Hop til indhold

Jeg keeeeeeeeeeder mig...


* Laila *
 Share

Recommended Posts

Eller gør han?

 

Jeg er lige kommet hjem fra træning og er ved at se en ret kedelig tendens. Chinook virker ukoncntreret og ufokuseret og faktisk ret frustreret. :???:

 

Vi tæner på et klikkerhold, hvor vi her i vinterperiode har trænet småting inden for i en stor lade. Vi er ”spærret” inde i nogle små båse på ca 5 x 5 meter, hvor vi har klikkertrænet småtricks enkeltvis. Hundene kan høre hinanden, men kan ikke se hinanden. Inden vi går ind laden, ræser hundene af i en gang leg og indkald, men derudover er der ikke meget fysik.

 

Når vi går i gang med klikkeren virker Chinook på og klar til noget ”leg” og han er skide dygtig de første 5-6 gentagelser af første træningssession. Derefter mister han fokus og har travlt med alt muligt andet.

Næste træningssession er det så kun 4-5 gentagelser han er fokuseret og så går det bare stille og roligt ned af bakken.

 

Tilsidst gider han nærmest ikke engang rejse sig og til allersidst begynder han at gø af mig. Og selvom jeg synes jeg laver øvelserne så lette som muligt og han har trænet det før med stor succes, så kan/vil han ikke mere. :vuf:

 

Jeg har flere overejelser omkring hvad der kan være galt:

 

1. Han er jo unghund og har jo en masse krudt i rumpen, så jeg tænker mig om han keder sig, når det nu er sådan nogle stillestående øvelser? Baggrunden for denne tanke er at når vi træner på et unghundehold hvor der er mere bevægelse, lydighed, spor, søg og alt sådan noget, så er han betydelig mere på. Han gider så godt at klikke de der småtricks herhjemme, så det er jo ikke fordi han synes at klikkeren er kedelig. :hmm:

 

2. Han keder sig fordi han ikke får udfordringer nok. Han har haft rigtig mange af øvelserne mange gange og jeg bruger gentagelserne til at ”forfine” øvelsen og genopfriske dem, men han er jo berner og de gider bare ikke gentagelser. Så jeg forsøger at sætte kravene ned, eller lave knap så mange gentagelser, men det virker kun ganske kort. :vedikke:

 

3. Det kan også være fordi jeg stiller for høje krav til ham og han derfor i frustration ikke gider øvelserne og begynder af gø af mig i stedet. Han kender bare øvelserne og han skal vel også udfordres, men måske jeg går for hurtig frem :confused:

 

Jeg har brug for lidt indspark fra nogle kloge klikker-hoveder og andre træningsnærder. Hvad tror I? Og hvad kan jeg evt. gøre for at hjælpe os begge to over denne hurdel? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker lidt, at han bare er berner? Bruger du forskellige belønningsmetoder? Altså, veksler mellem at gå glædes-amokka (ok, den synes Møffe så godt nok ikke er så stort), leg, godbidder, osv.?

 

Og så ville jeg nok sige 2 x sit, måske, og så laver nogle for sjov øvelser og ligesom bare sætte træningen efter ham og lave lidt hyggestunder osv. - også selvom træneren egentlig siger, at nu skal der trænes... Jeg har brugt meget at sætte mig ned og hygge, med de hunde jeg har trænet med - og så stille leget dem op igen. Bare for at få en afbrydelse, så det ikke bliver sejtrækkeri. Kan ikke huske om jeg brugte det på Møffe, godt nok? :hmm: Tror jeg ikke, og kan nærmest også kun forestille mig, at han ville falde af på det :lol: Men har brugt det på en labrador, jeg har gået til træning med :mrgreen:

 

Ellers er det lige svært at sige, så meget ved jeg ikke om det :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi tæner på et klikkerhold, hvor vi her i vinterperiode har trænet småting inden for i en stor lade. Vi er ”spærret” inde i nogle små båse på ca 5 x 5 meter, hvor vi har klikkertrænet småtricks enkeltvis. Hundene kan høre hinanden, men kan ikke se hinanden. Inden vi går ind laden, ræser hundene af i en gang leg og indkald, men derudover er der ikke meget fysik.

 

Når vi går i gang med klikkeren virker Chinook på og klar til noget ”leg” og han er skide dygtig de første 5-6 gentagelser af første træningssession. Derefter mister han fokus og har travlt med alt muligt andet.

Næste træningssession er det så kun 4-5 gentagelser han er fokuseret og så går det bare stille og roligt ned af bakken.

 

Tilsidst gider han nærmest ikke engang rejse sig og til allersidst begynder han at gø af mig. Og selvom jeg synes jeg laver øvelserne så lette som muligt og han har trænet det før med stor succes, så kan/vil han ikke mere. :vuf:

 

Jeg har ikke forstand på den form for holdtræning, så jeg nøjes bare med at pippe min umiddelbare tanke :-)

Gaaaaab det lyder da osse mega kedeligt - og, det lyder altså osse lidt underligt :confused:

 

Jeg kan da godt forstå han har forventning om noget andet når der startes ud med leg og halløj og derfor blir en anelse demotiveret når ikke han får dén belønning for at løse de stillede opgaver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er med Rikke her. Han er en Berner. Du skal virkelig op på mærkerne, hvis du vil køre gentagelse på gentagelse med ham. Forskellige godbider (af de rigtig gode), forskellige typer afbræk og så selvfølgelig accept af, at nu er det nok. Du får ikke en disse ud af at forsøge at trække Berner-Bamsen til noget han er blevet træt af...og træningen skal jo helst være noget af det sjove.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hvordan er de dersens bokse?

Er der mulighed for at belønne med bold, så han kan få lov at løøøøøøbe?

Synes tit mine kræ har behov for at bruge kroppen lidt og strække lidt ud, når de har brugt hjernen en masse.

 

Hvordan og hvor ofte og hvor lange pauser holder i, i træningen?

 

Og er der slet ikke mulighed for at i kan lave øvelser sammen, hvor i kan bevæge jer SAMMEN?

Oplever i hvertfald tit, at min aktivitet og fælles aktivitet kan sætte fut i hunden.

 

Må nok indrømme at jeg tror jeg ville få svært ved at træne en time med mine kræ på så snævert et areal....

Både mig og hundene ville føle os indelukkede og have brug for at kunne se hvad der foregår omkring os og "koble af" ved lige at tage en tjekker på, hvad alle de andre nu laver. Det kan jo også bruges som belønning ;-)

 

Kan i hvertfald forestille mig, at sådan en boks gør at man træner ekstremt intensivt og derfor har brug for flere pauser med fysisk aktivitet, ro i bilen/buret og at se lidt andet. En stor del af træningen for mig og tornadoerne er i hvertfald alt det der sker omkring os og muligheden for at lave noget aktivt sammen.

Så kunne godt forstille mig, at det indelukkede rum kan dræbe lidt af motivationen især for en berner, som har knap så højt et drive hele timen igennem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med Motor var en måske 4-5 belønninger i en træningstime, at han fik lov til at snuse til noget spændende (vi trænede så udendørs), så jeg synes også pauser lyder som en god ide. Kender også godt den med at hunden bliver langsommere og langsommere, til det brugte vi trække-leg (ikke at han rigtigt trækker, men han bider og mosler en masse med mig). Det skulle så gøres med måde fandt jeg hurtigt ud af, for han syntes det var så sjovt at han nogle gange så havde svært ved at koncentrere sig om øvelserne igen bagefter :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

I skriver allesammen det jeg selv har tænkt. Han keder sig og jeg gør vel også, ellers kunne jeg jo nok motivere ham :genert:

 

Der er ikke rigtig muligheder for at han kan spæne efter ret meget på 5x5 meter, så det med fysisk bevægelse kan han ikke rigtig.

Når vi en gang imellem kommer over i en anden lade, er han på, for der skal vi oftest lave personsøg på et større område og der er masser af spænen frem og tilbage og ting og sager han skal forholde sig til.

 

Der er indlagt en del pauser i træningen, hvor jeg plejer at kaste en håndfuld godbidder på gulvet, så han kan søge efter dem, men det er jo lidt let, når han bare skal dreje rundt om sig selv og så er gulvet ryddet.

 

Hmmm, jeg må se at få fat i den boks der er tættest på døren, så vi kan gå ud engang imellem og løbe lidt rundt og lege, måske det kan hjælpe på motivationen og jeg må se om min kreative hjerne kan få gange i nogle belønninger der kan tricke ham.

 

Gentagelser på gentagelser er dødsdømt - jeg må tænke ud af boksen, så at sige :engel:

 

Tak til jer alle, det har sat en del tanker igang :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

I skriver allesammen det jeg selv har tænkt. Han keder sig og jeg gør vel også, ellers kunne jeg jo nok motivere ham :genert:

 

Der er ikke rigtig muligheder for at han kan spæne efter ret meget på 5x5 meter, så det med fysisk bevægelse kan han ikke rigtig.

