Hop til indhold

Barf igen igen ;)


Eris
 Share

Recommended Posts

Når lille Eris er færdig med sin 2 kg pose ToTW, kunne vi rigtig godt tænke os at køre over på BARF igen.

Jeg har egentligt ikke lyst til at købe fra barf-forhandlere, da jeg foretrækker slagteren. Tror sagtens at jeg ville kunne få kødet langt billigere, og jeg VED at vores slagtere i byen handler med kvalitetskød (IKKE at barf-forhandleres kød ikke er i kvalitet). Jeg synes bare tit at jeg ser massere af hakket kød på deres hjemmeside, og ville da foretrække at Eris fik noget godt at gnave i :slem: Hun hygger sig så meget med maden! :lun:

Men jeg er dog i tvivl om, hvad jeg skal spørge slagterne om at gemme og fryse for os. :hmm:

Så jeg vil da vildt gerne have, hvis I kunne hjælpe mig med, at udvide mine barf-notater (kød, ben, brusk) samt dele jeres meninger! :-D Så kan jeg forhåbentligt være forberedt med diverse forskellige slags kød/ben/indmad osv som slagteren måske kan gemme!

 

Barf-notater:

 

Kød

 

Lyst kød: kylling, høne, kalkun, kanin, svin

Rosa kød: lam, får, and, due, vildsvin

Rødt kød: kalv, okse, hest

Mørkt kød: hjort, hare, fasan, kænguru, storvildt

Fisk?: Sild, ørred, laks

 

Helst inkludere 1 af hver type i løbet af ugen for mest variation.

Svin kan være farligt. Så undgå det.

Nogle mener fisk er unødvendigt for ulven, fordi det ikke indgår i deres normale kost.

Nye undersøgninger vist at ulve gerne fisker efter fisk, hvis det er sæson, i stedet for jagt.

Giver fisk, fordi der er mange sunde ting i + min hund ELSKER fisk.

Hunde har bedst af Rosa - mørkt kød. (Mest naturligt)

 

Ben

 

Kødfulde ben:

Ribben

Hvirvler

Hale

 

Ben fra fjerkræ:

Halse

Skrog

Vinger

 

Indmad:

 

Indholdsrig:

Lever

Nyre

Hjerte

Kallun (Er kallun under indmad? Kallun gives jo i fuld portion?)

 

Ikke så indholdsrig (kan gives som snacks?)

Lunger

Luftrør

Struber

 

Muligt ugeskema for hund?

 

Uge 1

 

Mandag: kallun

Tirsdag: lammeben

Onsdag: Laks

Torsdag: 50% indmad + 50% kylling

Fredag: Okseben

Lørdag: hare

Søndag: faste

 

Uge 2

 

Mandag: kallun

Tirsdag: Lammeribben

Onsdag: Sild

Torsdag: 50% indmad + 50% Fasan

Fredag: Kyllingevinge® (ben?)

Lørdag: Lam

Søndag: Faste

 

Notater slut :hmm:

 

Jeg snakkede med en BARF-forhandler i telefonen i dag. Hun sagde at hunden skulle have 1 dag med indmad, hvor det skulle være 50/50 med noget andet kød, så hunden ikke fik ræcermave.

Samt 2 bendage? Er det for lidt?

Skal hun eventuelt have noget brusk/ben nogle af de andre dage?

 

Mht til fisk, så skulle det være frosset ved -18 grader i mindst en uge, for at mindske et eller andet :hmm:Skal jeg fjerne indvolde, ben og hovede fra fisken?

 

Mht tilskud, så er det fuldstændig udelukket at give Eris grønstager/frugt. Hun gider det bare ikke. :damn:

Der er flere ting, som jeg kunne se som godt tilskud. Men det bliver alt alt alt for meget og hun ville nok ende med en forgiftning, selvom jeg vil hende det bedste.

Fx. Hokkamix, levertran, solsikkeolie, lakseolie, hørfrø-olie, vitaminer og tang.

Er der en bestemt kombo der kunne dække mest mulige områder/behov?

 

Skemaet kommer nok ikke til at se præcis sådan ud, det bliver alt for dyrt og besværligt at have SÅ meget kød i vores fryser. Men jeg tænker stadig, at jeg vil holde mig til, at hun får de 4-5 forskellige typer kød. Når fx lam er opbrugt kan jeg skifte ud med noget andet rosa kød så som and.

Kommer nok også an på hvad slagteren, bilka eller fiskehandleren kan bikse op med af tilbud :)

Men jeg synes selv, at det er okay med fisk 1x ugentligt samt 1x kallun dag.

Som det sidste, så vil jeg bare lige nævne, at jeg bestemt ikke vil køre hende over på BARF på dén måde. Jeg skal nok starte skånsomt med kødet osv :)

Glæder mig til at høre fra jer :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har det slet ikke delt op på den måde:genert: Men det var måske en meget god ide.

 

Jeg giver bare varieret. Og så ville jeg ikke give 50/50 indmad/kød. Det ville Luna ihvertfald få dårlig mave af. Så hellere dele det ud over et par dages måltider.

 

Øhm, du kan jo købe en del i supermarkeder også.. Kylling, fisk (kan fåes frosne i superbest ihvertfald), andelår. Og ellers kan du jo bruge alt, hvad slagteren sorterer fra.

 

Jeg giver ikke tilskud af hverken grønt eller vitaminer. Hvis jeg synes Luna skal mættes eller tabe sig, så får hun grønt, ellers ikke.

 

Og så kan du altså sagtens skifte over fra den ene dag til den anden :-D Det gjorde jeg i sin tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Liva's mor

Vi er selv startet op med at give Liva Barf for små 2 uger siden og kan kun sige at vi er meget glade for det - specielt Liva hun hopper og danser når hun skal have mad, men hun er selvfølgelig også en labrador og endda en meget madglad en af slagsen :-).

 

Lige her i opstarten har vi købt mad hos vores Barf-forhandler for at komme ordentlig igang, men vil også igang med at købe andre steder da jeg også tror hun vil få meget mere ud af mere reelle stykker kød og ben end som det er nu. Jeg er også meget i tvivl om hvordan vi skal gøre for at være sikker på man gør det rigtige - det vi får nu er poser hvor det er løsthakket så der er det bare at hælde i en skål, så selvfølgelig dejlig nemt - men det kan nok gøres lækre for Liva og måske lidt billigere for os.

 

Ud over den daglige mad (i vores foderplan er der ikke nogle fastedag) får hun hørfrø olie, VitalAnimin og Hokamix. Man skal heller ikke give grønsager, hun får dog en del gulerødder (hele) ved siden af, mere for at glæde hende med at få lidt at spise/hygge med ikke at hun ernæringsmæssigt får noget ud af den - men den skader ihvertfal heller ikke, men mætter måske en smule.

 

Jeg vil følge med i din tråd og håber du får nogle gode svar :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må jeg jo lige prøve mig frem med :) Hvor vidt Eris får dårlig mave. Ellers kan man vel dele det op 25%x2 dage eller 25% lever + 25% hjerte! :)

Jeg ville heller ikke have noget imod at gå på rov i supermarkeder, og det er nok også der jeg kommer til at hente mest :P Men vil lige få, hvad jeg nu kan hos de lokale slagtere! (Dem køber vi også vores eget kød fra. Det er bare så muuums!)

 

Luna ser også super sund og rask ud :) Man kan sagtens se på en hund, hvis den fungerer godt! Jeg tør bare ikke gå uden om fx hokkamix (urtepulver), og så en olie :o) Men det kan jo ligeså vel være min egen overbevisning :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også fraråde 50/50 kød/indmad - det er i hvertfald for voldsomt for Busters mave - vil anbefale at dele det ud over flere dage. Men prøv dig frem, du kan jo se, hvordan maven reagerer og justere ud fra det. Jeg giver kun kallun hver 14. dag.

