Hop til indhold

Mops vs. papillon vs. chihuahua


Gæst Line-piien25
 Share

Recommended Posts

Gæst Line-piien25

Jeg går og lege rmed idéen om at få min første hund. Jeg er blevet helt vild med de tre racer mops, papillon og chihuahua.

Jeg vil gerne høre hvad I kansige om de tre racer? Er de gode førstegangs hunde? Gode og dårlige ting ved dem? Generelt bare hvad I synes der er værd at fortælle :-D

 

Glæder mig til at høre fra jer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt er jeg imod racer der ikke kan formeres naturligt, og kan derfor ikke se det interessante i en mops.

 

Papillion er ultra-kære, men på mange måder en "lille" hund. Chi'en er derimod en stor hund i en lille krop - klog og udholdende, med behov for masser af motion og aktivering.

 

Men det handler jo mere om hvad du vil?! Hvad kan du tilbyde hunden? Hvordan bor du? Hvad er dine forventninger? Vil du gå til træning? Eller vil du have en pyntegenstand i en taske? Hvad søger du i temperament?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Line-piien25

Jeg spørger heller ikke om hvad I synes er den perfekte hund for mig, det er jo noget jeg selv skal afgøre :) Derfor jeg spørgerom de ting jeg gør, så jegkanfinde ud af med migselv, hvilkenhund der ville passe bedst, så jeg vil bare have nogle beskrivelser, som du også selv har givet, så jeg kan tage stilling til hvilken der passer bedst til mig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Line-piien25

Men lige for at svare på et par af dine spørgsmål alligevel, så bor jeg i en lille lejlighed, vil gå til træning med min hund, bare fordi det er sjovt. Altså ikke konkurrence (går jeg ud fra). Mere for at holde os begge i gang og have det bånd det skaber. Ingen pyntegenstand/klæd-ud-dukke, men hund :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så sige at en papillon er alt andet end en lille hund. Ja, den fylder ikke ret meget fysisk, men er super intelligent og meget lærenem og hvis den ikke bliver aktiveret, så finder den på ballade selv. Den er en lille aktiv hund, som er helt med på et aktivt liv med lydighed og agility. :banan:

 

De to andre racer kender jeg ikke så meget til, andet end jeg vil sige at med alle tre racer, skal du være opmærksom på at du får en sund vaps - det er små modehunde og derfor findes der desværre end del møg-avl derude. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Chihuahuaen har jeg jo selv erfaring med, og ja, de er faktisk store hunde i en lille krop - men deres sind er meget skrøbeligt - Det betyder ikke at de skal pusse nusses om, men bare at de ikke skal råbes af eller håndteres hårdhændet.

Du kan sagtens få en chihuahua, som ikke gør, som elsker at gå tur og som kan opføre sig ordentligt og ikke som en lille tæppetisser, men det kræver at du er konsekvent (men kærlig) og du ved hvad der er i orden og ikke i orden.

 

En mops er noget mere robust i deres sind, og er en lille klovnehund. Jeg kan huske jeg har debatteret denne race med en anden bruger herinde, for de mopser vi hver især har stiftet bekendskab til må være meget forskellige. Men som jeg kender til racen, er de meget glade og klovnede, men også bestemte og stædige små hunde :) Hvis det regner udenfor, uha, så bliver jeg bare siddende her. Helt fantastiske små væsener.

 

Papillion kender jeg ikke noget til.. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mops - meget mod hunde med kort snude og formeringsproblemer, der er rigtigt stor risiko for helbredsproblemer, jeg ville aldrig have sådan en.

 

Papillon - fysisk lille, men kan mange ting, meget aktiv, opfatter den absolut ikke som en sofa-hygge-pensionist-hund, mine er alle meget aktive, dyrker sport, går lange ture etc.

 

Chihuahua - kan ikke mindes at have set chihuahua'er til noget træning / konkurrencer, men mistænker det er fordi, dem der vælger chi tit ønsker en hygge-hund, jeg er sikker på de kan lige så meget som alle andre. Har en chihuahua-yorkshire-blanding og der er en papillon-chihuahua-blanding her på forum, som begge er meget aktive og kloge.

 

Uanset hvilken du vælger, sørg for at tjekke grundigt og vælg med stamtavle, der er rigtigt mange arvelige sygdomme i alle 3 racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inden jeg selv fik Cille havde jeg også overvejet mops og chi, men mopsen blev fravalgt fordi den larmer :-D fordi den er så fladsnudet og chi'en fordi jeg ikke syntes den helt egnede sig til vores lille familie og vores nogen gange overdrevne ture i skoven pga vores geocaching hobby.

 

Kiggede efter en lille hund fordi vores lejlighed ikke er særlig stor, og faldt over en Prazsky Krysarik - Tjekkisk rottehund.

Lille livlig race, som er meget lærevillig, robust på trods af størrelsen og en stor hund i en lille krop.

 

Jeg går til hundetræning med hende og havde også overvejet agility, men da hun endnu ikke er et år og jeg ikke kan være væk to aftener om ugen til hundetræning valgte jeg kun lydighed i år.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke SÅ meget om racerne, men kan da fortælle, hvad jeg SELV har oplevet.

 

Mops: Dejlige og stille, men de kan blive rigtig dyre, pga den måde de er avlet på. Altså de kan have mange problemer med helbredet.

 

Chihuahua: Som de andre siger, er det en STOR hund i en lille krop. Jeg bor et sted hvor der er mange der har chihuahua'er. De er desværre ikke så robuste, kan have problemer med knæskallerne og kraniet. De går meget nemt i "stykker", så man skal passe på, hvem de tumler med ;) Helst små hunde. En af dem der tit går tur i mit nabolag, har en super sød chihuahua der ALTID går pænt uden snor ved siden af. Jeg har aldrig talt med ham, men han virker som en rigtig god hundeejeer. Men hvis du skal have en sund og rask chihuahua, så SKAL der være stamtavle. Der er meget indavl, så vidt jeg kan forstå. /: Og det fører netop til de problemer en chihuahua kan have. Jeg har også læst mig frem til, at de virkelig små chihuahuaer, også kaldet teacup af folk, har meget større chancer for at få disse problemer. Så selvom de er søde og bitte små, så skal man stadig passe på :)

 

Papillon: De få jeg har mødt, har været meget "vilde". De elskede at lege. Har brug for meget aktivering :) Dejlig hund så vidt jeg ved :)

 

Har ikke så meget andet at sige, men håber du finder det bedste for dig <3

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst MartineSophia

Jeg kender ikke så meget til racen papillon.

 

Mops: Jeg syntes at mops er en virkelig skøn hund jeg er normalt mere til store hund men er vild med mops og bulldogs. Min mops er stille og let at have med at gøre han elsker at putte og er helst i nærheden af os hele tiden. Han er også meget vild med at lege med andre hunde. De er en rigtig god familie hund og god til små børn eftersom det er en lille men robust race. Man skal dog huske at holde øje med deres vejrtrækning. De er også utrolige lærenemme min egen mops lærte at sitte på et kvater og det samme med gipote.

Chihuahua: Også en rigtig sød race som jeg desværre ikke kender helt vild meget til men jeg har før passet en og hun var ikke spor glad for nogle hunde. Men tilgengæld skulle hun hele tiden være oppe hos et menneske hvor hun lå og puttede sig ind til en. Jeg ville IKKE anbefale en chihuahua til en familie med små børn eftersom de er meget små. De er ikke lige så lære nemme efter hvad jeg kender til men som sagt kender jeg ikke racen så godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...