fhk2507 Skrevet Februar 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2012 Er der nogle faldgrupper man skal være opmærksom på, hvis der kun er 1 hund i hvalpekuldet? Jeg tænker på nu de ikke har nogle søskende at lære med og af?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Er der nogle faldgrupper man skal være opmærksom på, hvis der kun er 1 hund i hvalpekuldet? Jeg tænker på nu de ikke har nogle søskende at lære med og af??Ja..har din hund fået kun en hvalp? så skynd dig at skaf et par stykker til hvis du kan.. Eller hvertfald som minimum få nogle legeaftaler i stand helst så tidligt som muligtBare en ting som bidehæmning lærer den ikke ordentligt mens den er lille. Den bliver mere "forkælet" fordi den har fri adgang til sin mor/opdrætter og senere til maden..Det kan nemt gå hen og blive en hvalp som opgiver hurtigt når den bliver voksen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
fhk2507 Besvaret Februar 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Nej jeg er skrevet op til en hvalp, de har så ringet i dag og fortalt der kun var en hvalp i kuldet, den anden var dødfødt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Nej jeg er skrevet op til en hvalp, de har så ringet i dag og fortalt der kun var en hvalp i kuldet, den anden var dødfødt.Spørg dem hvad de vil gøre for den ene hvalp? I et normalt kuld vil de kæmpe om patterne, ase og mase og skubbe hinanden væk, for at få den bedste. De vil skulle kæmpe om mors opmærksomhed..Men en lille hvalp vil have mors (og opdrætters) fulde opmærksomhed hele tiden. Når de bliver lidt større vil de lege og slås..bide i hinanden og på den måde lære hvor meget kan man bide før de andre skriger osv. de vil stjæle legetøj og ben fra hinanden. Nogle hvalpe vil blive sure når de andre stjæler fra dem. Andre vil bare gå.. En enehvalp kan bare tage løs af legetøj/ben. Hvilken race er det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
fhk2507 Besvaret Februar 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Det er også nogle af de tanker jeg har... det er en rottweiler Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Jeg er enig med Janni og det er bøgerne også Per Jostein Matre har lavet en liste over risici for at hunde udvikler problemadfærd og ligesom et for stort kuld giver potentielle problemer med aggression og konkurrence giver de helt små kuld potentielle problemer som uselvstændighed, manglende gåpåmod og separationsproblemer. Udover manglende bidehæmninger kan enehvalpen blive pylret og oversensitiv overfor smerter da den ikke har andre hvalpe til at tygge i sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
fhk2507 Besvaret Februar 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Jeg er enig med Janni og det er bøgerne også Per Jostein Matre har lavet en liste over risici for at hunde udvikler problemadfærd og ligesom et for stort kuld giver potentielle problemer med aggression og konkurrence giver de helt små kuld potentielle problemer som uselvstændighed, manglende gåpåmod og separationsproblemer. Udover manglende bidehæmninger kan enehvalpen blive pylret og oversensitiv overfor smerter da den ikke har andre hvalpe til at tygge i sig. Det er klart nogle af de ting jeg skal snakke med opdrætter om, men de virker nu meget kompetente, ikke som nogle som gør det for pengenes skyld. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Det er klart nogle af de ting jeg skal snakke med opdrætter om, men de virker nu meget kompetente, ikke som nogle som gør det for pengenes skyld.Selvom man ikke opdrætter for pengenes skyld så kan man jo alligevel godt komme til at gøre nogle forkert ting af uvidenhed..Jeg tror ikke ret mange opdrætter for pengenes skyld.. Man skal virkelig have store kuld af en dyr race, og samtidig bruge billigt skodfoder og spare på dr. dyr, for at få gode penge ud af opdræt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
