Hop til indhold

Samojede


qqkanin
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen!

 

Efter at have passet en dejlig han samojede Jimbo sidst år begynder mig og min kæreste at overveje at have vores egen. Vi har ikke haft hund før og vil gerne sikre os at samojede er den rette race. Har lige nogle spørgsmål her til samojedeejere herinde :-)

 

Er samojeder egnet som familiehund? Vi har ikke tænkt os at bruge vores hund til træk, men hvalpetræning vil vi gerne starte med.

 

Hvordan er aktivitetsniveauet hos jeres hund?

 

Er der personlighedsforskelle mellem hanner og hunner? Ved ikke hvad er det nemmeste at starte med?

 

Har set nogle samojeder som ligner isbjørn og nogle som er mere spids i ansigtet (ligner næsten polarræv). Er det lige som cocker spaniel der er underdelt i engelsk og amerikansk?

 

Kender I nogle opdrætter som bor i nærheden af København?

 

Mange tak!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja samojeden er en dejlig familiehund - men det er også en slædehund, du behøves dog ikke trække med den, men løbeture eller cykelture et par gange om ugen i den kolde tid, synes jeg de fortjener. De fleste samojeder har brug for at strække ud. Og de elsker at løbe.

 

Jeg trækker med mine og jeg synes ikke du skal afskrive det så hurtigt, det er en fantastisk sjov sport og du får simpelthen ikke en gladere hund. Mange opdrættere vil gerne hjælpe hvalpekøbere i gang, jeg vil også hvis du har lyst.

IMG_9203.jpg

 

Det er ikke for at være streng at jeg skriver det, men det er altså en slædehund og det synes jeg man skal have med i betragtningen, når man tænker over om man kan give den det den har brug for i dagligdagen.

 

 

Angående udseendet, er dem med længere ben, mindre pels og smallere ansigt ofte træk-linier, hvor kortere ben og mere pels er udstillingslinier. Men en hel del opdrættere kører med deres hunde, ligemeget hvilken type de har.

 

Du kan se opdrættere her: Opdrættere Sjælland :: Samojed

 

Husk at spørge ind til temperament, det er heldigvis - så vidt jeg ved - ikke mange, men der kan være hanhunde som ikke er så vilde med andre hanhunde. Men jeg ved at mange gør deres bedste for ikke at avle på det og det vil du blive rigtig glad for i længden (hvis altså du vælger hanhund).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, aktivitets niveau - som unghunde synes jeg de har frygteligt meget krudt i røven :lol: Men det kan klares med nogle gode ture hvor de kan få lov at løbe - frit eller ved siden af cykel. Jeg er ude og cykle med mine 2-3 gange om ugen, eller kører i skov med dem (vi har også en vogn).

 

Jeg har 2 hanhunde, så kan ikke sige så meget om tæver, men de tæver jeg kender er virkelig søde. Så det er nok en smagssag hvad man ønsker. Har på fornemmelsen at tæver nemmere knytter sig til familien, men det kommer nok meget an på linierne/hunden i sig selv.

 

Vores 2 er meget forskellige, den ældste er virkelig spidshund og meget selvstændig, den yngste har umådelige mængder krudt i røven men er verdens største kælepotte.

Link til indlæg
Del på andre sites

What she said :slem:Bortset fra min ikke har haft nær så meget krudt i røven.. Eller også har jeg bare ikke lagt mærke til at det var meget.. heheJeg trækker også med min, foran cykel i træksele og trækline, og han elsker det og der er en helt anden ro på bagefter.Min er jordens største hyggefis og elsker at sove oven på ens fødder under sofabordet.Du er sikke på det ikke er en dansk-spids du har set? De er noget mindre, og spidse at se på.Min er 61 cm og 30 kg.Og så kræver de jo pelspleje hvis de skal være pæne at se på... :hjerte:Og så synes jeg i skal gøre op med jer selv hvilken type hund i ønsker og så evt spørge herinde og gøre jer det bevidst at det meget vel kan betale sig at køre efter det man vil ha... I vil fortryde det hvis I går på kompromis med opdrætteren.Buddha har hentet sin den sidste i sverige og min er hentet i jylland.Kom evt til udstilling i Roskilde til maj og se på nogle hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

#2,3,4

Mange tak for jeres fine svar! Kan se at de har brug for en del løb hver dag. Faktisk cykler jeg selv ret meget. Grunden til at jeg ikke vil cykle med en hund er fordi engang da jeg passede en cocker spaniel cyklede vi ved en havn. Pludseligt begyndte hunden at løbe mens jeg havde snor i hånden. Jeg kunne simpelthen ikke stoppe den og troede at jeg skulle støde ind i et hegn... Har aldrig været så bange... Hvis jeg skal cykle med en samojede bliver det ikke farligt? Det med slæde vil jeg gerne høre mere om, men fortæl mig først hvordan jeg stopper min hund hvis noget går galt. :-D

 

Personligt vil jeg gerne have en hund som knytter sig til sin familie. Ved ikke om det er lidt imod slædehundes natur? Ellers vil jeg gerne have den roligste fra kuldet. Håber at der også er nogle samojeder som ikke er hyperaktive.

 

Endnu et spørgsmål: kan lydighed trænes op hos samojeder? Jeg skal ikke have en politihund, men håber at de vil komme når man kalder osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Carlo går mere løs end han går i snor - arg lige i øjeblikket dufter damerne godt der er han i snor.

Han er på ingen måde hyperaktiv. Vi går ca 1-1½ time om dagen og cykler 2 gange om ugen i vinterhalvåret ca 6 km.

Vi har trænet det op med først at han får selen på og så går vi og øver højre venstre stop så trak jeg cyklen bagefter og hoppede lidt på den ene pedal (ligesom hvis man er ved at stige op) og så startede vi ellers langsomt op..

 

Hvis jeg kører den samme rute for mange gange i træk kan han godt være ved at dreje ind foran for at svinge, men det kan hurtigt korrigeres med et AHAH..

 

Carlo er primært familiehund!!!! Han er den største hyggefis og elsker at blive nusset, men han elsker også at ligge ude i haven og glo..

Og mht lydighed så kan du sagtens få en samojed til at samarbejde, du får den ikke til at lystre, men til at samarbejde. Den gør ikke noget hvis ikke den ser et formål ved det - dvs hvis du bare skælder og smælder skider den dig et stykke.

 

Jeg elsker Carlo for at have den indstilling, for jeg skal tænke over hvordan vi kommer i mål.. Han kan mange sjove tricks og kommandoer, men hvis ikke han ser noget formål med at udfører det jeg bræger så gør han det bare ikke.. Hvilket jo så bare giver stof til eftertanke.. Så både jeg og hunden udvikler os, det er skønt..

Link til indlæg
Del på andre sites

#7,8

Det ser ikke ud til at Carlo har brug for meget mere motion end andre racer. Jeg håber bare at vi kan finde en rolig hvalp til den tid.

 

Du sagde, at Carlo var hentet i Jylland. Hvordan klarede du transporten frem og tilbage? Jeg vil nok gerne besøge opdrætteren i først omgang og derefter skal man kigge på hvalpe og aftale afhentningsdato osv. Er det ikke ret besværligt?

 

Hvordan valgte du Carlo forresten? Synes at det er vildt svært når der står 7 hvide klumper foran en - alle ser så søde ud og jeg kan simpelthen ikke se forskel på dem... Hvordan er Carlos personlighed i forhold til sine forældres? Hvis jeg leder efter en rolig hvalp, skal man også gå efter en rolig tæve så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :) Jeg synes det er en fantastisk race i har kig på, men jeg kunne ikke lade være med at tænke på om I bare er faldet for den, fordi I har mødt et godt eksemplar?

Var det måske en ide at låne et hundeleksikon på biblioteket og kigge det igennem for at se om der evt.var andre racer som vil passe jer bedre? Det kan også være at I bare bliver bekræftet i at det er lige netop den helt rigtige race for jer.

 

Bare et forslag :) Held og lykke med det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er på en måde lidt enig med retrieveren. altså jeg synes, at samojeder er virkelig skønne. men hvis i ønsker jer en hund, der primært er rolig, lydig og kælen, kan jeg komme i tanke om rigtig mange racer der passer rigtig meget bedre på den beskrivelse. faktisk vil jeg som udgangspunkt mene, at en samojede passer ret dårligt. på den beskrivelse altså, ikke nødvendigvis på jer. men i skal jo nok ud at møde nogle flere eksemplarer af racen, evt. nogle erfarne opdrættere, for at gøre op med jer selv, om det er en hund for jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Carlo blev vi tilbudt fordi vi stod på venteliste og dem der sku ha ham sprang fra fordi han har et lille knæk på halen. Så det var lidt tilfældigt.

 

Han løber til gengæld oftest frit. Han bliver ligeledes aktiveret med spor og andet sjov herhjemme.

 

Jeg vil også mene i skal ud og se nogle forskellige eksemplarer for ikke at blive forblændet. Det kommer helt an på hvilken indstilling man går ind med, jeg troede jeg skulle ud og rende vejene tynde men er så blevet overrasket fordi han bliver aktiveret på mange alsidige måder..

 

Og jeg tror nu også min er et ret roligt eksemplar. Vi kørte i bil over til ham..

Link til indlæg
Del på andre sites

#10,11,12

Tak for jeres forslag. Jimbo var rigtig sød da vi passede ham. Det eneste som jeg er bekymret er hvor meget motion vi kan tilbyde. Min kæreste løber 2-3 gange ugentlig med længere afstand - måske kan samojede få glade af det?

Jeg har bladet i hundebøger før og de racer jeg er faldt for er bl.a. schæfer, collie og Sibirien husky. Den sidste race har jeg droppet fuldstændigt men de andre to har jeg stadig i tanken.

Vi har tænkt os at besøge en samojedeopdræt i Solrød. Det bliver nok lidt farligt fordi jeg mister min fornuft når jeg ser samojedes smilende ansigt...

 

# 12 Ved ikke om jeg må spørge hvor du bor henne i kbh? Hvis du ikke synes at det er for besværligt vil vi gerne sige hej til Carlo. Ellers kender vi kun samojede gennem Jimbo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

du skal da have dig en Nissan :cool:

 

han er schæfer, collie, husky blanding :mrgreen:

 

det har dog krævet en del træning at få ham til at være rolig indendøre.

 

men altså.. rolig og lydig familiehund er vist ikke det der beskriver en samojede bedst. dog findes der undtagelser, og dem har jeg også mødt.

 

men hvis du får det stik modsatte, altså en aktiv og selvstændig hund som egentlig helst bare vil ligge for sig selv og aldrig kan være løs

. hva så?

Link til indlæg
Del på andre sites

#10,11,12

Tak for jeres forslag. Jimbo var rigtig sød da vi passede ham. Det eneste som jeg er bekymret er hvor meget motion vi kan tilbyde. Min kæreste løber 2-3 gange ugentlig med længere afstand - måske kan samojede få glade af det?

Jeg har bladet i hundebøger før og de racer jeg er faldt for er bl.a. schæfer, collie og Sibirien husky. Den sidste race har jeg droppet fuldstændigt men de andre to har jeg stadig i tanken.

Vi har tænkt os at besøge en samojedeopdræt i Solrød. Det bliver nok lidt farligt fordi jeg mister min fornuft når jeg ser samojedes smilende ansigt...

 

# 12 Ved ikke om jeg må spørge hvor du bor henne i kbh? Hvis du ikke synes at det er for besværligt vil vi gerne sige hej til Carlo. Ellers kender vi kun samojede gennem Jimbo.

 

Jeg bor ikke i Kbh, men i Viby Sj. 15 min væk fra Solrød, så du skal da være velkommen. Hvor kommer I selv fra??

Link til indlæg
Del på andre sites

#14 Ej hvor sjovt! Findes der virkelig den blanding som inkl. de racer jeg kan lide?