 

Busters madplan ser nogenlunde sådan ud:

 

Uge 1

Onsdag: Faste

Torsdag:Kallun + 20-25 g oksefedt

Fredag: Rent kød + 20-25 g oksefedt

Lørdag: Kyllingehalse

Søndag:Kød m brusk og indmad + 20-25 g okseedt

Mandag: Laks m/skaldyr blandet op med Ziwipeak

Tirsdag: Lammeben

 

Uge2

Onsdag: Faste

Torsdag:Kød tilsat 45-50 g indmadsmix + 20-25 g oksefedt

Fredag: Rent kød + 20-25 g oksefedt

Lørdag: Kyllingehalse

Søndag:Laks m/skaldyr blandet op med Ziwipeak

Mandag:Kød m brusk og indmad + 20-25 g oksefedt

Tirsdag: Lammeben

 

Jeg køber foder fra Rigtig Hundemad - synes det er lettest, og tror ikke det er meget billigere for mig at købe hos slagter/supermarked. Kg-pris i supermarkedet er hvertfald ikke lavere - tværtimod:

 

- Kød iblandet indmad kan fx være hest og lam m brusk og indmad - synes det er godt, at han får indmad fra forskellige typer dyr.

- Rent kød - ja rent kød :-D (hest, lam, hjort, kylling - der hvor jeg køber vil de nu også forsøge med kanin m/ben - det skal jeg (Buster) have næste gang)

- Indmadsmix: Lever, hjerte og nyre fra okse

- Fisk: Hakket laks med rejer, hvor det hele, også skind/skal, er grofthakket - supplere med Ziwipeak, da det ellers er ret dyrt og så bruger jeg samtidig Ziwipeak som godbidder.

 

Held og lykke med projektet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Liva's mor
Hvor lyder det bare dejligt :) Jeg tror aldrig jeg ville få råd til at barfe en hund i din størrelse. Min bette hund skal have 160gram (2%). Hvor meget skal din hund have?

 

Tror sagtens man kan lave en sport ud af, at finde det absolut billigste :slem:

 

Jeg ved ikke om det er mig du har svaret - det gætter jeg på :-) Ifølge den foderplan vi har fået lavet skal Liva som vejer 29 kg. have 500 gram om dagen i 6 dage og så 1 bendag hvor hun skal have 50% oveni - så jo det er ikke billigt, men hvis man så kan finde nogle billigere ting engang i mellem så går det nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det er mig du har svaret - det gætter jeg på :-) Ifølge den foderplan vi har fået lavet skal Liva som vejer 29 kg. have 500 gram om dagen i 6 dage og så 1 bendag hvor hun skal have 50% oveni - så jo det er ikke billigt' date=' men hvis man så kan finde nogle billigere ting engang i mellem så går det nok.[/quote']

 

Tror sagtens man kan score nogle gode tilbud en gang imellem ;)

Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget ben en vovse skal have om ugen. Giver du ben 1 gang om ugen + 50% kød?

Den barf-forhandler jeg snakkede med, sagde at hunden skulle have 2 bendage. Altså halv ben og halv kød 2 gange ugentligt..

Men jeg er bare i tvivl om det er nok? Kan man evt supplere de andre dage op med et lille ben el. noget brusk? O_O

Hun nævnte kun at hunden skulle have en lidt større portion dagen før den skulle faste..

Men giver du så en hel portion ben, + 50% af det kød Liva normalt får? For så ville jeg nok kunne regne ud hvordan det fungerede.

Aaaaaaaaargh .. Forvirring :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også fraråde 50/50 kød/indmad - det er i hvertfald for voldsomt for Busters mave - vil anbefale at dele det ud over flere dage. Men prøv dig frem, du kan jo se, hvordan maven reagerer og justere ud fra det. Jeg giver kun kallun hver 14. dag.

 

Busters madplan ser nogenlunde sådan ud:

 

Uge 1

Onsdag: Faste

Torsdag:Kallun + 20-25 g oksefedt

Fredag: Rent kød + 20-25 g oksefedt

Lørdag: Kyllingehalse

Søndag:Kød m brusk og indmad + 20-25 g okseedt

Mandag: Laks m/skaldyr blandet op med Ziwipeak

Tirsdag: Lammeben

 

Uge2

Onsdag: Faste

Torsdag:Kød tilsat 45-50 g indmadsmix + 20-25 g oksefedt

Fredag: Rent kød + 20-25 g oksefedt

Lørdag: Kyllingehalse

Søndag:Laks m/skaldyr blandet op med Ziwipeak

Mandag:Kød m brusk og indmad + 20-25 g oksefedt

Tirsdag: Lammeben

 

Jeg køber foder fra Rigtig Hundemad - synes det er lettest, og tror ikke det er meget billigere for mig at købe hos slagter/supermarked. Kg-pris i supermarkedet er hvertfald ikke lavere - tværtimod:

 

- Kød iblandet indmad kan fx være hest og lam m brusk og indmad - synes det er godt, at han får indmad fra forskellige typer dyr.

- Rent kød - ja rent kød :-D (hest, lam, hjort, kylling - der hvor jeg køber vil de nu også forsøge med kanin m/ben - det skal jeg (Buster) have næste gang)

- Indmadsmix: Lever, hjerte og nyre fra okse

- Fisk: Hakket laks med rejer, hvor det hele, også skind/skal, er grofthakket - supplere med Ziwipeak, da det ellers er ret dyrt og så bruger jeg samtidig Ziwipeak som godbidder.

 

Held og lykke med projektet

 

Hov.. Hvor er det, du kan få kanin? Det er simpelthen umuligt at skaffe, synes jeg:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også fraråde 50/50 kød/indmad - det er i hvertfald for voldsomt for Busters mave - vil anbefale at dele det ud over flere dage. Men prøv dig frem, du kan jo se, hvordan maven reagerer og justere ud fra det. Jeg giver kun kallun hver 14. dag.

 

Busters madplan ser nogenlunde sådan ud:

 

Uge 1

Onsdag: Faste

Torsdag:Kallun + 20-25 g oksefedt

Fredag: Rent kød + 20-25 g oksefedt

Lørdag: Kyllingehalse

Søndag:Kød m brusk og indmad + 20-25 g okseedt

Mandag: Laks m/skaldyr blandet op med Ziwipeak

Tirsdag: Lammeben

 

Uge2

Onsdag: Faste

Torsdag:Kød tilsat 45-50 g indmadsmix + 20-25 g oksefedt

Fredag: Rent kød + 20-25 g oksefedt

Lørdag: Kyllingehalse

Søndag:Laks m/skaldyr blandet op med Ziwipeak

Mandag:Kød m brusk og indmad + 20-25 g oksefedt

Tirsdag: Lammeben

 

Jeg køber foder fra Rigtig Hundemad - synes det er lettest, og tror ikke det er meget billigere for mig at købe hos slagter/supermarked. Kg-pris i supermarkedet er hvertfald ikke lavere - tværtimod:

 

- Kød iblandet indmad kan fx være hest og lam m brusk og indmad - synes det er godt, at han får indmad fra forskellige typer dyr.

- Rent kød - ja rent kød :-D (hest, lam, hjort, kylling - der hvor jeg køber vil de nu også forsøge med kanin m/ben - det skal jeg (Buster) have næste gang)

- Indmadsmix: Lever, hjerte og nyre fra okse

- Fisk: Hakket laks med rejer, hvor det hele, også skind/skal, er grofthakket - supplere med Ziwipeak, da det ellers er ret dyrt og så bruger jeg samtidig Ziwipeak som godbidder.

 

Held og lykke med projektet

 

Tusinde tak for dit svar :) Var meget indholdsrigt. Er rigtigt glad for, at blive rådet til at skrue lidt ned for indmaden, og at I alle sammen var meget opmærksomme på det. Så jeg kommer nok til at ligge indmad ud i mindre portioner - flere gange om ugen. Så kan jeg se hvordan og hvorledes, Eris's mave tager det.

Har dog fået at vide at hjerte (som det eneste) ville man kunne fodre med helt uden problemer? Jeg vil helt sikkert finde indmad fra forskellige dyr og sørge for, at det bliver så varieret så muligt!