fhk2507 Besvaret Februar 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 enig, kom nok også til at virke forkert da jeg skrev det. :stupid: men de har haft kennel siden 2004. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 enig, kom nok også til at virke forkert da jeg skrev det. :stupid: men de har haft kennel siden 2004. Jeg kender folk der har produceret hunde i 30 år uden at de af den grund har noget at byde på der ville få mig til at være en tryg hvalpekøber med ekspertviden ved hånden. Tag en snak med opdrætteren, jeg er helt enig med de andre, der er nogle helt grundlæggende ting der kan gå skævt for en hvalp der ikke har søskende omkring sig. Find ud af hvad planen er, bliver der hentet et par hvalpe fra et stort kuld eller planlægger de at yde en ekstra indsats for at denne ene hvalp ikke kommer skævt ind i verden. I så fald, hvordan? Og så skal du jo i virkeligheden bare beslutte dig for hvor vigtigt det er for dig af få netop denne hvalp. Er det en kombination du har udset dig fordi du forventer at få noget specifikt netop her? Eller er det lidt mere et tilfælde at du er skrevet op til dette kuld og vil du derfor problemfrit kunne finde noget tilsvarende et andet sted? Personligt ville jeg som opdrætter vælge selv at beholde sådan en enehvalp - som hvalpekunde ville jeg fravælge den hvis ikke der var noget helt konkret der talte for netop denne hvalp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tigerdyr Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Du kan foreslå din opdrætter, at kontakte ammestuen.dk - der kan de blive skrevet og kontraktes, hvis der kommer andre hvalpe til verden der mangler en plejemor! Omvendt kan de også afleverer deres/din hvalp til en anden morhund der også kun har fået en .... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Du kan foreslå din opdrætter, at kontakte ammestuen.dk - der kan de blive skrevet og kontraktes, hvis der kommer andre hvalpe til verden der mangler en plejemor! Omvendt kan de også afleverer deres/din hvalp til en anden morhund der også kun har fået en .... At fjerne en hundemors eneste hvalp ville jeg ikke umiddelbart anbefale. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tigerdyr Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 At fjerne en hundemors eneste hvalp ville jeg ikke umiddelbart anbefale. Næh det er nok ikke det mest optimale. Det bedste ville selvfølgelig være at blive plejemor for nogle hvalpe hvis mor døde under fødsel .. F.eks. blev Corgien Cebine (der selv kun havde fået en hvalp) for en lille uge siden plejemor for 5 FB's hvis mor havde fået hjertestop under fødsel: Kennel VISTRUPHUS - Welsh Corgi Cardigan Dejlig historie! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Jeg har et par gange haft et kuld med kun en hvalp. De er blevet helt normale hunde, man skal ikke gøre det værre, end det er. Og det vil være frygteligt synd for an tæve at fjerne den eneste hvalp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
fhk2507 Besvaret Februar 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Jeg kender folk der har produceret hunde i 30 år uden at de af den grund har noget at byde på der ville få mig til at være en tryg hvalpekøber med ekspertviden ved hånden.Tag en snak med opdrætteren, jeg er helt enig med de andre, der er nogle helt grundlæggende ting der kan gå skævt for en hvalp der ikke har søskende omkring sig. Find ud af hvad planen er, bliver der hentet et par hvalpe fra et stort kuld eller planlægger de at yde en ekstra indsats for at denne ene hvalp ikke kommer skævt ind i verden. I så fald, hvordan? Og så skal du jo i virkeligheden bare beslutte dig for hvor vigtigt det er for dig af få netop denne hvalp. Er det en kombination du har udset dig fordi du forventer at få noget specifikt netop her? Eller er det lidt mere et tilfælde at du er skrevet op til dette kuld og vil du derfor problemfrit kunne finde noget tilsvarende et andet sted? Personligt ville jeg som opdrætter vælge selv at beholde sådan en enehvalp - som hvalpekunde ville jeg fravælge den hvis ikke der var noget helt konkret der talte for netop denne hvalp. Jeg har valgt hvalp derfra pga forældrehundene, som er nogle af Danmarks bedste rottweiler brugshunde, de er også årets hund 2008 og 2009 i rottweilerklubben. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Jeg kender folk der har produceret hunde i 30 år uden at de af den grund har noget at byde på der ville få mig til at være en tryg hvalpekøber med ekspertviden ved hånden.Tag en snak med opdrætteren, jeg er helt enig med de andre, der er nogle helt grundlæggende ting der kan gå skævt for en hvalp der ikke har søskende omkring sig. Find ud af hvad planen er, bliver der hentet et par hvalpe fra et stort kuld eller planlægger de at yde en ekstra indsats for at denne ene hvalp ikke kommer skævt ind i verden. I så fald, hvordan? Og så skal du jo i virkeligheden bare beslutte dig for hvor vigtigt det er for dig af få netop denne hvalp. Er det en kombination du har udset dig fordi du forventer at få noget specifikt netop her? Eller er det lidt mere et tilfælde at du er skrevet op til dette kuld og vil du derfor problemfrit kunne finde noget tilsvarende et andet sted? Personligt ville jeg som opdrætter vælge selv at beholde sådan en enehvalp - som hvalpekunde ville jeg fravælge den hvis ikke der var noget helt konkret der talte for netop denne hvalp. Lige netop min mening Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Min opdrætter fik en Singleton for mange år siden.. Tæven faldt rigtig godt ud og er et super eksemplar af racen.. Opdrætter har beholdt den og valgt ikke at avle på hunden, da hun synes, den har manglet noget i opvæksten og ikke kan betegnes som helt normal i adfærd.. Med de redskaber man har nu for at tilbyde sin tæve som amme, så synes jeg helt klart at man skal give sin hvalp den bedst mulig start på livet.. Og den start er i mine øjne en opstart med søskende. Om det er samme race eller ej. Det er hvalpen ligeglad med.. Kræver det, at man fjerner hvalpen fra tæven, hvis hun ikke accepterer fremmede hvalpe, så synes jeg at man skal ta hvalpens behov i første række.. Ikke tævens.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Nej jeg er skrevet op til en hvalp, de har så ringet i dag og fortalt der kun var en hvalp i kuldet, den anden var dødfødt. Jeg hopper lige ind fra sidelinien - hvis du på nogen måde kan få dig selv til at vente, så vent, til der kommer et kuld med flere hvalpe. Søskende kan lære hinanden ting, som ingen andre kan. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Jeg har et par gange haft et kuld med kun en hvalp. De er blevet helt normale hunde, man skal ikke gøre det værre, end det er. Og det vil være frygteligt synd for an tæve at fjerne den eneste hvalp. Du har sikkert gjort et eller andet helt rigtigt de gange, hvor tæven kun har fået en enkelt hvalp, men ikke alle er erfarne opdrættere med så mange år på bagen som du. Jeg har trænet sammen med en ene-schæferhvalp og det er muligt, at det ville være gået skævt alligevel, men den var helt umulig til at omgås andre hunde helt fra den startede til træning 8 uger gammel. Den var sgutte nogen anbefaling. Til gengæld er jeg helt enig med dig i, at det ville være synd, synd, synd for den stakkels tæve, hvis man bortfjerner den eneste hvalp, hun har. Måske den ammestue kan hjælpe? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Jeg har valgt hvalp derfra pga forældrehundene, som er nogle af Danmarks bedste rottweiler brugshunde, de er også årets hund 2008 og 2009 i rottweilerklubben. Har de to forældrehunde fået hvalpe sammen før - med flere hvalpe i kuldet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Har ingen personlige erfaringer eller viden på området, men jeg ved at Susan Garret (canadisk agility-dame) har opfostret et kuld med en hvalp, hvalpen er nu et år. Hun har skrevet lidt om konsekvenserne ved kun en hvalp i kuldet i hendes blog The Singleton Puppy | Susan Garrett's Dog Training Blog Kig evt rundt, mener der er flere posts om single-hvalpe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Du har sikkert gjort et eller andet helt rigtigt de gange, hvor tæven kun har fået en enkelt hvalp, men ikke alle er erfarne opdrættere med så mange år på bagen som du. Jeg har trænet sammen med en ene-schæferhvalp og det er muligt, at det ville være gået skævt alligevel, men den var helt umulig til at omgås andre hunde helt fra den startede til træning 8 uger gammel. Den var sgutte nogen anbefaling. Til gengæld er jeg helt enig med dig i, at det ville være synd, synd, synd for den stakkels tæve, hvis man bortfjerner den eneste hvalp, hun har. Måske den ammestue kan hjælpe? Vi havde flere andre hunde, og dværgpinschere er rigtigt gode til at lege med hvalpe. Men jeg synes ikke der er grund til at male fanden på væggen, fordi der kun er en hvalp i kuldet. Morhunden er der jo, og hun vil helt sikkert lege med hvalpen og opdrage den. Schæferhunde omgåes tit andre hunde på en underlig måde. Det lyder nærmest, som de vil æde de andre. Men det er kun for sjov. Tanja er i hvert fald ikke blid ved andre, og hun er ud af et kuld på 8, og der var flere voksne hunde, hvor hun kommer fra. Vi havde selv fire hunde i forvejen, da hun kom til, så det er ikke manglende omgang med artsfæller i hendes hvalpetid, der er skyld i hendes lidt grove væremåde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Februar 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2012 Vi havde flere andre hunde, og dværgpinschere er rigtigt gode til at lege med hvalpe. Men jeg synes ikke der er grund til at male fanden på væggen, fordi der kun er en hvalp i kuldet. Morhunden er der jo, og hun vil helt sikkert lege med hvalpen og opdrage den. Schæferhunde omgåes tit andre hunde på en underlig måde. Det lyder nærmest, som de vil æde de andre. Men det er kun for sjov. Tanja er i hvert fald ikke blid ved andre, og hun er ud af et kuld på 8, og der var flere voksne hunde, hvor hun kommer fra. Vi havde selv fire hunde i forvejen, da hun kom til, så det er ikke manglende omgang med artsfæller i hendes hvalpetid, der er skyld i hendes lidt grove væremåde. Men søskende giver stadig hinanden noget som voksne hunde ikke kan give en enlig hvalp. Jeg har også voksne hunde - eller faktisk hunde i alle aldre..Og alle leger med hvalpene.. Men jeg kan også TYDELIGT mærke forskel på dem som er flere i kuldet og de som er kun en..Derfor sørger jeg helst for at mindst to tæver bliver parret på samme tid, for så kan jeg da flytte rundt på hvalpene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vibeke Besvaret Februar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 29, 2012 Opdrætterne kan selv gå ind og gøre deres, de skal fra start af gå ind og stille og roligt vippe hvalpen væk fra dievorten indimellem, den skal helt fra start vænnes til at kæmpe for føden, både af adfærdsmæssige grunde som flere er inde på, men bestemt også af motoriske årsager. Hvis den nærmest får det hele 'glidende' ind, vil den motoriske udvikling i den grad blive hæmmet. De skal simpelthen med fingrene agerer en anden hvalp der vil have samme pat, - skubbe, møve, presse, hele tiden med tanke på hvilken kraft der ville være bag en anden hvalps bevægelser, så de ikke overdriver. og selvfølgelig som alle andre er inde på, skal de helst finde nogle jævnaldrende lynhurtigt den kan tumle med. Jeg er HELT enig med Hopsa i at det ville være skidt for tæven hvis man fjernede hvalpen og jeg mener bestemt ikke det er for hvalpens bedste hvis man gør det. Jeg har hvalpetestet en collie hvalp der var ene i kuldet og det var en super hund, fungerer fint i alle henseender, men opdrætter var også meget opmærksom på at agerer 'anden hvalp' helt fra start af. Det er kræver helt klart en masse mere fra opdrætter end normalt, men er de villige til at 'levere' det, kan du være heldig. Jeg vil dog sige at jeg aldrig selv ville købe en hvalp fra et alene kuld. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret Februar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 29, 2012 Jeg kender en del der har fået ene hvalpe, de fleste har lånt nogle søskende til dem, fundet gennem opslag og ammestuen. Men i 2 af tilfældene var der ingen "søskende" at finde. Jeg har nysgerrig fulgt dem begge 2, og havde den ene en 10 mdr lab til enetime for 14 dage siden. De er begge meget velfungerende hunde og ingen problemer med artsfæller eller andet. De er dog begge retriever, som jo i forvejen er temmelig sociale, sådan racemæssigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts