Hop til indhold

"Skod-foder"


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Synes lige jeg vil lægge et par links ud om brug af probiotika til hunde. Ifølge videnskaben er enterococcus fæcium brugt som en probiotika i mange herrens år og er betegnet som ufarlig fordi det i forvejen findes i tarmsystemet af alle hunde og mennesker med. Mig bekendt er der mange typer E.fæcium og at det kun er de gode, ufarlige som bruges i behandling eller som forebyggende tilsætning. Pet Health and Nutrition: Enterococcus faecium

Jeg forstår dog godt bekymringen over netop denne type da den kan mutere til en patogen type (altså ikke ufarlig) under specifikke forholde. Hvad der er der bestemmer at de bliver farlige har jeg ikke læst noget om og det er selvfølgelig uheldig når det sker. Om den skal eller ikke skal være i hundefoder er nok et spørgsmål om den enkelte hund trives med det eller ej.

Men probiotika i al almindelighed har en dokumenteret effekt i tarmsundhed og der er mange studier der viser at især E.fæcium samt lactobacillus acidophilus gavner de fleste hunde. Monica Segal har skrevet et par indlæg i sin blog om brugen af probiotika til hunde. monicasegal.com - Archive - Gastrointestinal Support :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er så også min holdning at det er noget lort. Desværre har jeg efter at have postet linket fra min side fået en del negativ ladet stemning, hvilket jeg finder ret så barnligt. Jeg kan ikke slette mit link nu - men jeg har lavet en opdatering på indlægget på min hjemmeside. Hvad jeg poster på min hjemmeside er udelukkende mine holdninger og erfaringer - men nogen vil for det meste læse tingene og se den negative side - men det må folk jo selv om :hmm:

 

Sorry, hvad mener du med negativt ladet stemning? :genert: Håber da ikke folk har bombarderet dig over pb...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Sorry, hvad mener du med negativt ladet stemning? :genert: Håber da ikke folk har bombarderet dig over pb...

 

Jeg har fået nogle henvendelser via min kontaktform på min side - så det er det jeg mener med negativt ladet :???: - men det kan jeg "ordne" ved at lukke så man ikke kan kommentere et stykke tid, så dør det ud af sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Øv hvor træls. Nysgerrigt anlagt er jeg, hvad ville folk dog?

 

He he - joh de mente jeg var negativ anlagt - ikke havde forstand på noget ang. foder, siden jeg kunne snakke så nedsættende om den type foder - en enkelt mente at mine hunde måtte være indavlede, sarte og handicappede tsk tsk

Altså jeg tager det ikke så nær, andet end jeg da syntes det er synd for folk at de tager sådan på vej :hmm: - men lukker lige døren lidt i, så skal det nok høre op igen :cool:

Jeg har heller ikke tænkt mig at besvare de mails - det gider jeg ikke spilde tiden på.

Link til indlæg
Del på andre sites

He he - joh de mente jeg var negativ anlagt - ikke havde forstand på noget ang. foder, siden jeg kunne snakke så nedsættende om den type foder - en enkelt mente at mine hunde måtte være indavlede, sarte og handicappede tsk tsk

Altså jeg tager det ikke så nær, andet end jeg da syntes det er synd for folk at de tager sådan på vej :hmm: - men lukker lige døren lidt i, så skal det nok høre op igen :cool:

Jeg har heller ikke tænkt mig at besvare de mails - det gider jeg ikke spilde tiden på.

 

Nej, det skal du godt nok heller ikke.

 

Hunde fungerer godt på forskelligt foder, nogle fungerer på det ene, andre på det andet, uagtet om det "ser godt ud på papiret" eller ej og sådan er det :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Marx' opdrætter anbefalede, at mine forældre begynder at fodre ham med SuperBests billigste foder - og blander det med noget kornblanding, som hedder "El Kama Grøntmix". Det mener de er det bedste i heeele verden, og så snakkede hun en hel masse om at det var fordi han ikke må få ret meget protein. Det der "grøntmix", det er hvedeflager, havre og cornflakes og lidt tørret grønt. Og det er noget, som firmaet, som laver det anbefaler at man blander rent kød og kallun med. Hun sagde også, at vi absolut ikke må give ham olietilskud - Udo's Choice - fordi det igen er protein, som han ikke har godt af.

Jeg må sige, at jeg intet har til overs for hendes "fodervidenskab". Olie er overhovedet ikke protein, for det første. Og der er også protein i havre og alt det andet korn, og forstår slet ikke hvorfor man skulle skrue op for kornmængden, hvis man i forvejen fodrer med foder, som indeholder korn. Med mindre det simpelthen KUN handler om at det skal være billigt. Ingredienserne i SuperBests billige foder er ikke noget, jeg ever ville byde hunde. Finder det hele meget mystifistisk.

