Hop til indhold

"Skod-foder"


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Er der nogen af jer der fodrer med et mindre godt foder (og som tør stå frem herinde:lol:)?

 

Jeg fodrede (mod min vilje) min tidligere hund med Pedegree. Det havde han fået hele hans liv, og det var det eneste hans mave (pankreatin insufficiens) fungerede nogenlunde på, og som han gad spise.

 

Han fungerede egentlig ok på det - var aldrig syg (han fik lidt ømme hofter efter han fyldte 10), holdt vægten nogenlunde og levede et godt hundeliv.

 

Kigger man på diverse analyser af "almindeligt" mellemkvalitets foder, viser de egentlig at mærker som Pedegree, Chappi mv. ikke er så meget ringere end fx RC, Iams osv.

 

Måske skal jeg indskyde at Bella får Orijen, Acana, Arion, WB og lignende. Kunne aldrig drømme om at sætte hende på Pedegree:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sunrise

Vi fodrer Gismo med Chappi. Det har vi intet problem med. Han har sart mave og det er det eneste han fungerer rigtig godt på. Prøvede forinden Henne pet food, orijen, og noget hills og science plan special foder, dyrlægen anbefalede, men det virkede han ikke tilpas på og han døjede som sagt med maven. Han har det nu godt, er veltilpas, flot pels, har "fin" afføring. Så han bliver ved med at få chappi:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

(korn baseret foder) og udviklede diabetes. En moderne hunde sygdom som er relateret til uoptimal ernaering.

 

Både hunde og mennesker får åbenbart diabetes af at fylde sig med kulhydrater dag ud og dag ind :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil ikke batale for affald, derfor fodre jeg kun med foder som er sammensat uden bi-produkter, jeg ønsker ikke at mine hunde skal leve af korn derfor skal hoved kilden være kød:), men jeg er ikke i tvivl om at rigtig mange hunde kan leve af affald og tilsætning,jeg vil bare ikke betale for det og da slet ikke når man kan få kvalitet til næsten samme pris:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gitte1976

Nogle i min familie fodrer deres Cairn Terrier med noget fra Fakta. Jeg har prøvet at tale dem fra det, men de synes at den fungerer fint på det. Selvom den er smæk fed, og både pels og mund lugter forfærdeligt.

 

Jeg har besluttet mig for, at hjælpe dem den dag, hvor de selv kommer krybende, men ikke et sekund før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min mors hund får foder fra lidl, det fungere umiddelbart fint på det.. prøvede at fåd em over på olivers som jeg fodre med men det kunne dens mave ikke tåle mente de så de skiftede tilbage igen. De mener det godt og billigt jeg synes pelsen på hunden er trist og hunden ser ældre ud end den er men den er også kastreret og hsr totalt ødelagt pels i forvejen. Har selv en overgang fodret med det fra Lidl og tja mine ændrede sig faktisk heller ikke ved det så stadig fine ud men fodre dog med olivers fordi jeg har det godt med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg kender en ældre dame som fodre sin gravhund (langhåret) på COOP optimal foder. Det ses på den. Den er blevet så overvægtig, fået mat og mærkelig pels - har prøvet at snakke med hende om det, men hun siger at det er et ok foder og det er billigt - så kan man jo ikke rigtig gøre mere

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er Bellas pels generelt smadret af en lang periode med penicillin, lungeorm osv. Men indtil da, fungerede hun egentlig meget godt på Arion og Eukanuba.

 

Nu er hun i en uge test-hund for et mellemkvalitets foder (Aktiv fra Aller Petfood). Jeg aner ikke hvad der er i, og hvordan det er sammensat.

 

Hun spiser den ene slags - den anden er ikke særlig lækker. Men hold da helt op, hvor kommer der meget ud igen!

 

I morgen kommer hun retur på Orijen, og så skal der styr på pelsen:-)

 

Jeg synes egentlig det er lidt sjovt at dem der har svaret kender "nogen", og de fleste fungerer ikke på foderet. Måske hvis man søger lidt bredere, kender man nogen der fodrer med skod-foder med godt resultat? Bare en tanke:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min mors er nok med god effekt af foderet fra lidl

En gammel dame jeg kender fodre hendes cairn terrier med faktas foder

 

Mine egne fungerede på et tidspunkt på lidls

 

faktisk ville der være rigtig mange sunde og raske hunde som fungere fint på et billigt foder men så ville der også være dem som ikke fungerede på det man kan aldrig vide det og generelt plejer jeg bare at sige til folk de skal gøre det deres hund ser ud til at fungere på billigt eller dyrt er op til hunden selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Nu er Bellas pels generelt smadret af en lang periode med penicillin, lungeorm osv. Men indtil da, fungerede hun egentlig meget godt på Arion og Eukanuba.

 

Nu er hun i en uge test-hund for et mellemkvalitets foder (Aktiv fra Aller Petfood). Jeg aner ikke hvad der er i, og hvordan det er sammensat.

 

Hun spiser den ene slags - den anden er ikke særlig lækker. Men hold da helt op, hvor kommer der meget ud igen!

 

I morgen kommer hun retur på Orijen, og så skal der styr på pelsen:-)

 

Jeg synes egentlig det er lidt sjovt at dem der har svaret kender "nogen", og de fleste fungerer ikke på foderet. Måske hvis man søger lidt bredere, kender man nogen der fodrer med skod-foder med godt resultat? Bare en tanke:-)

Uf - jeg håber ikke du vælger Aller foderet :hmm: - Den fabrik ligger lige i nærheden af os - faktisk går jeg tur næsten hver dag i et bestemt område ved den fabrik. Når vinden er rigtig i mod - så stinker det som ind i pokker - mine hunde skal i hvert fald ikke have det foder he he

 

ang. de meget dyre mærker orijen, acana - taste of the wild - så er I vel klar over hvor meget skidt der er i det foder? - Ingen af mine beagler kan fungere på det - de får ekstremt dårlige maver og kan ikke nedbryde foderet - har prøvet de forskellige typer gennem 1 års tid - og det er da helt slut nu. Jeg skriver ikke det her for at lave kritik - men blot hvad jeg efterfølgende har undersøgt op på disse foder typer.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Beaglepack - vi bruger Orijen Puppy BARF fordi det er noget af det eneste der ryger ned. Men jeg har købt nogle forskellige foderprøver, bla. Fish4Dogs, TOTW mm. som hun skal prøve. Derudover har vi fået 15x15 kg RC German Shepard som hun også vil blive fodret med.

 

Hun vil altid mindst få to forskellige slags foder - hun bliver så træt af det ellers.

 

Og ja, det fra Aller lugter godt nok ikke lækkert:-( Det lugter meget af gris?! Men vi har et par kg af hver tilbage, så det får hun lov at spise - for afvekslingens skyld.

 

Jeg har i øvrigt lagt mærke til her mens hun har testet foder, at dag 1+2 spiser hun den ene type, dag 3 den anden, og så dag 4+5 den første igen. Det siger noget om at hun gerne vil veksle lidt:-)

 

Vi begynder også så småt at fodre delvist råt når hendes Orijen er ved at være spist. Lige nu har vi bare for meget mad i huset:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uf - jeg håber ikke du vælger Aller foderet :hmm: - Den fabrik ligger lige i nærheden af os - faktisk går jeg tur næsten hver dag i et bestemt område ved den fabrik. Når vinden er rigtig i mod - så stinker det som ind i pokker - mine hunde skal i hvert fald ikke have det foder he he

 

ang. de meget dyre mærker orijen, acana - taste of the wild - så er I vel klar over hvor meget skidt der er i det foder? - Ingen af mine beagler kan fungere på det - de får ekstremt dårlige maver og kan ikke nedbryde foderet - har prøvet de forskellige typer gennem 1 års tid - og det er da helt slut nu. Jeg skriver ikke det her for at lave kritik - men blot hvad jeg efterfølgende har undersøgt op på disse foder typer.

 

Skidt? Hvilket skidt tænker du på? Der er jo meget skidt i det meste foder :vedikke: Og med garanti også i "BARF"-tørfoderet, selvom det ser godt ud på papiret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ohh - det er en lang historie, som er lidt svær at skrive kort. Det startede med at min yngste beagle ikke kunne fordøje de tørre piller. Han stoppede simpel hen til og blev i hast bragt til dyrlægen - heldigvis var han begyndt at kaste op og det var det ufordøjede foder der kom op. Hos dyrlægen fik han tømt mavesækken og fik drop. Efterfølgende fik han en voldsom gang tarmbetændelse.

Jeg skiftede netop til disse typer fordi Oscar og Darwin i forvejen har sarte maver - og jeg troede at et kornfrit foder ville kunne hjælpe. Oscar og Darwin kom så tilbage på Markus Mühle, som de fungerer super på og Charlie forsatte med det kornfri. Det gik godt en periode - men så begyndte Charlie at få blodig afføring - dyrlægen var ikke i tvivl om at det var det høje protein indhold. Når hunden ikke kan nedbryde protein lagres det på indersiden af tarmen, som bliver irriteret danner grobund for svampe og tarmbetændelser. Ved siden af det fik Charlie en kraftig læbe folds svamp som kostede ham en tur i narkose og antibiotika bagefter.

 

Så begyndte jeg at studere deklarationen og fandt ud af, at foderet indeholdt 3 forskellige typer mælkesyrebakterier - desuden også et antibiotisk stof som skal støtte op om hundens nyrefunktion. Foderet indeholdt også et kunstligt sukker alkohol -

Jeg var derfor ikke i tvivl om at disse kunstlige til satte ting har startet den svamp Charlie blev angrebet af og som vi stadig kæmper med følgerne af lige pt.

