Hop til indhold

To hunde - begge under 1 år...?

Gæst Cubbelubbe
 Share

Recommended Posts

Gæst Cubbelubbe

Hej,

Jeg er helt ny herinde, så jeg ved ikke helt om jeg skriver denne tråd i det rigtige forum:genert:

Hvis man nu anskaffer sig to hunde der begge er under et år - hvad skal man så tage hensyn til i forbindelse med træning, opdragelse mv.

Vores han hvalp er 8 måneder, og hvis der kommer en hvalp mere i huset, ville han være 9 måneder når hun kommer. Han skal med tiden kasteres, da tæven skal bruges til udstilling, og vi ikke ønsker at have ham passet hver gang hun er i løbetid.

Han er en rolig hvalp, går pænt i snor, meget lærenem, velafbalanceret, og generelt bare en rigtig god hund:hjerte:

Det eneste vi pt. arbejder med herhjemme er når der kommer gæster. Han kan i dag godt forstå at han skal sidde ved min side når jeg åbner døren, og der bliver han siddende, hvis jeg fx står og taler med nogen, men så snart de kommer ind, vil han meget gerne hilse. Dette er vi ved at arbejde på at VI hilser først og han forholder sig roligt indtil der bliver sagt "hils" eller lign.

Min tanke er at det selvfølgelig bliver et større arbejde at have to hunde.

Min tanke er at det godt kan lade sig gøre at gå tur med to hunde, man kan også godt træne sine hunde - både sammen og hver for sig. De kan godt lære at de skal være forholdsvis rolige inde huset, og hvis de leger for "voldsomt" skal de i haven.

Min kæreste derimod er bange for at det ender med at de fare rundt og slet ikke er til at styre. Jeg tænker at vi har været rimelig gode til træningen af vores han så derfor burde vi godt kunne gøre det igen:genert:

De er begge staffordshire bull terrier :)

Link til indlæg
Del på andre sites

altså hvis i absolut skal have 2 hvalpe så er det helt klart bedst at de er af forskelligt køn.

Jeg ville ikke gøre det :genert: vi havde den nemmeste hvalp det første års tid, alle de der kønsmodningsproblemer alle andre snakkede om det så vi intet til. De dukkede så op da han var omkring 1½ så det sidste halve år har budt på en masse udfordringer og intensiv træning. Jeg har stået med en baby samtidig og det har været hårdt, men på mange måder tror jeg det havde været værre med en lille hvalp der måske reagerede på den stores teenageproblemer.

Men altså det er bare min personlige holdning :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cubbelubbe

Tak for dit svar :)

Vi har tidligere haft to hunde, men det er flere år tilbage. Dengang fik vi en tæve først og hannen efter 7 måneder. Problemet dengang var at det slet ikke var velovervejet, desuden var vores tæve meget nervøs, overgearet, kunne ikke være alene hjemme, var ikke renlig osv.

Træningen gik ok - vi gik på hver vores hold. Men vi kunne ikke gå med dem begge på en gang, da de vejede omkring 40 kg hver, og vi havde ikke fået lært dem at særlig godt i snor. Så generelt var det virkelig en dårlig beslutning!

Men meget er ændret nu, vi er blevet mere "voksne", har rimelig faste "hunderegler" i huset. Jeg går pt. hjemme og vil nok ikke komme til at arbejde fuldtid igen - i hvert fald kommer der til at gå flere år. Jeg er hjemme de fleste dage - tre gange om ugen er jeg væk mellem 2 og 3 timer :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg ville ikke gøre det - det er "hårdt" at bringe en hvalp op til at være en nogenlunde velopdraget hund. Hunde er forskellige og nogle hunde er længere tid om at blive rigtig voksne, da deres udviklinger kan tage mange skridt frem for så pludselig at gå tilbage. Alt det kan man jo ikke vide før man står i det selvfølgelig og så er det jo i den sidste ende kun en selv der kan sige om jeg er klar til at det kan gå fremad, for så at gå tilbage og om man har overblikket til det.

Jeg går hjemme hver dag og har ud over det også hjælp fra mine to næsten voksne sønner - Her hos os er det faldet godt ud fordi vi er så mange der kan aktivere vores hunde - vi har så valgt at der skulle være mindst 2½ år mellem vores hunde, da det efter min mening har givet det bedste resultat - mine er hanner alle 3.

Link til indlæg
Del på andre sites