Ang. personlighed vil jeg nok fortælle mine forventninger grundigt til opdrætteren så vi kan vælge en hvalp som passer bedst til min familie. Hvis opdrætteren mener at i det aktuelle kuld er der ingen som passer til os, vil jeg gerne vente. Kan ikke forestille mig at det vil fungere hvis vi få en selvstændig og aktiv hund.

 

#15 Vi bor henholdsvis i kbh Ø 2100 og Hellerup 2900. Om søndagen plejer min kæreste at tage hjem til sine forældre, der bor i Karlslunde. Det burde at være tæt på hvor du bor? Hvis du kommer til kbh en dag må du meget gerne sige til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke forestille mig at det vil fungere hvis vi få en selvstændig og aktiv hund.

 

altså hvis det er dit udgangspunkt, og det er jo fair nok, så kan jeg simpelthen ikke forstå, at du overhovedet overvejer en samojede, jeg ville kigge i helt andre retninger. jeg vil umiddelbart mene, at chancen/risikoen for at få netop dette i en samojede er rimeligt overvældende. det er jo lige præcis de to ting, som en samojede skal være.

Link til indlæg
Del på andre sites

altså hvis det er dit udgangspunkt, og det er jo fair nok, så kan jeg simpelthen ikke forstå, at du overhovedet overvejer en samojede, jeg ville kigge i helt andre retninger. jeg vil umiddelbart mene, at chancen/risikoen for at få netop dette i en samojede er rimeligt overvældende. det er jo lige præcis de to ting, som en samojede skal være.

Helt enig med Søster lagkage.

Du vil næppe finde en samojed som ikke er selvstændig, det er en vigtig del a deres personlighed - en hund der tænker selv og ikke gør ting for at behage men fordi det kan betale sig.. Jeg elsker personligt den egenskab. Vil man have en hund som lystre fordi du siger det så skal du nok kigge mere på de behage-syge racer.

Desuden skal du nok definere for dig selv hvad du mener en aktiv hund er? For en samojed er aktiv, og bliver den ikke stimuleret ordentligt så går den på væggene.. hehe

Men der er jo mange måder at aktivere på, men I kommer ikke udenom nogle gode gåture og noget fritløb (evt i lang line)

 

Jeg kommer aldrig til kbh, og slet ikke med hund, vi tager endnu mere på landet end vi allerede er.. Men Karlslunde ligger 20 mins kørsel fra mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Du må gerne møde Motor og Voodoo, vi bor i København. De er næsten så forskellige som samojeder kan være.. :-D Men fantastiske på hver deres måde og de passer heldigvis rigtig godt sammen.

 

Af de faste brugere herinde med samojeder, er det vist kun Mini-me som går til træning med sin hund. Jeg har gået med begge mine, men de finder det vitterligt ikke særligt interessant. De er meget mere fysiske, vil gerne løbe, trække, snuse (spor), opleve.

 

Klart er der samojeder som elsker træning og som er dygtige til det, men jeg tror ikke du skal starte karrieren med en samojede. For gider de ikke rigtigt..... så gider de altså ikke :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må gerne møde Motor og Voodoo, vi bor i København. De er næsten så forskellige som samojeder kan være.. :-D Men fantastiske på hver deres måde og de passer heldigvis rigtig godt sammen.

 

Af de faste brugere herinde med samojeder, er det vist kun Mini-me som går til træning med sin hund. Jeg har gået med begge mine, men de finder det vitterligt ikke særligt interessant. De er meget mere fysiske, vil gerne løbe, trække, snuse (spor), opleve.

 

Klart er der samojeder som elsker træning og som er dygtige til det, men jeg tror ikke du skal starte karrieren med en samojede. For gider de ikke rigtigt..... så gider de altså ikke :lol:

 

Hehe, vi går ikke til træning mere. Det er nok et års tid siden vi stoppede det.. Om det var mig eller ham der ikke rigtig fandt det interessant ved jeg ikke... hehe...

Jeg skal ikke have en mester i lydighed eller noget der ligner. Han skal bare høre nogenlunde efter.. hihi

Link til indlæg
Del på andre sites

#17,18

Når jeg siger selvstændig og aktiv mener jeg relativt i racen. Jeg har faktisk oplevet Jimbo anderledes fordi det betød meget for ham at alle er glade i familien. Desuden var han super kælen og gjorde de fleste ting da vi sagde til.

 

#19

Hvor er det godt at du bor i kbh! Vi vil gerne mødes med dig og dine søde vovser. Ang. træning har vi prøvet at lære Jimbo hey five. Det tog ham kun en aften at lære så kunne han det uden godebidder ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

#17,18

Når jeg siger selvstændig og aktiv mener jeg relativt i racen. Jeg har faktisk oplevet Jimbo anderledes fordi det betød meget for ham at alle er glade i familien. Desuden var han super kælen og gjorde de fleste ting da vi sagde til.

 

#19

Hvor er det godt at du bor i kbh! Vi vil gerne mødes med dig og dine søde vovser. Ang. træning har vi prøvet at lære Jimbo hey five. Det tog ham kun en aften at lære så kunne han det uden godebidder ;-)

 

Jeg skal arbejde en del i næste uge, men ugen efter kan vi nok finde ud af noget :-D

 

Tricks kan mine, eller Motor især, også rigtig godt lide at lave herhjemme - alle de der små sjove ting som giver en masse godbidder. Det er mere det at holde interessen på en træningsplads hvor man jo gerne øver det samme et vist antal gange. Der skulle jeg huske at skifte øvelse med jævne mellemrum og give ham fri ind imellem, så han kunne gå og snuse - hvor jeg kunne se andre næsten øve den samme øvelse hele timen, og deres hund var stadig totalt på.

 

Siger slet, slet ikke at det ikke kan lade sig gøre, men man skal have godt med tålmodighed og helst en god del humor, så man kan grine og ikke græde af at hunden glor alle andre steder hen i 40 minutter.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt lige en kort beskrivelse, synes den passer ok godt: Samojed - Den smilende hund - Hunderacer.info

 

Som skrevet er mine meget forskellige, men de er begge super nysgerrige, og er de i haven og jeg går i gang med noget indenfor, så kommer de og skal se hvad der sker og om de muligvis kunne "hjælpe" lidt.. Og laver jeg noget hele dagen, jamen så er de helst med hele dagen. Laver jeg ikke en hylende fis, så sover de bare.

Her "hjælper" de med at samle en reol :lol:

IMG_6501.jpg

 

Vores yngste, Voodoo, er ikke såååå glad igen for at være alene hjemme, med træning har han accepteret at være alene med Motor, men vi har ikke formået at lære ham at være helt alene. Motor har altid været totalt ligeglad, bare han fik et par godbidder, så måtte vi hjertens gerne gå på arbejde (så længe han havde fået sin morgentur, selvfølgelig).

Det synes jeg osse ses på andre måde - Voodoo kan gå løs (på sikre områder, altså ikke langs befærdede veje og sådan) og det kan Motor ikke. Motor er et par gange stukket af på tur, han kommer dog altid tilbage.. De vil begge gerne jage fugle og mus, og især en fugl kan jo få sådan en hund til at løbe et godt stykke, men Voodoo løber nu kun så langt at han er sikker på at han kan nå tilbage til os i en fart.

 

Motor larmer helt vildt, Voodoo larmer næsten aldrig.

 

De eeeeelsker at få besøg og de vil tit gerne hilse på fremmede mennesker på gåturen (bare ikke altid de fremmede mennesker lige gider hilse på dem...), og de er meget glade for børn, og vil helst slikke dem lige midt på munden.

 

De er meget, meget glade af natur og vil helst bare lege og have det sjovt, hele dagen :-D Hvilket jeg jo synes er fantastisk.

IMG_6504.jpg

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

Når du selv nævner Collie og beskriver de behov du har ang. hund. Så vil jeg nok helt klart kigge mere i retning af collie :) De er meget rolige, nemme at træne og har ikke et stærkt hyrdeinstinkt (hvis du vælger de langhåret i hvert fald).

 

Jeg er vild med den hvide sne-hund, men det virker bare til at den er lidt anderledes end den hund I egentlig ønsker jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...