 

Jeg synes det er en rigtig flot foderplan du har! Er der en særlig grund til, at din hund får oksefedt? :-D

Tusinde tak for svaret med fisk! Så kan jeg sagtens være tryg ved at give hende en hel fisk! Tæller det inden i fisken også som indmad? (Der er vel ikke så meget..)

Igen, mange tak for dit svar! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det er mig du har svaret - det gætter jeg på :-) Ifølge den foderplan vi har fået lavet skal Liva som vejer 29 kg. have 500 gram om dagen i 6 dage og så 1 bendag hvor hun skal have 50% oveni - så jo det er ikke billigt' date=' men hvis man så kan finde nogle billigere ting engang i mellem så går det nok.[/quote']

 

Hej,

Når mine har bendag får de kun ben og ikke andet ;-) hvorfor skal hun også have kød ??? Min aussie på ca. 26 kg får også 500 gr. om dagen, så det passer jo meget godt.

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,Når mine har bendag får de kun en og ikke andet ;-) hvorfor skal hun også have kød ???V.H. Sille
Får de ikke ekstrem hård mave af sådan en bendag? Det ville Luna gøre, tror jeg:genert:

 

Kan du ikke beskrive, hvad præcist de får på en bendag? Bare så jeg ved helt nøjagtig, hvad slags ben vi snakker om:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Mine får okseben fra slagteren, som de spiser de meste af. De får både ribben,rygstykker og "alm" ben og de elsker det. De plejer ikke at få vildt hård mave af det, men de får også ben næsten hver dag(+ en ren bendag) så de er vant til det ;-) .Bendagen lægger jeg tit i forbindelse med at de har fået indmad, så de ikke får tynd mave af det (indmad får de af og til i mindre mængder).

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,Mine får okseben fra slagteren, som de spiser de meste af. De får både ribben,rygstykker og "alm" ben og de elsker det. De plejer ikke at få vildt hård mave af det, men de får også ben næsten hver dag(+ en ren bendag) så de er vant til det ;-) .Bendagen lægger jeg tit i forbindelse med at de har fået indmad, så de ikke får tynd mave af det (indmad får de af og til i mindre mængder).V.H. Sille
Luna får normalt ben hver dag, så hun er også vant til det, men tror ikke hun ville kunne magte "kun" ben, så jeg fortsætter bare som nu:-D
Link til indlæg
Del på andre sites

Hov.. Hvor er det, du kan få kanin? Det er simpelthen umuligt at skaffe, synes jeg:(

 

Trenddog på Østerbro har det pt og vil se om der er efterspørgsel efter det. Ellers tror jeg også, at Foderexpressen har det - men de holder til oppe omkring Gilleleje, så der er jo et stykke vej fra dig :-D. DBC har jo tidligere haft det - deres forretning i Glostrup er lukket, men de har vist åbnet ny forretning i Brønshøj med foderudsalg. Ved dog ikke, om de har kanin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for dit svar :) Var meget indholdsrigt. Er rigtigt glad for, at blive rådet til at skrue lidt ned for indmaden, og at I alle sammen var meget opmærksomme på det. Så jeg kommer nok til at ligge indmad ud i mindre portioner - flere gange om ugen. Så kan jeg se hvordan og hvorledes, Eris's mave tager det.

Har dog fået at vide at hjerte (som det eneste) ville man kunne fodre med helt uden problemer? Jeg vil helt sikkert finde indmad fra forskellige dyr og sørge for, at det bliver så varieret så muligt!

 

Jeg synes det er en rigtig flot foderplan du har! Er der en særlig grund til, at din hund får oksefedt? :-D

Tusinde tak for svaret med fisk! Så kan jeg sagtens være tryg ved at give hende en hel fisk! Tæller det inden i fisken også som indmad? (Der er vel ikke så meget..)