Beaglerne er derfor vendt tilbage til de koldpressede fodertyper som de trives allerbedst på - herunder MM, Lupo Natural, Farmfood HE mv.

Dette var den korte historie. - Jeg skal finde links frem - de ligger på min hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ohh - det er en lang historie, som er lidt svær at skrive kort. Det startede med at min yngste beagle ikke kunne fordøje de tørre piller. Han stoppede simpel hen til og blev i hast bragt til dyrlægen - heldigvis var han begyndt at kaste op og det var det ufordøjede foder der kom op. Hos dyrlægen fik han tømt mavesækken og fik drop. Efterfølgende fik han en voldsom gang tarmbetændelse.

Jeg skiftede netop til disse typer fordi Oscar og Darwin i forvejen har sarte maver - og jeg troede at et kornfrit foder ville kunne hjælpe. Oscar og Darwin kom så tilbage på Markus Mühle, som de fungerer super på og Charlie forsatte med det kornfri. Det gik godt en periode - men så begyndte Charlie at få blodig afføring - dyrlægen var ikke i tvivl om at det var det høje protein indhold. Når hunden ikke kan nedbryde protein lagres det på indersiden af tarmen, som bliver irriteret danner grobund for svampe og tarmbetændelser. Ved siden af det fik Charlie en kraftig læbe folds svamp som kostede ham en tur i narkose og antibiotika bagefter.

 

Så begyndte jeg at studere deklarationen og fandt ud af, at foderet indeholdt 3 forskellige typer mælkesyrebakterier - desuden også et antibiotisk stof som skal støtte op om hundens nyrefunktion. Foderet indeholdt også et kunstligt sukker alkohol -

Jeg var derfor ikke i tvivl om at disse kunstlige til satte ting har startet den svamp Charlie blev angrebet af og som vi stadig kæmper med følgerne af lige pt.

Beaglerne er derfor vendt tilbage til de koldpressede fodertyper som de trives allerbedst på - herunder MM, Lupo Natural, Farmfood HE mv.

Dette var den korte historie. - Jeg skal finde links frem - de ligger på min hjemmeside.

 

Hvilket foder var det?

 

En del fodertyper efterhånden indeholder jo mælkesyrebakterier. Det ser jeg ikke det store problem i? Sukkeralkohol er der næppe i mængder, der forårsager nogen skade, tænker jeg.

 

Det antibiotiske stof, eh? Mener du antioxidant? Tænker det måske kommer fra tranebær? Anyways, så tænker jeg, at det er af hensyn til, at nogle hunde har svært ved netop det høje proteinindhold, der kan belaste nyrerne, hvis de i forvejen ikke er helt optimale (så vidt jeg har hørt). Protein har nogen hunde svært ved... Jeg forstår ikke hvorfor, Møffe havde svært ved Orijen, han fungerede ok på Adult, men nu og da med lind afføring. Fiskeudgaven var værre :vedikke: Han begyndte også til sidst at få meget tynd mave, da han blev råfodret :vedikke:

 

Pt. får han Acana fisk og vi har ingen problemer. Næste gang bliver det WolfsBlut Wild Pacific eller hvad den hedder, da fisk ikke rigtig er Møffes kop the og jeg derfor smutter rundt mellem forskellige variationer (han har allergi over for NOGET og vi prøver pt at finde ud af hvad). Orijen går vi ikke tilbage til.

 

Men der er jo l*** i alt foder, nærmest. De fleste fodertyper indeholder jo rå mængder af allergifremkaldende stoffer og fødevarer - og fødevarer af ringe kvalitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ja der er lige sket nye ting i min "sag" i dag og som leder hen på at min ældste beagle kan være blevet skadet af denne type foder.

 

Du får lige link til den artikel jeg skrev på min hjemmeside 29/12-2011 : At male fanden på væggen » beaglepack.dk

Håber den forklarer lidt omkring de stoffer der bliver tilsat foderet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Missing

Jeg råfodrer, men er ikke fanatisk. Der kan godt ryge alt muligt med som godbidder.

 

Det er mange år siden, jeg gik over til råfodring, så jeg kan dårligt huske, hvilke mærker jeg prøvede inden. Jeg ved, vi har prøvet Olivers engang for år tilbage. Jeg har aldrig fodret med supermarkedsfoder. Jeg var miljøskadet allerede som barn

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der er lige sket nye ting i min "sag" i dag og som leder hen på at min ældste beagle kan være blevet skadet af denne type foder.

 

Du får lige link til den artikel jeg skrev på min hjemmeside 29/12-2011 : At male fanden på væggen » beaglepack.dk

Håber den forklarer lidt omkring de stoffer der bliver tilsat foderet :-)

 

Men der er jo hunde, der bliver skadet af alt foder :vedikke: Min hund har sandsynligvis allergi på baggrund af det foder, han er vokset op på, som er konserveret med skadelige konserveringsstoffer - nogle hunde reagerer på det, andre ikke.

 

Mange hunde lever et helt liv på det, uden symptomer. Samme med Acana og alle andre fodertyper. Og så må det vel være en vurderingssag fra person til person, hvad denne mener, er mest skadeligt. Må indrømme, at det du har skrevet på din blog ikke skræmmer mig i forhold til så meget andet :vedikke:

 

Championspetfoods (producenten af Orijen og Acana) har politiker på andre punkter, som opvejer deres fejl og mangler ift. rigtig mange andre fodermærker.

 

WolfsBlut fx. er jeg ret betænkelig ved, da der er ret flyvske calcium-fosfor forhold i en del af deres smagsvarianter - i Wide Plain er der imo alt alt for lidt fedt i. Især fordi jeg har en stor hund med ledproblemer, er jeg meget forsigtig med hvilken version, jeg nogensinde ville bestille hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Men der er jo hunde, der bliver skadet af alt foder :vedikke: Min hund har sandsynligvis allergi på baggrund af det foder, han er vokset op på, som er konserveret med skadelige konserveringsstoffer - nogle hunde reagerer på det, andre ikke.

 

Mange hunde lever et helt liv på det, uden symptomer. Samme med Acana og alle andre fodertyper. Og så må det vel være en vurderingssag fra person til person, hvad denne mener, er mest skadeligt. Må indrømme, at det du har skrevet på din blog ikke skræmmer mig i forhold til så meget andet :vedikke:

 

Championspetfoods (producenten af Orijen og Acana) har politiker på andre punkter, som opvejer deres fejl og mangler ift. rigtig mange andre fodermærker.

 

WolfsBlut fx. er jeg ret betænkelig ved, da der er ret flyvske calcium-fosfor forhold i en del af deres smagsvarianter - i Wide Plain er der imo alt alt for lidt fedt i. Især fordi jeg har en stor hund med ledproblemer, er jeg meget forsigtig med hvilken version, jeg nogensinde ville bestille hjem.

 

Nu er det jo netop fedtet i foderet det handler om for mig og også protein indholdet. Fedt indholdet må ikke være ret meget over 10 % i det foder jeg skal anvende, da Oscar og Darwin har Colitis. Desuden skal proteinet ned på 20-22 % - så i hvert fald 4 varianter af wolfsblut vil passe. Fosfor og calcium er ikke ret højt i disse fodertyper, det ligger på linje med Acanas foder - så det er jeg ikke bekymret over.

 

Det er heller ikke meningen mit blogindlæg skal skræmme nogen - det er blot mine holdninger og meninger - men jeg har fået en del henvendelser efterfølgende på det indlæg :pift:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo netop fedtet i foderet det handler om for mig og også protein indholdet. Fedt indholdet må ikke være ret meget over 10 % i det foder jeg skal anvende, da Oscar og Darwin har Colitis. Desuden skal proteinet ned på 20-22 % - så i hvert fald 4 varianter af wolfsblut vil passe. Fosfor og calcium er ikke ret højt i disse fodertyper, det ligger på linje med Acanas foder - så det er jeg ikke bekymret over.

 

Nu tænkte jeg også mere generelt :-) En del af Wolfsblut har calcium/fosfor på godt over 2 eller vel under 1. Ori og Ac har generelt mellem 1,3, tror jeg det er, og max 1,8. Kan ikke lige huske det præcist.

 

Og lige i dit tilfælde passer Wide Plain jo selvfølgelig rigtig godt :5up: Men for en normaltfungerene hund, synes jeg værdierne er lige vel lave. Jeg overvejede den meget kraftigt grundet Møffes formodede allergi, men droppede det af netop den grund.

 

Det er heller ikke meningen mit blogindlæg skal skræmme nogen - det er blot mine holdninger og meninger - men jeg har fået en del henvendelser efterfølgende på det indlæg :pift:

 

Ok, sorry, havde lidt fået det indtryk, at det syntes at de mærker var virkelig virkelig skidte :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Ok, sorry, havde lidt fået det indtryk, at det syntes at de mærker var virkelig virkelig skidte :genert:

 

 

Jamen det er så også min holdning at det er noget lort. Desværre har jeg efter at have postet linket fra min side fået en del negativ ladet stemning, hvilket jeg finder ret så barnligt. Jeg kan ikke slette mit link nu - men jeg har lavet en opdatering på indlægget på min hjemmeside. Hvad jeg poster på min hjemmeside er udelukkende mine holdninger og erfaringer - men nogen vil for det meste læse tingene og se den negative side - men det må folk jo selv om :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...