Hop til indhold

Hvilke vintersko skal jeg vælge?


Tigerdyr
 Share

Recommended Posts

Kære alle kloge, søde, betænksomme hundeejere her på H-F,

 

Jeg har brug for lidt vejledning omkring valg af sko til min Nala på 16 mdr.

Nala er 3/4 Cairn Terrier og 1/4 West Highland White Terrier og vejer ca. 9 kg. Hun er atypisk i pelsen idet hun er bomuldsblød og ikke strid. Hun er en klippehund og ikke en trimmehund.

 

Jeg har i dag målt hendes poter.

Forpoterne er 5 x 5 cm. Bagpoterne er 5 x 4 cm.

Jeg har målt dem ved at stille hende på et stykke papir og tegne rundt om hendes fod. Jeg har så målt de steder på foden der var længst fra hinanden. Længde er derfor fra længste negl til bagerste del af den store trædepude. Breden er fra yderste trædepude til inderste trædepude.

 

Jeg vil gerne have et par sko til hende, da hun er begyndt at være meget generet af salten og sneen. Hun har en del pels mellem trædepuderne, og når hun går i sne dannes der isklumper i det. Det er meget smertefuldt! Jeg har klippet pelsen helt kort for at undgå det mest muligt.

Da hun nu ikke har ret meget pels tilbage på poterne til at beskytte trædepuderne, er hun også generet af salten. Vi kan derfor hverken gå på astfalt/stier eller i sneen :cry:

Lige nu kommer jeg uden om det ved at gå i skove og andre steder hvor sneen er ren, men hård. Det hjælper da også på det og antallet af gange hvor jeg skal fjerne isklumperne er minimal :klap: Desværre har jeg ikke mulighed for denne løsning på alle gåturene :-(

 

Jeg har kigget på flere forskellige muligheder og har nu brug for lidt erfaringer og gode råd. Jeg håber i kan hjælpe, kære H-F'er :mrgreen:

 

Allerhelst vil jeg have disse Ruffwear Bark'n Boots™ Polar Trex™ - Ruffwear - Shop4Dogs fra RuffWear. De ser ud til at sidde rigtig godt fast på foden. Nala vil skulle have XXS ifølge deres måleskema.

Der er også disse to udgaver uden støtte på benet: Kb Hundesko - Ruffwear Grip Trex, Sort, 4 stk. og Kb Hundesko - Ruffwear Skyliner, 4 stk. - Der ser ud til at give lidt mere frihed, men har læst at folk har oplevet de ikke sidder så godt fast på hundens poter?

 

Jeg overvejer også Hundesko - letvgts gummi hundestvler til hunde der HADER hundesko men det er en lidt dyr løsning hvis sneen har tænkt sig at blive liggende lige så længe som sidste år.

Sidst men ikke mindst, overvejer jeg "bare" disse: Billige hundesko i neopren - beskyt poterne med hundesokker og hundesko - men holder de længe? Og er de virkelig så vandtætte at de vil de holde salten ude?

 

Er der nogle der har erfaringer med at have sokker inde under skoene? Det anbefaler Ruffwear man bruger: Hundesokker fra Ruffwear - strmper til hunde - sokker til din hund 4 styk Er det bare ren fis, eller skal man også have dem? ;-)

 

Det er nødvendigt at skoen/alternativet sidder godt fast på foden. Nala går næsten altid løs og er simpelthen så glad for sneen - hun begraver sig også gerne i det og styrter rundt :damn: Hvis hun taber en sko, vil jeg ikke have ret stor mulighed for at finde den igen :-(

 

Jeg håber i har nogle gode råd og erfaringer!!

 

På forhånd tak!

Vuf fra (endnu en) bekymret hundeejer og den stakkels Nala

 

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejer også Hundesko - letvgts gummi hundestvler til hunde der HADER hundesko men det er en lidt dyr løsning hvis sneen har tænkt sig at blive liggende lige så længe som sidste år.

 

Jeg kan varmt anbefale ovennævnte gummisko og de er bestemt ikke dyre, da du får 12 stk - dvs. 3 sæt, og de er ret holdbare - selvfølgelig afhængig af, hvor og hvor længe I går osv. Derudover synes jeg de er gode, fordi materialet er så "tyndt", at hunden, efter min overbevisning, stadig har en vis fornemmelse af at have kontakt med underlaget. Det er ikke sådan at Buster ligefrem elsker at have dem på, men når han først er ude, så virker han ikke generet - tværtimod. Vi har dog endnu ikke brugt dem denne vinter, og håber at kunne undgå det - det er trods alt rarest at gå uden sko :-D.

 

Buster er forøvrigt en gårdhund på ca. 10 kg og hans sko er røde - ikke just usynlige ... :blink:. Held og lykke med projektet

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna har pawz sko og hun har ruffwear bark'n boots.

 

Hun har tabt en af de dyre sko et par gange, da de ikke sidder særlig godt fast.

 

Pawz skoene er nemme at få på og hun er ikke generet af dem (der er billeder i februar billedetråden).

 

Jeg er selv ude i at overveje de der polar trex, da pawz ikke er så gode på asfalt på længere ture. Men jeg skal lige have dem prøvet på hende først. Vær obs på om hunden har forskellig størrelse bagpoter og forpoter. Det har Luna nemlig. Hun bruger M på forpoterne og S på bagpoterne i de der Bark'n Boots

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan varmt anbefale ovennævnte gummisko og de er bestemt ikke dyre, da du får 12 stk - dvs. 3 sæt, og de er ret holdbare - selvfølgelig afhængig af, hvor og hvor længe I går osv. Derudover synes jeg de er gode, fordi materialet er så "tyndt", at hunden, efter min overbevisning, stadig har en vis fornemmelse af at have kontakt med underlaget. Det er ikke sådan at Buster ligefrem elsker at have dem på, men når han først er ude, så virker han ikke generet - tværtimod. Vi har dog endnu ikke brugt dem denne vinter, og håber at kunne undgå det - det er trods alt rarest at gå uden sko :-D.

 

Buster er forøvrigt en gårdhund på ca. 10 kg og hans sko er røde - ikke just usynlige ... :blink:. Held og lykke med projektet

Jeg var i min maxizoo i dag for at få dem (som en (formegentlig) midlertidig løsning). Der var desværre udsolgt, men de får en ny sending i morgen - den regnede de dog med også vil ryge hurtigt :-( Stakkels Nala :cry:

 

Jeg går i blandet terræn. Morgen og aftenturen er typisk mest i sne, men også lidt på asfalt.

På eftermiddagsturen prøver jeg så vidt det er muligt at tage hende med i en hundeskov. De få dage hvor det ikke lige hænger sammen er også bare hjemme i området, som er både astfald og sne :-) Når hun er løs (hvilket hun oftest er) går hun selv ud i sneområderne - dem foretrækker hun ... Vi går ca. 2-2,5 time om dagen!

 

Jeg tænkte at det var en dyr løsning, fordi jeg har hørt at de ikke holder mere end 2-3 dage. Rundt regnet giver det jo en pakke med 12 om ugen :???: Hvis sneen bliver liggende til slutningen af marts som sidste år bliver det så 7-8 pakker af 110 kr. Pyha. Så er et par sko alligevel en ret god investering synes jeg ;-) Holder dine længere end 2-3 dage i blandet terræn?

 

Jeg er ikke i tvivl om at Nala ikke vil synes om dem, men jeg håber hun ligesom din Buster glemmer dem når hun er ude ;-)

Jeg har den orange størrelse (x-small) herhjemme, men de er desværre for små. Er rød small? Det var small til bagpoterne og medium til forpoterne jeg påtænkte at købe, jo mindre de ser helt for store ud når jeg står med pakken i hånden ... Rart at høre at din passer rød - den er nok ca. samme størrelse som min ;-)

 

Tusind tak fordi du tog dig tid til at læse min lange smørre og svare :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna har pawz sko og hun har ruffwear bark'n boots.

 

Hun har tabt en af de dyre sko et par gange, da de ikke sidder særlig godt fast.

 

Pawz skoene er nemme at få på og hun er ikke generet af dem (der er billeder i februar billedetråden).

 

Jeg er selv ude i at overveje de der polar trex, da pawz ikke er så gode på asfalt på længere ture. Men jeg skal lige have dem prøvet på hende først. Vær obs på om hunden har forskellig størrelse bagpoter og forpoter. Det har Luna nemlig. Hun bruger M på forpoterne og S på bagpoterne i de der Bark'n Boots

Ja, jeg læste godt i en anden tråd at Luna havde tabt en af sine. Det dur jo ikke!

 

Det vil selvfølgelig være enorm besværligt hvis hun skal have to forskellige størrelser :-( De bliver bestilt hjem i 4 stk. alle steder jeg kigger. Åh altså! Det håber jeg ikke så ... De mindste jeg kan finde er 51 mm (jeg går ud fra det er et bredde mål?). Nala er 50 mm på forpoterne og 35 mm på bagpoterne. De er så måske endda for store bagtil?

 

Vi må finde et sted vi kan prøve dem - desværre forhandler MaxiZoo dem ikke .. Hvis du høre om et sted på Sjælland, vil jeg gerne have besked :-)

 

Jeg var i MaxiZoo i dag, for at få nogle Pawz. De var desværre udsolgt. Øv!

 

Også et stort tak til dig for at give dig tid til at læse det overdrevet lange og kedelige indlæg ;-)

Og tak for de gode svar!

 

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var i min maxizoo i dag for at få dem (som en (formegentlig) midlertidig løsning). Der var desværre udsolgt, men de får en ny sending i morgen - den regnede de dog med også vil ryge hurtigt :-( Stakkels Nala :cry:

 

Jeg går i blandet terræn. Morgen og aftenturen er typisk mest i sne, men også lidt på asfalt.

På eftermiddagsturen prøver jeg så vidt det er muligt at tage hende med i en hundeskov. De få dage hvor det ikke lige hænger sammen er også bare hjemme i området, som er både astfald og sne :-) Når hun er løs (hvilket hun oftest er) går hun selv ud i sneområderne - dem foretrækker hun ... Vi går ca. 2-2,5 time om dagen!

 

Jeg tænkte at det var en dyr løsning, fordi jeg har hørt at de ikke holder mere end 2-3 dage. Rundt regnet giver det jo en pakke med 12 om ugen :???: Hvis sneen bliver liggende til slutningen af marts som sidste år bliver det så 7-8 pakker af 110 kr. Pyha. Så er et par sko alligevel en ret god investering synes jeg ;-) Holder dine længere end 2-3 dage i blandet terræn?

 

Jeg er ikke i tvivl om at Nala ikke vil synes om dem, men jeg håber hun ligesom din Buster glemmer dem når hun er ude ;-)

Jeg har den orange størrelse (x-small) herhjemme, men de er desværre for små. Er rød small? Det var small til bagpoterne og medium til forpoterne jeg påtænkte at købe, jo mindre de ser helt for store ud når jeg står med pakken i hånden ... Rart at høre at din passer rød - den er nok ca. samme størrelse som min ;-)

 

Tusind tak fordi du tog dig tid til at læse min lange smørre og svare :oops:

 

Ærgerligt at de var udsolgt, men måske du kunne få lagt en pakke til side?

 

Vi har endnu alle 12 i behold, men har heller brugt dem så meget - vel en uges tid sidste vinter. Men igen, så afhænger det jo af hundens adfærd, underlag (Buster var ikke kun generet af salt, men også af sneen) osv. Men jeg har mødt flere, hvor skoene holdt i flere uger. Hvis de nu ikke skulle holde så længe, men kun 2-3dage kan du jo altid investere i "rigtige" sko - kan bare ikke forestille mig, at Nala vil bryde sig om dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ærgerligt at de var udsolgt, men måske du kunne få lagt en pakke til side?

 

Vi har endnu alle 12 i behold, men har heller brugt dem så meget - vel en uges tid sidste vinter. Men igen, så afhænger det jo af hundens adfærd, underlag (Buster var ikke kun generet af salt, men også af sneen) osv. Men jeg har mødt flere, hvor skoene holdt i flere uger. Hvis de nu ikke skulle holde så længe, men kun 2-3dage kan du jo altid investere i "rigtige" sko - kan bare ikke forestille mig, at Nala vil bryde sig om dem.

 

Jeg var derinde igen i dag (fordi en dum gymnasieelev igår bildte mig ind, at de fik en ny sending i dag - SNYYDT!). Nu fik jeg lagt en rød størrelse til side, og de ville ringe når de kom :-)

 

Det ville da være fantastisk om de holdt så længe. I så fald er det den perfekte løsning, for som du siger, vil de nok hellere gå i dem end i rigtige sko ;-)

Nala er ikke vild med alt sådan noget der udstyr, men er generelt god til at "glemme" det så snart hun kommer ud. Der er turen den vigtigste. En så stor udfordring som et par sko vil være har vi dog ikke været igennem - men et dækken var ihvertfald ikke et hit indendørs ;-)

 

Tak for dit svar!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia

Jeg har i tråden "er det salten?" jagtet nogle sko til hope, som også kan holde til lidt mere end bare en enkelt tur. Hope har så ufatteligt små poter, så de ruffwear er for store... Jeg fandt så disse Porta Wear Dog Shoes at zooplus Jeg modtager dem i dag, forhåbentlig inden middagsturen, så vi kan komme ud og gå langt... Jeg kan nemlig ikke bære 16kg hver gang hun nægter at gå videre pga smerter i poterne... Så nu prøver jeg disse og evt får hun mine ankelsokker på inden under :genert: Men tror de pawz er gode som alternativ, hvis man bare skal bruge nogen et par dage... Men for os der går langt flere gange om dagen og ikke har mulighed for andet end asfalt og sne så tror jeg ikke de holder alt for længe....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige købt de her i dag:

 

Ruff Wear Bark'n Boots Skyliner

 

Vi prøvede også de der Polar Trex, da det egentlig var dem, jeg ville have. Men Luna's vildtkløer sidder ret langt nede og er dermed placeret lige der, hvor spændet sidder, på både Polar Trex og Grib Trix. Men de der skyliner virker nu gode og sidder fint på hende. Hun har fået dem i størrelse S, til stor overraskelse for damen nede i Kenjan:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har i tråden "er det salten?" jagtet nogle sko til hope, som også kan holde til lidt mere end bare en enkelt tur. Hope har så ufatteligt små poter, så de ruffwear er for store... Jeg fandt så disse Porta Wear Dog Shoes at zooplus Jeg modtager dem i dag, forhåbentlig inden middagsturen, så vi kan komme ud og gå langt... Jeg kan nemlig ikke bære 16kg hver gang hun nægter at gå videre pga smerter i poterne... Så nu prøver jeg disse og evt får hun mine ankelsokker på inden under :genert: Men tror de pawz er gode som alternativ, hvis man bare skal bruge nogen et par dage... Men for os der går langt flere gange om dagen og ikke har mulighed for andet end asfalt og sne så tror jeg ikke de holder alt for længe....

Har du fået skoene og er de et hit? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige købt de her i dag:

 

Ruff Wear Bark'n Boots Skyliner

 

Vi prøvede også de der Polar Trex, da det egentlig var dem, jeg ville have. Men Luna's vildtkløer sidder ret langt nede og er dermed placeret lige der, hvor spændet sidder, på både Polar Trex og Grib Trix. Men de der skyliner virker nu gode og sidder fint på hende. Hun har fået dem i størrelse S, til stor overraskelse for damen nede i Kenjan:lol:

Vildtklørerne var også min største bekymring med de der Polar Trex sko. Netop en god grund til at prøve dem inden man handler!

Når du har prøvet dem et par dage, giver du så lige en melding om hvordan de er? :-)

 

Jeg har snakket med ejendomsfolkene i mit boligselskab og har fået dem overbevist om at skrue ned for salten :klap:

Nu bruger de salt på trapper og cykelstierne og grus på fortove! Hurra :-) Det har hjulpet enormt på Nalas poter!

Før brugte de en blanding af salt og grus!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...