Igen, mange tak for dit svar! :lun:

 

Lever kan i hvertfald for de fleste hunde være hårdt for maven, men Buster får blød mave af al indmad - han har dog også tendens til blød mave. Men generelt så skal de jo ikke have for meget indmad, altså tænk på det som et byttedyr og der udgør indmaden jo ikke meget ifht. kød,ben, brusk og pels.

 

Fedtet er fordi hunde skal have fedt i deres mad, de har generelt behov for mere fedt end os (man skal selvfølgelig se på hundens foderstand, men al fedt skal jo ikke skæres bort). Vil egentlig helst give ham lammefedt, men det har jeg ikke lige kunne skaffe efter at Dansk Barfcenter er lukket. Mange giver deres hunde olie i maden, og der vælger jeg så fedt.

 

Mht fisk ville jeg nok ikke tælle det med som indmad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Smilla får let hård mave af ben. Så hos hende er der aldrig noget, der hedder ren bendag. Hun får til gengæld aldrig tynd mave af indmad... Men det er nok noget, man skal prøve sig frem med.

 

Er meget enig. Tror man skal prøve sig frem og se, hvad der passer ens hund bedst. Buster har generelt tendens til blød afførring, så der er de rene bendage (lammeben m varierende mængder af kød og hele kyllingehalse) med til at sikre fastere mave. Og jo, hans afføring er meget fast særligt efter lammebenene, men kan så også se, at han får tømt lidt af annalkirtlerne. Altså afførringen er fast og smuldrende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lever kan i hvertfald for de fleste hunde være hårdt for maven, men Buster får blød mave af al indmad - han har dog også tendens til blød mave. Men generelt så skal de jo ikke have for meget indmad, altså tænk på det som et byttedyr og der udgør indmaden jo ikke meget ifht. kød,ben, brusk og pels.

 

Fedtet er fordi hunde skal have fedt i deres mad, de har generelt behov for mere fedt end os (man skal selvfølgelig se på hundens foderstand, men al fedt skal jo ikke skæres bort). Vil egentlig helst give ham lammefedt, men det har jeg ikke lige kunne skaffe efter at Dansk Barfcenter er lukket. Mange giver deres hunde olie i maden, og der vælger jeg så fedt.

 

Mht fisk ville jeg nok ikke tælle det med som indmad.

 

Okay, meget lidt indmad, men ihvertfald hvad der svarer til et halvt måltid om ugen ;)

Nu kunne jeg jo sagtens overveje at bruge fedt i stedet for olie, eller eventuelt skifte imellem de to ting :)

 

Tak for inspirationen! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Liva's mor
Hej,

Når mine har bendag får de kun ben og ikke andet ;-) hvorfor skal hun også have kød ??? Min aussie på ca. 26 kg får også 500 gr. om dagen, så det passer jo meget godt.

 

V.H. Sille

 

Liva har også en bendag om ugen hvor det kun er ben (selvfølgelig med det kød der nu er på benene), og fordi det så er en ren bendag skal hun have 50% oveni denne dag - men det skal hun selvfølgelig ikke de andre dage hvor det er kød med ben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Eris..........

 

jeg går efter dette:

 

ca. 25% fedt.

ca. 25% ben ca.

10% indmad hvor det er 50% hjerte 25% lever 25% nyre

10% kallun

30% kød/brusk...

 

der er mange der anbefalder 5 % indmad og 5 % kallun, i stedenfor 10 % indmad 0g 10 % kallun.

 

Mange tak. Det giver et godt overblik for mig :)

 

Det er så lettere hvis man deler det op i dage :)

Fx ud af 10 dage så skal der være

 

1x kallun

1x indmad

3x med ben og brusk

2,5x ben

Selvfølgelig kommer jeg til at blande dem lidt ;) Altså indmad med noget andet ::-D: så det ikke er rent indmad.

 

Men når du siger fedt, giver du så rent fedt? Eller mener du bare fra rent kød?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fundet nogenlunde 2 planer på nettet..

