Hop til indhold

Første træning i aften!! (spørgsmål)


guanomo
 Share

Recommended Posts

Lyder til det har været en god oplevelse trods stressen :5up:

 

Det er vist meget normalt at man ikke for så meget ud af træningen de første par gange, neyop fordi det er et nyt spændende sted, med en masse nye spænde hunde, lugte osv. :-D

 

Fortsat god fornøjelse med træningen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Første træningsgang er - efter min erfaring - altid en stressende affære for både hund og ejer :???::oops:

 

Hunden kæmper med en masse nye indtryk, hunde og mennesker - og selvfølgelig vil hunden da hilse på alle disse nye spændende legekammerater in spe :engel::-D Får den ikke lov til det, kan den godt blive "lidt" frustreret og ekstra "ivrig" :blink:

 

Ejeren kæmper ligeledes med en masse nye indtryk og informationer, at få kontakt til en lettere "hyper" hund samt ikke mindst ikke at gøre et alt for ufordelagtigt indtryk på træner og holdet i øvrigt :genert:

 

Anden træningsgang er altid meget meget bedre :5up: specielt når hundene har haft lejlighed til at hilse og tumle lidt :cool:

 

Ang. sele foretrækker jeg personligt en der fordeler trykket foran på brystet - Jacki bruger pt denne model (tilfældig størrelse valgt) som har den fordel at den bare kan smides i vaskemaskinen - denne model er jeg ret forelsket i, så den bliver nok tilføjet samlingen, når hun er udvokset :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. sele foretrækker jeg personligt en der fordeler trykket foran på brystet - Jacki bruger pt denne model (tilfældig størrelse valgt) som har den fordel at den bare kan smides i vaskemaskinen - denne model er jeg ret forelsket i, så den bliver nok tilføjet samlingen, når hun er udvokset :oops:

 

Hold da op en sele, den lukker da overalt :-)

 

Faldt selv for den her, faldt dog ikke for prisen

http://www.dogsfirst.dk/shop/julius-k9-sele-229p.html

 

Tror Cujo blev stemplet som klassen "problem barn" he he, men inden længe så har han overhalet dem, han er jo den mest intelligente hund jo :cool:

 

Men træneren virker super flink og dygtig og god til at informere og aflæse ens hund.

 

Det er vist i orden at offentliggøre hende nu, positiv omtale er jo godt :5up:

http://www.clickogadfaerd.dk/index.php?page=maria-hansen-2

Link til indlæg
Del på andre sites

Faldt selv for den her, faldt dog ikke for prisen

http://www.dogsfirst.dk/shop/julius-k9-sele-229p.html

 

Mht. selekøb, så prøv (hvis det er muligt) at se bort fra priserne :-) Det gælder om at finde præcist den der passer til din hund.

Desuden skulle du jo gerne have både hund og sele i rigtig mange år.:-D

 

Som oftest hænger pris og kvalitet jo sammen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. selekøb, så prøv (hvis det er muligt) at se bort fra priserne :-) Det gælder om at finde præcist den der passer til din hund.

Desuden skulle du jo gerne have både hund og sele i rigtig mange år.:-D

 

Som oftest hænger pris og kvalitet jo sammen ;-)

Nej gør de ikke :-) vi havde en sele til ham der kostet 109 kr der gik fjorten dage så havde han sprunget låsen, vi købte så en til 50-60 kr hos dyrlægen der er noget stærkere i materialet, jeg vil kigge i dyre butikken og lægehuset hvad de har.

 

Edit.

http://loppetjansen.dk/halsbaand_seler_og_snore/til_hunde/seler/traenings_sele/halti_traenings_sele_large_1901_da.html

 

men rigtigt, den du viser A9 ser rigtig spændende ud, skal se om de har noget tilsvarende lokalt.

 

Måske

http://loppetjansen.dk/halsbaand_seler_og_snore/til_hunde/seler/hundeseler_med_padding/doggy_talk_sele_xxlarge_6792_da.html

 

og sådan en her, så jeg kunne bruge gentle lead

http://loppetjansen.dk/traeningsudstyr_jagt_agility/foereliner_og_sporliner/machleather_politifoere_line225x2cm_sort_3091_da.html

 

Er dog mest til at droppe den gentle lead, men venter en uge til vi har trænet plads derhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej gør de ikke :-) vi havde en sele til ham der kostet 109 kr der gik fjorten dage så havde han sprunget låsen, vi købte så en til 50-60 kr hos dyrlægen der er noget stærkere i materialet, jeg vil kigge i dyre butikken og lægehuset hvad de har.

 

Edit.

http://loppetjansen.dk/halsbaand_seler_og_snore/til_hunde/seler/traenings_sele/halti_traenings_sele_large_1901_da.html

 

men rigtigt, den du viser A9 ser rigtig spændende ud, skal se om de har noget tilsvarende lokalt.

 

Nu havde jeg lige lagt en masse link ind og alt muligt, og så stod nettet af :evil::evil:

 

Personligt mener jeg en sele til 109 kr. er billig. Dette betyder ikke den ikke er god til din hund. Men den pris ville jeg ikke kæde sammen med kvalitet.

 

Jeg indrømmer gerne jeg ikke har meget forstand på seler (bruger dem ikke selv). Dog har jeg vist nok en sele til 500 kr liggende et eller andet sted :roll: måske den virker på den næste hund :-D

 

Der findes også disse forhandlere af seler:

 

http://www.gappay.dk/

 

http://www.kenjan.dk/

 

http://www.hnb.dk/default.asp?thePage=start

 

http://shop.hundesport.dk/

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik vi det overstået, mig og Cujo var så trætte at vi gik i seng 21.45 :gab:

 

De måtte ikke hilse på hinanden første gang eller fik legetime så Cujo, som altid er Ûbergeil hyper glad for at se nye mennesker og dyr, kunne slet ikke styre sig.

 

Både ham og mig stressede alt for meget, han kunne ikke koncentrere sig om nogle øvelse, kun lige øjekontakt øvelserne indimellem, ellers havde han travlt med at prøve at kæmpe sig hen til en hund eller kigge og pive efter træneren, hun var mere interesseret med sit store lysehår og flowerpower gummi støvler imens hun gik rundt i midten, i stedet for mig og en håndfuld med kødboller :damn:

 

Så fik ikke øvet mange ting, havde nok med at prøver at lære ham at få øjenkontakt med mig og giv ham godbidder. Så skal træne en del med ham derhjemme, stadigvæk. Plads, nej og øjenkontakt før en kommando.

 

Han var så snu så han fik revet sig ud af sin gentle lead flere gange og en gang helt ud af selen så han for rundt som en dreng på damp og speed :banan::banan:

 

Vi blev enige om en kropssele og det havde jeg også bestemt mig før vi kom, men med en dags varsel nåede vi det ikke. Hun sagde at hvis jeg ville kunne det være en god ide med både kropssele og gentle lead i starten så han kunne styre via gentle med holdes via krops selen. Han er jo en stærk dreng der har sin egen vilje når han VIL hilse...

 

Næste gang skal vi øve hilse og det glæder vi os til og de skal vist også lege lidt :5up:

 

Hun havde nogle positive ting at sige om ham

 

Super sød hund

Meget lærenem

Og lærevillig

 

Eneste negative er hans overdreven lyst til at hilse og ivrighed omkring dette.

 

Har kigget på den her sele, håber de har den i byen.

http://dogcity.dk/seler-52/rogz-refleks-softnylon-sort-179/rogz-utility-sort-m-reflex-sele-25mm-802.html

 

Hun roste også vores valg af godbidder, kødboller skåret i stykker, så skal lige have givet en tak for det tips.

 

Andet i vil vide? ved ikke om jeg fik alt med :-)

 

Btw. han var mere oppe at ringe på turen hjem end derover, så var nok en fin ide med at gå derhen.

 

Kender kun alt for godt det med en meget ivrig hund, hvilket bestemt ikke er sjovt - og slet ikke når man prøver alt for at få kontakt til ham, men han bare meget hellere vil lege med de andre. Han er også hoppet ud af sin sele en enkelt gang.

Vores træner sagde, at det ville gå over med alderen, men nu er han 13 mdr. og stadig lige vild for at snakke med ALLE andre hunde. Set i bagklogskabens klare lys burde vi selvfølgelig have trænet det noget før.

 

Så de næste mange træningsgange vil vi bruge på at få ham til at være rolig et stykke fra de andre, dvs. træne så langt væk fra dem, at han er til at komme i kontakt med. Så kan vi langsomt nærme os.

 

Det holder simpelthen bare ikke med en hund der er så opkørt over andre hunde. Og jeg synes også i skal tænke over det og være meget opmærksom på det, for mine erfaringer er, at det ikke går over af sig selv.

 

Og de færreste (både hunde og mennesker) synes det er vildt fedt med en stor hanhund, der bare trækker sin ejer abearme på for at komme over til de andre hunde.

 

Og god fornøjelse med træningen, det lyder som et godt sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og de færreste (både hunde og mennesker) synes det er vildt fedt med en stor hanhund, der bare trækker sin ejer abearme på for at komme over til de andre hunde.

Og god fornøjelse med træningen, det lyder som et godt sted.

 

Heldigvis er han ikek så ivrig når vi går tur, for hvis menneske eller hunden ikke viser interesse kigger han kun efter dem og affinder sig med det, det er specielt når vi får gæster, der går 20-30 min før han slappe ordentligt af...

 

Så træning og atter træning er svaret ja :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder til at det var en spændende aften - for jer begge.

 

Glæder mig til at hører mere som tiden går :blink:

 

 

Og skal man næste ærge (nej vel) sig eller glæde sig over at man har en glad hund? :mrgreen:

 

Det er bare ærgeligt at det virker voldsomt :(

 

Man skal helt sikkert bare glæde sig - men som du selv siger, så virker det jo også voldsommere når der kommer en stor broholmer end en westie tordnende mod en:-D.

 

Og når hunden slet ikke kan koncentrere sig om træningen fordi der er andre hunde, så tror jeg lige man skal være lidt obs på hvordan det udvikler sig (det burde vi i hvert fald have været).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det holder simpelthen bare ikke med en hund der er så opkørt over andre hunde. Og jeg synes også i skal tænke over det og være meget opmærksom på det, for mine erfaringer er, at det ikke går over af sig selv.

 

Nej, og så bliver man nødt til at alliere sig med en lille hys hund, der kan gå i cirkler rundt om ens egen hund. :rolleyes::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, og så bliver man nødt til at alliere sig med en lille hys hund, der kan gå i cirkler rundt om ens egen hund. :rolleyes::engel:

 

Ja men sådan en lille hystade er lidt svær at finde - troede selv jeg havde fundet den perfekte figuranthund, men det viste sig at den opførte sig eksemplarisk og næsten ikke gøede;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg erhvervet os en sele, valgte mærket buster gear fordi vi har et halsbånd derfra og er meget tilfreds med kvaliteten.

 

Allerede første aften med den på og gentle lead af gik det rigtigt godt, han havde mindre travlt end han plejede, det var mere hyggeligt, han går faktisk rigtigt pænt, så træning med gentle lead har åbenbart båret frugt,

selvom han ikke var helt glad for den.

 

Så glæder mig til næste træning, vi/jeg træner også øjenkontakt og plads når vi går tur, vi plejer ellers kun at sit når vi skal over vejen.

Men det er nemmere nu at træne ham på gåturen hvilket jo er super dejligt :-D

 

Fortsat go aften.

 

guanomo-albums-smilyes-picture2857-sele.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg erhvervet os en sele, valgte mærket buster gear fordi vi har et halsbånd derfra og er meget tilfreds med kvaliteten.

 

Allerede første aften med den på og gentle lead af gik det rigtigt godt, han havde mindre travlt end han plejede, det var mere hyggeligt, han går faktisk rigtigt pænt, så træning med gentle lead har åbenbart båret frugt,

selvom han ikke var helt glad for den.

 

Så glæder mig til næste træning, vi/jeg træner også øjenkontakt og plads når vi går tur, vi plejer ellers kun at sit når vi skal over vejen.

Men det er nemmere nu at træne ham på gåturen hvilket jo er super dejligt :-D

 

Fortsat go aften.

 

 

Hvor lyder det bare rigtig godt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal helt sikkert bare glæde sig - men som du selv siger, så virker det jo også voldsommere når der kommer en stor broholmer end en westie tordnende mod en:-D.

 

Og når hunden slet ikke kan koncentrere sig om træningen fordi der er andre hunde, så tror jeg lige man skal være lidt obs på hvordan det udvikler sig (det burde vi i hvert fald have været).

:5up:

Det skulle vi også, nu går det heldigvis meget bedre

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

så er den træning overstået, super intents, hun glemte pauser, de fik ikke tid til at lege, men vi kørte bare derudad med øvelser.

 

I dag var cujo 1000 gange roligere, vi kørte derud i bil, vi lånte babysitterens :blink:

 

så jeg fik endelig set de andre an og ved i hvad? cujo var simpelthen nr 1 :mrgreen::mrgreen: uden tvivl, selvom han er min hund kunne jeg se alt det besvær de andre havde. De havde sikkert ikke lavet øvelserne hverdag som vi havde, lidt øvelser her og der på turen giver bonus jo.

 

Vi lærte hilse øvelsen osv. Jeg fik nogle gode fif til at stoppe trækkeri og hilse øvelsen, så der skal øves og øves :-D

 

Han var bare så dyyygtig og lagde sig ned når vi hørte efter hvad maria sagde og det hele :5up::5up:

 

jamen, hvad skal jeg sige? superdog :mrgreen:

 

håber sandelig de får lov at lege næste gang, savner lidt de gør det, måske det er fordi de er hvalpe og ingen af os nok ikke ville kunne kalde vores hunde til os hvis det var :hmm:

 

Men nu gør vi os klar til bold :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en update, 3 trænings dag.

