Hop til indhold

Min hvalp bliver ikke renlig


Gæst AstaHammer
 Share

Recommended Posts

Gæst AstaHammer

Hejsa.

For 2 uger siden fik jeg min første hund, Bailey. Han er en blanding mellem en chihuahua, pomeranian og pekingeser og er (allerede) 4 måneder gammel.

Hjemmet han kommer fra, husede ca. 30 hunde og renligheden har derfor ikke været nogen stor prioritet. Han har fået lov til at gøre sit, i både køkken og entré.

Og det samme gør han selvfølgelig også hos mig.

Avismetoden ér forsøgt, og jeg har fået et indtryk af at han ikke bryder sig om at gøre det når jeg har ham i snor.

Jeg har flere gange oplevet at vi er kommet hjem fra en gåtur og det første han gør er at søge i køkkenet for at gøre sit.

 

Er der nogen der kan hjælpe mig?

 

Hilsen Asta Hammer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tålmodighed fra din side frem for alt :)

 

Det er langt fra alle hvalpe på 4 måneder der renlige.. Din hund har lige skiftet hjem, fra at være en del af en stor flok til kun at være ham, det vinter og derfor koldt udendørs og han er kun 4 måneder, du kan ikke forvente han er renlig allerede..

 

Når det så er sagt, kunne hans adfærd tyde på at han måske har fået skæld ud/ det der kunne minde om, når han har besørget før.. En hund der bliver skældt ud fordi den laver indendørs, vil ikke forbinde din skæld ud med at det er det forkerte sted den gør det men derimod at det bare er forkert og vil derfor gemme sig næste gang den skal noget..

 

Lav meget fast skema (som du nu kan) over, hvilken tid der er mad og så prøv at gå tur med ham ofte.. en gang hver time eller som med andre hvalpe efter mad, leg og søvn.. Selvom der uheld indendørs så hold skemaet med at komme ud med ham.. Ignorer det når han gør noget indendørs og ros udendørs

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha det bliver vist hårdt arbejde, når han altid har gjort det indenfor.

Men giv ikke op, du har kun haft ham i 2 uger.

 

Jeg ville ikke anbefale aviser.

Men at du i stedet går ud med ca en gang i timen og går det samme sted hen hver gang, sådan at der ikke er noget nyt og spændene der skal undersøges, så kan han måske bedre koncentere sig eller forstå at i kun er ude fordi han skal besørge. og så ros hver gang han gør det udenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

meget enig med de andre, det her er nok noget der kommer til at tage lang tid det er jo det normale for ham at besørge indenfor :(. Jeg går ud fra at du ikke har have? Har du et sted i nærheden hvor han evt kunne få en lang line på så han ikke føler at du står ham i nakken. Du kunne evt sætte dig på en bænk og lade være med at give ham nogen opmærksomhed indtil han tisser og så rose ham helt vildt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi fik vores hvalp, ville han heller ikke besørge udenfor til at starte med, selvom opdrætter havde sagt, at han var godt på vej til at blive renlig. Og det er jo svært at starte den gode cirkel med ros, når han ikke får givet den første anledning til det...

 

Men så tænkte vi , at det nok var lidt for overvældende for ham at besørge derude, hvor alle de andre store og farlige hunde har været i forvejen. Så vi gjorde det, at vi udelukkende brugte vores forhave til at pottetræne ham, så han havde en område, der var helt hans eget, og som ikke lugtede af fremmede hunde. Og efter få dage, hvor han fik snuset rundt og undersøgt forhaven rigtig mange gange om dagen, så turde han godt besørge derude, og fik selvfølgelig ros til skyerne. Og han lurede lynhurtigt, at det udløser ros og en lille godbid, når der laves udenfor. :-)

 

Så nu bruger vi forhaven som det hovedsaglige besørgested, og nu her knap 2 uger efter, at vi har fået ham, så har han også turdet besørge i baghaven og enkelte gange, når vi er på gåtur. Der er stadig smuttere et par gange om dagen, men generelt er han blevet rigtig dygtig og vil helst lave udenfor. :5up:

 

Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget, men for vores vedkommende var det altså at fokusere på at gøre et bestemt sted trygt for ham, så vi kunne få den første succesoplevelse, som vi kunne bygge videre på.

Og som de andre siger: masser af tålmodighed! Det skal nok komme til sidst, selvom det er hammer frustrerende, mens det står på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...