Men altså ... deres hunde så jo ud til at have det fint og fungere godt og vinder alt muligt på udstillinger og sådan, så ... nåja. Men derfor følger vi altså ikke deres anbefaling alligevel. Vi følger vores egen viden om foder og dyrlægens råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

He he - joh de mente jeg var negativ anlagt - ikke havde forstand på noget ang. foder, siden jeg kunne snakke så nedsættende om den type foder - en enkelt mente at mine hunde måtte være indavlede, sarte og handicappede tsk tsk

Altså jeg tager det ikke så nær, andet end jeg da syntes det er synd for folk at de tager sådan på vej :hmm: - men lukker lige døren lidt i, så skal det nok høre op igen :cool:

Jeg har heller ikke tænkt mig at besvare de mails - det gider jeg ikke spilde tiden på.

 

Nej det er genetlig utroligt at man ikke må kritiserer bestemte fodertyper men andre må man gerne... Royal canin, hills ovs hagles ned på stribe og det er ligesom bare helt ok, på trods af at lige de mærker nok har allermest forskning og understøttelse bag deres opskrifter kontra alle "pop" mærkerne som nogle gange virker mere til at opstå for at tilfredsstille forbrugernes ønsker om at fodre så "vildt" som muligt uden besværet med at lave det selv..

 

Bøvs, så kom jeg lige af med et opstød;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Marx' opdrætter anbefalede, at mine forældre begynder at fodre ham med SuperBests billigste foder - og blander det med noget kornblanding, som hedder "El Kama Grøntmix". Det mener de er det bedste i heeele verden, og så snakkede hun en hel masse om at det var fordi han ikke må få ret meget protein. Det der "grøntmix", det er hvedeflager, havre og cornflakes og lidt tørret grønt. Og det er noget, som firmaet, som laver det anbefaler at man blander rent kød og kallun med. Hun sagde også, at vi absolut ikke må give ham olietilskud - Udo's Choice - fordi det igen er protein, som han ikke har godt af.

Jeg må sige, at jeg intet har til overs for hendes "fodervidenskab". Olie er overhovedet ikke protein, for det første. Og der er også protein i havre og alt det andet korn, og forstår slet ikke hvorfor man skulle skrue op for kornmængden, hvis man i forvejen fodrer med foder, som indeholder korn. Med mindre det simpelthen KUN handler om at det skal være billigt. Ingredienserne i SuperBests billige foder er ikke noget, jeg ever ville byde hunde. Finder det hele meget mystifistisk.

Men altså ... deres hunde så jo ud til at have det fint og fungere godt og vinder alt muligt på udstillinger og sådan, så ... nåja. Men derfor følger vi altså ikke deres anbefaling alligevel. Vi følger vores egen viden om foder og dyrlægens råd.

 

pussigt.. en kunde spurgte mig den anden dag om vi solgte grøntmix (vil tro det er den du snakker om ud fra beskrivelsen) og ville netop blande det i tørfoderet. De var helt kolde overfor mine argumenter om at det havde til hensigt at blive blandet med rent kød eller kallun og ikke med tørfoder..Det betød mere at hunden godt kunne lide det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at hvis hunden er sund og rask, har det ikke den STORE betydning om foderet er godt eller billigt, der tror jeg det er op til den enkelte hund hvordan dens krop fungere på det, dog synes jeg altid at hunde der bliver fodret på fakta og netto og aldi foder har SÅ mat pels, fyldt med skæl og den er fedtede og lugter.

 

Men har man først en syg hund, så har fodret en stor betydning. Det har jeg da hvert fald erfaret i svær grad.

 

Teitur får i/d fra dyrlægen pga hans kroniske betændelse i bugspytkirtlen som også gør hans har sværrer ved at danne insulin som jo er livsvigtig. Hans foder har næsten gjort ham rask. Men samtidig får han RC hypo pga hans allergi, så jeg blander de to ting. RC hypo er dog noget fed i det, og det kan hans bugspytkirlten så ikke helt tåle, men han kan hellere ikke udelukkende tåle i/d pga hans allergi, så får han voldsom kløe. Så nu har han fået halv af hver og er faktisk næsten rask.

 

Her er jeg jo ikke i tvivl om at foderet virkelig har hjulpet. Havde jeg fordret ham på netto foder, eller Arion, eller almindelig RC, så havde han været død.

 

Så man må ikke glemme hvor meget et godt foder faktisk kan gøre.

 

 

 

Noget man IKKE skal gøre er at lytte til de der mennesker i en dyrebutik som sælger foder og som står og siger det rene vrøvl.

 

 

Da Teitur lige havde fået konstaret kronisk betændelse i bugspytkirtlen vidste jeg ikke ret meget om det, og jeg vidste ikke at olie feks laskeolie er ren gift for hunde med det. Ligesom feks foder fra henne pet food med laks.

 

Spørger i en petworld om de kan anbefale nogle godbidder uden kød og uden fedt. De spørger hvad min hund fejler, og jeg siger den har kronisk betændelse i bugspytkirlten, nå jamen så skulle jeg da tage og prøve det der laskeolie fra henne pet food, fordi det var godt til syge hunde og gav god modstandkraft, og de havde laksegodbidder fra samme mærke som hun anbefalede. Jeg køber det. Teitur var det der olie i 2 dage og bliver dødsyg af det. Min dyrlæge havde liiiige glemt at fortælle mig at det var ren gift for Teitur. Og hende nede i petworld har åbenlyst ikke anede en disse af hvad hun ævlede om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Arghh - det er da dæleme ikke småting man udsættes for når man skal vælge foder til sine hunde. Junglen er stor nok i forvejen at navigere rundt i. Jeg tror ikke dyrhandlerne har ret meget forstand på foder - de får måske nogle instruktioner af de foderproducenter hvis foder de får betaling for at have på deres hylder. Det samme gælder dyrlægerne - de får samlet set kun 1-2 timers undervisning gennem hele deres studie i foder og det er gerne konsulenter fra Hills der "underviser" dem.

 

Jeg har kæmpet i flere år med at finde et optimalt foder til mine - grundet at to af mine har tyktarmsbetændelse - i starten går det fint - men ret hurtigt viste det sig så også at det ikke fungerede alligevel - og så kunne man starte forfra - :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu en del tiltro til nogle dyrebutikker, men ikke kæderne.

 

De små, uafhængige sælger det foder de mener er bedst. Bl.a. er der i nærheden en lille bitte butik som forhandler Acana, Orijen, Ziwipeak mm. Han er helt inde i det med sammensætning af foder. Om ham har Katrine (Valishia) oplyst, at han nok er meget påvirket af, at det meste af hans kundekreds træner samme sted, og at det er hundetræneren der anbefaler foderet.

 

Jeg var i Petworld efter nogle sko en dag, og ekspedienten spurgte hvad jeg fodrede med. Da jeg sagde Orijen, anede hun ikke hvad det var!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det samme gælder dyrlægerne - de får samlet set kun 1-2 timers undervisning gennem hele deres studie i foder og det er gerne konsulenter fra Hills der "underviser" dem.

 

:???:

 

Sådan ser jeg ikke på det. Dyrlæger har med mange hunde at gøre hver eneste dag, og ser helt sikkert mange resultater af forkert fodering. De har sjovt nok også med mange syge hunde at gøre hver dag og har gennem tiden set gode resultater med deres foder. Min dyrlæge har været dyrlæge i 35 år, han ved rigtig meget om foder og sygdom og foder i al almindelighed. Så kan det godt være det kun var 1-2 timers undervisning ( hvor ved du egentlig det fra ?? Jeg kunne ikke forstille mig at det kun var så lidt, de lærer jo rigtig meget om ernærning og kroppen på dyret ) men de har så meget mere erfaring end en ung kvinde i en dyrebutik. Det er jo ikke kun hills foder de sælger. De skal jo holde styr på alle deres behandlingsfoder og ofte sælger de også andre typer foder, det gør de hvert fald hos min dyrlæge. Bla Orijen og Acana og RC. Min dyrlæge er hellere ikke bleg for at anbefale andet foder end det de har i klinikken. Min veninde som bruger samme dyrlæge har en overvægtig gravhund. Her anbefalede han faktisk CHAPPI, på grund af det indeholder mange grøntsager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg tror at hvis hunden er sund og rask, har det ikke den STORE betydning om foderet er godt eller billigt, der tror jeg det er op til den enkelte hund hvordan dens krop fungere på det, dog synes jeg altid at hunde der bliver fodret på fakta og netto og aldi foder har SÅ mat pels, fyldt med skæl og den er fedtede og lugter.

 

Men har man først en syg hund, så har fodret en stor betydning. Det har jeg da hvert fald erfaret i svær grad.

 

Teitur får i/d fra dyrlægen pga hans kroniske betændelse i bugspytkirtlen som også gør hans har sværrer ved at danne insulin som jo er livsvigtig. Hans foder har næsten gjort ham rask. Men samtidig får han RC hypo pga hans allergi, så jeg blander de to ting. RC hypo er dog noget fed i det, og det kan hans bugspytkirlten så ikke helt tåle, men han kan hellere ikke udelukkende tåle i/d pga hans allergi, så får han voldsom kløe. Så nu har han fået halv af hver og er faktisk næsten rask.

 

Her er jeg jo ikke i tvivl om at foderet virkelig har hjulpet. Havde jeg fordret ham på netto foder, eller Arion, eller almindelig RC, så havde han været død.

 

Så man må ikke glemme hvor meget et godt foder faktisk kan gøre.

 

 

 

Noget man IKKE skal gøre er at lytte til de der mennesker i en dyrebutik som sælger foder og som står og siger det rene vrøvl.

 

 

Da Teitur lige havde fået konstaret kronisk betændelse i bugspytkirtlen vidste jeg ikke ret meget om det, og jeg vidste ikke at olie feks laskeolie er ren gift for hunde med det. Ligesom feks foder fra henne pet food med laks.

 

Spørger i en petworld om de kan anbefale nogle godbidder uden kød og uden fedt. De spørger hvad min hund fejler, og jeg siger den har kronisk betændelse i bugspytkirlten, nå jamen så skulle jeg da tage og prøve det der laskeolie fra henne pet food, fordi det var godt til syge hunde og gav god modstandkraft, og de havde laksegodbidder fra samme mærke som hun anbefalede. Jeg køber det. Teitur var det der olie i 2 dage og bliver dødsyg af det. Min dyrlæge havde liiiige glemt at fortælle mig at det var ren gift for Teitur. Og hende nede i petworld har åbenlyst ikke anede en disse af hvad hun ævlede om.

 

Hey Stella, har du set at RCs Hypoallergenic findes i en udgave med mindre fedtindhold? Den hedder Hypoallergenic Moderate Calorie. Tænkte bare, det måske kunne være bedre så at bruge den, hvis han har problemer med fedtet?

Udover det giver jeg dig totalt ret i det hele. Og det sucks bare at få dårlig vejledning, øv. Mange knus til dig og Teitur. :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Det passer altså ikke, det med dyrlægerne. Min dyrlæge har skrevet speciale om foder, deltaget i mange kurser (som ikke var afholdt af foderfirmaer) og forsket rigtig meget i det. Bare som et eksempel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
http://www.trenddog.dk/da/artikel-hundefoder.pdf

 

Artiklen behøver vist ikke nærmere udybelse

 

Det synes jeg faktisk netop, den gør. De der undersøgelser, der altid henvises til, de siger sjovt nok altid, at der "ikke er den store forskel på foder". En meget vag påstand, som kan betyde meget. Hvad er "ikke stor forskel"?? Det eneste, det rent faktisk betyder, det er, at alle typer foder, som sælges, overholder EUs regler for hundefoder. Men der ER forskel. I saltindhold, i kødets kvalitet og hvor det kommer fra, i tilsætningsstoffer, farvestoffer, askeindhold og meget mere. Forskellene på sygdomsdiætfoder er kæmpestore - både indbyrdes og endnu større til almindeligt foder.

Udover det, så kan dyrlæger sælge lige præcis det foder, de vil. De kunne jo så lige så godt tjene penge på Pedigree eller andet. Der er så kun få mærker, som laver sygdomsdiæt - og da dyrlæger har med syge hunde og katte at gøre, er det klart, at de er nødt til at have sygdomsdiætfoder, som de kan vejlede folk omkring. Men derudover kan de sælge lige det, de vil. De dyrlæger jeg kender, de siger, at de kun vil sælge foder, de ernæringsmæssigt kan stå inde for. Og det er så de dyrere mærker, ja. Fordi de ER bedre.

Men de vejleder altid ud fra den enkelte hund - og ikke nødvendigvis kun det, de selv sælger, som Stella også siger. De anbefaler gerne BARF, f.eks., til hunde, som ser ud til at ville fungere bedre på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
pussigt.. en kunde spurgte mig den anden dag om vi solgte grøntmix (vil tro det er den du snakker om ud fra beskrivelsen) og ville netop blande det i tørfoderet. De var helt kolde overfor mine argumenter om at det havde til hensigt at blive blandet med rent kød eller kallun og ikke med tørfoder..Det betød mere at hunden godt kunne lide det...

 

Ja, det er altså sært. Jeg gad slet ikke diskutere det med Marx' opdrætter, jeg kunne høre på hende, at hun havde den indstilling og var totalt hundrede på, at hun vidste mere end alle dyrlæger i verden, og så var det nytteløst at diskutere. Bare det, at hun tror, at olie er protein, det siger jo en del om hendes "viden". Så vi sagde bare "jaja" og tænkte vores og snakkede om det på vej hjem i bilen.

Det er meningen med det grøntmix, at man skal blande det op med vand, så det bliver en grød. Mmmm ... hvede-majsvælling. Ja, det skal nok være rigtig pragtfuld mad for en hund - og for dens tænder. Øh.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...