 

Far blev 20 cm højere af stolthed og cujo 3 pølser mere mæt :mums::5up:

 

Cujo er altså bare en super hund :mrgreen::mrgreen:

 

Træneren roste os flere gange og hele tiden, hun er imponeret over for meget han rykker sig fra gang til gang, hvor lærernem han er og vi kan som de eneste sagtens putte mere på vores øvelser, altså trække tiden til vi siger ja og giver godbider. Hans plads var suveræn i går, han satte sig hvergang uden tøven og blev siddende indtil jeg gav ham lov :klap:

 

Dog er han stadigvæk en skidespræller til det med hilse, men det kræver mere hjemmeøvelse også når vi får gæster (fødselsdagen på søndag bliver den store test for øvelsen :shock: )

Han er grænseoverskridende som hun kalder det.. ja det vidste vi faktisk godt...

 

Og nej/ja øvelsen er han også super dygtig til nu, men kun til træning, i praksis derhjemme fungere det ikke helt endnu :mrgreen:

 

Men jeg blev opmærksom på noget hun sagde, efter et nej skal der altid komme et ja for at vise hvad man ønsker (kan ikke huske grunden helt rigtigt) og virker jo logisk nok, vi har bare aldrig tænkt over det at man også burde sige det når man bruger nej derhjemme i praksis...

 

Hun kom også hen bagefter og sagde han mindede meget om sin egen hund, samme evne til at lærer og lige så dejlig og skøn og hendes hund havde også haft det samme hilse problem.

 

 

Næste gang starter vi gå plads træning og det ser jeg frem til, vi skal lige have lidt mere styr på ikke at trække så skal det nok blive godt :5up:

 

 

desværre for en hund på holdet fatter deres ejer MINUS hvad træningen går ud på, han glemmer at sige ja og godbid bagefter, han forstår ikke trænings metoden, hans hund ser ekstrem forvirret ud under øvelserne, farer rundt som en skoldet skid og han har ingen styr på den hund :( stakkels hund, vores træner måtte også trække dem helt væk fra trænings pladsen indimellem for at prøve at vise ham hvad han skulle gøre og hun prøvede at få styr på den hund. Håber for dem begge at de kan få styr på det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en update, 3 trænings dag.

 

Far blev 20 cm højere af stolthed og cujo 3 pølser mere mæt :mums::5up:

 

Cujo er altså bare en super hund :mrgreen::mrgreen:

 

Træneren roste os flere gange og hele tiden, hun er imponeret over for meget han rykker sig fra gang til gang, hvor lærernem han er og vi kan som de eneste sagtens putte mere på vores øvelser, altså trække tiden til vi siger ja og giver godbider. Hans plads var suveræn i går, han satte sig hvergang uden tøven og blev siddende indtil jeg gav ham lov :klap:

 

Tillykke til Cujo - han er bare dyyygiiiig. :5up:

 

desværre for en hund på holdet fatter deres ejer MINUS hvad træningen går ud på, han glemmer at sige ja og godbid bagefter, han forstår ikke trænings metoden, hans hund ser ekstrem forvirret ud under øvelserne, farer rundt som en skoldet skid og han har ingen styr på den hund :( stakkels hund, vores træner måtte også trække dem helt væk fra trænings pladsen indimellem for at prøve at vise ham hvad han skulle gøre og hun prøvede at få styr på den hund. Håber for dem begge at de kan få styr på det...

 

Øv for den hund. :( Men det er da i det mindste godt, at ejeren har valgt at gå til træning, så han kan få noget hjælp.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Og nej/ja øvelsen er han også super dygtig til nu, men kun til træning, i praksis derhjemme fungere det ikke helt endnu :mrgreen:

Hvor er det skønt at høre om jeres fremgang til træning. Man kan blive helt høj når det bare fungerer, ikk`?.

 

I skal bare være lidt tålmodige og flytte (så at sige) øvelsen over i praktiske situationer. Gradvist og med øgende sværhedsgrad, altså at det er nemt for Cujo i starten.

 

Men jeg blev opmærksom på noget hun sagde, efter et nej skal der altid komme et ja for at vise hvad man ønsker (kan ikke huske grunden helt rigtigt) og virker jo logisk nok, vi har bare aldrig tænkt over det at man også burde sige det når man bruger nej derhjemme i praksis...

 

Det er svært for hunden at blive efterladt i et vakum efter et nej og der er stor risiko for at den vil fortsætte efter noget tid. Forestil dig denne situation: du er ved at bygge et hundehus sammen med din bror. Du kommer hen med en hammer og din bror siger: nej, den kan jeg ikke bruge. (Så kan du bare stå dèr med din hammer og tænke hmm). Sammenlign så med, at du kommer med en hammer og din bror siger: nej den kan jeg ikke bruge, der skal en skruetrækker til.

 

Det er følelsen af, jamen hvad skal jeg så, der helst ikke skal opstå, for så er det muligt at hunden gentager det den lige har fået nej for, bare for at gøre noget.

 

Håber det giver lidt mening, for jeg kan godt mærke at det er lidt underligt skrevet.:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...