Når vi en gang imellem kommer over i en anden lade, er han på, for der skal vi oftest lave personsøg på et større område og der er masser af spænen frem og tilbage og ting og sager han skal forholde sig til.

 

Der er indlagt en del pauser i træningen, hvor jeg plejer at kaste en håndfuld godbidder på gulvet, så han kan søge efter dem, men det er jo lidt let, når han bare skal dreje rundt om sig selv og så er gulvet ryddet.

 

Hmmm, jeg må se at få fat i den boks der er tættest på døren, så vi kan gå ud engang imellem og løbe lidt rundt og lege, måske det kan hjælpe på motivationen og jeg må se om min kreative hjerne kan få gange i nogle belønninger der kan tricke ham.

 

Gentagelser på gentagelser er dødsdømt - jeg må tænke ud af boksen, så at sige :engel:

 

Tak til jer alle, det har sat en del tanker igang :klap:

 

Ai, men 5x5 meter, er det virkelig så småt?! Jeg og Møffe ville da blive sindssyge! :shock: Kan sq godt forstå, at han ikke synes om det så... Og lynhurtigt mister motivationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt er sådan set sagt :-D nu tænker jeg bare mht Buddhas tip om leg, var det ikke noget du kunne gøre brug af, istedet for bidderne på gulvet?

 

Med bidderne er det jo ham selv der tudser rundt og han får da tømt hovedet for øvelser, men I bliver ikke bragt tættere sammen, jeg tror I begge ville 'vågne' lidt hvis I havde en god legetur sammen.

 

PS: tror også jeg ville have en stærk trang til at nappe en 'morfar' undervejs i træningen under de forhold.

 

Rigtig god fornøjelse med at få bragt festen tilbage i træningen :banan:

Redigeret af Vibeke
manglede et ord
Link til indlæg
Del på andre sites

Alt er sådan set sagt :-D nu tænker jeg bare mht Buddhas tip om leg, var det ikke noget du kunne gøre brug af, istedet for bidderne på gulvet?

 

Med bidderne er det jo ham selv der tudser rundt og han får da tømt hovedet for øvelser, men I bliver ikke bragt tættere sammen, jeg tror I begge ville 'vågne' lidt hvis I havde en god legetur sammen.

 

PS: tror også jeg ville have en stærk trang til at nappe en 'morfar' undervejs i træningen under de forhold.

 

Rigtig god fornøjelse med at få bragt festen tilbage i træningen :banan:

 

Jeg vil se om han synes at en god gang leg kunne være sagen. Problemet med det er bare at han kører meget nemt op når vi leger. Så jeg skal finde en balance, hvor han synes det er sjovt, men hvor det ikke kammer over. 50 kilo vapper der tonser afsted er ikke helt nem at stoppe igen :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan du jo så gøre god brug af de alt for små forhold :-D Når du nu har ham på de der 5 x 5 meter, så er det da et godt sted at lære ham 'reglerne' for legen, så snart han overskrider dine grænser, så gå helt i passiv og når han dæmper sig, så beløn ham, så tror jeg hurtigt du får lært ham hvad der kan betale sig og så er der jo ikke meget der er sjovere end at lege med sin hund :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan du jo så gøre god brug af de alt for små forhold :-D Når du nu har ham på de der 5 x 5 meter, så er det da et godt sted at lære ham 'reglerne' for legen, så snart han overskrider dine grænser, så gå helt i passiv og når han dæmper sig, så beløn ham, så tror jeg hurtigt du får lært ham hvad der kan betale sig og så er der jo ikke meget der er sjovere end at lege med sin hund :banan:

 

Super ide :5up:

 

Og ja, Chinook og jeg har lige leget "slaske-ko-på-hovet", hvilket går ud på at jeg forsøger at lægge en slaskeko på hovedet af Chinook og han forsøger at fjerne den igen. Skide skægt :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

En lille update.

 

Vi kom hjem fra træning med en større succesrate end vi ellers har haft de sidste mange gange. :banan:

En rask trækkeleg ind i mellem, lidt go (en mere hoppende hundefører :genert:) og et par trin tilbage i øvelserne, fik vapper op i gear og han havde nu betydelig mere lyst til at lave noget :mrgreen: Jeg valgte den bås der var tættest på døren, så vi en gang imellem lige løb en tur på græsplænen med et trækketov og vi legede lidt apport.

 

Chinook var slet ikke så frustreret og nåede nærmest ikke at gø, fordi han var så koncentreret om at lave øvelserne rigtig, så vi kunne få mere sjov ud af hende hoppebolden med godbidderne :klap:

 

Så tak for rådene. De har helt bestemt hjulpet :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...