Den ene ser sådan her ud:

 

Kød MED brusk&ben (7 dage/måned)

Kallun (7 dage/måned)

Indmad (3 dage/måned)

Kød UDEN brusk&ben (4 dage/måned)

Kødfyldte ben (5 dage/måned)

 

Den ser nogenlunde fornuftig ud. Men jeg kan ikke helt se meningen i så meget kallun. Vil nok kun give kallun 1x ugentligt. Altså 4x månedentligt.

I stedet kunne jeg vel bare give kød med brusk og ben. Tror ikke at jeg ville kunne "overfodre" hende med ben/brusk på nogen måde.

 

Her er så den anden:

 

- 10 dage kød med brusk og ben

- 2 dage kød uden brusk og ben

- 9 dage kallun

- 2 indmad

- 3 dage kødfulde ben

 

Den vil jeg nok være lidt mere skeptisk overfor... 9 dage med kallun synes jeg er helt vildt meget. Især hvis man fodrer oksekallun. (Så hellere lam).

2 dage med indmad lyder af meget lidt? /: Synes mere om den anden, hvor det var 3 dage.

Så er der selvfølgelig også de 3 dage med kødfulde ben.. Som jeg har forstået det, så får hundene 1 dag kun med ben. Det synes jeg måske ville være en smule ekstremt for min lille vaps. Så der ville jeg hellere dele en bendag ud på to dage med kødfulde ben (lammeribben eller noget andet). Det giver jo så 2 dage med kødfulde ben ugentligt. Derfor synes jeg det lyder af meget lidt at give 3 dage med kødfulde ben? Eller er det bare mig?

 

Jeg har søgt ihærdigt på nettet efter noget nogenlunde billigt kød. Jeg ved at jeg kan købe barf i Fredericia. Men jeg synes det er rimelig dyrt :oops:

 

Så har jeg haft kigget lidt på rigtig hundemad, og i deres kasser synes jeg virkelig at der mangler nogle ben produkter! :shock:

Der er ca. 4 forskellige proteinkilder. 14kg koster 540 kr,-. Så det ved jeg ikke helt om jeg ville være tilfreds med.. Heller ingen fisk, og Eris ELSKER fisk!

Rigtig Hundemad Standardkassen

 

Så har jeg fundet denne kasse på foderxpressen: Frost pakke 7 - Luksus kassen - 18 kg

Der er 8 forskellige proteinkilder :) og ingen oksekallun, men lammekallun! Masser af ben og brusk. 18kg for 777 kr,-.

 

Den kasse vil højst sandsynligt vare 4-6 måneder.

Så ville jeg bare lige spørge om de 8 proteinkilder er god nok variation for 4-6 måneder?

Og om jeg skulle gå til slagteren og bede om nogle lammeribben/kyllingeskrog/halse for "kødfulde bendage"? :slem:

Jeg synes selv, at det lyder meget fornuftigt for en startpakke. Jeg skal jo bare lige ind i tingene, og så kan jeg begynde at købe noget bedre kød fra fx. Allégården, slagteren osv. ::-D:

 

Kunne rigtig godt tænke mig, at høre jeres tanker omkring dette? :) Især om det er god nok variation..

Kh Lisa og Eris <3

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Liva's mor
Jeg har fundet nogenlunde 2 planer på nettet..

Den ene ser sådan her ud:

 

Kød MED brusk&ben (7 dage/måned)

Kallun (7 dage/måned)

Indmad (3 dage/måned)

Kød UDEN brusk&ben (4 dage/måned)

Kødfyldte ben (5 dage/måned)

 

Den ser nogenlunde fornuftig ud. Men jeg kan ikke helt se meningen i så meget kallun. Vil nok kun give kallun 1x ugentligt. Altså 4x månedentligt.

I stedet kunne jeg vel bare give kød med brusk og ben. Tror ikke at jeg ville kunne "overfodre" hende med ben/brusk på nogen måde.

 

Her er så den anden:

 

- 10 dage kød med brusk og ben

- 2 dage kød uden brusk og ben

- 9 dage kallun

- 2 indmad

- 3 dage kødfulde ben

 

Den vil jeg nok være lidt mere skeptisk overfor... 9 dage med kallun synes jeg er helt vildt meget. Især hvis man fodrer oksekallun. (Så hellere lam).

2 dage med indmad lyder af meget lidt? /: Synes mere om den anden, hvor det var 3 dage.

Så er der selvfølgelig også de 3 dage med kødfulde ben.. Som jeg har forstået det, så får hundene 1 dag kun med ben. Det synes jeg måske ville være en smule ekstremt for min lille vaps. Så der ville jeg hellere dele en bendag ud på to dage med kødfulde ben (lammeribben eller noget andet). Det giver jo så 2 dage med kødfulde ben ugentligt. Derfor synes jeg det lyder af meget lidt at give 3 dage med kødfulde ben? Eller er det bare mig?

 

Jeg har søgt ihærdigt på nettet efter noget nogenlunde billigt kød. Jeg ved at jeg kan købe barf i Fredericia. Men jeg synes det er rimelig dyrt :oops:

 

Så har jeg haft kigget lidt på rigtig hundemad, og i deres kasser synes jeg virkelig at der mangler nogle ben produkter! :shock:

Der er ca. 4 forskellige proteinkilder. 14kg koster 540 kr,-. Så det ved jeg ikke helt om jeg ville være tilfreds med.. Heller ingen fisk, og Eris ELSKER fisk!

Rigtig Hundemad Standardkassen

 

Så har jeg fundet denne kasse på foderxpressen: Frost pakke 7 - Luksus kassen - 18 kg

Der er 8 forskellige proteinkilder :) og ingen oksekallun, men lammekallun! Masser af ben og brusk. 18kg for 777 kr,-.

 

Den kasse vil højst sandsynligt vare 4-6 måneder.

Så ville jeg bare lige spørge om de 8 proteinkilder er god nok variation for 4-6 måneder?

Og om jeg skulle gå til slagteren og bede om nogle lammeribben/kyllingeskrog/halse for "kødfulde bendage"? :slem:

Jeg synes selv, at det lyder meget fornuftigt for en startpakke. Jeg skal jo bare lige ind i tingene, og så kan jeg begynde at købe noget bedre kød fra fx. Allégården, slagteren osv. ::-D:

 

Kunne rigtig godt tænke mig, at høre jeres tanker omkring dette? :) Især om det er god nok variation..

Kh Lisa og Eris <3

 

Jeg har lidt svært ved at vurdere om den ene foderplan er bedre end den anden. Men mht. hvilket foder du skal vælge kan jeg godt forstå du synes det er noget af en jungle, som jeg tidligere har skrevet så er vi selv startet op for små 2 uger siden og har kørt med foder fra vores Barf-forhandler (faktisk er det fra FoderXpressen som er en af dem du nævner).

 

Min mening og det er kun ud fra hvad jeg har set på nettet, for så vidt angår Barf fra Rigtighundemad og vores egne erfaringer fra FoderXpressen - jeg synes de der 500 grams pakker mad fra Rigtighundemad ser meget hakket og snasket ud og tænker lidt det må være svært at dosere hvis ikke lige ens huns skal have 500 gram eller måske hvis man kan dele det i 2 eller 4 men hvis hunden f.eks. skal have 300 gram må det være svært når det er frosset.

 

Maden fra FoderXpressen kommer i 1, 2 eller 4 kg's poser og det er løstfrosset så det er meget nemt at veje af hvor meget hunden skal have - jeg synes så personligt det er lidt kedeligt hver gang bare at give mad fra en pose hvor kød + ben er hakket, jeg kunne godt tæke mig at Liva fik lidt mere reelle stykker kød/ben som hun kunne hygge sig med - og så selvfølgelig kombinere det med mad fra FoderXpressen også fordi de mere specielle ting måske ikke er så nemme at få fat i hos en almindelig slagter eller i supermarkedet.

 

Men uden at kende begge steder så ville jeg hælde til maden fra FoderXpressen og jeg kan sagtens forstå du vil starte med at få mad fra sådan et sted, det gør vi jo også selv - ihvertfald til man er lidt mere garvet inden for Barf ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...