Hop til indhold

markering/afhetning i spor og feltsøg


CBK
 Share

Recommended Posts

Hvad har i indlært i forbindelse med genstande i spor og feltsøg, at hunden skal markere stedet(halse eller dæk), eller bringe genstanden ind?

 

Kunne godt tænkte mig hvad der har været baggrunden for at I har valgt det ene eller andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jacki dæk-markerer både på sporet og i feltsøg.

 

Vi træner IPO, hvor det er mere reglen end undtagelsen, at hunde dækker ved genstande, så det skulle Jacki selvølgelig også :???:

 

Jeg har brugt feltsøg, som motivationstræning i markeringer, så derfor dækker hun også her.

 

Idet jeg planlægger en kåringer i PH også, skal genstande i feltet markeres - så valget var ret let :blink:

 

På sporet overvejer jeg, at "omprogrammere" hende til stå-markeringer, hun er nemlig en rigtig prinsesse, så hun vil ikke rigtig lægge sig på vådt underlag :engel: I feltsøg er hun ikke så påvirket af underlaget, da jeg ikke her skal "kæmpe" med/mod en enorm spormotivation ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle hund samlede genstanden op. Det lærte jeg hende primært fordi jeg var for doven til selv at gøre det :mrgreen:

Min nuværende har et lidt ... alternativt forhold til apportering, og det kan godt være den aldrig kommer til at være helt fin. Derfor har jeg lært ham at dække i stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Loke dækmarkerer - har ingen problemer med det mere. Jeg har indlært adfærden uden for sporet og lagt det ind på sporet efterfølgende. Lige i begyndelsen var der lidt vanskeligheder når der også var godbidder på sporet, men det er vi ovre nu. Der skulle vare en bedre belønning for markeringen til. Loke er ligeglad med vand og sne etc. han dækker uanset hvad så jeg synes det er praktisk og der er mindre risiko for fejl end ved andre adfærd for os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enzo er den første af mine vapser som jeg er i gang med at lære at dække for genstande på sporet. Desværre har det vist sig, at han er en smule uenig i at det kan lade sig gøre at dække på fx en stubmark... for de stikker de stubbe.... og selvom han - når han er fri - søger alle mudder- og vandhuller og ligger sig i dem og kører hovedet under vandet/mudderet...... så syn's han ikke det er fedt at dække for en genstand, hvis der er lidt fugtigt..... En blød og tør græsplæne eller andet blødt går det straks meget bedre med...

 

Feltgenstande apporteres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enzo er den første af mine vapser som jeg er i gang med at lære at dække for genstande på sporet. Desværre har det vist sig, at han er en smule uenig i at det kan lade sig gøre at dække på fx en stubmark... for de stikker de stubbe.... og selvom han - når han er fri - søger alle mudder- og vandhuller og ligger sig i dem og kører hovedet under vandet/mudderet...... så syn's han ikke det er fedt at dække for en genstand, hvis der er lidt fugtigt..... En blød og tør græsplæne eller andet blødt går det straks meget bedre med...

 

Feltgenstande apporteres.

 

Jep det er sært...

 

zeus 193.jpg

 

 

:slem:

zeus 182.jpg

zeus 184.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min lære at apportere genstandende i feltet (skal de som sagt i DcH) og han skal også lære at apportere på sporet. Han er en retriever og skulle efter sigende elske at bære (ved ikke om han altid er helt enig :D) og så fik jeg på et tidspunkt at vide at det er noget med at de slet ikke må røre genstanden hvis de dækker, og at den skal ligge lige imellem benene osv. Og så sagde min træner noget om at man lettere kunne "fejle" hunden på sporet ved samle-op-metoden, men jeg kan selvfølgelig ikke lige huske hvad begrundelsen var :vedikke: Men eftersom det vare lidt inden vi når dertil, så tager jeg det nu meget roligt :P

 

Til gengæld forlanger jeg siddende aflevering i feltsøget, selvom vi kun skal starte i C (hvor de må aflevere stående) da jeg ikke har lyst til at skabe forvirring i apporten og gerne vil have ro på afleveringerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...