Gæst larss Skrevet Marts 3, 2012 Rapporter Share Skrevet Marts 3, 2012 Hej Findes der nogen officielle mærkninger eller godkendelser på hundefoder som man kan kigge efter? Mvh Lars Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst gitte1976 Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 HejFindes der nogen officielle mærkninger eller godkendelser på hundefoder som man kan kigge efter? Mvh Lars Nej, det gør der ikke..... Men brug din sunde fornuft, når du kigger efter foder og kig efter hvilke råvarer, der er i. Personligt går jeg langt udenom foder, der indeholder korn, ris og animalske biprodukter. Jeg synes ikke, at der er nogen grund til at betale for affald. Fodermærker som Acana, Orijen, Wolfsblut, Kingsmoor og Gourmix går man ikke fejl af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MiniBillen Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Jeg kender ikke nogen "officielle" og slet ikke nogen på dansk, men på denne side: Dog Food Reviews | Dog Food Ratings er der rigtig meget spændende at læse og, hvor de giver karakterer og analyserer. Ikke alt foder er der, men nogle af dem vi kender herhjemme er Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Denne vejledning er hentet fra min hjemmeside og er AAFCO's officielle vejledning hvad der skal være i foderet. For Adult Vedligeholdelse Medmindre andet er angivet, alle værdier er minimumskrav:Protein ……… 18% Fedt ………….. 5% Calcium …… 0,6% (maksimalt 2,5%) Fosfor … 0,5% (maksimalt 1,6%) Kalium ….. 0,6% Natrium …….. 0,06% Chlorid ……. 0,09% Magnesium ….. 0,04% (maksimalt 0,3%) Jern ………… 80 mg / kg (maksimalt 3000 mg / kg) Kobber ……… 7,3 mg / kg (maksimalt 250 mg / kg) Mangan …….. 5 mg / kg Zink ……….. 120 mg / kg (højst 1000 mg / kg) Jod ……… 1,5 mg / kg (højst 50 mg / kg) Selen …… 0,11 mg / kg (højst 2 mg / kg) Vitamin A. …. 5000 IU / kg (maks. 250.000 IE / kg) Vitamin D. ….. 500 IE / kg (maks. 5000 IU / kg) Vitamin E. …… 50 IE / kg (højst 1000 IE / kg) Thiamin ……… 1 mg / kg Riboflavin ….. 2,2 mg / kg Pantothensyre .. 10 mg / kg Niacin ………. 11,4 mg / kg Pyridoxin ……… 1 mg / kg Folinsyre …… 0,18 mg / kg Vitamin B12 ….. 0,022 mg / kg Cholin ……… 1200 mg / kg For voksende hvalpe , gravide og diegivende tæver Størstedelen af næringsstoffer minima er de samme bortset fra de nævnte punkter. Den maksimale for børsnoterede dem, ændres ikke. Protein ……….. 22% Fedt ……………. 8% Calcium ………… 1% Phosphor ……. 0,8% Natrium ……….. 0,3% Chloride …….. 0,45% Vitamin B12 …. 0,022 mg / kg Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst gitte1976 Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Denne vejledning er hentet fra min hjemmeside og er AAFCO's officielle vejledning hvad der skal være i foderet. For Adult Vedligeholdelse Medmindre andet er angivet, alle værdier er minimumskrav:Protein ……… 18% Fedt ………….. 5% Calcium …… 0,6% (maksimalt 2,5%) Fosfor … 0,5% (maksimalt 1,6%) Kalium ….. 0,6% Natrium …….. 0,06% Chlorid ……. 0,09% Magnesium ….. 0,04% (maksimalt 0,3%) Jern ………… 80 mg / kg (maksimalt 3000 mg / kg) Kobber ……… 7,3 mg / kg (maksimalt 250 mg / kg) Mangan …….. 5 mg / kg Zink ……….. 120 mg / kg (højst 1000 mg / kg) Jod ……… 1,5 mg / kg (højst 50 mg / kg) Selen …… 0,11 mg / kg (højst 2 mg / kg) Vitamin A. …. 5000 IU / kg (maks. 250.000 IE / kg) Vitamin D. ….. 500 IE / kg (maks. 5000 IU / kg) Vitamin E. …… 50 IE / kg (højst 1000 IE / kg) Thiamin ……… 1 mg / kg Riboflavin ….. 2,2 mg / kg Pantothensyre .. 10 mg / kg Niacin ………. 11,4 mg / kg Pyridoxin ……… 1 mg / kg Folinsyre …… 0,18 mg / kg Vitamin B12 ….. 0,022 mg / kg Cholin ……… 1200 mg / kg For voksende hvalpe , gravide og diegivende tæver Størstedelen af næringsstoffer minima er de samme bortset fra de nævnte punkter. Den maksimale for børsnoterede dem, ændres ikke. Protein ……….. 22% Fedt ……………. 8% Calcium ………… 1% Phosphor ……. 0,8% Natrium ……….. 0,3% Chloride …….. 0,45% Vitamin B12 …. 0,022 mg / kg Nå ja, den havde jeg da helt glemt. Men reelt kan et foder jo være lavet på motorolie og gamle skosåler, og så stadig være indenfor AAFCO-normens rammer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
turpohunden Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Det er EUs markedsføringsforordning der siger hvad der skal stå på mærkningen for (hunde)foder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tigerdyr Besvaret Marts 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2012 Som andre er inde på findes der ikke mærkning ligesom vi kender nøglehullet, svanemærket osv. herhjemme, men der er da regler og forskellige godkendelses-instanser som alle stiller forskellige krav. De mest kendte er beskrevet i grundtræk her: Mrkning af kommercielle foderprodukter Og så er der naturligvis de danske love for foder (det gælder så vidt jeg ved alt foder produceret i DK til landbrugsdyr, husdyr osv.): Love og bekendtgørelser om foder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst larss Besvaret Marts 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2012 Tak for svar. Jeg mindes jeg er stødt på AAFCO før. Det jeg ledte efter var noget dansk eller europæisk. Men det kan jeg forstå ikke rigtig findes, udover lange bekendtgørelser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tigerdyr Besvaret Marts 6, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2012 Nej, der er ikke noget specifikt dansk mærke, men alle danske mærker skal leve op til EU's regler, som forøvrigt skulle være ret stramme. AAFCO skulle også have stramme regler, men har så vidt jeg ved ingen kontrol med firmaerne. På Olivers hjemmeside kan du læser mere om nogle af de lovgivninger de må leve op til som et dansk produceret hundefoder. Det står på denne side FAQ nederst. De regler vi også gælde for andre dansk-produceret mærker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Marts 6, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2012 Den eneste reelle regel jeg kender til er, at ingredienserne skal listes alt efter hvor meget af det, der er i foderet... så jeg vælger gerne foder hvor kødkilden står øverst, eller som minimum næstøverst... hvis kød først er nr 4,5 eller 6 på listen, så er foderet rent fyld og ikke kød efter min mening Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tigerdyr Besvaret Marts 6, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2012 Den eneste reelle regel jeg kender til er, at ingredienserne skal listes alt efter hvor meget af det, der er i foderet... så jeg vælger gerne foder hvor kødkilden står øverst, eller som minimum næstøverst... hvis kød først er nr 4,5 eller 6 på listen, så er foderet rent fyld og ikke kød efter min mening Jeg går også altid efter meget kød i foderet, men når man tjekker det skal man også være opmærksomme på de andre ingrediser. F.eks. er der ofte både brune ris og hvide ris, eller hvede, byg og havre i et produkt. Hvis man ligger disse kilder sammen, vil de typisk overstige kød-indholdet væsentlig. Man skal også være opmærksom på om kødkilden er opgivet som frisk eller mel. Hvis der er 60 % frisk fisk i et produkt, skal der fratrækkes ca. 80% når vandet uddrives. Det er derfor at foretække et produkt med f.eks. 40% melet kød frem for et med 60% friskt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts