Hop til indhold

Søger lidt råd ang lineføring


Camilse
 Share

Recommended Posts

Jeg står i den situation at langt det meste bare kører med hunden. Hun kan sin rundering, sit felt, sit, stå og dæk er heller ikke et problem, og det går bedre og bedre med hendes aflevering af apporten.

 

Men, men, men...

 

Vores lineføring er altså noget skidt, hun kan måske holde koncentrationen 5-10 skridt og så ryger den. Træningen af stort set al ting er startet herhjemme i stuen, da der absolut ingen forstyrrelser er.

 

Vi skal til vores første konkurrence om små to måneder, så jeg har besluttet at nu må der ske noget.

 

Jeg er startet forfra og har besluttet mig for at baglænskæde hver af de tre dele der er i lineføring(30 skridt ud og 30 skridt tilbage - stykket med opbremsning og vendinger - stykket med løb) og når de hver især sidder, jamen, så vil jeg sætte dem sammen. Nogle vil nok argumentere mod at gå det samme program hele tiden, og det er heller ikke meningen. Jeg kan jo altid når hun kan holde kontakten, begynde at ændre på det, men min tanke er jo at programmet altid er det samme i DcH. Det eneste der bliver ændret er at hun med tiden skal vise langsom gang også.

 

Jeg er blevet forslået at jeg også kunne opbygge en forventning om at der hele tiden kan ske noget nyt og på den måde "tvinge" hende til at være opmærksom. Problemet her er bare at jeg ikke føler jeg får den ro på som jeg gerne vil have. Hun er jo en spradebasse af dimensioner og der skal ikke meget til før hun hopper rundt på sine bagben.

 

Nu har jeg kun forsøgt en gang med baglænskædningen(er startet med det lige stykke, da det er lettest) og jeg synes at det går super godt. Jeg bruger parkeringspladsen til at træne på, hvilket er super her i starten. Jeg valgte vores slutpunkt og gik først 1 skridt, så 3, så 5 og så videre. Da vi var oppe på 15-20 skridt, begyndte jeg så at tage turen ud, så vi kunne få omkringvendingen med(ved ikke om det er til at forstå?). Jeg sluttede af med hende, da vi kunne gå 10-15 skridt ud og 15-20 skridt hjem.

 

På nogle af turene lavede jeg "maskingevær" så hun fik godbidder undervejs, for at undgå at hun ikke tror at godbidderne kun kan falde når vi laver opbremsningen til sidst.

 

Men er det helt ude i hampen? Planen er at vendinger og opbremsninger skal trænes ved siden af også(hun er dog hamrende stabil i lige det).

 

Er der andet man kan gøre? jeg ønsker kun at bruge guffer som belønning, da hun som sagt kommer meget let op at køre i drift, og det er nødvendigt at dæmpe hende lidt i denne øvelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville starte med afslutningen, hund på plads så ville jeg belønne helt vidt med legetøj eller hvad der kører hunden mest op, gentag nogle gange, så næste kæde som så vidt jeg husker er løb fra midt og ned til slut afslut med plads og beløn helt vildt gentag nogle gange så næste trin som er en omkring vendig så løb og så afslutning plads med vild leg, dvs ikke belønne under vejs men giv rigtig stor bonus til slut, opbyg en forventning hos hunden, du får en meget bedre lineføring/fri ved fod på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kleo. Jeg vil ikke bruge legetøj. Hun er en hund der er umulig/meget vanskelig at arbejde med når hun kommer op i drift. Heldigvis knokler hun løs for godbidder og er meget glad for mad.

 

Jeg er enig i at det skal være rigtig godt at komme til øvelsens slutning, men legetøj det bliver det ikke. Det bruger vi kun til de øvelser hvor hun skal rigtig godt op i drift.

 

Jeg sidder nu og tænker om jeg burde kæde hele øvelsen og ikke dele den i tre dele. Fordelen vil jo være at hun vil kunne bruge løbet som belønningen. Ulempen kan jo så være at hun skal gå riiiiiiiiiiiiiiigtig langt til sidst...

 

Jeg må lægge hovedet lidt i blød.

Link til indlæg
Del på andre sites

tja vi er ikke enig kan jeg se, jeg vil have power ved fri ved fod, en hund som Glæder sig til afslutningen for så bliver der fest, jeg vil have en hund som gennem hele programmet bliver mere og mere intens fordi den glæder sig til afslutningen hvor der virkelig bliver fest:), jeg gider ikke en hund som dæmper under vejs og da slet ikke en hund som ikke er på.

du skriver at hunden falder ud, det er det du vil væk fra, så må du opbygge en forventning om at det her er sjovt og fest, det gør man ikke med dæmpende belønning:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kleo: Nu kender du jo ikke min hund:blink: Hun arbejder mindst lige så hårdt for en godbid, som for en bold eller hendes yndlingstrækketov. Og hun er mindst lige så glad for det. Og jeg vil jo mene at jeg sagtens kan få power uden at skulle bruge legetøjet. Problemet er jo netop at der er forskellige hunde, og ikke alle hunde har godt af at man bruger legetøj som belønning til alt ting, for man ender med at stå med en overtændt hund.

 

Legetøjet er noget jeg kun bruger når vi skal arbejde med fart og drift, og jeg tror ikke engang det er nødvendigt. Hendes rundering er udelukkende indlært med guffer(den er også baglænskædet) og hendes udløb, indløb og efterfølgende påvisning af figuranten kører i knaldhøjt tempo og med drift, og hun har måske mere drift på her, end hun har i sit feltsøg, hvor hun er belønnet med leg.

 

Men igen, belønningen afhænger jo af den enkelte hund. Og hvis nu godbidder er noget som har enorm værdi for hunden, så er det vel i orden at bruge det som belønning?

 

Og så er der jo forskel på at have power på hunden og have en hund der konstant hopper omkring en eller gerne vil trække frem fordi hun er kommet op i drift og derfor reagerer på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen som siger du skal bruge legetøj, det var et eksempel :-D

 

Det bedste råd jeg kan give dig er at gå frem efter hvad din hund er parat til og ikke efter at hun skal være klar på dato :-D Det går altfor let galt på den konto.

 

Ellers vil jeg ikke rigtigt foreslå noget, da jeg synes at have erfaret, at du stort set ikke kan bruge de råd du får herinde :vedikke: men held og lyke med det

Link til indlæg
Del på andre sites

Kleo: Nu kender du jo ikke min hund:blink: Hun arbejder mindst lige så hårdt for en godbid, som for en bold eller hendes yndlingstrækketov. Og hun er mindst lige så glad for det. Og jeg vil jo mene at jeg sagtens kan få power uden at skulle bruge legetøjet. Problemet er jo netop at der er forskellige hunde, og ikke alle hunde har godt af at man bruger legetøj som belønning til alt ting, for man ender med at stå med en overtændt hund.

 

Legetøjet er noget jeg kun bruger når vi skal arbejde med fart og drift, og jeg tror ikke engang det er nødvendigt. Hendes rundering er udelukkende indlært med guffer(den er også baglænskædet) og hendes udløb, indløb og efterfølgende påvisning af figuranten kører i knaldhøjt tempo og med drift, og hun har måske mere drift på her, end hun har i sit feltsøg, hvor hun er belønnet med leg.

 

Men igen, belønningen afhænger jo af den enkelte hund. Og hvis nu godbidder er noget som har enorm værdi for hunden, så er det vel i orden at bruge det som belønning?

 

Og så er der jo forskel på at have power på hunden og have en hund der konstant hopper omkring en eller gerne vil trække frem fordi hun er kommet op i drift og derfor reagerer på den måde.

 

Du har helt ret jeg kender ikke din hund:)

Du spørger om råd du fik mit, jeg vil gerne have en hund som hopper rundt i starten i forventning om at nu skal vi lave noget som er så sjovt:) det vil jeg da noget hellere en jeg vil have en hund som går 5-10 skridt og "mister konsentrationen", at den gør det viser jo at det du tilbyder ikke har høj nok værdi:)

men igen jeg kender ikke dig og din hund :) jeg svarer ud fra det du skriver :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har helt ret jeg kender ikke din hund:)

Du spørger om råd du fik mit, jeg vil gerne have en hund som hopper rundt i starten i forventning om at nu skal vi lave noget som er så sjovt:) det vil jeg da noget hellere en jeg vil have en hund som går 5-10 skridt og "mister konsentrationen", at den gør det viser jo at det du tilbyder ikke har høj nok værdi:)

men igen jeg kender ikke dig og din hund :) jeg svarer ud fra det du skriver :)

Jeg har jo netop anvendt leg og legetøj tidligere. Og det er jo her jeg har haft problemer med at holde hendes opmærksomhed og en hund der hopper og danser rundt.

Det jeg har gjort i dag har udelukkende været med godbidder, for at få hende lidt ned i gear og hun holder opmærksomheden rettet mod mig hele tiden.

 

Jeg har måske ikke gjort det tydeligt, men der er altså ikke problemer med at holde hendes opmærksomhed hvis jeg har godbidder(lige pt. er frikadeller det helt store hit). Har hun været dygtig ud over det sædvanlige, så kan hun få en bonus evt. i form af leg, men det er ikke noget jeg ønsker at praktiserer og så ville jeg stoppe træningen af netop den øvelse for at lade hende stoppe med en helt igennem skøn oplevelse.

 

Vi er enige om at selvfølgelig skal hunden være på, men man kan altså også komme i en situation hvor det bliver for meget, og det er heller ikke ønskeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg prøver lige en sidste gang, hvis hunden kun holder opmærksomheden når du har frikadeller i lommen så dur det ikke! du skal bruge en hund som kan gå hele lineføringsprogrammet uden overhovedet at blive belønnet, det er det du skal slutte med, dvs du skal oparbejde en forventning hos hunden om at belønningen kommer! det kan du i en øvelse som lineføring som jo er en meget lang øvelse gøre ved at baglænskæde, dvs belønne for det sidste led i kæden og så langsom bygge på baglæns, hvis det skal virke så skal belønningen være mega stor dvs forventningen om det som sker når vi "lander ved slutpælen" skal være så høj hos hunden at den går mere og mere intens efter hånden som øvelsen skrider frem fordi den har erfaring for at om lidt slutter det hele med løb til afslutning plads og juhuuu så kommer mega belønning, at gå og fylde godbidder på gennem et helt program giver ikke det jeg vil have det er sikkert! men rigtig meget held og lykke jeg håber du når dit mål på din måde:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor skriver jeg at jeg fylder godbidder på igennem et helt program? Jeg skriver at jeg på nogle ture(idag fik hun det en enkelt gang) giver godbidder undervejs. De øvrige ture(vi nåede op på en del), der får hun kun til sidst. Ellers kan jeg da ikke tillade mig at sige at jeg baglænskæder?

 

Jeg tror altså der er noget du har misforstået :blink: Jeg har jo hele tiden sagt at vi er enige, den eneste forskel er blot at jeg kun vil give min hund godbidder til sidst, og IKKE give hende leg, da jeg ved at det kan hun ikke styre. Så jeg forstår altså ikke helt hvor det stammer fra det med at jeg vil give godbidder hele vejen:vedikke: Det har jeg aldrig sagt var hensigten...

 

Nej, en hund kan ikke være for meget på, men den kan komme så meget op i drift at det får negative konsekvenser, og det ønsker jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

da jeg muligvis har forklaret mig forkert(ved ikke om det er årsagen) så prøver jeg lige igen at forklare den måde jeg havde tænkt mig at træne min lineføring. Først ville jeg have fokus på de tre enkelte dele, om det er godt ellers skidt, det ved jeg ikke og det vil jeg overveje med mig selv. Det der er fokus på i første omgang er 1+2 ben, dvs. de 30 skridt lige ud og 30 skridt hjem igen.

 

Jeg har valgt et sted hvor jeg vil afslutte hver eneste tur. ideelt set havde jeg jo opsat en markering. Så går jeg hen så jeg er et skridt fra markeringen/slutstedet. Siger plads(den kommando forstår hun udemærket og tager kontakt) og går så det ene skridt hen til pinden. Hurra hun kiggede på mig og sætter sig fint. Hun får sin godbid.

 

Nu går jeg tre skridt væk(i samme retning som før) kommando - går til slutsted - holder hun kontakt så får hun sin godbid på slutstedet. Det bliver jeg ved med indtil 2. ben sidder fast. Så starter jeg hende i den modsatte retning, dvs. 1 skridt før vendingen på første ben og går til vores slutsted. Holder hun kontakt og går pænt=hun får sin godbid. Så flytter vi et par skridt mere bagud før vendingen og gentager. Sådan fortsætter vi, indtil vores startsted er samme sted som slutstedet og hun kan både 1.+2. ben. Det gjorde jeg ud fra den overvejelse om at jeg først ville baglænskæde de tre enkelte dele og så senere sætte dem sammen til en(evt. når man har kædet løbedelen sammen). Men altså, hun får kun sin godbid ved slutpunktet.

 

Jeg har lavet en tegning, så jeg er sikker på det kan forstås:

kade.jpg

Den skal nok lige ses i stort.

 

Som jeg ser det, så er den eneste forskel(udover hvad vi vil belønne med) at jeg deler ind i tre delmomenter. At køre det hele i en køre havde jeg ikke overvejet, men det har da sat gang i mine tanker(som jeg da også nævner).

 

Nu håber jeg at du kan se at vi altså vil det samme :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...