Gæst jettemarie Skrevet Januar 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 Jeg har en Grosser Sennen der fylder 1 år i morgen. Han har i løbet af den seneste uge fået albuehygrom (væskefyldte udposninger/buler) på begge albuer. Albuehygrom Væsken skal drænes og han skal have albuebeskytter på. Min dyrlæge har bestilt nogen hjem, men der står på pakken at de er til ømme led og lign... og jeg vil mene at jeg i mit tilfælde skal bruge nogen der er lidt polstrede for at undgå stød. Men jeg har ingen erfaring, så vil lige høre der er nogen af Jer med store hunderacer der har erfaring med albuehygrom og albueskyttere? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Januar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2012 Det var godtnok tidligt at få den slags problemer:shock:....... Opholder han sig meget på hårde gulve? Hvis du synes albuebeskytterne er for hårde og tynde, så kan du måske give ham en blød forbinding indenunder.. Hvis han opholder sig i f.eks. entré når han er alene hjemme, så skal I nok overveje et tykt væg-til-væg tæppe.. Hvad siger dyrlægen? Det er da ikke normalt, at en 1 årig hund har skader på albuerne. Selv ikke en grosser sennen.... Jeg har haft 4 bernere. Ingen af dem har haft den slags skader.. Og vi havde endda ikke engang tæppe på gulvene.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jettemarie Besvaret Januar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2012 (rettet) Det var godtnok tidligt at få den slags problemer:shock:....... Hej Birgitta Hvis du læser den side jeg linker til, kan du se at det er meget almindeligt for store hunderacer i 6 til 18 måneders alderen. Det jeg godt kunne tænke mig at vide, er om der findes nogle gode albuebeskyttere jeg kan give ham på i en periode... Hvis ikke må vi selv finde på noget. Men det er jo rarest hvis man kan købe nogen gode nogen. Redigeret Januar 28, 2012 af jettemarie stavebøf Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Januar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2012 Har ingen anelse om albuebeskyttere men vil lige tilføje i forlængelse af Birgittas indlæg, at lidelsen ikke er normal... Det er heller ikke det der står i linket.... Jeg har haft med newfoundland at gøre i knap 25 år, og jeg har ikke hørt om lidelsen før. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jettemarie Besvaret Januar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2012 Har ingen anelse om albuebeskyttere men vil lige tilføje i forlængelse af Birgittas indlæg, at lidelsen ikke er normal... Det er heller ikke det der står i linket.... Jeg har haft med newfoundland at gøre i knap 25 år, og jeg har ikke hørt om lidelsen før. Birgitta antyder at det er unormalt for unge hunde... og jeg påpeger bare at det i artiklen står at det netop forekommer hos unge hunde. Men det er muligt jeg fik det formuleret uheldigt... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 Hej Birgitta Hvis du læser den side jeg linker til, kan du se at det er meget almindeligt for store hunderacer i 6 til 18 måneders alderen. Det jeg godt kunne tænke mig at vide, er om der findes nogle gode albuebeskyttere jeg kan give ham på i en periode... Hvis ikke må vi selv finde på noget. Men det er jo rarest hvis man kan købe nogen gode nogen. Næh, det er ikke meget almindeligt. Men lige netop DEN form for ret sjældne albuehudskader udvikles åbenbart især hos helt unge hunde... Jeg får helt ondt i maven ved tanken.. Problemet er, at næsten alle gamle hunde af de store racer har mere eller mindre "slid" på deres albuer. Jo blødere man kan få dem til at ligge, jo mindre vil de blive slidt. Og nogle gange kan det gavne, hvis man hver dag gnider olie ind i pelsen på de udsatte steder når der begynder at vise sig tegn på slid......... Forudsat at hunden ikke slikker det af! For der skal ikke så meget tryk til på albuerne, før pelsen bliver slidt af. Og så er leddet endnu mere ubeskyttet.. Jeg spørger lige igen: Opholder han sig meget på hårde gulve? Og igen: Hvad siger dyrlægen? Vil han kunne komme helt over det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 Har ingen anelse om albuebeskyttere men vil lige tilføje i forlængelse af Birgittas indlæg, at lidelsen ikke er normal... Det er heller ikke det der står i linket.... Jeg har haft med newfoundland at gøre i knap 25 år, og jeg har ikke hørt om lidelsen før. Egentlig tror jeg at det er en "opdrætterforsømmelse". Det er vigtigt, at opdrætter gør nye hundeejere af de tunge racer opmærksom på, at hvalpe ikke skal leve det meste af deres liv på hårde og/eller glatte gulve. Hverken ude eller inde.. Også af hensyn til leddenes udvikling. En voksende hund af de store racer kan jo have problemer med at stå fast på f.eks. et lakeret gulv eller et klinkegulv. Man kan ikke gå ud fra, at hvalpekøber selv har sat sig ind i al mulig information om racen... Tit bliver man jo forblændet af kærlighed til den nuttede hvalp.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jettemarie Besvaret Oktober 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 15, 2012 Jeg er tilbage i forummet efter lang pause, og synes egentlig lige jeg vil følge op på denne tråd. I samråd med dyrlægen, endte jeg med at sy nogle albuebeskyttere til min hund, og det hjalp også. Men han kan jo ikke rende rundt med dem resten af livet. Jeg prøvede derfor at købe en blødere seng til ham og det hjalp. De væskefyldte albuer forsvandt langsomt men sikkert, og han eeeelsker simpelthen den seng. Ingen andre hvalpe i det kuld han kommer fra har oplevet dette, så han er nok bare følsom overfor hårde gulve. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Oktober 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 15, 2012 Dejligt med en update:-D Og godt at høre at udposningerne er forsvundet:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts