Hop til indhold

"du skal ikke hilse på alle"


Siiigne88
 Share

Recommended Posts

Jeg har en chow chow, nova, på 7 mdr. Racen siges at være reserveret overfor fremmede, men enten ved nova ikke hun er en chow eller også er de bare ikke helt så reserverede som det siges.. Nova vil i hvert fald gerne hilse på alle (læs trækker hen mod alle) :???: Går ud fra, at noget af det hænger sammen med hendes alder. Men jeg vil gerne have, at jeg kan vælge om hun må hilse eller ej. Lige nu får jeg hende til at sætte sig ned og laver kontaktøvelser med hende mens de passerer. Mit spørgsmål er, om dette er den smarteste måde, eller om jeg kan gøre ander for at lære hende, at hun ikke skal hilse på alle..??

På forhånd tak ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt når de ikke har læst racestandarden;)

 

Jeg syens det lyder som om du er på rette vej.. Prøv evt, hvis det er muligt, at gå i en bue udenom folk allerede inden hun begynder at trække over mod dem i skal fordi. I takt med at hun mestrer dette og får det som ny vane, så laver du buen mindre og mindre og til sidst kan i gå lige forbi fordi hun nu er vandt til bare at koncentrere sig om dig:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan simpelthen sige noget i retning af "vi går videre" og gå videre i rask tempo... På den måde spiller du ikke kortene over til hende idet du selv tager kontrol over situationen ved at gå så hun må følge med.

 

Du kan give godbid eller lade være i situationen. Selv har jeg den holdnbing at min hvalp/unghund skal lære at styre sine impulser når det er rimeligt og at jeg ind imellem tager kontrol med situationen og da er det ikke til diskussion. I "vi går videre" situationen anvender jeg derfor ikke godbidder, men det er absolut ikke forkert at gøre det - eller gøre det når man har passeret med en rolig hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene.. Vil helt sikkert prøve begge dele af..

Ninjamor.. Mu du skriver dette, kommer jeg tilnat tænkempå, at når jeg passerer nogle modgående uden hund, så tager jeg en godbid og får hende i plads. Og ført efter vi er forbi får hun godbidden.. Det er vel lidt det samme,eller ? ;)

 

ja det er det samme og som LuckyLuna skriver kan du gøre det nemmere ved at gå i en bue udenom :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde det samme problem med Victor, at han syntes at han skulle hilse på alle vi mødte og trak voldsom for at komme over og hilse. Nogle gange gav han en voldsom ryk i snoren, så jeg tabte snoren, hvilket ikke var godt. Jeg gjorde den fejl at jeg havde et godt greb i snoren og havde alt min fokus på dem vi mødte. Det hjalp selvfølgelig ikke på hans trækken, kun at jeg nu ikke tabte snoren. Det var først da jeg flyttede fokus over på min egen hund og fik en god kontakt til ham, at vi fik den løst. I starten brugte jeg godbidder, men nu skal han bare have et signal og vi kan fint passere andre vi møder. Det er en god ide som Ninjamor skriver, at rette ryggen og gå videre i rask tempo, det har virket godt for os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er selvfølgelig også alderen som du selv er inde på :) Jeg har altid haft problemer med mine unge hunde, og deres lange snudeskaft der liiiige skal sniffe til personen vi skal passere. Men man kommer altså også til et punkt hvor det bliver bedre og det går over og man kan passere andre mennesker og hunden uden "kampen". Min egen retriever på 11 måneder gør det stadig og man skal lige korte ham lidt ind når vi møder nogen. Jeg plejer enten at stoppe op og få kontakt eller gå en bue udenom så han ikke får succes med at snuse til mennesker vi møder. Dette gør vi i byen.

Når vi er nede i de grønne områder bag byen, så går han pt. i en flex line. Når der kommer modgående (hvilket man som regel kan se på rigtig god afstand) så lader jeg altid Barney få øje på dem og kalder ham så ind. Jeg vil nemlig gerne at han på sigt tænker: "andre hunde = hen til "mor" og belønnes". Dette fordi jeg gerne vil gå meget fri med ham i de grønne områder og altid har gjort det med de andre hunde uden problemer, og fordi vi af og til går dernede i mørke og selvom jeg ikke lige kan se der kommer nogen, så SKAL min hund søge mig når han opdager andre. Jeg gider ikke selv folks løse hunde, og de skal på INGEN måde være generet af min :)

Og ja, denne metode har jeg brugt til min forrige hund med gode resultater :) Når han er kaldt ind, sætter vi os pænt ind til siden hvor vi sidder og venter på at personen er gået forbi. Han får gerne det signal som han ved betyder bliv, og når han har siddet pænt mens personen er gået forbi belønnes han :) Det virker rigtig godt for os, og han er så småt ved at have lært det. Jeg vil gerne have min hund bare kan dækkes/sættes af inde i siden mens nogen passere.

 

Så sådan lære Barney at tage afstand til andre mennesker. Og så ved jeg pr. erfaring at de bliver træt af at forsøge at snuse/hilse på alle, når de finder ud af at de ikke får noget ud af det. Så alderen har helt sikkert noget at sige. Og møder du nogen en dag som hun gerne må hilse på, så lav alligevel ritualet, og lad så belønningen være at hun får lov at hilse.

Bare lige et indput herfra :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Vi havde det samme problem med vores til for ganske nyligt og her hjalp det også at gå raskt videre. Når vi så var forbi dem og hundene atter fik fukus på os, fik de ros. Nu kigger de op på til de får lov at hilse med et "værs'go'" (vores -ja-ord).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Lige en opdatering. Vi har brugt "vi går videre" og gå i en bue udenom når det har været muligt. Det går virkelig frem ad. Vi kan nu gå tur på stierne hvor andre går forbi, og foran uden at hun reagerer andet end lige at kigge efter dem. Hunde kan vi passere med 10 m uden at hun reagerer.. Er vi tættere på, bruger vi "vi går videre".. Det er en stor forbedring og er sikker på vi bare skal træne mere og så kommer det med tiden :) og ja, aldern er jo heller ikke den aller bedste til dette ;) hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...