Gæst MariePylaia Skrevet Marts 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Marts 2, 2012 Jeg synes det er en videnskab med de trapper, altså. Planen er en labrador hvalp. Rammerne er et hus, med stejle trapper der fører ovenpå. Der er kun soveværelse på 1. salen, men det er egentlig også vigtigt nok, fordi jeg ønsker at sove sammen med hunden, hvis den har lyst. Altså er det én gang op og én gang ned om dagen. Vil sætte babygitter eller anden forhindring op på alle andre tidspunkter. Jeg vil bære den, så længe jeg kan - og regner da også med at få flere kræfter, jo større den bliver Men hvad er ok? Er det ikke også væsentligt at de lærer at gå på trapper inden de eksempelvis er 1 år? Er det en mulighed at træne at gå roligt og pænt? Og hvornår skal jeg gøre hvad? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Jeg boede på 3. sal, da jeg fik Luna, jeg bar hende op og ned så længe jeg kunne. Og så skiftevis bar jeg hende en trappe og hun gik en trappe. Men jeg kunne ikke bære hende mange måneder. Og husk, det er næsten mere vigtigt, at du bærer den ned end op. Jeg ville ikke tøve med at få en hvalp. Hvor stejle er trapperne? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Jeg har jo Maggie på 10 måneder - og soveværelse ovenpå. Jeg bar så længe, jeg kunne, men da hun ramte de der 16-17 kilo, måtte jeg opgive. Vi trænede gå stille op og ned af trappen ved at jeg gik lige foran hende og fyldte det hele. På den måde kunne hun ikke få lov til at fræse op og ned af trappen. Hun går kun på trappen 2 gange om dagen; ned om morgenen og op om aftenen. Resten af tiden er trappen lukket af med gitter. Jeg har lige fået fotograferet hofter på hende p.g.a. halthed. Det viste sig at være det bagerste korsbånd, der driller, men hofterne var fine-fine. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MariePylaia Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Jeg boede på 3. sal, da jeg fik Luna, jeg bar hende op og ned så længe jeg kunne. Og så skiftevis bar jeg hende en trappe og hun gik en trappe. Men jeg kunne ikke bære hende mange måneder. Og husk, det er næsten mere vigtigt, at du bærer den ned end op. Jeg ville ikke tøve med at få en hvalp. Hvor stejle er trapperne? Jeg synes de er ret stejle, faktisk. Og har Luna og hendes hofter det godt i dag? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MariePylaia Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Jeg tror virkelig at det kan betale sig at øve at gå roligt på trapperne - det vil jeg i hvert fald også forsøge mig med. Har bare lidt svært ved at finde ud af hvad der her er forsvarligt - jeg vil jo ingen hund ondt! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Luna har en dårlig hofte og en dårlig albue (husk albuerne, de er et lige så stort problem, som hofterne). Men hun er så også avlet på noget, jeg ikke ville få hvalp på, hvis jeg vidste, hvad jeg ved nu. Så der er også noget genetik indover Og så synes jeg din trappe er rimelig stejl, tænker især nedad:genert: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MariePylaia Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Ah, okay. Ja, den er nemlig stejl. Men er den mon for stejl, forudsat hunden går i roligt tempo, og kun så få gange som nævnt i første indlæg? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MariePylaia Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Er det selve bevægelserne der overbelaster knogler og led, eller det selve stødet? Begge? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Jeg vil mene det er stødende. Led og sener er ikke bygget til de der bump specielt når det går nedad. Vi har også trappe til 1. salen - nu er mine hunde jo af mindre størrelse, så de blev båret op og ned indtil 5 måneders alderen hvor de så selv gik op - men hvor vi bar dem ned. Omkring ½ års alderen gik de selv op og ned. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Jeg har en trappe som din, den er jo typisk for et ældre bondehus eller anden landejendom. Nu har jeg jo godt nok osse en stor race, men her i huset har der været hunde der vejede alt mellem 8 og 85 kilo og ingen af dem har været begejstrede for trappen og jeg har aldrig ladet dem gå op og ned af den. Specielt på vej ned er der ikke meget at stå på når hunden samtidig skal balancere med kroppen. For mig har det ingen betydning, jeg gider ikke have hunde i soveværelset så det er ikke en overvejelse jeg har haft. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MariePylaia Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Nemlig, det ér et ældre bondehus. Hmm.. Puh. Det står ret højt på min liste at hunden har mulighed for at sove hos os - primært for min egen skyld. Argh, det er svært at forene boligdrømme med hundedrømme, når man har så mange ønsker til begge ting, som jeg har. Og huset med denne trappe, er ellers p.e.r.f.e.k.t til et hundeliv! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Marts 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 3, 2012 Altså, hvis det at dele soveværelse er mest for din skyld, så mener jeg ikke det er rimeligt at risikere hundens helbred. Grundlæggende har jeg det sådan at man ikke skal skåne hunde unaturligt, forstået på den måde at kan hunden ikke holde til at leve en almindelig hverdag, så er den designet forkert fra starten. Men jeg mener så osse at trappegang på en så stejl trappe vil tvinge hunden ud i unaturlig belastning i nogle yderpunkter der kan få lidt kedelige konsekvenser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MariePylaia Besvaret Marts 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 3, 2012 Altså, hvis det at dele soveværelse er mest for din skyld, så mener jeg ikke det er rimeligt at risikere hundens helbred. Grundlæggende har jeg det sådan at man ikke skal skåne hunde unaturligt, forstået på den måde at kan hunden ikke holde til at leve en almindelig hverdag, så er den designet forkert fra starten. Det ér mest for min skyld, og selvfølgelig skal hunden ikke lide overlast. Jeg prøver netop nu at finde ud af om det er et problem for hunden - jeg ønsker det ikke. Løsninger kunne være at gå på kompromis med mit ønske om hund ovenpå, lave plads til soveværelse nedenunder, finde et nye hus, ect. Løsningen er ikke at boligdrømmene vinder over hundens ret til at leve under de bedste forudsætninger. Men jeg mener så osse at trappegang på en så stejl trappe vil tvinge hunden ud i unaturlig belastning i nogle yderpunkter der kan få lidt kedelige konsekvenser. Ja, det var også det jeg frygtede da jeg først lagde øjne på den stejle trappe. Den er rimelig unaturlig, selv for mig, at gå på. Kan forresten ikke finde ud af at citere dele af et citat og kommentere det - håber det ender nogenlunde læseligt -,l Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Marts 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 3, 2012 Det er helt forståeligt Og jeg synes i øvrigt det er nogle rigtig fornuftige og relevante overvejelser du har. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Marts 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 3, 2012 Vi bærer stadig Dexter op og ned af vores trapper, som er lige så stejle som den du viser, vores er så bare en vindeltrappe også :stupid: Dexter går generelt ikke på trapper, han er 11 mdr. nu og 23 kg... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Muttley Besvaret Marts 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 3, 2012 Vi har lavet soveværrelse i bryggerset, og ovenpå skal vi nu have kontor men indtil alle gibsvægene er oppe og tabeseret så bor vi ovenpå og jeg bar Rica så lang tid jeg kunne men da hun ramte 20 kg gav jeg op så lærte hun at gå op men ned bærer min mand hende, min trappe er sindsyg stegl, jeg har faldet og brækket fingeren på den, og manden har haft forstuvet nakken, det er meningen vi skal lave vinkel trappe i stuen også blænde den ene hovedør af ude i gangen hvor trappen er nu også lave større badeværrelse, så det vil være muligt at hun skal gå på alm. vinkel trappe, hvis min trappe ikke var så stegl ville jeg nok have valgt at hun skulle gå selv da hun ramte 20kg, det gør jo ondt i ryggen for manden og bære hende nu tror hun vejer over 25kg. Min Rottweiler er 5 måneder, og begge forældre har A hofter så jeg tror nu ikke der sker noget, men det er vigtigt for mig hun også for A hofter, ellers vil jeg ikke vælge og få hvalpe på hende. Men fysiken tillader jo ikke at bære 35kg hund som hun kommer til at veje inden hun bliver et år som ellers er den tid man skal bære hende. Vores næste hus har vi allerede aftalt skal være 1-plans :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret Marts 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 3, 2012 Hej Jeg tænkte om hundebassen evt. kunne sove på stueplan indtil denne er 1 år, og mere klar til at gå på trapper? Jeg vil også rigtig gerne cykle med min hund, men venter til han er 14 måneder (mindst) for at skåne ham. Trapper er belastende for hunden, hele hundens liv faktisk, men det må man jo gøre op med sig selv Jeg har ikke trapper og får det heller aldrig - jeg er en pivskid og tør ikke udsætte min hund for det, og vil ligesom dig gernee have hund i soveværelset Ang. led så synes jeg at have hørt at hunde som ikke har tendens til dårlige led heller ikke får det af megen belastning, mens hunde med risiko for dårlige led helt sikkert vil udvikle det ved megen belastning.. MEN jeg er lang fra sikker på at jeg har forstået det rigtigt så du må ikke hænge mig op på det Det er noget du skal gøre op med dig selv synes jeg, men jeg tror på at trapper belaster hunden en del. Men jeg har ingen erfaring med det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Muttley Besvaret Marts 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 3, 2012 Jeg har forresten hørt at 25% af HD er aveligt mens resten 75% er miljø, altså det giver ikke rigtigt mening i forhold til det ikke er alle hunde der får det men tror der nok lidt om det med at det er mere miljø end avl. Men jeg ville altid vælge hunde efter A hofter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Marts 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 3, 2012 Jeg har forresten hørt at 25% af HD er aveligt mens resten 75% er miljø, altså det giver ikke rigtigt mening i forhold til det ikke er alle hunde der får det men tror der nok lidt om det med at det er mere miljø end avl. Men jeg ville altid vælge hunde efter A hofter. Tidligere har tallene været 1/3 arv, 1/3 miljø og 1/3 foder. Jeg tror de tal for nyligt er justeret en del, men det korte af det lange er at man nok ikke kan sætte en finger helt konsekvent på en enkelt årsag, når man oplever en hund har udviklet HD, AD eller OCD. Jeg tror bestemt at der skal en genetisk disponering til og at det så er fodring og miljø der "bestemmer" i hvilket tempo sygdommen udvikler sig. I øvrigt mener jeg det er helt skævt at netop HD har så stor opmærksomhed kontra AD og OCD. Forparten på hunden bliver bestemt osse belastet og skal bære meget vægt og tage fra i en del stødsituationer. Får man fotograferet den ene ende af hunden bør den anden som en selvfølge osse fotograferes. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts