordan man klipper neglene på en hund: lægger den ned, prikker hårdt til den på halsen til den ikke tør reagere og så klipper man bare. Det fungerer fint for ham. Han mente iøvrigt at hunden var afslappet under seancen på trods af at øjnene kørte rundt i hovedet på den. Jojo...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Planen er først og fremmest at afdramatisere negleklippere eller det hun reagerer på. Hun skal 0 stilles ift. dette.

Jeg ville ikke rose for potenusning da jeg ikke kan se hvad hunden "tænker" og dermed kan komme til at forstærke en negativ forventning.

 

Hvad er det helt konkret hun ikke vil have I gør? Nå ja, nu så jeg det.

 

Okay. Ved en godbidshungrende hund ville jeg dels lære den at give pote på signal dels bruge denne model:

 

Hund op i sofa eller andet sted, hvor den bliver sat/bliver bedt om at hoppe op på et tæppe/håndklæde. Samme sted/tæppe hver gang så det er forudsigeligt hvad der skal ske.

Læg en lækker godbid er strykke foran hende og afvent øjenkontakt/reaktion på nej eller andet venteord/adfærd. Værs'go'.

 

Dette øves så mange gange at Pixie har fattet hvad det drejer sig om.

 

1. Herefter skal hun give pote for at få godbidden til det sidder.

 

2. Holdes i poten nogle sekunder

 

3. Berøres på en negl med klipperen.

 

4. En negl klippes og kun én dagligt et par måneder, derefter burde der være dannet en positiv vane.

 

5. På længere sigt kan hunden lære at lægge sig på siden, så man kan komme bedre til. Godbidden flyttes da, så hunden stadig kan holde øje med den.

 

Hver fase øves så mange gange hun har behov for, for at være tryg ved håndteringen.

 

"Fidusen" er at godbidden på tæppet fungerer som belønning, "Nej" fungerer som et ventesignal og selve klipningen bliver et middel til at få godbidden. Dels oplever hundene langt mere kontrol over situationen på denne måde dels er kontinuerlig fodring under soigneringen ofte ikke noget der lærer hunden at synes det er fedt idet den bliver holdt fast og derfor ikke har kontrol over hvad den kan gøre.

 

Her får hunden et valg og det plejer at virke.

 

Hvis en hund bliver decideret hidsig, hysterisk, knurrer eller bider skal man nok have en adfærdsbehandler til at se hunden og rådgive ud fra dens temperament historie mv.

 

Tak for indlægget, det går roligt frem med succes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...