Gæst Linezjj Skrevet Marts 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Marts 18, 2012 Dette er ikke et emne, der skal debateres (eller det regner jeg i hvert fald ikke med), men jeg har et spørgsmål som tit er dukket op i mit hovede, men som jeg først får stillet nu: Hvilke regler er der med hensyn til hund i bilen? Hvis der da er nogen. Jeg har ikke plads til et stort flot transportbur bag i min bil. Men hvad gør man så? Og er der regler for om hunden må sidde på sæderne eller ej? Forsæde såvel som bagsæde. Da min malteser, Luna, var hvalp, havde jeg købt sådan en "sele" til hende i bilen. Selen klikkede man så ned i sikkerhedsselelåsen i bilen. Dog holdt den ikke særlig længe fordi min lille hund på en eller anden måde fik hevet så meget i den, at den blev skæv nede i låsen, så man ikke kunne få den op igen. Det krævede en tur på værksted og en ny lås - hunden led dog ingen overlast Jeg vil egentlig bare høre om der er en lov omkring "løs" hund i bilen? Og om man f.eks. ville få en bøde, hvis man blev stoppet af politiet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Valishia Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 Jeg har lavet en lign. tråd i januar måned, så linker lige til den :blink: Men regler er der ikke så mange af..... Vi fik en rigtig lækker sele af en anden bruger herinde, det er en sele, som bare sættes fast på sikkerhedsselen, så den kan ikke slås skæv nede i holderen Trods mangel på regler skal det lige siges, at en hund der kommer flyvende bagfra uanset om du kører galt eller bare er nødt til at bremse hårdt op, nærmest laves om til sådan et levende misil og man kan komme slemt til skade. Så uanset hvad, så er det en god ide at sætte hunden fast :blink: Og alt efter str. på din hund, så er det jo bare hvad str. bur det skal være? Nogle bure kan sættes fast på bagsædet med sikkerhedsselen omkring :blink: Jeg ville aldrig have hunden på forsædet, da det kan forstyrre min kørsel, og udløses airbag, så tror jeg heller ikke der er noget hund tilbage egentlig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 Der er sådan set ikke nogen mangel af regler på området, da det sådan set klart og tydeligt står skrevet i loven at gods skal være sikret forsvarligt og ikke må være til gene eller til fare for føreren af bilen såvel som øvrige trafikanter. hunde er at regne som værende gods i dén forbindelse. Problemet er så at der hidtil ikke har været noget målbart for hvornår noget er sikret godt nok, medmindre da at man røg i et uheld. Så blev reglerne nemlig tolket som at så længe der ikke bliver tabt noget eller der ikke er noget der flyver rundt, så er det godt nok sikret. Så det er en vurderingssag. I alle fald indtil videre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Linezjj Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 Jeg havde nemlig lige læst dit indlæg og dermed kom jeg i tanke om mit spørgsmål som min kæreste og jeg tit snakker om . Jeg har kun små hunde (malteser og papillon) og min malteser brød sig bestemt ikke om at sidde i det "åbne" bagagerum og hoppede altid frem til sæderne lige foran og blev så siddende der. Og ja, har tænkt meget på det med, at sådan en hund bliver til en levende missil. Dog kører jeg aldrig lange ture med hundene og jeg er heller aldrig oppe i høj hastighed når jeg kører med dem. Jeg "afskaffede" den gamle sele (efter at den havde kostet mig dyr), men vil helt klart undersøge, hvor man kan få fat i sådan en sele som du beskriver For bryder mig ikke om at have hunde flyvende rundt i bilen, hvis skaden nu sker (7-9-13). Men har nemlig været i tvivl om, hvorvidt politiet ville reagere, hvis nu man blev stoppet af politiet, når man var ude at køre med sine hunde'basser Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Linezjj Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 ... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Linezjj Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 DKWiechert skrev: Der er sådan set ikke nogen mangel af regler på området, da det sådan set klart og tydeligt står skrevet i loven at gods skal være sikret forsvarligt og ikke må være til gene eller til fare for føreren af bilen såvel som øvrige trafikanter. hunde er at regne som værende gods i dén forbindelse. Problemet er så at der hidtil ikke har været noget målbart for hvornår noget er sikret godt nok, medmindre da at man røg i et uheld. Så blev reglerne nemlig tolket som at så længe der ikke bliver tabt noget eller der ikke er noget der flyver rundt, så er det godt nok sikret. Så det er en vurderingssag. I alle fald indtil videre. Men hvis man nu blev stoppet af politiet i sådan et rutinetjek - hvad ville de så sige til sådan en hund på bagsædet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Valishia Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 Linezjj skrev: Jeg havde nemlig lige læst dit indlæg og dermed kom jeg i tanke om mit spørgsmål som min kæreste og jeg tit snakker om . Jeg har kun små hunde (malteser og papillon) og min malteser brød sig bestemt ikke om at sidde i det "åbne" bagagerum og hoppede altid frem til sæderne lige foran og blev så siddende der. Og ja, har tænkt meget på det med, at sådan en hund bliver til en levende missil. Dog kører jeg aldrig lange ture med hundene og jeg er heller aldrig oppe i høj hastighed når jeg kører med dem. Jeg "afskaffede" den gamle sele (efter at den havde kostet mig dyr), men vil helt klart undersøge, hvor man kan få fat i sådan en sele som du beskriver For bryder mig ikke om at have hunde flyvende rundt i bilen, hvis skaden nu sker (7-9-13). Men har nemlig været i tvivl om, hvorvidt politiet ville reagere, hvis nu man blev stoppet af politiet, når man var ude at køre med sine hunde'basser En ting er, om man selv kører galt, en anden ting er, hvordan andre spader kører i trafikken... Jeg følger eks. altid reglerne, når jeg kører på min motorcykel, alligevel har flere billister allerede nu været ved at køre mig ned, endten fordi de har overset mig, eller fordi de fejl bedømmer farten... og hvor tit hører vi ikke om folk, der pludselig kommer drønende ud fra en sidevej på trods af, at de har ubetinget vigepligt? Det er nok til, at min sidder i sele... Men nu kører vi så også til tider 400km i en strækning... Men frygter mere almindelige landeveje end motorvejen... Tror ikke politiet siger noget til det, med mindre som DKW skriver, at der evt er sket noget og "godset" ikke har været placeret forsvarligt :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LuiseN Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 Linezjj skrev: Men hvis man nu blev stoppet af politiet i sådan et rutinetjek - hvad ville de så sige til sådan en hund på bagsædet? Umiddelbart ved jeg ikke lige hvad politiet ville sige, men altså der er jo ingen "klare" regler for transport af hund i bilen - andet end at den ikke må være til gene. Jeg har også en lille bil, hvor der heller ikke er plads til et bur. Så da Stella var hvalp lærte jeg hende at sidde på gulvet foran ved passagersædet. Hun hopper aldrig op på sædet og ligger sig roligt til at sove, så snart at vi kører, men det kræver selvfølgelig træning - specielt hvis det er en voksen hund, som har været vant til at hoppe rundt på sæderne. Hvis jeg pludselig bremser hårdt op, så kan Stella "højest" ryge frem mod handskerummet og derfor ikke flyve gennem bilen, som et missil. Nu kører jeg jo for det meste også alene med hende, så der er ingen problemer i at hun sidder dernede foran, og hvis vi skulle have gæster med, må de finde sig i hundehår på bukserne eller sætte sig om bag ved :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jaffa Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 Linezjj skrev: Men hvis man nu blev stoppet af politiet i sådan et rutinetjek - hvad ville de så sige til sådan en hund på bagsædet? For flere år siden var jeg kærester med en der fik en bøde for løs hund i bilen. Den blev betragtet som bagage mener jeg og var til fare for chaufføren da den ikke var spændt fast. Mener det var sådan det var. Bøden fik han ihvertefald. Cille er løs i bilen og har meget svært ved at falde til ro. Forleden da hun var med ved kiropraktos satte hun sig mellem forsæderne så det endte med at jeg lagde et håndklæde hun kunne ligge på, så der har hun nu taget plads. Har købt en sele til at spænde hende fast med, men da hun er så lille, skal jeg lige have sat en anden karabinehage i, da de andre er for tunge til hende. Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 Linezjj skrev: Men hvis man nu blev stoppet af politiet i sådan et rutinetjek - hvad ville de så sige til sådan en hund på bagsædet? Vi blev stoppet af meget emsig politimand, alt var galt (gammel bil, for at holde siderude oppe, havde jeg brugt gaffertape, så signalerede lidt kaos), alt blev tjekket, men han sagde ikke en lyd til hunde, der væltede løse rundt i bilen, er helt sikker på han ville have sagt noget, for han brokkede sig over stort set alt andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Linezjj Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 Mine hunde har ikke noget problem med at ligge stille under kørslen. De er i hvert fald ikke til gene for mig. Og hvis vi er to i bilen, så har passageren (som enten er min kæreste eller jeg) en hund på skødet. Den eneste grund til, at jeg kraftigt overvejer at (gen)erhverve mig en sele er for hundens skyld i tilfælde af en ulykke. Men vi bor i en naboby til en by med en stor politistation (Nordsjælland Politi) og der er derfor tit rutinekontrol. Så ville jo lige høre, hvilke regler der var omkring det. Og som jeg ser det, så er der helt klart lavet regler omkring det (refererer til DKWiecherts indlæg), men om man får en bøde kommer lidt an på, hvilken politimand man støder ind i og hvordan han bedømmer om hunden er til fare. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jepsen Besvaret Marts 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 19, 2012 Dupond sidder eller ligger på bagsædet. Han gider ikke sidde helt omme bag i. Når vi kører med andre og han kommer helt bag i bilen ..... Han tuder som en lille pige, der har mistet sin is!!!! Så han sidder på bagsædet og kan følge med i trafikken gennem sideruden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts